handdator

Visa fullständig version : MBS Viggen! Eller hur ska detta gå?



Baua
2010-01-17, 17:13
Jaha! Då var drömbygget igång. Har tittat på kartongen från MBS länge nog nu, så i eftermiddags var det dags att låsa in sig i garaget och öppna locket på kartongen. Jag kan tänka mig att folk kan hamna i chock för mindre. Med en manual på 106 sidor, numrerade balsaskivor till förbannelse, innehållandes som det kändes då minst några miljoner laserskurna delar. Ett 3000 bitars pussel med snömotiv skulle vara ett eftermiddagprojekt i jämförelse. Hur i helvete ska det här gå. Efter 10 ångestattacker var det dock bara att börja plöja runt i manual och låda. Allt blev efter lite letande rätt logiskt. Detta är mitt första scratchbalasabygge, så lite vilse kommer man förmodligen att gå. Ska lägga upp lite bilder och kommentarer allteftersom bygget tar form.

Sweeper
2010-01-17, 17:45
Jag tror att du kommer att klara av detta bygget galant. Ta det lugnt, kolla manualen, ha ordning på delarna så kommer det att gå bra. :thumbup:


Göran

Danneman
2010-01-17, 17:46
Baua: Det kommer gå bra!! jag har sj en likadan som är framme vid plankningsstadiet, men nu läggs allt krut på min turbinviggen.

Följer du bara instruktionen så är det en barnlek:)

Har du funderat nått på målning? blir det grå el camo??

m.v.h Daniel

Baua
2010-01-17, 17:55
Jag har två tankar om målningen antingen Viggen Standardgrå, eller så ska den dukas med kolfiber, och därmed bli svart.
Baua: Det kommer gå bra!! jag har sj en likadan som är framme vid plankningsstadiet, men nu läggs allt krut på min turbinviggen.

Följer du bara instruktionen så är det en barnlek:)

Har du funderat nått på målning? blir det grå el camo??

m.v.h Daniel

Baua
2010-01-17, 17:56
Man tackar för förtroendet och råden!
Jag tror att du kommer att klara av detta bygget galant. Ta det lugnt, kolla manualen, ha ordning på delarna så kommer det att gå bra. :thumbup:


Göran

Dufniall
2010-01-17, 18:43
Ta det lugnt, (no way!) kolla manualen (första gång isåfald), ha ordning på delarna (har du set garagen någongång ?) :sarcastic:

Skall bli kull att följe bygget :1wav:

marell01
2010-01-17, 18:55
Det kommer gå jättebra. Om du undrar över något så är det bara att fråga. Eller titta in i mitt galleri. Där finns ungefär 300 bilder från mitt bygge :-)
Mvh Marcus

Baua
2010-01-17, 20:25
Nu jag bli lessen, he he for helve.. mann
Ta det lugnt, (no way!) kolla manualen (första gång isåfald), ha ordning på delarna (har du set garagen någongång ?) :sarcastic:

Skall bli kull att följe bygget :1wav:

Baua
2010-01-17, 20:31
Jag har sett ditt fina Viggenbygge, och kan väll säga att det är mer eller mindre ditt fel, att man nu sitter med lim på fingertopparna. Jag kommer säkert behöva goda råd framöver.:)
Det kommer gå jättebra. Om du undrar över något så är det bara att fråga. Eller titta in i mitt galleri. Där finns ungefär 300 bilder från mitt bygge :-)
Mvh Marcus

Dufniall
2010-01-17, 20:57
Det kommer gå jätte bra, bara få fingret ut och kom igång... :icon_pidu:

Baua
2010-01-18, 20:19
Var nere i garaget och gjorde klart spantningen. Hittills har allt gått bra, förutom en liten tunn plyfa del till luftinsuget, som inte ville vara med längre. Ringde till MBS Magnus, som lovade skicka en ny del. Snacka om service. Nästa moment blir att göra klar Fläkt, motor och fartreglage. Fläkten blir en variant från HET, tänkte även ta motorn från dom, så den ska beställas i kväll. Tanken är att 37an ska klara av att köras på en 8s setup. Kommer nog ta ett tag innan motorn är hemma, så nu ska här studeras plankning, spackling och plastning. Tacksam om någon kan svara på om det är stor skillnad att jobba med kolfiberduk istället för glasfiber.:)

Krille
2010-01-18, 21:10
Skillnaden mellan kolfiber å glasfiber är att du får köpa ett gäng saxar då kolfiber slöar ner en sax på nolltid :)

Det är iaf den skilladen jag känt de lilla jag arbetat med kolfiber.

marell01
2010-01-18, 21:26
Plus att kolfiber blir mycket styvare när epoxin skall bearbetas in. Den följer inte lika lätt runt hörn... PLUS ATT DEN ÄR MYCKET DYRARE!
... 8 celler... Vad ska du ha för motor? Jag satsade på 6 celler i min men drog ner till 5 innan flygning. Vad skall du ha för kapacitet? Själv körde jag med 4500mAh, 80A drog min Mega 22/20/3. Dock är din fläkt snällare med lägre pitch och fem? blad istället för mina sju.
Satsar du på att nå 35000-40000 varv med en 90mm fläkt?
/Marcus

Baua
2010-01-19, 19:52
Har Nog tänkt om gällande motor. Kommer att köra med 6-cell, då jag har ett gäng 2200mAh 3-cell accar för seriekoppling, samt några 5000mAh 6-cells accar. Jag har varit i Kontakt med HET, som levererat fläkten, dom skulle återkomma med ett förslag på en setup, som kan fungera bra i 37an.
Kan tänka mig att denna kan komma på tal.:)

Alternativ.1

Product Information:
Specially for EDF 90 mm jets

-Diameter : 36 mm/1.42 inch
-Length : 80 mm
-Shaft Dia. : 5 mm
-Rotor length: 37 mm
-Weight : 255 grams
-Poles : 6
-Internal resistance: 20
-No load current(lo) : 1.8
-No load KV : 1700
-Max Current: 70 A
-Max efficiency: 85%
-Power Nominal: 1200 Watts on 6S lipo
Recommended on 6 lipo cells for midi fan and 9305 fan unit

marell01
2010-01-19, 20:29
Har Nog tänkt om gällande motor. Kommer att köra med 6-cell, då jag har ett gäng 2200mAh 3-cell accar för seriekoppling, samt några 5000mAh 6-cells accar. Jag har varit i Kontakt med HET, som levererat fläkten, dom skulle återkomma med ett förslag på en setup, som kan fungera bra i 37an.
Kan tänka mig att denna kan komma på tal.:)

Alternativ.1

Product Information:
Specially for EDF 90 mm jets

-Diameter : 36 mm/1.42 inch
-Length : 80 mm
-Shaft Dia. : 5 mm
-Rotor length: 37 mm
-Weight : 255 grams
-Poles : 6
-Internal resistance: 20
-No load current(lo) : 1.8
-No load KV : 1700
-Max Current: 70 A
-Max efficiency: 85%
-Power Nominal: 1200 Watts on 6S lipo
Recommended on 6 lipo cells for midi fan and 9305 fan unit

