handdator

Visa fullständig version : TF Mustangbygge



Sidor : [1] 2 3 4

hjalleo
2011-02-16, 19:22
Hej!

Efter att under en längre tid blivit inspirerad av alla fantastiska byggen och då framför allt Ompas bygge av en Mustang har jag gjort slag i saken och köpte en egen Top Flite Giant Mustang. Då min vana att bygga byggsats inte är allt för stor räknar jag med att bygget kommer att ta ca 1,5 år. Min ambitiobn är inte att bygg en skalamodell för att tävla. Jag bygger för att jag tycker att det är roligt och jag vill ha en modell som jag trivs med, dvs relativt lättflugen med en förebild ur verkliga livet, men jag har inget behov att en fullständig skalamodell. Tips och idéer från er alla proffsbyggare mottages tacksamt. Nog om detta.
Så här långt har jag lyckats med att, (förutom att limma ihop pekfingret med ett vinkelbeslag med CA-lim) snickra i hop fena, stabbe och sidroder. Bägge vinghalvorna börjar också ta form och jag har börjat förbereda för RDS (Dolda linkage).

Thomas
2011-02-16, 20:12
Sicket häärligt jobb du har framför dig!!
Blir nog fint!

Ompa
2011-02-16, 20:32
Ser fram emot det här bygget. Och kommer verkligen se fram emot att se "mina" fd skala detaljer komma till användning.

Ett tips direkt här så du slipper samma tavla som jag gjorde :stupido2:

När du sammanfogar vinghalvorna och ska limma dit de bägge främre mittspryglarna. Kolla med dina nya fina innre ställ luckor på din huvudritning, hur mycket du måste flytta i hop dom. För bygger du efter ritningen får du kapa sönder mittkonstruktionen.

Jag fick sprätta bort mina mittspryglar och tillverka en ny i plywood. Men om du vet om detta räcker det med att du flyttar ihop de bägge mittspryglarna som finns med i byggsatsen. Tror att dom ska sitta rätt så nära varandra, typ 10-15mm.

Bifogar en bild på hur mittspryglarna ska byggas då du ska använda inner luckor.
18994

hjalleo
2011-02-16, 20:59
Tack för uppmuntran Thomas! Det blir nog ett både lååångt och härligt jobb som jag har framför mig.

Tack för tipset Tomas. Jag ska kolla hur det verkar med luckorna innan jag limmar mittspryglarna.
Nu har jag gjort det första av fyra servofästen färdigt. Det var skönt att jag hade sparat min lilla hobbysvarv/fräs. Nu när den är färdig ser den lite klen ut. Undrar om jag har för lite gods kvar som "fästöron"?

hjalleo
2011-02-20, 07:59
Jaha, då var det dags för en liten uppdatering.
I torsdags fick jag ett paket med lite smått och gott från Tower Hobbies. Där fanns ett luft kit, ett par stoooora hjul och en borrjig utan gänger :( och lite annat. Då det kändes lite surt att behöva returnera borrjiggen och troligtvis betla mer i porto än vad den kostade i inköp beslutade jag mig för att ta kort på de saknade gängerna och skicka ett mail. Snacka om att jag blev imponerad! Bara sju minuter efter att jag skickade mailet kom deras svar om att de omdelbart skickar en ny del! Det kallar jag kundservice!

Mina servofästen ger jag mig själv bakläxa på. Jag kommer att göra nya med mer gods kvar för till fästörona. Jag har monterat fästena för skevservon och det är nu bara lite putsande kvar på ena vinghalvan innan det börjar bli dags att limma ihop till en vinge. Här kommer Ompas tips fantastioskt väl till pass. Men innan ihopsättning ska jag borra hål för RDSen.

Ompa
2011-02-20, 08:38
Det ser mycket bra ut ditt bygge. Och servicen från TH var ju onekeligen suverän :)
Ser med glädje fram emot nästa uppdatering :lollypop:

hjalleo
2011-02-20, 22:09
Efter en del kontrollmätande konstaterade jag att de två lättplyfaspryglarna som stället sitter i var lite högre än omgivande på höger vinghalva. Just dessa två var som bananer innan plywoodförstärkningarna limmades fast, men de blev uppenbarligen inte helt 100. Detta ledde till lite justering vid flapsen i form av balsashims på ena sidan och slipande på andra och till slut blev det kanon. I övrigt verkar det som om vinghalvorna blev symetriska och det har blivit dags för sammanfogning. Efter en del kontrollmätande och lite justeringar började det bli allvar...19101, nu är det dags att blanda epoxy och sen finns det ingen väg tillbaka. Mycket epoxy och många, många klämmor gick det åt, men det verkar ha blivit helt OK.19103. Det ska bli spännande att se hur det blev i morgon när alla klämmor kan tas bort.
/Olov

hjalleo
2011-02-20, 22:12
Det ser mycket bra ut ditt bygge. Och servicen från TH var ju onekeligen suverän :)
Ser med glädje fram emot nästa uppdatering :lollypop:
Hej Tomas!
Jo tack ,det artar sig saaaaakta men ganska säkert. Ja, THs snabbhet förvånade mig.
/Olov

hjalleo
2011-02-21, 21:44
Ikväll har det inte hänt så mycket, men lite limmande på mittpartiet till vingen har det i alla fall blivit.
Nedan syns vingen ihoplimmad. Den blir stor.
19109
Här limmas det aktre mittpartiet. Många klämmor går det åt.
19110
Och ytterligare lite limmande av samma mittparti. Det är inte alltid lätt att sätta delarna under press, men man tager vad man haver.
19111

hjalleo
2011-02-22, 22:14
Ikväll är det synliga resultatet än mindre än i går. Det tog en stund att se till att allt var OK med lite putsning och mätning innan jag vågade limma dit "Radiator assembly". Den ska vara försänkt med ca 2,5 mm i förhållande till omgivningen för att ge plats åt ett skikt extra plankning i mitten. Kan det heta radiator konstruktion på svenska mån tro?

Så här blev i alla fall resultatet sett bakifrån
19119
och så här snett uppifrån
19118

ewalds
2011-02-23, 06:51
Ibland kan man hålla på i massor utav timmar utan att det egentligen syns efteråt.
Har hållit på i flera dagar med att klä min cub. Men det syns ju i och för sig.
Tyckte själv att det kändes som att man "körde fast" emellanåt när allt det stora var färdigt o "pillet" började ta vid:)
Följer för övrigt din tråd och väntar med spänning på nästa uppdatering:)
Ser ju väldigt fint ut, tycker jag.

Hur var byggsatsen/beskrivning/ritningar, om man får fråga?
Är själv inte heller så erfaren inom byggandet så suger i mig allt jag kan komma över:)

Mvh
Micke

hjalleo
2011-02-23, 16:56
Hej Micke!
Jag tycker att byggsatsen så här långt har varit bra med en utmärkt byggbeskrivning. Det jag är tveksam till är valet av balsa till plankningen, den är väldigt tung. Jag bytte ut plankningen i stabbe och fena mot lättare balsa och där sparade jag ca 30 gram. Det kan tyckas fjantigt lite på en så stor modell, men det torde göra 90 gram mindre i näsan och då modellen är framtagen för en tyngre motor tror jag att all vikt som jag kan bli av med i rumpan är av godo. Passformen har varit förträfflig så här långt med ett undantag. När jag skulle börja med mittpartiet så står det i beskrivningen att det ska vara ca 7 1/4 ", dvs 184 mm, mellan mittspryglarna, men då den redan färdiga "biten" som skulle monteras var ca 181 mm så undrar jag hur dom har tänkt. Visserligen står det att 184 mm är en bra utgångspunkt och att det kan bövas justeringar. Så här långt har det varit lättbyggt, men nu stundar montering av ställ och det tror jag kommer att ta tid.
Mvh Olov

hjalleo
2011-02-25, 19:47
Nu har den främe delen av mittsektionen limmats på plats. Här blev jag lite lurad av en detaljförstoring i byggbeskrivningen. Efter litet snokande på nätet kunde jag konstatera att jag inte var den enda som blivit fundersam över motsägelsen i detaljbilden och den beskrivande texten till momentet. Det verkar onekligen som om detaljbilden är upp och ned.:banghead:
Nedan är en bild på den beskrivande texten och den förvirrande delförstoringen
19164
och nedan hur det blev efter montering enligt den beskrivande texten.
1916519166

hjalleo
2011-02-27, 16:18
Jaha, då var det dags att redovisa vad som har hänt sedan sist. Förutom att bygga lite har jag införskaffat en liten, liten 12 V kompressor på Jula för endast 129:- som ska klara 18 Bar. Den verkar fungera alldeles förträffligt. Vi får väl se hur länge den håller.
19206
Mittpartiet börjag bli klart
19207
och här sätts dubbelplankningen i press medans PU-limmet torkar
19208
Nedan syns det hål som jag har borrat för genomföring av luftslangen i stället. Jag tyckte att det kändes bättre att göra så här än att låta slangen hänga och sladdra.
19209
Nu är det äntligen dags att montera ställen. Jag har tänkt vrida hela ställinfästningen för att få en toe-in på ca 1-1,5 grader. Skulle jag istället vrida benet för att erhålla toe-in kommer hjulet att ligga än mer snett i brunnen och det är redan väldigt trångt som det är.
19210

hjalleo
2011-02-27, 22:15
Efter att jag har mätt på ett foto hur landställsluckorna verkar vara placerade
1922119224
började jag ta ur på spryglarna så att hjulet kommer närmare vingbalken. På fotot ovan tycker jag att det ser ut som om ställen fälls lite bakåt vilket stämmer bra med landställsluckorna.
19220
Sedan var det dags för provmontering. Jag gjorde ett par extra infästningar som ställen ska skruvas i, i vingen, för att ha och laborera med. Som synes är inte ställen helt lodräta vilket dom ska vara. På bilden är lutningen lite överdriven pga av vidvinkeln på kameran. Det blir till att shimsa tills jag hittar rätt. Sen överför jag de måtten till de infästningar som ska monteras.
1922219226
I den här ledden ser det ju bra ut.
19223
När jag ändå hade monterat ställen kunde jag inte låta bli att leka med lite luft inkopplat.

Ompa
2011-03-05, 07:29
Du har fått bra fart på bygget, även om det just nu var ett tag sedan förra uppdateringen :sarcastic:
Skämt åtsido, ditt bygge framskrider mycket väl och i mina ögon en aldeles lagom takt. Jag har själv alltid haft måttot när det gäller modellbygge, att skynda långsamt. Det händer ändå att man lyckas slinka in ett fel eller två iallafall utan att stressa :blush:

Kör på i din takt, och jag fortsätter ha span på din tråd. Tycker det du gör är jätte bra :lollypop:

hjalleo
2011-03-05, 08:36
Hej Tomas!

Ja, skenar det gör det väl inte och det har jag inte heller avsett att det ska gör. Det får ta den tid som det tar och om jag är klar till nästa sommar så är jag mycket nöjd. Att bygga är ju fantastiskt roligt och det gäller ju att dra ut på det roliga.:)

På tråden ser det inte ut som om det har hänt något, men i verkliga livet håller jag på med infästningen av ställen. Det är en tajt montering och det verkar som om jag har tre alternativ:
1 Låta stället luta lite utåt. Hm, helst inte.
2 Shimsa och få stället lodrätt men vid infällt läge gå igenom vingen på ovansidan. Visserligen bara ett problem första gången:sarcastic:
3 Den folkpartistiska lösningen: En kompromiss av ovan. Ja det är detta alternativ som jag jobbar med och jag försöker komma så nära lodrätt som möjligt.

Det "balkar" som skulle användas för ställmonteringen saknades i min sats. Jag har gjort nya av två 3 mm expoxylimmade plywood. I dessa fäller jag in hemmasvarvade "inlimmningsmuttrar". Det tog en stund att göra 12 st.

Jag hoppas att det kommer lite bilder under helgen.

/Olov

Krille
2011-03-05, 09:08
Varför vill du ha toe-in på hjulen? I min värld gör detta maskinen mer instabil vid taxning då den egentligen vill svänga.

Förklaring: Har man toe-in och du svänger t.ex. till höger. Då kommer trycket på hägra hjulet minska och trycket på vänstra hjulet öka, vilket resulterar i att det vänstra hjulet får bättre fäste och eftersom det redan pekar innåt så hjälper det till att svänga till höger.

Har man däremot toe-out så kommer det vänstra hjulet vid en högersväng verka mot en vänstersväng. Planet vill därför naturligt gå mer rakt fram.

Detta är iaf så jag fattat/lärt mig de hela. Men jag motbevisas gärna om jag har fel :)

hjalleo
2011-03-05, 17:29
Varför vill du ha toe-in på hjulen? I min värld gör detta maskinen mer instabil vid taxning då den egentligen vill svänga.

Förklaring: Har man toe-in och du svänger t.ex. till höger. Då kommer trycket på hägra hjulet minska och trycket på vänstra hjulet öka, vilket resulterar i att det vänstra hjulet får bättre fäste och eftersom det redan pekar innåt så hjälper det till att svänga till höger.

Har man däremot toe-out så kommer det vänstra hjulet vid en högersväng verka mot en vänstersväng. Planet vill därför naturligt gå mer rakt fram.

Detta är iaf så jag fattat/lärt mig de hela. Men jag motbevisas gärna om jag har fel :)

Hej Kristoffer!

Svaret är ganska enkelt: Det var så jag lärde mig när jag började modellflyga och jag har över huvud taget inte reflekterat över detta. Då jag googlade ämnet verkar det vara svårt att få ett entydigt svar. Det verkar råda delade meningar om huruvida det ska vara toe-in eller toe-out på modeller och på fullskala har man toe-out eller parallella hjul. Stämmer det?

Mvh Olov

hjalleo
2011-03-05, 20:33
Under veckan som har gått har jag förberett för ställen. Mycket mätande och kontrollerande så att luckorna passar.

Hur jag än gör får jag det inte helt 100. Som jag skrev tidigare kan jag antingen acceptera att stället inte är helt lodrätt
19338
eller så kan jag shimsa lite mer men då slår stället igenom, eller i alla fall emot, övre plankningens insida. Jag tror att jag kan nyttja glappet i stället och räta upp det någon millimeter ytterligare, men det får bli när allt är limmat och jag kan se hur det verkar när jag fäller in ställen.
19339

Under veckan har jag tillverkat 12 st inlimmningsmuttrar (undrar om det finns ett riktigt namn) av mässing. Synnerligen stort slöseri på tid, men det var roligt att nyttja svarven igen.
19340

Nedan en bild på hur de ska användas
19341

Nu väntar jag bara på att epoxyn ska härda så att jag kan limma railsen sedan blir det planka av...

Krille
2011-03-05, 20:44
Ang toe in/out så kan du läsa artikeln på denna länken om du vill. Läs page 3-6
http://www.eaahighriver.org/Newsletters/200901_EAA_CHAPTER1410_NEWS.pdf

Kortfattat så skriver dom ungefär det jag skrev, toe-out är det som gäller.

Ett annat exempel som står i texten.
Tänk dig att du landar och kommer ner med vänster vinspets lägre än den högra. Då tar vänster landställ i backen först. Har du toe-in så vill hjulet svänga åt höger. Vilket gör att vänstra vingspetsen troligen kommer att slå i backen.
Med toe-out vid samma landning vill ju hjulet svänga åt vänster och planet rätar ut sig och du slipper skrapa i vingen.

hjalleo
2011-03-07, 16:38
Ang toe in/out så kan du läsa artikeln på denna länken om du vill. Läs page 3-6
http://www.eaahighriver.org/Newsletters/200901_EAA_CHAPTER1410_NEWS.pdf

Kortfattat så skriver dom ungefär det jag skrev, toe-out är det som gäller.

Ett annat exempel som står i texten.
Tänk dig att du landar och kommer ner med vänster vinspets lägre än den högra. Då tar vänster landställ i backen först. Har du toe-in så vill hjulet svänga åt höger. Vilket gör att vänstra vingspetsen troligen kommer att slå i backen.
Med toe-out vid samma landning vill ju hjulet svänga åt vänster och planet rätar ut sig och du slipper skrapa i vingen.

Hej Kristoffer!

Det var en väldigt intressant läsning och jag kan bara konstatera att man lära sig något nytt varje dag. Jag blir väldigt sugen på att testa med lite toe-out på min lilla Musse, men jag får nog vänta tills fältet är snöfritt annars hjälper nog vare sig det ena eller det andra.

Tack för infon!

/Olov

hjalleo
2011-03-11, 21:56
Det vore en lögn att påstå att det skenar under veckorna. Men, det är nog inte så mycket att göra något åt då mitt jobb och familj tar en hel del tid i veckorna. Men lite har det i alla fall blivit gjort. Bland annat har jag insett att de "kabeltrummor" av papper som rekomederades att sätta på plats innan sammanfogningen av vinghalvorna hade varit så ända in i h-vete mycket lättare att få dit odemolerade om jag följt bygganvisningarna. Tack och lov kommer de inte att synas annat än vid våldsammare markpåkänning. :sarcastic:
19461
Under veckan har jag även ägnat mig åt min favoritsysselsättning, nämligen att svarva inlimningsmuttrar. Denna gång är det 16 st för montering av servofästen i vingen för både skev och flaps. Jag har även gjort 4 st nya aluminiumfästen för servona.
1946219463
Då dessa är klara och på plats kommer jag att påbörja plankningen och det blir förhoppningsvis under helgen.

bokis
2011-03-12, 12:22
Huvudsaken är att man har kul! Den är en fantastisk flygare,så du har nåt att se fram emot och det rullar ju på.
Kul att du sätter in bilder på bygget!

hjalleo
2011-03-12, 21:04
Huvudsaken är att man har kul! Den är en fantastisk flygare,så du har nåt att se fram emot och det rullar ju på.
Kul att du sätter in bilder på bygget!
Hej!
Ja, jag håller med dig om att huvudsaken är att det är roligt och det är det. Det var skönt att höra att den är en fantastisk flygare och jag hoppas att min blir skoj i luften också.
/Olov

hjalleo
2011-03-12, 21:11
Nu har jag gjort fästena färdiga för skevservona och snart är även fästena för flapsen klara. Nedan syns mina hemmagjorda servofästen för skev och på bilden till höger syns mina inlimningsmuttrar.
1947419475
Jag passade även på att limma in en trekantslist för att förstärka landställsinfärstningen.
19477
Första delan av plankningen under 16 kg sand.
19476

INGEMAR NABBING
2011-03-13, 19:17
Hej Trevligt med en Mustang-byggare i mina trakter. Lycka till med Ditt nya bygge. Min Mustang är nu träfärdig - glasad
och lite spacklad men ämnnu ej färglagd.
Problemet med denna skala-kärra är att det fordras en hel del mycket dyra komplementinköp till modellen.
Så ha inte mera bråttom än att Din plånbok hänger med. Själv har jag på min Mustang köpt en specialljuddämpare -
dold linkage - skjutbar huv med liniärt servo 100 mm och kanske den bästa modellmotorn på marknaden.
För att kunna klara alla funktioner krävs en Futaba 12 kanalers sändare med mottagare och prislappen för en sådan
anläggning ligger idag på cirka 13,500 - 14,500:-
Mitt pågående projekt är idag en Super Stearman 1/4 skala som jag bygger efter en nedskalad originalritning till 1/4 skala.
Alltså ingen byggsats utan ett rent flak o list bygge. Det är klart att det tar längre tid men jag anser att tiden för ett
skalabygge får ta tid - om det skall bli rätt och kännas bra. Om Du byggt en eftermiddag eller några timmar vid bygg-
bordet och går mot dörren så skall Du stanna minst 2 ggr och titta tilbaka på byggbordet - då har Du den rätta känslan och
då är Ditt bygge helt ok och Du kan vara nöjd med vad Du denna kväll har utfört och skapat.
Det är ine heller så stora extra detalj inköp till denna skala kärra - lite instrumentpaneldetaljer - kanske lite ljus och lite
motorattrappdetaljer. Landningstället på min Stearman skall vara fjädrande och detta kanske kräver någon fackmans
medverkan. Originalkärran i fullskala har jag hittat på Nya Zeeland och då vet jag vad som krävs.
Tidagare har jag köpt en Super Stearman i ARF utförande men det är ingen höjdare att se Super monokotfilmen släppa
ifrån kroppen. Nä - ARF-modeller är vad vi i Ållebergs modellflygklubb kallar "Visa-korts modeller" och en kärra i ARF är
en för mycket. Hör av Dig. Hälsningar Ingemar Nabbing SMFF nr 1438.

Cox
2011-03-14, 08:58
Härligt bygge.
Tänkta bara tipsa om muttrar i aluminium, låg vikt och de greppar bra utan lim, finns i M2-M4 och med olika längder hos mft.nu

19515

hjalleo
2011-03-14, 20:41
Hej Trevligt med en Mustang-byggare i mina trakter. Lycka till med Ditt nya bygge. Min Mustang är nu träfärdig - glasad
och lite spacklad men ämnnu ej färglagd.
Problemet med denna skala-kärra är att det fordras en hel del mycket dyra komplementinköp till modellen.
Så ha inte mera bråttom än att Din plånbok hänger med. Själv har jag på min Mustang köpt en specialljuddämpare -
dold linkage - skjutbar huv med liniärt servo 100 mm och kanske den bästa modellmotorn på marknaden.
För att kunna klara alla funktioner krävs en Futaba 12 kanalers sändare med mottagare och prislappen för en sådan
anläggning ligger idag på cirka 13,500 - 14,500:-
Mitt pågående projekt är idag en Super Stearman 1/4 skala som jag bygger efter en nedskalad originalritning till 1/4 skala.
Alltså ingen byggsats utan ett rent flak o list bygge. Det är klart att det tar längre tid men jag anser att tiden för ett
skalabygge får ta tid - om det skall bli rätt och kännas bra. Om Du byggt en eftermiddag eller några timmar vid bygg-
bordet och går mot dörren så skall Du stanna minst 2 ggr och titta tilbaka på byggbordet - då har Du den rätta känslan och
då är Ditt bygge helt ok och Du kan vara nöjd med vad Du denna kväll har utfört och skapat.
Det är ine heller så stora extra detalj inköp till denna skala kärra - lite instrumentpaneldetaljer - kanske lite ljus och lite
motorattrappdetaljer. Landningstället på min Stearman skall vara fjädrande och detta kanske kräver någon fackmans
medverkan. Originalkärran i fullskala har jag hittat på Nya Zeeland och då vet jag vad som krävs.
Tidagare har jag köpt en Super Stearman i ARF utförande men det är ingen höjdare att se Super monokotfilmen släppa
ifrån kroppen. Nä - ARF-modeller är vad vi i Ållebergs modellflygklubb kallar "Visa-korts modeller" och en kärra i ARF är
en för mycket. Hör av Dig. Hälsningar Ingemar Nabbing SMFF nr 1438.

Hej Ingemar!

Vad roligt att höra att det finns ytterligare ett bygge av en Musse i närheten. Är det en byggsats eller bygger du från ritning? Jag kan inte hitta den här på siten. Ja, det lär gå åt både tid och pengar men jag har redan nu en hel del av hårdvaran i lådorna. Jag köpte all hårdvara av Ompa vilket gör att jag klarar mig ett bra tag fram över. Vad det gäller radio räknar jag med att klara mig med min Futaba TFG8 som numera är en 12+2 kanalare för knappa 4000:-.

Vad det gäller ditt bygge av Super Stearman så kommer jag nog ha koll på det och se om jag inte kan stjäla några tips och trix.

Och nog fyller väl en ARF sin funktion även om man inte får nöjet att bygga dom.

Mvh Olov

hjalleo
2011-03-14, 20:45
Härligt bygge.
Tänkta bara tipsa om muttrar i aluminium, låg vikt och de greppar bra utan lim, finns i M2-M4 och med olika längder hos mft.nu

19515

Hej!

Det är ju sånt här som man på inga villkors vis vill veta av efter att ha tillbringat en ansenlig tid vid svarven, men vad är väl köpta muttrar mot egenhändigt tillverkade.:sarcastic:

Skämt å sido, jag tackor och bockar för tipset!

Mvh Olov

hjalleo
2011-03-14, 21:02
För dom av er som inte fattat det ännu avskyr jag att planka. Jag är helt enkelt livrädd (nja, kanske lite överdrivet) för att det ska bli skevt, snett, krokigt och vad det nu kan bli.:)

Nedan syns jag slipa till kanten på det första flaket som tillsammans med ytterligare fyra ska bli undersidans plankning. Bilden till höger föreställer slipning av framkanten i lätt vinkel för att den ska sluta tätt mot LE.
1953619537

Bägge flaken färdiga och tillskurva för att passa runt radiatorn.
1953819539

Efter tips av en flygkompis om att fukta pappret innan jag rullar det runt något lämpligt tillverkades den första kabeltrumman runt ett VP-rör och limmades ihop med förtunnat vitlim. Det blev riktigt bra förutom att jag nu har ett VP-rör med ett fastlimmat papper runt.:banghead: Är det det som kallas för produktutveckling? Undrar vad värdet kan vara på en dylik produkt?:stupido2:
19540

Tack och lov gick den att lossa då den torkat lite ytterligare och nedan syns den på sin rätta plats.
19541

Jaha, nu börjar jag få ont om ursäkter för att skjuta upp plankningen mycket längre.

/Olov

hjalleo
2011-03-16, 19:58
Då har jag gett mig på plankningen. Jag började med att fästa framkanten av flaket med PU-lim som fick härda över natten. Det såg riktigt tätt och bra ut i morse.
19639
Nedan syns höger vinghalvas plankning limmad med PU-lim och satt under press av ett antal sandpåsar. Under vingen har jag pallat upp med stöd för att inte vingen ska krökas under belastningen.
1964019641
Och sista bilden för idag visar kabeltrumman för sladdarna till positionsljuset.
19642

Nu är det bara en natts nervös väntan innan jag kan se resultatet:lollypop:

hjalleo
2011-03-21, 20:31
Efter att jag plankat första halvan av undersidan på vingen konstaterade jag att min byggbänk inte var OK. Den sackade i mitten. Så under lördagen byggde jag en ny. Den nya skivan är en vanlig bänkskiva till kök beståendes av stavlimmad furu. Under denna skiva har jag skruvlimmat ett regelverk som stomme. Nu känns det väldigt stadigt och jag hoppas att den fortsätter att vara plan. Konsekvensen av den gamla byggskivan blev en ca 4 mm mindre v-form på vingen. Med tanke på att den totala v-formen är ca 195 mm så hoppas jag att dessa 4 mm inte påverkar flygförmågan allt för mycket.

