handdator

Visa fullständig version : Mirage 2000 maiden - near crash



Kennerdahl
2011-01-04, 18:16
Jag har pillat med en Fly Fly Mirage 2000 92mm EDF ett tag nu och idag blev det premiärflygning! Kallt, snö upp till knäna men upp skulle den.. det gick nästan bra! :sarcastic:


http://www.youtube.com/watch?v=tOtRqjMoZ3g

CG:t låg knappt en centimeter bakom fabriksuppgifterna men eftersom jag är så grym på att spaka skulle det ju inte va några problem.... eller? :sarcastic:

Tror tillverkaren har satt CG:t för långt bak också så den får bli lite framtung istället..
Blir att modifiera lite till innan det är dax för nästa flygning, större ack, luckor som ska tätas, canopyfästet m.m.

I övrigt måste jag säga att det är den drygaste ARF:en jag har byggt, massor av modefikationer man behövde göra på en modell som ska ta 1-2 timmar att sätta ihop, yeah right! Inget passa ihop så det är slipa här och slipa där och sen linkaget.. don't get me started!:banghead:

Ska bli kul att få fix på kärran, har fått en massa bra råd på förbättringar.. ;)

Sigun
2011-01-04, 18:20
Snygg parkering Kenny :) gillar skidorna skarpt hehe..

Har du en liten lista över modifikationer du gjort? ska göra på modellen?
/Martin

Kennerdahl
2011-01-04, 18:35
Snygg parkering Kenny :) gillar skidorna skarpt hehe..

Har du en liten lista över modifikationer du gjort? ska göra på modellen?
/Martin

Blev tvungen att ha något som höll upp nosen vid start, den dippa och grävde ner sig lätt så jag fick improvisera.. ;)

De moddar jag gjorde va dragningen av ström och signal från ack till ESC, måste breddas massor i båda delarna i "ryggbalken" för att få plats med dem. Satte ESC framför fläkten istället i en sänka. Gjorde nya spår för kablarna till servona i vingarna, de som fanns va för grunda. linkaget va ett skämt så det bytte jag ut helt. Sen fick jag fräsa ur för acken, ta bort div pressdelar som satt kvar och slipa ner dessa. Låsningen till canopyn sög så den måste jag bygga om.

De i klubben har skurit ur och dragit ihop utblåset för lite mer fart, bytt landningsstället och lite så..
Kolla Per's (C206) bygg bilder, dom är bra: http://picasaweb.google.com/perah76a/FlyFlyMirage#5424039727336880690

TIPS: använd för allt i världen inte aktivator på modellen, den blir svampig och ful innan det stelnar igen!

Baua och Bonanza har också kunskap om modellen.. ;)


Edit: glömde säga att modellen färgar av sig, jag blev väldigt blå om händerna när jag jobba med den, Baua och C206 målade om sina och det kommer jag också göra när jag fått den att flyga bra..

Kennerdahl
2011-01-04, 18:37
JEPE länken som Magnus skicka: http://www.jepe.org/indek.htm ;)

Kennerdahl
2011-01-04, 18:59
Lite bilder kan va trevligt.. Tog tyvärr inga under själva bygget då det va inte tänkt som en byggtråd..

1768717688176891769017691
http://www.rcflyg.se/forum/images/misc/pencil.png

RobertS
2011-01-04, 19:39
Det var den absolut grymmaste maidenlandningen jag någonsin sett, outstanding!! Som en rackans månlandare :) Du måste posta på RCGroups, förtjänar en världspublik. Mvh Robert

Kennerdahl
2011-01-04, 19:56
Det var den absolut grymmaste maidenlandningen jag någonsin sett, outstanding!! Som en rackans månlandare :) Du måste posta på RCGroups, förtjänar en världspublik. Mvh Robert

Haha.. du tycker det? ;) Jag får väl kika in och posta klippet då.. :)

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1365878

K-Å
2011-01-04, 20:46
Hej, vad har du för motor, acce och fläkt i din Mirage, är inte riktigt nöjd med orginalfläkten till Fly-Fly, Wemotech Midi fan Pro ska tydligen funka i dessa.

MVH K-Å

C206
2011-01-04, 20:55
Hej K-Å

Jag har använt en Wemotec Midifan Pro i min Mirage. Den passar utan några modifieringar. Bilder på bygget kan du se här:

http://picasaweb.google.com/perah76a/FlyFlyMirage#

I efterhand har jag även förstärkt vingen med en kolfiberstav på undersidan, vilket eliminerade vingfladder helt.

/Per

Kennerdahl
2011-01-04, 21:11
Hej, vad har du för motor, acce och fläkt i din Mirage, är inte riktigt nöjd med orginalfläkten till Fly-Fly, Wemotech Midi fan Pro ska tydligen funka i dessa.

MVH K-Å

Tjena K-Å!

Det är en Neu 1415DF/Y1 (2200kv, 2200watt, 80A) som drar runt orginalfläkten på ett 4 cells lipo. Jag va inte ute efter högprestanda utan att bara kunna flyga mycket på 4S som jag har många ackar av. Samma motor i en Wemotech Midi och 8S utvecklar ca 4kg dragkraft men den setupen vill jag ha i min FA-18E Super Hornet istället. ;)

Vad va det du inte gilla med orginalfläckten? söndervarvad? :)

Bonanza
2011-01-04, 21:19
Kennerdahl, Det var en riktigt cool landning :)

Måste bygga klart min oxo, blir dock ingen maiden för min innan snön är borta.