Hmmm. Med 5000 celler kommer din setup väga ca 1300gram, motor+ESC+Batteri+Fläkt.
Gå ner på 4-5 celler, lite mer Kv, typ1850-1900 o spara bort minst 150 gram!
Läplig motor tex Mega 22/20/2E (~2000kv) 22/20/3 1850 kv...
Mvh

Baua
2010-01-19, 21:27
Ja Ni har rätt när det gäller kolfibern. Alldeles för mycket som kan gå galet om man inte gjort det tidigare. Hade nog sett bra ut om ett proffs fått göra det. Jag tackar för råden och håller mig på banan.;)
Plus att kolfiber blir mycket styvare när epoxin skall bearbetas in. Den följer inte lika lätt runt hörn... PLUS ATT DEN ÄR MYCKET DYRARE!
... 8 celler... Vad ska du ha för motor? Jag satsade på 6 celler i min men drog ner till 5 innan flygning. Vad skall du ha för kapacitet? Själv körde jag med 4500mAh, 80A drog min Mega 22/20/3. Dock är din fläkt snällare med lägre pitch och fem? blad istället för mina sju.
Satsar du på att nå 35000-40000 varv med en 90mm fläkt?
/Marcus

Baua
2010-01-19, 21:35
Har du kört modellen på 4 cell? hur upplevde du gången på 5-cell gasrespons, acceleration odyl. Ibland får jag en känsla av att 37an är lite baktung, stämmer det?
Hmmm. Med 5000 celler kommer din setup väga ca 1300gram, motor+ESC+Batteri+Fläkt.
Gå ner på 4-5 celler, lite mer Kv, typ1850-1900 o spara bort minst 150 gram!
Läplig motor tex Mega 22/20/2E (~2000kv) 22/20/3 1850 kv...
Mvh

MrAddee
2010-01-19, 21:44
Lycka till med bygget. Hoppas jag får se 37:an på fältet i sommar :thumbup:
Är själv sjukt sugen på att bygga en egen men det får vänta till nästa vinter tror jag. Bygger en Safir just nu.

Baua
2010-01-19, 22:06
Ja vi får väll se hur mycket tid som kan spenderas i garaget, men det finns ju annat att flyga med.:)
Lycka till med bygget. Hoppas jag får se 37:an på fältet i sommar :thumbup:
Är själv sjukt sugen på att bygga en egen men det får vänta till nästa vinter tror jag. Bygger en Safir just nu.

Krille
2010-01-19, 22:08
En annan sak vad gäller kolfiber när man använder de som du tänkt är att det krävs ett helt annta underarbete då detta blir ytskiktet (för de va väll så du menade?), till skillnad mot glasfiber som du sedan spacklar/målar på.

För kolfiber å bli snyggt krävs superbra underlag, sedan är de bara till å plasta, slipa, plasta, slipa, klarlack, slipa, klarlack, slipa o.s.v tills de blir bra :)

Dessutom måste man ju planera skarvarna på kolet för att de ska se snyggt ut.

Jag tror du gör ett klokt val att använda glasfiber istället :)

Baua
2010-01-19, 22:31
Jo det blir alldeles för många moment. hittade efter mycket om och men en film som behandlade detta, och då var det ändå bara en slät bit som skulle läggas för demonstration, så projekt kolfiber är härmed nerlagt.:)
En annan sak vad gäller kolfiber när man använder de som du tänkt är att det krävs ett helt annta underarbete då detta blir ytskiktet (för de va väll så du menade?), till skillnad mot glasfiber som du sedan spacklar/målar på.

För kolfiber å bli snyggt krävs superbra underlag, sedan är de bara till å plasta, slipa, plasta, slipa, klarlack, slipa, klarlack, slipa o.s.v tills de blir bra :)

Dessutom måste man ju planera skarvarna på kolet för att de ska se snyggt ut.

Jag tror du gör ett klokt val att använda glasfiber istället :)

jonols
2010-01-19, 23:02
Har du kört modellen på 4 cell? hur upplevde du gången på 5-cell gasrespons, acceleration odyl. Ibland får jag en känsla av att 37an är lite baktung, stämmer det?


Nu är ju mitt scratchbygge inte att jämföra med ditt färdigfrästa men jag satte min motor långt bak för jag misstänkte att den skulle bli framtung. Du kan använda http://adamone.rchomepage.com/cg_canard.htm om du vill räkna ut tyngdpunkten själv. Funkade fint fint för mig. Om modellen är för framtung kommer nosen droppa när du svänger och du får problem med roderverkan i höjdled när du skall landa. Det var mina erfarenheter i alla fall. Lycka till med bygget!

MVH
Jonas

Baua
2010-01-20, 15:56
Tackar för informationen och länken.:)
Nu är ju mitt scratchbygge inte att jämföra med ditt färdigfrästa men jag satte min motor långt bak för jag misstänkte att den skulle bli framtung. Du kan använda http://adamone.rchomepage.com/cg_canard.htm om du vill räkna ut tyngdpunkten själv. Funkade fint fint för mig. Om modellen är för framtung kommer nosen droppa när du svänger och du får problem med roderverkan i höjdled när du skall landa. Det var mina erfarenheter i alla fall. Lycka till med bygget!

MVH
Jonas

Trident
2010-10-15, 14:32
Hejsan!
Hur går det med ditt bygge? Ligger det på is?

Mvh
Tobbe

Corsair
2010-10-15, 15:12
Hej Baua, är den klar, sista datumet är ju 2010-01-19, idag är det 2010-10-15......:stupido2:

Baua
2010-10-15, 18:52
Hej alla!
Nej 37an är inte klar, men kvar. Har haft en del annat för mig i sommar, bla en Hybridos, som tagit en del tid. MBS Viggen ska snart få smaka gul lim igen. Först ska det städas på tomten och klyvas ved och........... Ska försöka bygga upp tråden med lite bilder i alla fall, så man själv vet hur långt bygget har kommit.:thumbup:

Baua
2010-10-15, 19:34
Det blir några bilder på hur hon ser ut nu.
Vill man se mer kan man kolla upp mitt album.:thumbup:

Baua
2011-11-05, 17:50
Hej alla!

Undrar om en JetCat P-20 skulle kunna fungera i MBS Viggen.
Utrymme verkar det ju finnas i alla fall.
Frågan är hur mycket man skulle behöva bygga om.:)


Hils Magnus

Baua
2011-11-07, 20:42
Hej alla!

Efter en längre tids uppehåll, har jag efter att ha sett diverse MBS 35, 37 och Marcus fina 39 bestämt mig för att gå igång med 37an igen, har helt enkelt fått lite inspiration tillbaka. Nu har jag lagt Foamie byggandet bakom mig, i alla fall för den här gången. Med tanke på att 37an blivit stående en tid i ett aktivt garage kan man nog säga att det är ett under att hon fortfarande är hel. Efter att ha plankat det sista på ovansidan var det då dags att plocka bort henne från jiggen och det gick faktiskt bättre än jag hade trott. När hon var lagd i ryggläge, var det endast några longeronger som behövde bytas. Kan väll säga att den teknik man hade fått på att montera balsa från när jag höll på sist var som bortblåst, färskvara eller? Jag hoppas att man får tillbaka tänket och flinkheten i fingrarna ganska snart. Det roliga med att vara igång igen, är just det, roligt!
Konverserade häromdagen med MBS Magnus angående om det skulle vara möjligt att montera den lilla P-20 turbinen i 37an utan allför stora ombyggnader. Med smärre ombyggnationer i bla vingar, skulle det nog kunna låta sig göras. Problemet är att det redan sitter en 90mm EDF monterad, samtidigt som det är nu man ska bestämma sig för hur man ska gå vidare i byggandet med tanke på att varken undersidan av kroppen och vingen ännu blivit balsamerade. Vi får väll se hur det blir med den saken. Ett alternativ skulle kunna vara att bygga henne klar för turbinkonvertering men börja med elfläkt. Lite bilder från kvällens göromål.

Som sagt nu ligger hon på rygg och jag har påbörjat byggandet av hjulbrunnarna till front och huvudställen.
Blev några longironger på frontens undersida också. :)

Hils
Magnus

2,4g thern
2011-11-07, 21:07
Heja Magnus!

Vad kul att Du är på G igen, vad bra det ser ut. Jag har undrat vad alla Viggar har tagit vägen.
Jag har inte fått min på rygg ännu men det kommer.

Hälsningar Ingemar

Baua
2011-11-18, 17:35
Nej det är inte namnet på 2011 års uppsättning av julkalendern, utan det jag har sysslat med i garaget de sista timmarna. Att bygga en MBS Viggen kräver en del på planet ovansida, men tro mig det krävs ytterligare en del när man ska montera undersidan på henni. Detta kan ju iofs bero på att det var ett tag sedan jag byggde ovansidan så att säga. Hur som, har det blivit lite longerongande både vad gäller kanontillverkning (JA37) samt bygge av servicelucka. När det gäller serviceluckan har jag svurit ve och förbannels då den från början är med som en fast del i spanten som longerongerna fästs i. I spanten finns det små fint skurna skåror, som jag trodde var till för att typ hålla vikten nere ungefär, men ack vad jag bedrog mig. Dessa smala fina skåror ska användas för att markera och hjälpa till att när man med en skalpell ska skära loss den del av spantet som ska agera servicelucka mot kroppen, oj vad invecklat detta blev. Tyvärr hade naturligtvis jag förstärkt mina spant med ett tunt lager epoxylim, vilket gjorde det jävl... svårt att skära i spantet med just en skalpell. Nu har min viggen en lucka, även om den behöver en makeover. Kanonen har också börjat ta form. Vilka råd kan man då ge till de som funderar på att bygga en MBS Viggen? Jo läs Manualen, läs manualen, läs manualen, läs manualen. Tror också att JA37an är den bökigaste varianten att bygga. Är jag just nu sugen på att bygga en till? He he absolut! :)

Hils
Magnus

jugg
2011-11-18, 20:31
fint som snus!!!

Baua
2011-11-18, 20:54
6.500:-
fint som snus!!!

INGEMAR NABBING
2011-11-19, 07:27
Hej Jag läser med största intresse Din byggtråd och jag har en fråga.
Tydligen finns det 2 olika byggmetoder när kroppen skall plankas. Antingen plankar man balsaflaken
utanför spanten eller också "mellan" spantväggarna. Vilket är det riktiga ? Jag tycker nog själv att
planka mellan spanten är det rätta eftersom Du ju då får en mera exakt passform.
Jag skall inom kort påbörja plankning av min Draken och vill mycket gärna ha Era synpunkter.
Ingemar Nabbing.

jugg
2011-11-19, 12:12
7500:-

2,4g thern
2011-11-20, 08:54
Hej Jag läser med största intresse Din byggtråd och jag har en fråga.
Tydligen finns det 2 olika byggmetoder när kroppen skall plankas. Antingen plankar man balsaflaken
utanför spanten eller också "mellan" spantväggarna. Vilket är det riktiga ? Jag tycker nog själv att
planka mellan spanten är det rätta eftersom Du ju då får en mera exakt passform.
Jag skall inom kort påbörja plankning av min Draken och vill mycket gärna ha Era synpunkter.
Ingemar Nabbing.
Hej Ingemar!

Det verkar som Du inte får svar på Dina frågor, så jag får väl rycka in.
När Du plankar skall Du alltid starta på ett spant och sluta på ett spant.
Sedan är det en smakfråga hur stora bitar man vill limma fast.
För min egen del har jag ofta korta bitar, men dom skall helst passera ett
spant på vägen. Skarven skall sitta mitt på spantet.
Jag har byggt 2 st Drakar och jag rekommenderar att Du skall läsa
den mycket fina byggbeskrivningen Magnus har gjort.
Lycka till med bygget.

Hälsningar Ingemar

Baua
2011-11-20, 11:08
Hej Ingemar!
Kul att du läser tråden.
Finns förmodligen folk som är kunnigare än jag, vad gäller plankning av MBS modellerna. Jag försöker i alla fall allltid planka så att skarven mellan flaken hamnar på ett spant, detta av 2 skäl. 1 för att alltid få ett stöd och limyta mellan balsaflakens möte med varandra och det aktuella spantet. 2 För att få bägge sidor av kroppen klädd på samma sätt, då i alla fall jag har tillverkat samma bitar för både vänster och höger sida samtidigt, vilket förenklar bygget rejält. Storleken på flaken tror jag flygplanskroppens form får avgöra, själv började jag med att tillverka stora bitar men insåg ganska snart att 37an kropp innehåller ganska många formförflyttningar och därför drog jag ner på storleken. Kan vara annorlunda på 35an. Kul att du ska gå igång med plankningen på 35an. Se till att du har fönstertvätt hemma, så du kan mjuka upp balsaflaken innan inpassning av dessa sker mot kroppen, samt att du har en skalpell med nya vassa blad, sen är det bara att köra.
:)

Hils
Magnus

Hej Jag läser med största intresse Din byggtråd och jag har en fråga.
Tydligen finns det 2 olika byggmetoder när kroppen skall plankas. Antingen plankar man balsaflaken
utanför spanten eller också "mellan" spantväggarna. Vilket är det riktiga ? Jag tycker nog själv att
planka mellan spanten är det rätta eftersom Du ju då får en mera exakt passform.
Jag skall inom kort påbörja plankning av min Draken och vill mycket gärna ha Era synpunkter.
Ingemar Nabbing.

Baua
2011-11-20, 11:19
Hej alla!

Blev fortsatt arbete med Servicelucka och kanon nu på förmiddagen.
Nu börjar det ta form igen. Återigen lyckades jag gå händelserna i förväg när jag limmade fast kanonens bakersta spant istället för att trä in det underifrån serviceluckans överkant. Ni som gjort JA 37an vet nog vad jag menar och Ni som ska bygga en lär bli varse. Det blev att göra om och göra rätt.
Några bilder blev det också. :)

Hils
Magnus

Baua
2011-11-20, 16:24
Ja det blev lite plankning också.

Hils
Magnus

jugg
2011-11-20, 18:42
Stiligt grabben!

Baua
2011-11-20, 21:02
Tack Tim!

Hils
Magnus
Stiligt grabben!

Baua
2011-11-27, 14:21
Hej alla!

Idag blev det ytterligare lite plankning.
Inte mycket att säga om det, förutom att det går sakta framåt.
Lite bilder blev det också.:)

Hils
Magnus

2,4g thern
2011-11-27, 20:59
Hej!

Snyggt jobbat. Jag ser kanonen.

Hälsningar Ingemar

Baua
2011-11-28, 19:44
1 steg framåt och 2 tillbaks.
Idag fick jag plocka bort dom små klaffarna som sitter på Canarderna pga att de kom för nära kroppen då den blev plankad.
Bara till att göra om och göra rätt. Har då också möjlighet att fixa genomföringen för pianotråden i balsat med en liten mässingsring så att man inte gröper ut balsat när klaffarna ska röra sig vid start och landning.
Några bilder på eländet blev det inte.
Pust och stön be en bön.


Hils
Magnus

Baua
2011-11-28, 20:57
6.800:-

Hils
Magnus
7500:-

jugg
2011-11-29, 12:34
6.800:-

Hils
Magnus

7800:- ;)

Baua
2011-11-29, 13:49
Sista bud 6.900 ink 2tim i 37 simmen, he he!
Har förresten lite kundaktiviteter på gång.

Hils
Magnus

7800:- ;)

jugg
2011-11-29, 17:50
kund aktiviteter är inga problem....

okej då, mitt sista då.. 7300:- och i timme gratis i viggen...

jocke1963
2011-11-29, 19:32
kund aktiviteter är inga problem....

okej då, mitt sista då.. 7300:- och i timme gratis i viggen...

Vad är det för prisdiskussion ni håller på med? Hittar inget i denna tråd som föranleder detta..?

"Nyfiken i en strut"

samuele
2011-11-29, 22:51
hej Baua.
hur är på arbetta som byggaviggen?... bra ?.....Hur Fortsätt ? hei och vi ses

Baua
2011-11-30, 13:50
Nyfiken i en strut var det ja, he he. Tim har något, som jag vill ha och då menar jag inte hans kropp, även om han är en trevlig RC pilot. Nu ska jag försöka hålla mig till tråden.:)

Hils
Magnus


Vad är det för prisdiskussion ni håller på med? Hittar inget i denna tråd som föranleder detta..?

"Nyfiken i en strut"

Baua
2011-11-30, 20:39
Hej alla!
Tillbaka till verkligheten, efter diverse snedsteg i tråden. Ja klaffarna till carnarderna monterades/slets bort pga att funktionen inte skulle varit tillräckligt bra när modellen blivit färdigplankad. Nog om det, jag hade helt enkelt missat att en detalj nämligen LC30 och dess kompis på högersidan RC30 skulle monteras x2 vilket gör att man bygger ut kroppen en bit mot klaffen. Ni får helt enkelt se på bilden. Om sanningen ska fram var jag inte heller riktigt nöjd med mitt montage av canardklaffarna, som kopplas med en vinklad pianotråd. Jag hade monterat den, så pianotråden skulle ligga direkt mot balsat, följden skulle bli att balsat skulle nötas efter en tids användande med glapp i funktionen som förmodad följd. Jag monterade 4st mässingsfärgade plåthylsor genom balsat, samma variant, som man använder för att styva upp en gummibussning när man skruvar fast ett servo. Dessa kommer hjälpa till med att få en stadig funktion på canardklaffarna.
Ja det ser ni också på bild förresten. Nästa steg i bygget blir de förbenade ställen som ska monteras. Tyckte att jag fick till det för ett år sen när jag höll på, men jag har förmodligen glömt vad jag hade tänkt att göra, alternativt gjort en riktig tankevurpa. Börjar längta till glasning och målarjobb.:)



Hils
Magnus

jugg
2011-11-30, 21:08
smart... är det en såndär hylsa som man får me när man köper servon?.

Baua
2011-11-30, 21:24
Hej Tim!
Precis en sån är det.
En på insidan och en på utsidan och vips har man fått en styrning till pianotråden.

Hils
Magnus


smart... är det en såndär hylsa som man får me när man köper servon?.

samuele
2011-11-30, 23:34
Hej Baua
tack! nu vet jag att du Proceeding gång till som project.
please keep us updated ok?.:)
p.s this build log is very interesting for me. bacause i have an very interest and love in Saab jets. thk and see you soon.

Baua
2011-12-01, 19:55
Hello Samuele!
Happy to read that you like my buildthread regarding the JA-37 Viggen.
I dont know if this is the best MBS model to start with, I think that the J35 Draken will be a little bit easier to start up with, but Im not 100% sure because I havent built the Draken yet. The fine thing with the MBS models is that you have the manuals in English as well, and I think that will be helpfull for you, because there are som tricky descriptions in the manual, that will take alot of concentration if you want it to be right the first time. MBS models is nothing that will be built during a coffeebreak, so if you are in a hurry to get airborne, I suggest you to build another model instead, or buy a plug and play model while you are building your MBS model. I dont think that my Viggen will be the most perfect MBS Model ever, but at least I hope that it will look like the original when she is finished. If you want your own Viggen the MBS model is the only way to get one. There will be alot of work and alot of fun. Also a bunch of dirty words when things goes wrong. Hope you will continue to look at my thread.


Regards
Magnus:)

samuele
2011-12-02, 01:21
Hope you will continue to look at my thread.


hej Magnus JA ABSOLUT !!!!! do not worry because i build an J-21 F tunnan 1/5 scale in this time, and for moment the my energy is from to this.
but i like to see this thread and to know how this Viggen rise up.:)
thk for replay and see soon
p.s tack gång till! och god natt!

Baua
2011-12-02, 12:03
Hej alla!
Råkade av en händelse åka förbi hos Söders RC i Sthlm, för att handla lite saker till mitt MBS bygge, av en händelse bad jag att få jämföra en detalj på den JA37 modellen, som Peter håller på att bygga med min egna. Efter att ha jämfört detaljerna frågade jag om Söders modell var till salu, vilket den var, sagt och gjort inhandlades den och just nu står den i mitt garage för färdigställande. Tanken med inköpet av denna modell är att montera en P-20 turbin, då det nu inte sitter någon EDF i den. Ska prata med MBS Magnus om vilka spant som måste förstärkas, för att detta ska kunna genomföras.

Hils
Magnus

jugg
2011-12-02, 15:46
cool... VIGGEN Baua får det bli i fortsättningen...
Här är en kort film från i går på vägbasen...

http://www.youtube.com/watch?v=rWUQYXYzDQA&feature=share


// Tim

samuele
2011-12-02, 23:08
COOL! 30 minuter av spektakulär flygning.
jätte jätte nice ... synd som jag är 2000 km bort, annars skulle jag gått att prova simulatorn Draken och Viggen.

Baua
2011-12-03, 12:48
Hej alla!Idag har det blivit lite mer plankning på undersidan samt kanonen, börjar se ljuset i tunneln och slutet på plankningen av kroppen. Plankningen av vingens undersida ska jag spara till sist, då servon till skevroder ska monteras innan detta kan ske. Har också byggnålsbrist för tillfället, så det måste inhandlas snarast.Lite bilder blev det dock. Ja just det, har precis köpt en Jim Fox Viggen, som är på väg hem från Austria, faktiskt samma som jag var på G att köpa för något år sedan men då blev frakten så satans dyr. Skulle nog fungera bra med en P60 turbin. Sätter in några bilder på den också.

