handdator

Visa fullständig version : P-51 Mustang V 2.0



warben
2010-01-17, 15:11
En sorgens dag, september 09 i Notodden. Begravning på plats i Norge! Efter en månads sorg beställdes ny musse! Ny version med avtagbara ytterpaneler. Jag lägger som vanligt mest bilder, finns det frågor så är det bara att fråga på. Montering av elektronik o tryckluft till vingen.
¨
Tobbe

Johnny
2010-01-17, 17:39
Hei.

Gleder meg.

Johnny.

Snickarjävel´n
2010-01-17, 19:01
Får man fråga vad som hände den gamla Mussen?

No4
2010-01-18, 10:35
Grattis Tobbe. Ser fint ut. Kul med delbar vinge. Hoppas vi får se den eller P-40an i Arboga i Juli.

Så här i finanskrisens tidevarv har jag funderat lite och fick av en "slump" höra en historia om hur problemet kan lösas.


En rik turist klev in på hotellet i en stad i Kina.
Han lägger 1000 kr i receptionen och går för att ta en titt på rummen.
Hotelldirektören tar omedelbart med sig tusenlappen till slaktaren och betalar sin skuld.
Slaktaren går med pengarna till bonden och betalar sin skuld.
Bonden tar sedeln till bensinmacken och betalar för bränslet han har tankat på kredit.
Mackägaren går till byhoran och betalar sin skuld på tusen kronor.
Byhoran går till hotellet och betalar sin skuld med tusenlappen.
Hotelldirektören lägger tillbaka sedeln på disken.
Den rika turisten kommer tillbaka till receptionen. Han gillade inget av rummen och tar tillbaka sina 1000 kronor.

Ingen har alltså tjänat ett enda öre.
Men alla är skuldfria och alla ser på framtiden med tillförsikt!

Snickarjävel´n
2010-01-18, 10:39
Precis så e de , där e inte dåligt med pengar hos folket ............ stålarna e bara hos byhoran för stunden och om en tid kommer dom tillbaks :sarcastic:

Ompa
2010-01-18, 18:26
Å fy, den första bilden såg inget vidare ut :bawling:
Men sen såg det genast lite bättre ut :D

Självfallet undrar man vad som hände med No 1...
Vet precis hur det känns efter en rejäl smäll, det gör vi nog alla. Tråkigt bara när det händer.

warben
2010-01-18, 20:02
Jag gör en lång historia kort. Efter ett antal flygningar med halvdan gång på motorn skrämdes den plötsligt till liv. Jag hade monterat vikter tillfälligt som kom riktigt i självsvängning. I o med allt mekande med motor har jag vart i och ur kärran ett antal gånger och glömt låsbygeln för mottagarströmmen varpå kontakterna långsamt men säkert glidit ur. Den flyger inge vidare utan ström kan jag konstatera. Dock blev jag mycket nöjd med min tändbrytare från emcotec, vid strömbortfall för mottagaren stänger den automatiskt av tändsystemet, annars hade mussen varit på tur i Norska fjällen....nu lämnad den aldrig banan. Composit och asfalt gillar inte varann kan jag konstatera....så det är bara att ta nya tag! Dj-a fakirhobby som vissa säger...
Tobbe

jaka
2010-01-18, 20:39
Hej!
Men den ser ju inte så trasig ut Tobbe..?

warben
2010-01-20, 21:54
Tyvärr tillräckligt för min reparationslust.

warben
2010-01-20, 22:10
Så lite fler framsteg! Höjd, sida samt koppling till sporrhjul klart. Nästa blir att montera canister samt få i resten av elektroniken! För inte tala om spackling,¨slipning o lackning.
Återkommer om det!
Tobbe

taygher
2010-01-20, 22:20
Det ser hur proffsigt ut som helst Tobbe!
Gillar speciellt Solo-proppen, snacka om brutalt läcker!!

Har Du klivit upp lite i motorstorlek för att driva denna?
(Du kanske har flugit med 4-bladig snurra tidigare också iofs..)

Grymt häftig hur som helst, heder åt Dig som tar nya tag när oturen grinar Dig i ansiktet. :icon_pray:

Ser fram emot att få följa tråden framöver!

warben
2010-01-20, 22:29
Hej Lars, kul att du gillar bygget! Motormontering samt en hel del annat skall föräras Kent numera mr Mustang Johansson. Mussen skall nog få lite fart under galoscherna med 17 hk(3W150R2) och Solopropp. Vikten hamnar helt rätt med 25,3kg, helt klart tävlingsoduglig!
Tobbe

Pekkala
2010-01-20, 23:31
P51D är världens vackraste flygmaskin! en sån ska jag också ha när jag blir stor:lollypop:
Det här blir superfint, har du bestämt vilken förebild det blir?

spackling och slipning, jag blir aldeles matt när jag läser och hör dom orden

Supersonic
2010-01-20, 23:37
Vikten hamnar helt rätt med 25,3kg, helt klart tävlingsoduglig!
Tobbe

Där hade du riktig tur... Annars hade de blitt varenda skalatävling på kontinenten för din del!:sarcastic:

taygher
2010-01-21, 07:34
Hej Lars, kul att du gillar bygget! Motormontering samt en hel del annat skall föräras Kent numera mr Mustang Johansson. Mussen skall nog få lite fart under galoscherna med 17 hk(3W150R2) och Solopropp. Vikten hamnar helt rätt med 25,3kg, helt klart tävlingsoduglig!
Tobbe

17hk och strax över 25kg, det är rejäla siffror minsann, imponerande.
Jag är också väldigt svag för P51:an och mår inte bra om jag inte har åtminstone en i hangaren.. :)

Nu lyckades jag ju gå och bli lycklig Moki-ägare förra året och nästa drömprojekt är att ha en rejäl warbird i 3-meters klassen som jag kan montera min 250 i då och då..
(Jag har intalat mig själv att det inte blir så krångligt att flytta den mellan Yaken och en framtida warbird.)

warben
2010-10-25, 18:52
Provar att lägga till bilder i den avbrutna tråden....
Tobbe

warben
2010-10-25, 19:00
Sedan sist har det varit motorbyte från 150 inline till Da 85, samt lite småfix...så till slut har det blivit en hel del flygningar senare delen av sommaren.
Tobbe

Pekkala
2010-10-25, 19:10
Läcker modell!:thumbup:
Och då menar jag den gröna förståss:sarcastic:

DrHanke
2010-10-25, 19:32
Lägger till den rörliga versionen av Warbens stillbilder :)


http://www.youtube.com/watch?v=b58GCS6iNHc

Curpling
2010-10-25, 23:33
Stiligt Warben! Mycket tjusig flygning samt mycket tjusigt plan! Nu vill jag ha min mustang så jag kan komma igång med den! :D

matbos
2010-10-26, 08:30
Nice Warben stiligt stiligt :lollypop: