handdator

Visa fullständig version : Ny FPV plattform på gång.



kajakmannen
2010-11-13, 21:22
Ny plattform på gång.

Mer bilder på bygget kommer inom kort.

MVH / Kajaken16140

UndCon
2010-11-14, 00:22
nu blir det sådär intressant igen :)

femer
2010-11-14, 16:12
ser ut o vara en rendering av någon egen design? Kommer ihåg en tråd "innan kraschen" som handlade intresse för kit av en xx- copter. Är det denna?

kajakmannen
2010-11-14, 17:00
Det är en egen design. TYcker inte att min tricopter är tillräckligt stabil (speciellt då man börjar lasta den med HD kamera etc) så då blir det en Hexa med ca 1 meters diameter (på motorerna).


Propparna är 12x3,4 tums så den kommer nog att lyfta en hel del :) hehe.

MVH / Kajaken

kajakmannen
2010-11-14, 22:13
Lite mer ritat.

Blir nog bra detta.

Har alla delar utom styrkortet som är på G och bara att ägna en kväll vid fräsen så är det dags att montera.

Sigun
2010-11-14, 22:17
En dum fråga, vad är det för skillnad på en trikopter och en hexkopter rent flygmässigt? förutom att den har 3 motorer mer. Den lyfter givetvis mer vikt.

/Martin

UndCon
2010-11-14, 22:47
största fördelen är väl redundans om någon går sönder.

femer
2010-11-14, 23:10
Ritar du allt från scratch eller är motorer och propellerar importerade? Program?

kajakmannen
2010-11-15, 07:05
Jag ritar i Solid works. Propparna är de enda som jag importerat. Förstorade upp dom jag hade till tricoptern som någon här på forumet hade ritat upp.

Resten har ritats upp från scratch.

En av fördelarna med fler motorer/proppar är att om du snabbt skall räta upp plattformen vid flygning så är det inte alltid som en tricotper klarar det då en propp kanske börjar kavitera i luften etc. En hexa har bättre vridmoment skulle man kunna säga. Flera motorer på en sida som hjälps åt att räta upp farkosten. Jag har sett detta med min Tricopter som är ganska tungt lastad. Flyger man väldigt aktivt med den så kan man hamna i situationer där det känns som om den sida du vill räta upp sjunker igenom och inte får grepp i luften (vet inte hur jag skall beskriva det bättre men ni förstår säkert hur jag menar).

MVH / Kajaken

kajakmannen
2010-11-16, 11:10
Proppadaptrarna har kommit och ikväll blir det förhoppningsvis att fräsa lite delar (rörklamrar samt plattorna till kropp och landningställ).

Sen blir det montagetime.

MVH / Kajaken

Boopidoo
2010-11-18, 09:55
Ser ut som mina propellrar, men mycket intressant skapelse. :)

Visst är det så att en hexakopter roterar via varvtalsjustering av motorerna? Dvs att man roterar mha av vridmomentsjustering, eller är jag helt ute och cyklar? Att detta också kräver att hälften av motorerna snurrar åt andra hållet och har sk pusher props.

@UndCon & Sigun
Jag undrar om det egentligen blir så mycket redundans då fördubbling av antalet motorer också fördubblar risken att någon motor går sönder (något förenklat).

UndCon
2010-11-18, 10:26
redundansen blir med en styrkrets att den inte faller som en sten - det gör en tricopter oavsett styrkrets eller inte - och den faller hårt :D

min har trillat ner ett antal gånger - bara 2 bommar har gått sönder + proppar men det är ju förbrukningsvara


Du har helt rätt - Quads (och fler motorer) roterar runt sin egen axel med varvtalsändring. Bara Tricopter som kan vinkla en motor.

Det görs enklast med pusher props - men du kan också vinkla motorer för att motverka rotationen

Boopidoo
2010-11-18, 16:02
Hur mycket nyttolast kommer den att kunna lyfta? Jag är i jobbet ute efter en X-copter som kan lyfta upp till 6kg.

kajakmannen
2010-11-18, 19:48
Vet inte riktigt vad den kommer att lyfte men motorerna är rateade för +900g och då kör de med 11x4.7 prop och jag har 12x3,4 så det blir nog total lyftkraft runt 6 kg :)

Får se om jag behöver så mykcet. Kanske proppar ner sen men vi får se.