/Micke

Kennerdahl
2011-01-04, 21:20
Kennerdahl, Det var en riktigt cool landning :)

Måste bygga klart min oxo, blir dock ingen maiden för min innan snön är borta.

Vadårå Micke, det är ju bara att slänga på ett par droptanks.. ;)

ps. ev. en å annan pet-flaska kan komma väl till hands ds.

K-Å
2011-01-04, 22:26
Acce och motor?

MVH K-Å

Kennerdahl
2011-01-04, 22:47
Acce och motor?

MVH K-Å

Har jag redan svarat på men skriver igen då när herr K-Å inte orkar scrolla ner.. ;)

Motor: Neu 1415DF/Y1 (2200kv, 2200watt i 30 sek, max 80A)
Lipo: 4S4200mA 35/70C

Dufniall
2011-01-04, 23:04
Yeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeah !

Kennerdahl
2011-01-05, 00:53
Yeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeah !

You like? ;)

Favorit från i somras är: "Kolla på det här" sa sören, flög sin micro P-51 rakt ner i backen istället för inverterat.. :sarcastic:

Jag hoppas du är med nästa gång det är dax att bjuda igen.. :lollypop:

K-Å
2011-01-05, 08:22
Har jag redan svarat på men skriver igen då när herr K-Å inte orkar scrolla ner.. ;)

Motor: Neu 1514/Y1 (2200kv, 2200watt i 30 sek, max 80A)
Lipo: 4S4200mA 35/70C

Sorry såg inte det var får man tag i den motorn? Orginalfläkten är odugligt balanserad och skaramlar likt en gammal skördetröska har mer drag i dammsugaren..........

MVH K-Å

Kennerdahl
2011-01-05, 09:33
Sorry såg inte det var får man tag i den motorn? Orginalfläkten är odugligt balanserad och skaramlar likt en gammal skördetröska har mer drag i dammsugaren..........

MVH K-Å

Det är ju ingen värstingfläkt direkt men du fick väl ett måndagsexemplar om den va på de viset.. ;)

Neu 1415DF: http://www.espritmodel.com/index.asp?PageAction=VIEWPROD&ProdID=10176

Dufniall
2011-01-05, 09:34
Hehe, så sant. Men jag skulle visa vor lätt den stallede, så va det...
Men har en film på produktion, kan du gissa vilkan crash som är med ? (Inte Mustangen).

Kennerdahl
2011-01-05, 09:38
Hehe, så sant. Men jag skulle visa vor lätt den stallede, så va det...
Men har en film på produktion, kan du gissa vilkan crash som är med ? (Inte Mustangen).

Hahaha.. det kan omöjligt va en spitfire som får motorstopp i starten 1 meter över marken iaf, eller? ;)
Med det sagt har jag väl redan bjudit igen.. får länka upp klippet här sen..

Dufniall
2011-01-05, 09:41
Hahaha.. det kan omöjligt va en spitfire som får motorstopp i starten 1 meter över marken iaf, eller? ;)
Med det sagt har jag väl redan bjudit igen.. får länka upp klippet här sen.

Yeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeaah!

Kennerdahl
2011-01-05, 10:00
http://www.youtube.com/watch?v=tOtRqjMoZ3g

Har någon annan sett en Fly Fly Mirage 2000 med skidor? :)

Kennerdahl
2011-01-10, 14:41
Fixa modellen och flög 2 flygningar till med den, blir ingen fjärde tyvärr för mitt ESC dog under flygning.. :sarcastic:


http://www.youtube.com/watch?v=KlUJyss0dLs

Dufniall
2011-01-10, 15:34
Oj då....

Kennerdahl
2011-01-10, 15:50
Oj då....

Ja lite surt när man lagt ner massa tid på att den ska flyga bra.. :(

Har iaf min Eurofighter och sen F-18 Super Hornet kvar att leka med.. ;)

Sigun
2011-01-10, 16:27
Ajdå Kenny
Vad för reglage hade du i den och hur stort?, mätte du effekten/strömen?

/Martin

Kennerdahl
2011-01-10, 16:41
Ajdå Kenny
Vad för reglage hade du i den och hur stort?, mätte du effekten/strömen?

/Martin

Det va ett CC Ice 100SB som satt i. mätte aldrig med 8 celler men med 4 celler mätte jag 75A, borde ju bli en lägre ström vid högre spänning kan jag tycka.. iaf så lärde jag mig något, aldrig mer BEC från ett ESC.. ;)

Jag ska göra en mätning med 8 celler, har ett till CC 100SB så återkommer jag med ett exakt svar sen..

sundqvistjohan
2011-01-10, 17:32
Beklagar!

Baua
2011-01-10, 18:02
Ja fy fan va surt!
Bättre lycka med F18.
Förresten hur tyckte du hon var att pilota?

Hils
Magnus

Kennerdahl
2011-01-10, 18:58
Ja fy fan va surt!
Bättre lycka med F18.
Förresten hur tyckte du hon var att pilota?

Hils
Magnus

Med 8S-setup va hon grym, flög jättesnällt med med bara en gnutta gas eller snabb som ett as med lite drygt halvgas.
Inverterat däremot va inge vidare, vill vända runt och bråkar emot ordentligt.
Man behöver ha väldigt lite skev på modellen och med massa av höjdutslag för hög alfa och tvära svängar. flög med 50% expo.
Som sagt var det j****gt synd att hon gick i backen när jag fått ordning på grejerna..
Ska göra en ordentlig utredning ang ESC:n, det där får inte hända igen!

marell01
2011-01-10, 22:18
Det va ett CC Ice 100SB som satt i. mätte aldrig med 8 celler men med 4 celler mätte jag 75A, borde ju bli en lägre ström vid högre spänning kan jag tycka.. iaf så lärde jag mig något, aldrig mer BEC från ett ESC.. ;)

Jag ska göra en mätning med 8 celler, har ett till CC 100SB så återkommer jag med ett exakt svar sen..

Hehe, du har rätt om man bortser från det viktigaste, nämligen att gå ner typ halva motorns kv om du dubblerar spänningen. Det finns inte ett Reglage hitom 5k kronors gränsen som hade stått pall för din dubblering av strömmen. Du lär ha kramat ur minst 150 ampere med den setupen - stackars Reglage som kastade in becen o gick hem ;p Hoppas bara att din fina dyra neu motor inte tog skada?
JAG kör ofta med ESC bec, Ken det gäller att tänka till. Om man vet att man ligger nära reglagets gräns eller lastar på ordentligt så använder JAG en separat bec. Glöm då bara inte att ta ur den röda kabeln ur servokontakten från reglaget om även de här bec. Missar du det så blir de inge flyg serru.
En fråga, varför filmade ni flygningen 2 kilometer bort? Ni var väl tre gubbar på plats? Hade gärna sett lite close-up av kärran!

Bonanza
2011-01-10, 22:34
Jag filmade lite mer närgånget.. Jag ska fixa så att film kommer upp eller i rätta händer :)

Kennerdahl
2011-01-10, 23:37
Hehe, du har rätt om man bortser från det viktigaste, nämligen att gå ner typ halva motorns kv om du dubblerar spänningen. Det finns inte ett Reglage hitom 5k kronors gränsen som hade stått pall för din dubblering av strömmen. Du lär ha kramat ur minst 150 ampere med den setupen - stackars Reglage som kastade in becen o gick hem ;p Hoppas bara att din fina dyra neu motor inte tog skada?
JAG kör ofta med ESC bec, Ken det gäller att tänka till. Om man vet att man ligger nära reglagets gräns eller lastar på ordentligt så använder JAG en separat bec. Glöm då bara inte att ta ur den röda kabeln ur servokontakten från reglaget om även de här bec. Missar du det så blir de inge flyg serru.
En fråga, varför filmade ni flygningen 2 kilometer bort? Ni var väl tre gubbar på plats? Hade gärna sett lite close-up av kärran!

Marcus, jag vet inte om du har läst el-lära men jag har inte försökt mata motorn med drygt 4500 watt, då hade allt vart toast på nolltid! Reglaget ska tåla 34Volt och 100A (105A 10 sek) och även vid spänningsbrytet på 24V (3V/cell) så kan reglaget leverera mer än de 2200watt motorn kan hantera. Setupen har används av fler än mig och det är inte överbelastning som är boven i dramat. Jag kan sitta här och rabbla formler en hel dag men det gör nog ingen gladare för det. ;)

Jag tror det har kommit in fukt i reglaget som har kortslutit det.. Det sitter i luftvägen och det har gått en del snö igenom det insuget kan jag tänka.. ska torka ur det ordentligt och se om det "vaknar" till liv igen, om inte skickar jag tillbaka det får det undersökas av tillverkaren..

Micke, lägg upp något här om du har tid och lust annars gör jag det sen när jag fått materialet! ;)

TommyzT
2011-01-11, 08:17
Jag tycker det var synd att planet gick av.:lollypop:

marell01
2011-01-11, 08:18
Marcus, jag vet inte om du har läst el-lära men jag har inte försökt mata motorn med drygt 4500 watt, då hade allt vart toast på nolltid! Reglaget ska tåla 34Volt och 100A (105A 10 sek) och även vid spänningsbrytet på 24V (3V/cell) så kan reglaget leverera mer än de 2200watt motorn kan hantera. Setupen har används av fler än mig och det är inte överbelastning som är boven i dramat. Jag kan sitta här och rabbla formler en hel dag men det gör nog ingen gladare för det. ;)



Bästa kennerdahl:
Jag känner inte dig och du känner inte mig, precis som det brukar vara på sådana här mötesplatser. Jag antar att du skriver här för att dela med dig men även för att lära dig själv!?
Kan inte undvika att bli jävligt irriterad på ditt svar från igår kväll!!! Det var sista, nja näst sista gången du lär få någon hjälp av mig och om du fortsätter med din attityd så lär de andra oxå tröttna. Nog sagt!

Du skrev tidigare:
"Har jag redan svarat på men skriver igen då när herr K-Å inte orkar scrolla ner.. ;)

Motor: Neu 1415DF/Y1 (2200kv, 2200watt i 30 sek, max 80A)
Lipo: 4S4200mA 35/70C "

Detta är alltså den setupen du använder dig av... Sen skrev du i det sista inlägget:

"Med 8S-setup va hon grym, flög jättesnällt med med bara en gnutta gas eller snabb som ett as med lite drygt halvgas."


Du kan sitta hela dagen och rabbla formler... Gör gärna det, och överbevisa mig gärna!
Det stämmer att Neu 1415/1Y ger ca 4000W på 8 celler men låt oss börja från början:

P=U*I (P effekt, U Spänning, I, ström(styrka)
4 celler (3,8v nominellt) ger 15,2V
Du angav ca 70 A förbrukning
vilket ger dig ca 1064w ineffekt. Motorns effektivitet är 91% --> ca 968W
968 W i en 90 fläkt är i mina ögon ganska dåligt i den maskinen.

Vad blir det då med 8 celler? Ja teoretiskt går strömmen (I) up med det dubbla, men i detta fallet räcker inte det.

8 celler = 30,4V
För att ditt reglage skall hålla behöver du ligga på max 90 A
90*30,4=2736W
Med den motorn som du har, 2200Kv och 8 celler i en wemo 90 drar 160A:sarcastic:och ger 4000W och strax under 4kg drag statiskt. Detta pallar varken ditt reglage eller motorn. Flygtiden skulle dessutom bli ca 2 minuter!
Om du istället väljer 6 celler så hamnar du på 102A ,med gas-management så kan prylarna hålla...

Om du ändå vill köra på 8 celler så måste du drastiskt minska Kv på din motor. En lämplig vore då tex: 1415/1100 eller en mega 220/20/3 eller 3E (Kv 1850/1510)


Detta ger mig att du antingen:
1- Ljuger om din setup eller vad du flyger med?
2- Inte vet vad du talar om?
3- Blandat ihop antalet celler i dina accar?
4- Tagit fel på vilken motor du har...

För att ytterligare underlätta för dig, Kennerdahl, har jag länkat till testdata på angivna setuper. En parentes är att din kärra inte borde dra mer än ca 55A på 4 celler...

4 cell setup www.ecalc.ch/fancalc_e.htm?eflight&elevation=500&airtemp=25&batteries=lipo_4000mah_-_45/60c&s=4&p=1&chargestate=normal&esc=max_100a&motor=neumotors&type=1415-2200&edf=wemotec_midifan_(90mm (http://www.ecalc.ch/fancalc_e.htm?eflight&elevation=500&airtemp=25&batteries=lipo_4000mah_-_45/60c&s=4&p=1&chargestate=normal&esc=max_100a&motor=neumotors&type=1415-2200&edf=wemotec_midifan_(90mm))
6 cell setup www.ecalc.ch/fancalc_e.htm?eflight&elevation=500&airtemp=25&batteries=lipo_4000mah_-_45/60c&s=6&p=1&chargestate=normal&esc=max_100a&motor=neumotors&type=1415-2200&edf=wemotec_midifan_(90mm (http://www.ecalc.ch/fancalc_e.htm?eflight&elevation=500&airtemp=25&batteries=lipo_4000mah_-_45/60c&s=6&p=1&chargestate=normal&esc=max_100a&motor=neumotors&type=1415-2200&edf=wemotec_midifan_(90mm))
8 cell setup www.ecalc.ch/fancalc_e.htm?eflight&elevation=500&airtemp=25&batteries=lipo_4000mah_-_45/60c&s=8&p=1&chargestate=normal&esc=max_100a&motor=neumotors&type=1415-2200&edf=wemotec_midifan_(90mm (http://www.ecalc.ch/fancalc_e.htm?eflight&elevation=500&airtemp=25&batteries=lipo_4000mah_-_45/60c&s=8&p=1&chargestate=normal&esc=max_100a&motor=neumotors&type=1415-2200&edf=wemotec_midifan_(90mm)

Sen avslutar jag med ett citat från dig igen:
"Marcus, jag vet inte om du har läst el-lära men jag har inte försökt mata motorn med drygt 4500 watt, då hade allt vart toast på nolltid! "
- Jo, det har du Och precis så blev det....

C206
2011-01-11, 09:37
Tråkigt att din Mirage gick i backen Kenny. Jag kom att tänka på en tråd på rcgroups som avhandlar just det fartreglage som du har. "Kelvin" på rcgruops råkade ut för en bränd kondensator på sitt reglage. Castle Creations svarade med lämpliga inställningar för EDF-dirft. Se länkar:

http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=13480453&postcount=259
http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=13942129&postcount=7

Jag kör samma setup i min Mirage (1680kv, Wemotec midifan PRO, 8S), med de inställningar som CC anger och det har fungerat bra än så länge, ca 20 flygningar. Den motorn jag (och Kelvin) använder har 1680kv.

Jag har vid ett annat tillfälle (kortvarigt) plockat ut 196A ur ett CC ICE 100, och upprepade gånger ca 140A under 5-10 sekunder. Då körde jag på 6S. Min erfarenhet är alltså att de här reglagen tål en hel del överlast, åtminstone om kylningen är ok.

Jag tror alltså inte att ditt fartreglage dog pga överlast, utan snarare att man behöver känna till hur det ska ställas in.

Wulfman
2011-01-11, 09:46
Shit happens Kenny :banghead: men det är bara att bryta ihop och gå vidare:sarcastic:

Verkar råda delade meningar om det där med separat BEC men efter det här vetefan om man inte skulle kosta på sig de där extra grammen iaf.

marell01
2011-01-11, 10:17
Jag kör samma setup i min Mirage (1680kv, Wemotec midifan PRO, 8S), med de inställningar som CC anger och det har fungerat bra än så länge, ca 20 flygningar. Den motorn jag (och Kelvin) använder har 1680kv.

Jag har vid ett annat tillfälle (kortvarigt) plockat ut 196A ur ett CC ICE 100, och upprepade gånger ca 140A under 5-10 sekunder. Då körde jag på 6S. Min erfarenhet är alltså att de här reglagen tål en hel del överlast, åtminstone om kylningen är ok.

Jag tror alltså inte att ditt fartreglage dog pga överlast, utan snarare att man behöver känna till hur det ska ställas in.

Du kör ju INTE ALLS SAMMA SETUP!!! Du har en helt annan motor som dessutom är på 1680Kv! Sen vad du tror hjälper inte. Fakta hjälper andra så de inte behöver göra samma fel/misstag! Spekulera gärna men fastslå inte saker genom att tro.

Because it is on the internet - It is true!?

C206
2011-01-11, 10:22
Ursäkta Marcus??

Jag menar såklart att jag kör samma setup som Kelvin på rcgroups, och det har fungerat fint för mig de senaste 20 flygningarna.

Jag skriver också att jag TROR att felet inte beror på överlast, jag fastslår ingenting.

Punkt.

Kennerdahl
2011-01-11, 10:24
Detta ger mig att du antingen:
1- Ljuger om din setup eller vad du flyger med?
2- Inte vet vad du talar om?
3- Blandat ihop antalet celler i dina accar?
4- Tagit fel på vilken motor du har...


Tråkigt att du känner dig påhoppad, de va inte meningen. Du har ju idiotförklarat mig nu så vi kvittar väl det. ;)
Jag plugga el/elektronik i grunden så jag förlitar mig på min utbildning och instrument istället för en fancalc online som säger att den inte är pålitlig. Vi går vidare....

För att alla intresserade ska få ytterligare lite inblick i det jag har gjort så kan jag säga att det inte är en Wemotec 90 jag använt utan flyflys egna 92mm. Jag har aldrig flugit på full gas och försökt plocka ur 4kg dragkraft ur fläckten utan fick 1:1 (2,2kg) redan runt 40% gaspådrag (se klippet) och sen startade jag med ca 60% gaspådrag.
Som ni alla minns från första filmen med bara 4 celler fick jag runt 1,9kg dragkraft på de ca 1100watt jag mätte med 75A ström. För att få ut kanske 500g dragkraft till lär effekten inte behövts dubblerats. However när spänningen blev dubbelt så hög halveras strömmen till ynka 37,5A för att utvinna samma effekt på 1100 watt.
Efter 1:42 minuters mysflygning lägger ESC:en av, det verkar orimligt att det skulle bero på att effektuttaget skulle överstiga 2520watt (3,5*8*100*0,9) som ESC:n kan leverera vid tillfället.

Här är preflight och flight utan musik så ni kan lyssna bättre. notera varvtal vid hover, start och när ESC:n dör..


http://www.vimeo.com/18656616

Min teori är fortfarande snö - varmt ESC - smält snö - kortslutning!

Kennerdahl
2011-01-11, 10:30
Shit happens Kenny :banghead: men det är bara att bryta ihop och gå vidare:sarcastic:

Verkar råda delade meningar om det där med separat BEC men efter det här vetefan om man inte skulle kosta på sig de där extra grammen iaf.

Jo men precis.. hade inte vart några problem att landa bara jag kunna styra planet. Det är smidigt med ESC BEC men efter det här känns det dumt att chansa..

Kennerdahl
2011-01-11, 10:39
Tråkigt att din Mirage gick i backen Kenny. Jag kom att tänka på en tråd på rcgroups som avhandlar just det fartreglage som du har. "Kelvin" på rcgruops råkade ut för en bränd kondensator på sitt reglage. Castle Creations svarade med lämpliga inställningar för EDF-dirft. Se länkar:

http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=13480453&postcount=259
http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=13942129&postcount=7

Jag tror alltså inte att ditt fartreglage dog pga överlast, utan snarare att man behöver känna till hur det ska ställas in.

Bra input Per, ska kika lite på det när jag är igång. Jag vet att jag inte stängt av "limit"-funktionen och så använde jag CC's programmeringskort.

Har du plockat ur loggdatan ur ett CC 100SB? Tänkte att det kunde få va min "svara låda".. ;)

C206
2011-01-11, 10:44
Bra input Per, ska kika lite på det när jag är igång. Jag vet att jag inte stängt av "limit" funktionen och sen använde jag CC's programeringskort. Har du plockat ur loggdatan ur ett CC 100SB? Tänkte att det kunde få va min "svara låda".. ;)

Jag har faktiskt aldrig kollat den loggade datan, men kan göra det nån kväll om det hjälper dig, den borde ju ha sparat den senaste flygningen, även om det var några månader sen jag flög med Miragen

Kennerdahl
2011-01-11, 10:54
Jag har faktiskt aldrig kollat den loggade datan, men kan göra det nån kväll om det hjälper dig, den borde ju ha sparat den senaste flygningen, även om det var några månader sen jag flög med Miragen

Om det kan va av intresse för dig att ta reda på hur man kollar/sparar datan också så självklart, annars tar jag reda på hur man gör och vad man behöver själv. Kan va intressant för en specifikationsmupp som mig.. :sarcastic:

Kennerdahl
2011-01-11, 10:56
Jag tycker det var synd att planet gick av.:lollypop:

Det är lugnt Tommy, jag har fler plan jag kan krascha så du får va med nästa gång.. ;)

Dufniall
2011-01-11, 11:15
Ni skall väl forsöka plugga ut det, av Kennys reglage isåfald. Om det går..... (Du kan också slänge reglage hos mig, eller komme forbi, så kan jag forsöke läse av det).
Kolla på Pers logg, gir ju inget svar på något ?

Det verker dog va en dålig ide, att ha 8 cell på en så högt kv motor, i en fläkt som kanske inte är balancerat super bra (i motsättning till en fläkt från Wemotech).

Jag skulle skicka reglage till Castle, och be dem kolla vad som händt. Skicka med din setup och inställningar på ESC. I en del fall, då får man erbjudet att köpa nytt till 50% av priset.

Är helt med Per, dem reglage paller en del stryk, men uppsätningen är väldig viktig. Och kräver nästen software/kabel.
Jag har "lekt" en del med dem i helikopter sammenhäng, men även i et par planker.

En logg från ESC innan flygning, är en bra ide, till främtiden :o)

Och bara en "side note", det är faktisk ok att gissa vad som är händt, och bolla ideer. Alt man skrivar behöver inte va FAKTA, då skulle där va väldigt tyst på detta, och andra forum.

Baua
2011-01-11, 11:17
Hej alla!
Det enklaste och billigaste måste vara att köpa, alternativt låna en Watt/Ampere mätare innan man drar iväg, då borde man ju vara på the safe side, så att säga. Bara att skrika till Kenny om du behöver låna framöver. Trots allt hade du ju tur i oturen, med tanke på att du klarade fläkt, motor,acc, mottagare och servon. Själv satte jag en brinnande Panther i backen för något år sedan "min avatar bild". Det enda som blev kvar då var en svart frigolitklump, jag man kan faktiskt säga att allt brann upp. Men fan så läckert det såg ut när den gick i backen. Det var eld och rök över allt, he he!:)

Hils
Magnus

Kennerdahl
2011-01-11, 11:29
Ni skall väl forsöka plugga ut det, av Kennys reglage isåfald. Om det går..... (Du kan också slänge reglage hos mig, eller komme forbi, så kan jag forsöke läse av det).
Kolla på Pers logg, gir ju inget svar på något ?

En logg från ESC innan flygning, är en bra ide, till främtiden :o)

Och bara en "side note", det är faktisk ok att gissa vad som är händt, och bolla ideer. Alt man skrivar behöver inte va FAKTA, då skulle där va väldigt tyst på detta, och andra forum.

Givetvis är det loggningen i mitt reglage som är det intressanta men av lathet är det enklare att bli instruerad än ta reda på hur man gör själv.. ;)

Grymt att man kan få köpa ett nytt till halva pengen, det visste jag inte så det va ett grymt tips!
Jag kikar gärna över någon dag kan vi kolla, du går väl bara hemma och myser i ullsockor kan jag tänka.. :)

Tror det va K-Å som sa att flyfly fläkten va crap men jag är positivt överaskad hur bra den är, I got lucky i guess.. funkar lika bra som en wemotec tycker jag så den får ligga obruten i sin förpackning ett tag till..

Bra "side note" btw.. ;)

Dufniall
2011-01-11, 11:34
Ja det är bara att knalla forbi, så kan vi kolla, och jag kan förklara.

Kennerdahl
2011-01-11, 11:43
Hej alla!
Det enklaste och billigaste måste vara att köpa, alternativt låna en Watt/Ampere mätare innan man drar iväg, då borde man ju vara på the safe side, så att säga. Bara att skrika till Kenny om du behöver låna framöver. Trots allt hade du ju tur i oturen, med tanke på att du klarade fläkt, motor,acc, mottagare och servon. Själv satte jag en brinnande Panther i backen för något år sedan "min avatar bild". Det enda som blev kvar då var en svart frigolitklump, jag man kan faktiskt säga att allt brann upp. Men fan så läckert det såg ut när den gick i backen. Det var eld och rök över allt, he he! :)

Hils
Magnus

Ja tur i oturen är mitt mellannamn, hade det inte vart för den lilla granen jag precis pricka kunde den vart möjligt att bara limma och flyga igen, det va snö upp till knäna där den gick i backen, tror Micke har svårt att inte lägga upp bilder från de sen.. haha..

Tycker jag va on the safe side med tanke på att jag mysflög bara men klart du har rätt, jag skulle mätt bara för att, vore ju skitdumt att avslöja att jag faktiskt har en bantam two meter.. :tongue:

Hade vart grymt att ha sett din "lilla" olycka, det är så coolt med flygplan med ombordrök.. :sarcastic:

Nu är det bara 81 dagar kvar till Jet Rookie Weekend! yaaay! :willy_nilly:

marell01
2011-01-11, 12:13
Ursäkta Marcus??

Jag menar såklart att jag kör samma setup som Kelvin på rcgroups, och det har fungerat fint för mig de senaste 20 flygningarna.

Jag skriver också att jag TROR att felet inte beror på överlast, jag fastslår ingenting.

Punkt.

Ok, ursäkta mitt barska språk men man stod att läsa att du hade samma setup som Kennerdahl fast annat Kv. Nu är jag med.

marell01
2011-01-11, 15:49
Tror det va K-Å som sa att flyfly fläkten va crap men jag är positivt överaskad hur bra den är, I got lucky i guess.. funkar lika bra som en wemotec tycker jag så den får ligga obruten i sin förpackning ett tag till..

Bra "side note" btw.. ;)

FlyFly / Haoye fläkten ÄR skräp. Den drar 10A mer än Wemo/HET vid samma varvtal. Sen gör bladkonfigen att effektiviteten över 29200 varv är urusel. Det enda man gör är att elda för kråkorna. Kolla gärna i min viggentråd. Där finns det utförliga testdata på 3 olika fläktar.
Att tro och spekulera är absolut okej, så länge man inte säger att det är sanningen!
Mvh

Baua
2011-01-11, 17:24
Hej alla!

För att vara en standard skit fläkt, som följer med i ett billigt kit, tycker jag nog också att Flyfly.s originalfläkt är ok. Då menar jag inte att den skulle vara bättre än dom mer namnkunniga märkena utan om man jämför med exempelvis de 70mm skitfläktarna som följt med i diverse andra EDF modeller som passerat och blivit passerade i min ägo, där fläkten i ett fall mer eller mindre exploderade i kroppen på planet. Dom Flyfly fläktarna jag använt i mina kärror har varit balanserade utan missljud, och det räcker för mig. Hur effektiv den är har jag ingen data på, men eftersom hon sitter i Hybridos ska dragkraft, Amp och Watt test utföras innan hon ska maidas, då med 6s. Detta är ingen vetenskap utan händelser ur det verkliga livet. Sitter dock en HET kopplad till en ARC motor i MBS Viggen, någon jävla ordning måste det ju vara, he he!:)

Hils
Magnus

Kennerdahl
2011-01-11, 17:42
FlyFly / Haoye fläkten ÄR skräp. Den drar 10A mer än Wemo/HET vid samma varvtal. Sen gör bladkonfigen att effektiviteten över 29200 varv är urusel. Det enda man gör är att elda för kråkorna. Kolla gärna i min viggentråd. Där finns det utförliga testdata på 3 olika fläktar.
Att tro och spekulera är absolut okej, så länge man inte säger att det är sanningen!
Mvh

Coolt, de ska jag spana in! ;)
En flerbladig fläkt får man mer dragkraft med på låga varv än en med få blad, flyfly's 92mm med 7 blad är bara specad till 22000vpm och 24N. Värsting EDF:erna från Schubeler har bara 4 blad och goda för 5700watt, galna grejer men shit va dom kostar! 12S setup lixom.. :willy_nilly:

Btw, om det skiljer 10A mellan Wemo/HET och flyfly 92mm vid ett angivet varvtal vad hade de båda fläktarna i dragvärde?
Har du testat själv eller har du edf-calcat?

Kennerdahl
2011-01-11, 18:33
Hej alla!

För att vara en standard skit fläkt, som följer med i ett billigt kit, tycker jag nog också att Flyfly.s originalfläkt är ok. Då menar jag inte att den skulle vara bättre än dom mer namnkunniga märkena utan om man jämför med exempelvis de 70mm skitfläktarna som följt med i diverse andra EDF modeller som passerat och blivit passerade i min ägo, där fläkten i ett fall mer eller mindre exploderade i kroppen på planet. Dom Flyfly fläktarna jag använt i mina kärror har varit balanserade utan missljud, och det räcker för mig. Hur effektiv den är har jag ingen data på, men eftersom hon sitter i Hybridos ska dragkraft, Amp och Watt test utföras innan hon ska maidas, då med 6s. Detta är ingen vetenskap utan händelser ur det verkliga livet. Sitter dock en HET kopplad till en ARC motor i MBS Viggen, någon jävla ordning måste det ju vara, he he!:)

Hils
Magnus

Vad är det för motor du kör ihop med FF 92:an? 6S?

marell01
2011-01-11, 19:07
Testat själv såklart och svaret är mindre dragkraft över hela registret.
Nu är ju iof inte statiskt dragkraft utav något som helst värde när man testar om man inte jämför med utloppshastigheten och hur ductingen funkar i luften, aka rameffekt...

Förresten, EDF calc är verifierad och stämmer väldigt exakt! Jag skulle gissa att ditt utblås ligger på mellan 80-90% FSA med tanke på 70A förbrukning på 4 celler!

marell01
2011-01-11, 19:11
Tråkigt att du känner dig påhoppad, de va inte meningen. Du har ju idiotförklarat mig nu så vi kvittar väl det. ;)

-Jasså, gjorde jag det?


Jag plugga el/elektronik i grunden så jag förlitar mig på min utbildning och instrument istället för en fancalc online som säger att den inte är pålitlig. Vi går vidare....


Om alla kom ihåg vad någon försökte lära dem skulle inte programmet "fuskbyggarna" behövas, hehe

Kennerdahl
2011-01-11, 20:06
-Jasså, gjorde jag det?
Om alla kom ihåg vad någon försökte lära dem skulle inte programmet "fuskbyggarna" behövas, hehe

Och det här kommer från killen som inte minns vad han skrev för mindre än 12 timmar sen!?
Har du loggat ur helt och hållet eller?

När man öppnar fancalc-sidan får men ett meddelande som man måste godkänna för att man ska kunna använda den:

"Statement for using this calculator:
All values are calculated and may deviate from the real.
Befor flight you have to recheck the actual max current.
All max values must stay within the limits of the manufacturer.
A commercial use is forbidden. eCalc is subjuct to copyright.
We reject any liability!"

Låter ju finfint! ;)

Länk till sidan för er som undrar: http://www.ecalc.ch/fancalc_e.htm?neumotors

Fina svar på min fråga också, faktaspäckat.. eller?
Känner mig rätt mättad på din kunskap nu, tack tack..

Kennerdahl
2011-01-11, 20:11
Ett litet klipp med mätningar med drivlinan.. ni som har hökögon ser att jag använt ett Jeti 125A ESC istället men det intressanta är mätningen med Bantam e-Station Two-Metern.. eh jo, va berädd att reglera volymen! ;)


http://www.vimeo.com/18669389

Baua
2011-01-11, 21:36
Utan att vara helt 100, tror jag att det är denna som sitter i Hybridos.
Hon ska gå på 6s.
Har inte tänkt att köra fullgasrepor, om hon nu kommer upp vill säga.
Här pratar vi skalaflygning med hängande rumpa:)

http://www.mbs-rcmodels.se/pic/products/motor_22202e.jpgMotor
MEGA 22/20/2E (passar till Viggen)

Art.nr:

Pris: 990 kr/st

Vikt: 165 g
Diameter, motor: 36 mm
Diameter, axel: 5.00 mm
Antal Lipo: 4-9 st
Varv/volt: 2100
Ström: max 70 A
Engelsk instruktion ingår
Passar till Viggen (Midifan, 90 mm)
Tillverkad i Europa


Hils
Magnus




Vad är det för motor du kör ihop med FF 92:an? 6S?