:)HilsMagnus

Baua
2011-12-03, 16:20
Hej alla!

Hade en balsabit kvar att sätta utmed högersidan på kroppens överdel, så det blev att vända modellen. Passade då också på att provmontera stol och instrumentbräda i cookpit, eller hur det nu stavas.
Blev faktiskt 2 bilder på det också. I morgon ska ovansidan av nosen planskas.:)

Hils
Magnus

bokis
2011-12-04, 11:34
Det går ju fiiint för dig! Läckert!

Baua
2011-12-04, 13:24
Tack Bokis!
Just nu sitter jag med en kopp kaffe och funderar på hur bygget ska fortskrida. På förmiddagen har den sista biten på nosen monterats. Jag har också lagt på ett tunt lager med grå primer på kroppens översida, detta för att kunna se eventuella ojämnheter i kroppen, så att en lättare uppspackling med polyfillspackel samt slipning kan göras innan glasning och epoxybehandling av kärran ska göras. Visserligen kommer det behövas spacklas och slipas noggrant även efter glasningen, men om grundämnet är så bra som möjligt när detta sker, så lever i alla fall jag med tron att grundningen kan påbörjas redan nu. Kanonen är också klar och där har jag en del att göra innan inpassningen är perfekt. Har upptäckt att jag får en del springor mellan luckan och kroppen och det kan ju inte tolereras, så om någon som läser tråden har en ide hur man kan lösa detta kan komma med en ide, så tar jag tacksamt emot förslaget/förslagen på en lösning.

Baua
2011-12-04, 15:09
Hmm efter att ha tänkt till en del gällande detta med springor mellan serviceluckan och kroppen, kom jag på den lysande ideen att lägga ett smörpapper mellan kroppen och luckan. mellanrummet mellan luckan och kroppen fyllde jag med pollyfill spackel. Vi får väll se hur det går att ta bort luckan men framförallt se vilken sida spacklet fastnar på smörpappret eller på luckan.

Hils
Magnus

Baua
2011-12-04, 19:55
Hej alla!

Nu är det färdigbyggt, för denna helg.
Smörpappersvarianten fungerade faktiskt ganska bra. Spacklet släppte från pappret och satt kvar på flygplanskroppen.
Under veckan ska passformen på serviceluckan förfinas. Sista taget med sandpappret ska dras på lucka och kropp innan glasningen ska påbörjas. Ja vi får helt enkelt se hur det går, med tanke på min erfarenhet av glasning, som sträcker sig till fenan på 37an. Men men, alltid lär man sig något nytt.:)

Hils
Magnus

jugg
2011-12-04, 20:19
ser grymt ut... om du glasar som du spacklar så kommer det bli världsklass.

Baua
2011-12-04, 20:43
Hej Tim!
Du är snäll du!
Den är just nu en så kallad 10 feeter, alltså ser bäst ut på lite drygt 3m.:)

Hils
Magnus
ser grymt ut... om du glasar som du spacklar så kommer det bli världsklass.

bokis
2011-12-04, 21:05
Snyggt som gatan på håll hur som,blir en showstopper tror jag!

Baua
2011-12-06, 19:19
Hej alla!
Luckan är mer eller mindre inpassad och färdig för glasning.
Hittade också en bättre lösning på inpassning av luckan än spackelvarianten, nämligen följande.
1. Slipa rent kanterna på luckan.
2. Lägg den på plats och nåla fast den.
Nu ligger luckan på plats och har då förmodligen lite springor och luft in mot kroppen.
3. Plocka fram en mjuk longerong, finn säkert kvar sen longrongandet av kärran.
4. Limma och nåla fast longerongen på utsidan av kroppen så den täcker springan mot luckan.
5. När limmet har torkat slipas longerongen ner så pass mycker att den livar med luckan samt att den ligger jäms med kroppen.

Ja typ så löste jag problemet med min inpassning av luckan helt enkelt att slipa in en longerong i glipan. Det kommer också att bli ett lager glasfiber på kropp och lucka, som ska slipas in i lucköppningen, ja så det blir kn... passning på grejerna. Frågan nu är om jag ska använda zaponlack eller Epoxy när man lägger på glasfibern. Berätta gärna om Era erfarenheter

Blev 2st bilder.:)



Hils
Magnus

jocke1963
2011-12-06, 19:30
....Frågan nu är om jag ska använda zaponlack eller Epoxy när man lägger på glasfibern. Berätta gärna om Era erfarenheter


Har aldrig provat att glasa med epoxi, bara med vanlig vattenbaserad golvlack från Bauhaus på 25g/kvm-väv.
Funkade kanonbra och verkar ha blivit både starkt och lätt.

Baua
2011-12-07, 17:12
Hej alla!

Idag blev det glasning av 37ans överdel.
Resultatet blev väll hyfsat ok, trots allt första gången jag glasar en flygkropp.
Jag valde att använda Zaponlack och det fick bli 3st strykningar med mellanliggande slipningar.
Hoppas att det är tillräckligt. Zaponlacken var lättarbetad och lättslipad, men luktade starkt så in i bomben. Så det blev att stå med andningskydd och öppen dörr. Ska bli riktigt kul att få lägga ner en drös med timmar på finisharbetet, såsom slipning och målning under ledigheten i Jul. Några bilder blev det också.

Hils
Magnus

jugg
2011-12-07, 17:18
jahaja, så det ser ut som om man måste komma ut och inspektera på nära håll snart... damn va bra det blir..

marell01
2011-12-07, 17:37
Magnus,
Jag tycker du bygger snyggt och genomtänkt. Dessutom delar du med dig med bilder och text och det uppskattar jag. Smart det deär med luckanpassningen.
mvh
Marcus

marell01
2011-12-07, 17:40
Ett tips:
Jag tycker det är enklare att klippa väven med ett rakt snitt innan man plastar fast den istället för som du gjort låta massor med spill hänga över nosen. Framförallt att få ett "vasst" avslut att malla mot då du skall göra undersidan.
Hoppas du förstår hur jag menar.
Marcus

Baua
2011-12-07, 17:58
Tack Marcus!
Jag lyssnar på ditt tips, och ska använda det när det är dags för undersidan.

Hils
Magnus!
Ett tips:
Jag tycker det är enklare att klippa väven med ett rakt snitt innan man plastar fast den istället för som du gjort låta massor med spill hänga över nosen. Framförallt att få ett "vasst" avslut att malla mot då du skall göra undersidan.
Hoppas du förstår hur jag menar.
Marcus

bokis
2011-12-07, 18:19
Iofs sig lite sent påtänkt och det blir ju kalas utan tips om detta men efter att ha sett Ivve och hans glasningar med vattenbaserad golvlack så finns det ju ett luktfritt alternativ..
För Zapondoften är inte o leka med...

Baua
2011-12-07, 19:07
Hej Bokis!
Ja vattenbaserad golvlack kan nog vara något att använda framöver, precis som Jocke 1963 också skrev i sitt inlägg.