Har fräst alla rörklamrar men har inte lyckats fräsa den glasfiberlaminatskiva jag har. Fräsen jag tänkte använda var för slö. Letar kolfiber men kanske kör i plywood för första prototypen.

MVH / Kajaken

kajakmannen
2010-11-25, 20:46
Lite uppdatering.

Chassit blev fräst i glasfiberlaminat. Testar såhär så får det bli kolfiber sen om den funkar fint.

Ursäkta den urusla bildkvallen. Skakig på hand och mobilkamera. Skall fixa snygga bilder på alla motorer är på plats samt då fartreglagen och kablar är på plats.


Vad tror ni? Kommer den att flyga? :D
http://1.bp.blogspot.com/_7KEB9h3HCsU/TO6-DmAi5OI/AAAAAAAAAOk/UZ2hqllyPLY/s1600/DSC_0400-736615.jpg

http://3.bp.blogspot.com/_7KEB9h3HCsU/TO6-EVl1zQI/AAAAAAAAAOs/MKkuQiP3uj0/s1600/DSC_0397-741107.jpg

http://3.bp.blogspot.com/_7KEB9h3HCsU/TO6-FGAurjI/AAAAAAAAAO0/l5DIUyGqY08/s1600/DSC_0398-744059.jpg

MVH / Kajaken

kajakmannen
2010-11-25, 20:50
Visst ja. Glömde säga det.

Hittade perfekta bommar till tricopters, quadar och hexas.

IKEA is your friend.

Duschdrapperihållare för 59 kr st. Du får två rör av dom med olika diameter. Tror att det är aluminum. Lätta och starka och billiga då olyckan är framme.

Det är sådana där som har en fjäder i sig och expanderar så att de kläms fast mellan två väggar.

MVH / Kajaken

DrHanke
2010-11-25, 20:54
Vad har du för motor till motor mått? Jag har provat i 1cm steg från 40 och är nu på 32 men har då 8x4,5 proppar. Men den flyger kasst så jag börjar misstänka att det är nå med KK kortet som inte är ok...

kajakmannen
2010-11-25, 21:03
Diametern på circeln som skär igenom motorernas axel är 900 mm.

Propparna är 8x3,4 tror jag.

MVH / Kajaken

Boopidoo
2010-11-26, 06:52
Vad tror ni? Kommer den att flyga? :D
Nope, du behöver komplettera med fartreglage, batterier, rc-mottagare och en hel del kabeldragning innan den flyger. ;)

Ser mycket bra ut!

kajakmannen
2010-11-26, 12:26
Utlovade lite bättre bilder och här kommer de. :)

lassebetong
2010-11-26, 14:35
Ser riktigt seriöst ut. :thumbup:

/Lasse

femer
2010-11-26, 15:51
Fungerar de där Plush reglagen något bra? Bygger en ubåt och använder 4 80A Plush reglage och de hackar något förjä¤# vid gasavdrag. Påverkar inget särskilt väl i vatten, men för en luftfarkost så...

kajakmannen
2010-11-26, 16:20
Lasse: Tackar tackar. Hittade ett grymt smidigt sätt att placera fartreglagen på :) Bilder kommer senare

Femer: Enligt vad jag fått reda på av Dadde med flera så är Turnigy Plush reglagen de som funkar bäst av de billiga reglagen för Tricotpers, Quads och Hexacopters. Just pga av att de skall vara snabba i sin uppdatering.

Har du kollat timing samt att inga kablar är dåliga ut till motorn. Låter skumt att de skulle hacka.

MVH / Kajaken

femer
2010-11-29, 19:55
Jupp, timing är provad på alla sätt och vis. Lyckas inte få bukt med det. Men läste nu igen om kommentarer om just de reglagen att fler haft samma problem. Dålig modell helt enkelt, men de andra fungerar säkert bra! Nu ska du får ha din tråd ifred :)

D

kajakmannen
2010-11-29, 20:18
Ingen fara Femer. Bara kul att någon skriver i tråden. Är lite väl dött tycker jag :)

Imorgonkväll blir det att löda reglage.
Kommer mer bilder efter det.

MVH / Kajaken

Impulze
2010-11-30, 09:00
Ser riktigt bra ut ! :))

Vart köper du materialet?

//Matte

zoomzky
2010-11-30, 09:34
Har fräst alla rörklamrar men har inte lyckats fräsa den glasfiberlaminatskiva jag har. Fräsen jag tänkte använda var för slö. Letar kolfiber men kanske kör i plywood för första prototypen.

MVH / Kajaken

Hej!

Synnerligen intressant bygge!
Vad har du för maskin som du fräser med??

Mvh,
/Z

kajakmannen
2010-12-01, 08:54
Impulze: Materialet hittade jag på jobbet. Glasfiberlamminat som utgjort något lock till en försökstank. TYvärr var det några spår frästa i dom men det gick att passa in så att jag fick ut ramen. Har ganska mycket kvar. SÄkert till minst 2-3 chassin till :)

Materialet till själva boomstöttshållarna är 10 mm POM som är en billig lagerplast som jaag köpt för billig penning på Momentum som säljer lager och packningar.

Föresten så var det länge sen jag såg några filmer från dig Impulze. Flyger du fortfarande FPV?

Zomzky: Fräsen är en gammal SOlectrofräs som vi har på vårat företag. Den har uppgraderats med ny styrning från Xylotex så nu är den full 3D med en Z-axel på ca 50 mm räckvidd.

JObbar dock på att få klart den stora robot (ABB IRB 6400) fräsen.

Hälften av alla fartreglage är ditlödda nu och skall lägga ut lite bilder ikväll tror jag. HÅller på medf en stor hobbyrumms revision (Bygger om lite och städar järnet.)

MVH / Kajaken

Impulze
2010-12-01, 10:38
Anders: Jodå, flyger fortfarande men har haft dåligt med tid. Ska verkligen försöka ta mig i kragen och göra några filmer. Sen så har mitt jobb blivit lite förändrat just pga av FPV flygandet så jag kanske lägger ut lite info om det senare.


//Matte

zoomzky
2010-12-01, 15:29
Impulze:

Zomzky: Fräsen är en gammal SOlectrofräs som vi har på vårat företag. Den har uppgraderats med ny styrning från Xylotex så nu är den full 3D med en Z-axel på ca 50 mm räckvidd.

JObbar dock på att få klart den stora robot (ABB IRB 6400) fräsen.


MVH / Kajaken

Är jag avundsjuk? Jopp!! :) Har haft tankarna på att bygga en egen CNC.
Finns ju gott om exempel på nätet http://buildyourcnc.com/default.aspx men det är nog lätt att lura sig själv att tro att det blir billigt...

/Z

kajakmannen
2010-12-02, 08:42
Helt rätt Zoomsky.

Bästa sättet att bygga sin CNC fräs utan att det drar iväg är att dels att samla på sig delar där man hittar om man hittar.

Elektronikskrotlådan på mitt tidigare jobb har gett många användbara delar. Har du en elektronikåtervinning i närheten så kolla med dom. DOm brukar dock vara ovilliga till att låta folk plocka där mn är bullpåsen tillräckligt stor så kanske det funkar.

MVH / Kajaken

kajakmannen
2010-12-11, 19:28
Nä nu vill vi att det ramlar in ett litet paket i brevlådan. Ett styrkort till Hexan så att man får flyag lite :)

MVH / Kajaken

Impulze
2010-12-11, 20:55
Det är jobbigt då man måste vänta :)

kajakmannen
2010-12-15, 22:09
Någon som vet vilken eSC som skall kopplas till vilken M1-M6 ingång på Daddes kort? Hittade ingen information om det.

Det är för en HEXA alltså.

Är M1 fram och sedan M2, M3, etc. medsols uppifrån eller?

MVH / Kajaken

DrHanke
2010-12-16, 06:37
Står i ASM filen till hexan med en fin liten ASCI bild men M1 är rakt framåt sedan kommer motor ordningen Clockwise.

M1 CW "Rakt Framåt"
M2 CCW
M3 CW
M4 CCW "Rakt bakåt"
M5 CW
M6 CCW

Ska bli spännande och se hur din kommer funka, jag har strul med min, om det beror på motor, reglage, storleken eller va fan det är har jag inte orkat redan ut ännu...

kajakmannen
2010-12-17, 20:57
Då var den ihopplockad och grovtrimmad.