Bonanza
2011-01-11, 22:42
Här är det jag filmade, ingen musik utan endast originalljud... under första flighten var det någon som stod med en dieselbil på tomgång ;)
Under flighten vid gaspådrag kan man höra att motorn eller esc pulserar på nåt sätt, undrar ifall det är någon typ av limiter som träder in.

http://www.vimeo.com/18671892

Kennerdahl
2011-01-11, 23:03
Här är det jag filmade, ingen musik utan endast originalljud... under första flighten var det någon som stod med en dieselbil på tomgång ;)
Under flighten vid gaspådrag kan man höra att motorn eller esc pulserar på nåt sätt, undrar ifall det är någon typ av limiter som träder in.

http://www.vimeo.com/18671892

Grymt filmat Micke! ;)
Ja det är nog limiten som går in ett par gånger under första flygningen i filmen men kunde inte höra det någon gång under andra och sista flygningen.. Min gopro stog ju på ditt biltak så det skramla bara under hela den första flygningen..
Det va kul att få en till pusselbit till "utredningen", känns nästan som man är anställd på NTSB.. haha! :)
Vi får ta och byta lite bilder/filmer när vi ses nästa gång..

Dufniall
2011-01-11, 23:08
"Hvem kommer först når törsten er störst, Bonaaanza......"
(Skall sjungas)

Kennerdahl
2011-01-11, 23:11
Utan att vara helt 100, tror jag att det är denna som sitter i Hybridos.
Hon ska gå på 6s.
Har inte tänkt att köra fullgasrepor, om hon nu kommer upp vill säga.
Här pratar vi skalaflygning med hängande rumpa:)

Hils
Magnus

Blir typ 1600watt du kan ta ur motorn då och det lär va nära 1:1 om kärran fortfarande väger omkring 2,2kg som orginalet.
Har du vägt Hybrodos? Hade du luft eller elställ?

Baua
2011-01-11, 23:21
Hej Kenny!

Kan vara så att jag missat det i tråden, men är fartreglaget trasigt nu eller? Tänkte om det kunde vara något kontakt fel i kabeln mellan mottagaren och fartreglaget, med tanke på att du fick störningar under 1a flygningen. Har din mottagare varit med om en krash i något tidigare skede. Det var ju inte direkt någon fullgaspass du gjorde när det gick åt helv... så det verkar ju konstigt om du skulle bränt fartreglaget där.:confused:

Kennerdahl
2011-01-11, 23:32
Hej Kenny!

Kan vara så att jag missat det i tråden, men är fartreglaget trasigt nu eller? Tänkte om det kunde vara något kontakt fel i kabeln mellan mottagaren och fartreglaget, med tanke på att du fick störningar under 1a flygningen. Har din mottagare varit med om en krash i något tidigare skede. Det var ju inte direkt någon fullgaspass du gjorde när det gick åt helv... så det verkar ju konstigt om du skulle bränt fartreglaget där.:confused:

Hela reglaget är dött, även om inte signalkabeln sitter i något så ska det blinka en diod i plasten samt pip från motorn men detta inträffar inte..
Direkt när vi kom tillbaka till bilarna försökte vi lista ut vad som hänt, vi koppla ihop allt, det hände inget och sen fick jag BEC så pass länge att jag hade grönt ljus på mottagaren i 2 sek typ sen dog det igen..
När vi koppla ihop en andra gång blev det en gnistbildning i baksidan på reglaget and that's it..
Det blir nog så att jag skickar tillbaka det, får eländet utredt och köper ett nytt för halva pengen som Sören tipsa om.. :)
Det är inte störningar jag får under första flygningen utan reglaget slår i från lite, limit funktionen går in och stör det roliga.. ;)

Kennerdahl
2011-01-13, 16:43
Idag försökte jag och Sören ta ur dataloggen ur reglaget men icke, lika dött som tidigare så det är bara att skicka tillbaka till CC får vi se vad som händer.. Garantibyte vore fint.. ;)

Tack för hjälpen och filmerna Sören!

Baua
2011-01-13, 19:08
Hur går det nu med din F18, har du börjat limma ihop den ännu?
Började med min F18 idag. Vi kanske ska maida dom samtidigt.

Hils
Magnus

Kennerdahl
2011-01-13, 22:51
Hur går det nu med din F18, har du börjat limma ihop den ännu?
Började med min F18 idag. Vi kanske ska maida dom samtidigt.

Hils
Magnus

Ska bara bygga en Dago Red och en FunJet sen sätter jag igång med F-18. Maiden i början av april då? ;)

Sigun
2011-01-13, 23:42
Vad är det för F18:s ni ska bygga? kommer det en liten monteringstråd på dem?, alltid kul att se även om det är snabbyggda ARF:er.

/Martin

Kennerdahl
2011-01-13, 23:47
Vad är det för F18:s ni ska bygga? kommer det en liten monteringstråd på dem?, alltid kul att se även om det är snabbyggda ARF:er.

/Martin

Tjena Martin!

Ja, det kan nog bli en liten byggtråd på min Freewing F/A 18E Super Hornet och bilder på Magnus F18 hittar du i Hybridostråden.. det är inte alltid ordning och reda.. ;)