handdator

Visa fullständig version : Vikt på 1/4 super cub?



senmathal
2010-10-19, 07:38
Hej!

Jag håller på att renovera en Super Cub jag köpt begagnad och undrar lite över vikten. Den ser ut att hamna runt 9 kilo vilket jag tycker verka lite mycket. Nu har väl Cubens vinge en oanad bärighet men ni som har 1/4 scala Cubbar hur mycket väger era?

/Mats

Pekkala
2010-10-19, 07:55
Hej Mats!
Min vägde 6,3kg när den var nybyggd, sen har jag lagat den en gång och satt på större hjul så ca 6,5 kg skulle jag tippa att den väger nu.

ewalds
2010-10-19, 08:02
Har en SIG men faktiskt inte vägt den.. Enl Sig´s manual säger den 6,4-7,3kg...Skulle tippa på att den är lite tyngre beroende på motorval, dubbla accar o s v???
Vilket fabrikat är det?
Om man läser Toni-Clarks manual på visar den 8-10kg så du kan nog vara lugn..
/Micke

senmathal
2010-10-19, 08:22
Jag tror att det är en Balsa USA. I och för sig är det en ganska stor motor på den. En CRRC 45 cc så den väger väl en del med ljuddämapere och motorfästen. Men å andra sidan verkar tyngdpunkten rätt så med en lättare motor måste det ju bort en del vikt baktill också. Där vet jag inte vad som väger för mycket. Klädeseln väger säkert en del också då den är målad två gånger.

Nu torde det väl inte spela någon större roll. Den lär nog flyga ändå, fast kanske inte lika segelplansliknande som Cubbar brukar flyga.

/Mats