Alla gyron kompenserar åt rätt håll och bara fintrimningen kvar att göra.

Imorgon blir det premiär ;) hehe

provbrummade lite i källaren för att känna på den utan att lätta från golvet och den brummade högljudt och mäktigt. :D haha

Skall bli kul att testa imorgon. Testrapport kommer inom kort.

MVH /Kajaken

kajakmannen
2010-12-18, 21:06
Då var den premiärad.

Altl gick kanoners. Var tvungen att checka ESC inkopplingen till kortet då en ESC satt fel.

Annars gick den kanon. Några små trimändringar men inge mer.

Inga vibrationer (vilket kan ses på filmen) och då den var tillräckligt högt för att inte få med markeffekten så var den riktigt tyst faktiskt.

Enda konstiga var på slutet men det kan varit jag som spakade konstigt. Den tippade åt höger plötsligt.

Skall göra lite mer fintrimning med gyrokänsligheten nästa gång.


http://www.youtube.com/watch?v=V957fIbm0Cg

MVH / Kajaken

mrblueshooter
2010-12-19, 03:51
Mycket intressant!
Jag undrar lite hur vindkänsliga de där konstruktionerna är?
Sjysst jobbat!

bjornez
2010-12-19, 09:03
Gattis till premiären!
Ser riktigt bra ut!

Boopidoo
2010-12-19, 13:11
Är det standard på hexa att en bom är rakt fram? Går det att ställa in så att rakt fram är mitt mellan två bommar?

Impulze
2010-12-19, 22:49
Ser bra ut ! :)) Den låter är såå najjs....

lassebetong
2010-12-20, 06:31
Härligt Kajaken och grattis till premiären. :thumbup:

/Lasse

UndCon
2010-12-20, 09:03
spännande - ser fram emot fler filmer

zoomzky
2010-12-20, 09:12
Mäktig!!

Grattis till fint bygge Kajakmannen!
Blir intressant att få veta lyftkraft och flygtid på kärran....

Kan tänka mig att folk kommer tro de ser ett UFO när manicken flyger utomhus :)

/Z

kajakmannen
2011-02-18, 19:24
Orkade inte starta en ny tråd men ville dela med mig av en byggteknik som vi utvecklat för att skära vingkärnor.

Tidigare var de varmtrådsbåge och strömkälla som gällde och sen limma ihop vingsegment och slipa osv.

Den ny atekniken är enklare och innebär att man laddar in sin fil i CNCmaskinen ( i detta fall den största ABB roboten) och sen sätter man sig i stolen och lägger fötterna på bordet så att säga. :D hehe

Man får lite kramp då man håller inne säkerthetslåset på kontrollern men det kan man ju skippa då man kört filen och vet att den funkar :D

http://www.rcflyg.se/forum/attachment.php?attachmentid=19031&d=1298056989

MrOvanhill
2011-02-18, 19:51
Det där är fusk! :-D

Kan det bli något annat än finbyggen när man har tillgång till såna leksaker?


Ser fram emot att se vad som kommer ut i andra änden av bygget.

lassebetong
2011-02-18, 21:00
Se där jag, kul att ni fått fart på prylarna.
Hur går det med fpv.andet då?

kajakmannen
2011-02-18, 22:05
För kallt för att flyga just nu :) fryser faan arslet av sig bara man går utanför dörren :( längtar efter våren

UndCon
2011-02-19, 07:07
jag är inte avundsjuk så avundsjuk - eller vad hon sjöng i melodifestivalen...

lassebetong
2011-02-19, 07:46
För kallt för att flyga just nu :) fryser faan arslet av sig bara man går utanför dörren :( längtar efter våren

Usch, det lät kallt, men våren kommer.
Själv så har vi flugit varje helg sedan nyår, men vi bor ju söder ut.
Bara -8 i dag.:lollypop:

Impulze
2011-02-19, 08:38
Hade -39 som kallast på jobbet här i veckan, känns som blida nu då tempen ligger runt 28 - 32 grader :)

//Matte

lassebetong
2011-02-19, 21:20
Hade -39 som kallast på jobbet här i veckan, känns som blida nu då tempen ligger runt 28 - 32 grader :)

//Matte

Nu snackar vi :)