Hils
Magnus
Iofs sig lite sent påtänkt och det blir ju kalas utan tips om detta men efter att ha sett Ivve och hans glasningar med vattenbaserad golvlack så finns det ju ett luktfritt alternativ..
För Zapondoften är inte o leka med...

TommyzT
2011-12-07, 19:10
Nej!
mera starkt, stäng dörrarna och av med masken. Så kommer jag över och så har vi Km* i huvudvärk i helgen:concern:

*Kagghamramästerskap

Baua
2011-12-07, 19:26
Nej nu får det räcka för idag.
Gick ner och glasade undersidan av fronten, med skägget som hängde ner från översidan.
Nu snurrar det bra i kolan, katterna springer omvägar runt mig , 10 åringen tycker att jag luktar fullgubbe och tanten vill överhuvudtaget inte ha med mig att göra innan jag duschat och rollat mig med Date hallon. Fy fan va jag älskar Modellbygge och Zaponlack. Satte på huven över cookpit, bara för att. Den dåliga kvaliten på bilden beror på en gasförgiftad mobilkamera.

Hils
Magnus

bokis
2011-12-07, 20:50
Nej!
mera starkt, stäng dörrarna och av med masken. Så kommer jag över och så har vi Km* i huvudvärk i helgen:concern:

*Kagghamramästerskap

Hur många snygga pojkvänner är ni inne i byggboa egentligen? Förenar ni nytta med nöje där??
Hovrar ni utan quaddar o sånt i dimman?

Baua
2011-12-07, 22:24
I kväll var vi två stycken, kanske mest för att jag till slut såg dubbelt.:)

Hils
Magnus
Hur många snygga pojkvänner är ni inne i byggboa egentligen? Förenar ni nytta med nöje där??
Hovrar ni utan quaddar o sånt i dimman?

Baua
2011-12-10, 14:56
Hej alla!

Följande har hänt under dagen.
Slipning och sprutspackling har påbörjats på den övre kroppshalvan. Sprutspacklingen har jag lagt på i 3 lager. Mellan varje lager av spackel har kroppen mellanslipats, men bara väldigt lätt. Min tanke har här varit att bygga upp ett lager med spackel så man har något att jobba med när slutslipningen ska till. Mina insug blev inte helt hundra i balsameringen, vilket gjort att de har blivit lite kantiga när jag slipade till dom, vette fan hur det gick till, räddningen heter i alla fall sprutspackel. Nu har det som sagt slipats en hel del och det börjar se rätt så bra ut, även om mycket arbete återstår. Har också börjat att tillverka nya klaffar till Canarderna. När dessa sitter på plats och är inkopplade ska den sista balsameringen ske på undersidan där servona till klaffarna sitter.
Lite bilder blev det också.

Hils
Magnus :)

Baua
2011-12-13, 14:27
Jävla canardklaffar!!!!

jugg
2011-12-13, 14:34
såja såja... inte bli arg på klaffarna..

Hittade mina papper på viggen... kan ta me dom på måndag när jag ska till Tommy så kan du titta på dom..

Baua
2011-12-14, 21:01
Hej alla!
Nu sitter Canardklaffarna äntligen på plats, jag har även kopplat in och testkört dom.
Nästa grej blir att balsa igen det som saknas på undersidan av kroppen.
Därefter ska undersidan glasas och lackas, skevrodren ska på plats och kopplas in.
Undersidan på deltan ska balsas och glasas, sedan blir det julpyssel med slippapper och
sprutspackel. Det börjar närma sig.......:)

Hils
Magnus

Baua
2011-12-15, 18:36
Hej alla!

Ytterligare uppdateringar.
Har balsat igen kroppen vid Canardservona, så nu är det bara att hoppas att dom är rätt inställda.
Har provmonterat skevrodren och servona till dessa. Servona jag använder till modellen är HXT 900.
Visst, billiga, men dom har aldrig svikit mig, hmm detta får jag säkert äta upp.:)

Hils
Magnus

Baua
2011-12-17, 15:36
Hej alla!
Idag har insugen, undersidan av canarderna och klaffarna glasats.
Tog lite spillbitar av glasduken för att göra detta. Sen märkte jag att saxen har blivit riktigt slö efter
klippandet i fibern, och att hämta en ny sax från Lottas kökslådor är det döds straff på, så därför fick fibern i detta fall hänga över kanten innan slutgiltig tillkapning kan ske med skalpell. Hmm, funderar på att göra den i cammokläder
Nu är det bara resten kvar.:)


Hils
Magnus

Baua
2011-12-17, 20:54
Hej alla!
Ja så idag hände det, Kung Bore knackade på dörren och det vita mögket från ovan har lagt sig som ett skumbad över nejden. Blev någon timme i garaget efter middagen, där fiberöverhänget på Canard och klaffar skars bort och slipades till. Om någon dag eller så börjar finslipandet av kroppen så det jag har gjort nu är att börja bygga upp en spackelgrund som man kan arbeta med framöver. Det mesta av spacklet kommer att slipas bort och det som nu ser blankt och fint ut kommer snart vara mest slipdamm. Undrar också om det är någon i vårt avlånga land, som har NCS-kulör koderna på
Flygvapnets original splinter cammo till 37an.
Några bilder från kvällen.
:)
Hils
Magnus

jugg
2011-12-17, 21:48
ser mycket bra ut... dax att komma och kolla igen snart ser jag..

Baua
2011-12-17, 22:17
Hej Tim!
Always welcome.
Ta med dig flygplansbyggaren, så bjuder vi på fika.
:)
Hils
Magnus

C206
2011-12-20, 13:06
Vad roligt att bygget går framåt Magnus!! :cool:

Det ser riktigt fint ut.

Baua
2011-12-22, 18:52
Hej Per!
Ja visst är det.:)

Hils
Magnus




Vad roligt att bygget går framåt Magnus!! :cool:

Det ser riktigt fint ut.

Baua
2011-12-22, 19:05
Hej alla!

Då var det dags med lite uppdatering.
Har börjat att passa in luckorna till ställen.
Nu är det lite moment 22. Jag kan inte komma vidare med plankningen av vingens undersida
förrän ställen är monterade och jag kan inte montera ställen, dels för att jag fått lägga min lösning
med di elektriska på hyllan dels pga att jag inte har några för tillfället samt att platsen, även om jag byggde på vingens tjocklek lite grann fortfarande är lite för litet. Immer problem som Tysken sa.
Problem är till för att lösas, så det blir väll att somna kl 03.00 inatt som man brukar göra när modell byggar tankarna far omkring i skallen på en. MBS Viggen i skala 1/12 är en riktigt fin kärra, men just nu skulle jag vilja ha den i skala 1/10, så man får plats med grejerna. Nu är det dags för Julledighet med förhoppningsvis några timmar över till byggandet. En ynka bild på luckan blev det också.:)

Hils
Magnus

marell01
2011-12-22, 20:18
Inte för att vara petig...men, skall inte den inre luckan du visar på bilden gå hela vägen bak till det spantet som syns?

mvh
Marcus

Baua
2011-12-22, 20:58
Ha ha! Jo det kan säkert stämma, faktum var att jag tog de 2 luckorna från den Viggen jag köpte från Slödders hobby I Sthlm, dom var nämligen färdig gjorda. Tyckte faktiskt själv att det var mycket konstigt att de inte var längre än så.
Ja det var just en sån motgång man behövde på Torsdagskvällen, pust. Nä nu måste det bli ordning på torpet, ska ner och kolla läget i morgon, för nu ska jag dö några timmar.


Hils
Magnus

QUOTE=marell01;264919]Inte för att vara petig...men, skall inte den inre luckan du visar på bilden gå hela vägen bak till det spantet som syns?

mvh
Marcus[/QUOTE]

marell01
2011-12-22, 21:02
Ha ha!
Ja det var just en sån motgång man behövde på Torsdagskvällen, pust. Nä nu måste det bli ordning på torpet, ska ner och kolla läget i morgon, för nu ska jag dö några timmar.


Hils
Magnus


Haha, bara du kommer tillbaka så...
God jul

jugg
2011-12-22, 21:22
har kanske en lösning på ditt hjul problem, kan ta det när vi ses..

Baua
2011-12-22, 21:37
Hej Tim!
Låter intressant.
Är Ni lediga i mellandagarna?

Jils
Magnus


har kanske en lösning på ditt hjul problem, kan ta det när vi ses..

Baua
2011-12-22, 22:57
Hej alla!
Jo det stämmer att luckorna är felgjorda, dom är gjorda efter bilden i Manualen och inte efter ritningen på mallbladet.
Som tur är har jag originaluppsättningen till 37an kvar, så det ska gå att få ihop luckorna i alla fall. Till Bygge nr2 får jag nog beställa lite material från MBS Magnus.

Hils
Magnus

jugg
2011-12-23, 10:29
Hej Tim!
Låter intressant.
Är Ni lediga i mellandagarna?

Jils
Magnus

Jag jobbar den 26:e... men om flytten av viggen går som tänkt så, ja!

Baua
2011-12-25, 22:02
Hej alla!
Bara en liten fråga.
Undrar om Ni som byggt MBS Viggen skulle kunna dela med Er av vikten på kärran när den är färdigbygg, exklusive batteri.
Tacksam för svar.

Hils
Magnus

marell01
2011-12-28, 00:58
Tja,
Min väger 2150 gram utan accar! Då har jag servon till alla luckor, sequencer, luftställ, Mega 22/20/2e motor, pilot, lysen med elektronik i.

mvh
Marcus

Baua
2011-12-28, 16:23
Hej Marcus!
God fortsättning.
Tackar för ditt svar.
Jag ska inhandla en våg från Biltema.
Ska börja se över hur mycket vikt jag har att spela med.

Hils
Magnus


Tja,
Min väger 2150 gram utan accar! Då har jag servon till alla luckor, sequencer, luftställ, Mega 22/20/2e motor, pilot, lysen med elektronik i.

mvh
Marcus

jocke1963
2012-10-06, 01:35
Hur går det Baua, är den klar?

Baua
2012-10-09, 13:12
Hej Jocke!
Nej den är inte klar!
Lusten har helt enkelt avtagit, kan vara så att den ligger runt hörnet, lusten alltså.
Vintertid är ju till för att bygga

Mvh
Magnus

jocke1963
2012-10-09, 16:09
Låter bra det. ;)

Baua
2012-10-28, 19:00
Hej alla!
Efter att ha byggt lite RC båtar i sommar och helt hållt mig borta från RC flyget i nästan 1 år bestämde jag mig för att göra ordning i garaget med hyllor för både båt och flygetyg. Kände faktiskt att lite av byggviljan kom tillbaka, vilket resulterade i att MBS Viggen åter ligger på operationsbordet, för att påbörjas där byggandet slutade för ett tag sedan. Ska beställa mer balsa, glasduk och Zaponlack från MBS. Har fortfarande ingen bra ide för stället, men Sweeper tillverkar tydligen något till 1:12 Viggen, så vi får väll se. Lite bilder på byggets status idag.:)

Mvh
Magnus

Sweeper
2012-10-28, 21:31
Hej alla!
Efter att ha byggt lite RC båtar i sommar och helt hållt mig borta från RC flyget i nästan 1 år bestämde jag mig för att göra ordning i garaget med hyllor för både båt och flygetyg. Kände faktiskt att lite av byggviljan kom tillbaka, vilket resulterade i att MBS Viggen åter ligger på operationsbordet, för att påbörjas där byggandet slutade för ett tag sedan. Ska beställa mer balsa, glasduk och Zaponlack från MBS. Har fortfarande ingen bra ide för stället, men Sweeper tillverkar tydligen något till 1:12 Viggen, så vi får väll se. Lite bilder på byggets status idag.:)

Mvh
Magnus

Härligt att se att du har fått lite av en nytändning. :)

Stället som jag tillverkar till den här kärran har delar som bör monteras in innan man plankar ovansidan på vingarna då dessa delar är till för att sprida en del av belastningen som kan uppstå vid landningarna. Det går att installera dem i efterhand men då får man ta upp undersidan för att få dit dem.


Göran

Baua
2012-10-28, 21:40
Hej Göran!
Det kommer inte bli någon stress med 37an, utan får ses som terapiarbete över vintern. Underdelen på vingarna är ännu inte plankade, så än finns det möjlighet att få dit ställen.:)


Mvh
Magnus



Härligt att se att du har fått lite av en nytändning. :)

Stället som jag tillverkar till den här kärran har delar som bör monteras in innan man plankar ovansidan på vingarna då dessa delar är till för att sprida en del av belastningen som kan uppstå vid landningarna. Det går att installera dem i efterhand men då får man ta upp undersidan för att få dit dem.


Göran

Baua
2012-10-29, 19:20
Hej alla!
Har en fundering gällande ställen till MBS Viggen.
Med tanke på att utrymmet i vingen för att montera in ställen i är minst sagt minimalt undrar jag om man skulle kunna använda servot här under för att kunna fälla ut och fälla in ställen, alltså ett servo per vinge. Inte säkert att det skulle bli just det servot, men principen. Tanken skulle vara att skruva fast ställbenet i aluminium direkt på servoarmen och sen montera det på servot. Servot bygger 10mm i höjd och skulle kunna få plats i vingen. feedback på iden.

Hils
Magnus

Sweeper
2012-10-29, 20:26
Jag anser nog att servot klarar av att fälla in och ut ställen. Men det kommer nog inte att klara av belastningen/vikten/rörelserna när modellen står på ställen eller när du startar/landar/taxar runt med modellen.


Göran

Baua
2012-10-29, 21:02
Hej Göran!

Tror det du säger kan stämma, men jag ska försöka att bygga vidare på ide´n i alla fall.
Har lite delar från andra ställ som kan komma till nytta.

Mvh
Magnus



Jag anser nog att servot klarar av att fälla in och ut ställen. Men det kommer nog inte att klara av belastningen/vikten/rörelserna när modellen står på ställen eller när du startar/landar/taxar runt med modellen.


Göran

marell01
2012-10-30, 07:34
Jag skulle använda servo att driva "saxlänken" istället. Titta på bilden av förebilden så ser du vilken länk jag menar. Sen monterar du ställbenet på en genomgående axel och lagrar detta.
Det tror jag skulle funka bra. Jag kan ordna Einar ritningar på ställen om du önskar.
Mvh
Marcus

Skickat från min HTC Sensation Z710e via Tapatalk 2

Baua
2012-11-01, 21:59
Hej Marcus!

Tack för ditt svar, tror dock att jag har en konstruktion på gång som kanske kan fungera.
I morgon blir det att åka till järnaffären och köpa lite rostfri 3mm gängstång samt småskruv och mutter. Kanske kan bli lite bilder på hur jag tänkt till i morgon kväll.

Hils
Magnus


Jag skulle använda servo att driva "saxlänken" istället. Titta på bilden av förebilden så ser du vilken länk jag menar. Sen monterar du ställbenet på en genomgående axel och lagrar detta.
Det tror jag skulle funka bra. Jag kan ordna Einar ritningar på ställen om du önskar.
Mvh
Marcus

Skickat från min HTC Sensation Z710e via Tapatalk 2

Baua
2012-11-02, 14:54
Hej alla!

Har varit nere igaraget och börja fnula på stället, hittade ingen rostfri 3mm gängstång hos järnia, däremot säljer dom fina diskmaskiner, glass och torktumlare. Hursom gängade jag en stång själv av en 3mm stötstång. Den ska få agera axel till stället alà Marcus recept, med den skillnaden att stången gängas direkt in i servot som också borrats och gängats. Nästa steg blir att stärka upp stället, så det inte viker sig när det blir fart och belsatning på grejerna. Blir förmodligen till att använda stötstång igen samt epoxy alternativt lödning. Här ser ni i alla fall en bild från tankesmedjan. :)

Hils
Magnus

JohanH
2012-11-03, 07:32
HK har en billig sekvensstyrare för landställ. Kanske kombinera ovanstående lösning med microservo som låser saxlänken??

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idproduct=11258

Baua
2012-11-03, 15:51
Hej Johan !
Tack för tips, fick hem en exakt likadan från rc flight i förrgår.:)

Hils
Magnus

Baua
2012-11-04, 21:39
Hej alla!
En fråga, går det att löda ihop aluminium med stål.
Behöver man ha speciellt tenn etc, etc?

Mvh
Magnus

Baua
2012-11-11, 17:07
Hej alla!
Inte speciellt mycket har hänt med 37an sen sist, men fick ett råd av Sweeper att använda mig av JB Weld som ett alternativ till att löda ihop stället. Inte billigt, men hoppas att det kan fungera. Hittade JB Weld här för dom som är intresserade.
http://performix.se/industroweld
Har också jobbat vidare med att stadga upp stället, ska bli intressant att se om servot orkar hålla emot sidokrafterna.
Lager för att lagra axeln till stället har handlats in hos http://www.kullagergrossisten.se/ som också har en hel del grejer till bla RC bilar. Just nu är stället lite slaggrigt, men det beror mest på att det är ihopskruvat som ett mekano med skruv och mutter. Hoppas det blir mer stadga idet när allt sitter epoxat och lagrat. Idagsläget ser stället ut så här.

Mvh
Magnus

Baua
2012-11-12, 21:23
Hej alla!
I morgon tror jag att posttomten dyker upp med JB Weld och nej det är inte namnet på en Amerikansk Bourbon utan den fantastiska epoxyn som ska finnas med som standardutrustning på Kanadensiska ubåtar. Idag har en av hjulbrunnarna förstärkts med ett lager duk och epoxy detta ska få gräddas tills i morgon då det ska snyggas till innan stället ska monteras. Ber om ursäkt för Fuckberry telefonen, vars kamera verkar vara från 97.:)


Hils
Magnus

marell01
2012-11-12, 22:19
Gött mos! Bara att jobba på:D

Skickat från min HTC Sensation Z710e via Tapatalk 2

Baua
2012-11-14, 20:42
Hej alla!
Ikväll har stället limmats med metallsvetsgukkan och jag kan säga att om det är lika starkt i stelnat tillstånd som det är kladdigt i kladdigt tillstånd, så förstrår jag att kannadickerna har det för att laga sina ubåtar. I morgon får vi se på resultatet. Har också en ide på hur stället ska stärkas mot sidokrafter i utfällt tillstånd. I bland skulle man dock vilja ha tillgång till en mekanisk verkstad och dess verktyg, vad mycket lättare allt skulle bli.:)

Hils
Magnus

petera38
2012-11-25, 09:35
...Och vad hände då...??????? :stupido2:

/Pete

Baua
2012-11-25, 19:27
Hej alla!
Har inte hänt så mycket med 37an vad gäller ställ pga RC bils crawlande och banåkande, kul som tusan faktiskt. Sen har det varit mycket med döttraranas simning. Kan trots detta berätta att metallgukkan blev hårt som stål, samt att det var lätt att slipa i. Kan rekommenderas. Ikväll har jag varit nere och limmat fast en uppborrad mässingshylsa som jag monterat direkt på servot. Mässingshylsans andra sida har monterats fast i ett aluminiumben som monterats på ställets axel. Tror detta kan komma att fungera. Det som nu ska tillverkas är boggien som hjulparet sitter på. Pga utrymmes själ måste dessa sågas ut ur plattaluminium. Måste också försöka hitta hjul som kan passa till konstruktionen.


Mvh
Magnus

INGEMAR NABBING
2012-11-27, 08:44
Hej Ingemar Nabbing Falköping - här. Ser mycket intressant ut. Tror Du att detta skulle kunna anpassas till min
Draken ( Mbs-Herrljunga - byggsats) Rörelsen sker ju med optimal servokraft i just roten av rörelsen.
Hör gärna av Dig. Ingemar Nabbing.

Baua
2012-11-27, 13:05
Hej Ingemar!
Vi får väll se hur det fungerar i reality så att säga, men det verkar just nu rätt lovande. Det som ska göras nu är att tänka fram en ide så servot får lite mekanisk hjälp att stabilisera stället under gång på marken. Blir något i stil med att någonting får haka i någonting vid gång på backen. Då har vi i alla fall skapa stabilitet åt tre håll av fyra. Sen har vi ju detta med vikten också. Får jag detta att fungera blir det att lätta konstruktionen maximalt innan hon ska flygas. Skulle det dock finnas ett elektriskt ställ som redan från början skulle få plats i vingen skulle jag använda det. Till din 35a har MBS Magnus ett fint elektriskt ställ som passar din drake. Vore jag dig skulle jag nog använda det, men visst, skulle min ide fungera tillfredställande på 37an så varför inte på 35an. Kul att du gillar iden.:)


Mvh
Magnus

MickeJ
2013-04-07, 22:17
Härligt att se att du har fått lite av en nytändning. :)

Stället som jag tillverkar till den här kärran har delar som bör monteras in innan man plankar ovansidan på vingarna då dessa delar är till för att sprida en del av belastningen som kan uppstå vid landningarna. Det går att installera dem i efterhand men då får man ta upp undersidan för att få dit dem.


Göran

Göran

Går det att beställa landställ av dig?

Micke