När den nya byggskivan var på plats var det dags att limma andra halvan av plankningen. Här gick jag på pumpen. Efter att jag lagt på PU-limmet och fått plankningen på plats och tyngt ner med mina sandpåsar ser jag att plankningen "stångas" och jag lyckas inte att få en del i mitten att komma i kontakt med spryglarna hur jag än gör:banghead:. Det var bara att bita i det sura äpplet och pilla bort plankningen igen. Under demonteringen sprack den på ett antal ställen och jag hade ett himla jobb med att tvätta bort det värsta av PU-limmet medans det var någorlunda blött.

Under söndagen limmades delarna samman igen och jag gjorde ett nytt försök efter att jag putsat av lite vid mittskarven för att säkra att det inte var här det stångades. Den här gången gick det bra och det ända som syns av missödet är lite blänk i balsan efter CA-limmet.:)

Nedan syns undersidan nästan färdig. Det som saknas är den sista trekanten i framkant.
19728 19729

Äntligen är hela undersidan klar och det verkar som om det blev OK. Jag hade stor nytta av det tips jag fått om att använda fönsterputs med ammoniak i för att mjukgöra balsan. Det funkade kanon!
19732 19733

Nästa byggmoment blir att ta upp hål för ställ och luckor samt att få luckorna på plats. Det kommer att bli ett himla trevligt pill som kommer att ta tiiiiiid.:sarcastic: Finns det någon som har ett bra tips på hur man på bästa sätt tar upp hålet i plankningen så att det blir en jämn glipa runt om luckorna?

/Olov

Ompa
2011-03-21, 21:02
Härligt att se det går framåt för dig :lollypop:
Att det händer enstaka missöden är väll nästan mer regel än undantag, säg det bygge som går helt smärtfritt och utan små fadäser :icon_pai:

Huvudsaken är att man innser att det blir fel och kan åtgärda det. Värre vore det annars. Det ser hur som helst väldigt bra ut, och jag fotsätter hålla koll på din tråd. Längtar efter att få se 'mina' före detta prylar komma till användning :sarcastic:

Kör så det ryker :vroam:

hjalleo
2011-03-21, 22:07
Härligt att se det går framåt för dig :lollypop:
Att det händer enstaka missöden är väll nästan mer regel än undantag, säg det bygge som går helt smärtfritt och utan små fadäser :icon_pai:

Huvudsaken är att man innser att det blir fel och kan åtgärda det. Värre vore det annars. Det ser hur som helst väldigt bra ut, och jag fotsätter hålla koll på din tråd. Längtar efter att få se 'mina' före detta prylar komma till användning :sarcastic:

Kör så det ryker :vroam:

Hej Tomas!

Ja, att det blir fel ibland har jag inget större bekymmer med bara jag begriper vad som gjorde att det blev fel och att jag lyckas rätta till det.

Då jag nu har kommit till håltagande för ställen samt montering av luckor så lär du snart se de komma till användning. Det ska bli himla skoj och jag ser fram emot den dag då jag kan provköra ställ och luckor.

Kör så det ryker gör jag väl kanske inte, men det dammar, luktar CA-lim och stinker ammoniak... Och det är ju nästan lika bra:)

Mvh Olov

Lelle
2011-03-22, 07:09
Finns det någon som har ett bra tips på hur man på bästa sätt tar upp hålet i plankningen så att det blir en jämn glipa runt om luckorna?

/Olov

Hej Olov.
Jag skulle nog ge dej tipset att gjuta nya luckor i glasfber, då kan du få luckor som får minimala glipor, och framförallt så blir dom mera hållbara.

hjalleo
2011-03-22, 14:56
Hej Olov.
Jag skulle nog ge dej tipset att gjuta nya luckor i glasfber, då kan du få luckor som får minimala glipor, och framförallt så blir dom mera hållbara.

Hej Lennart!

Jag tackar för tipset. Det hade varit ett bra sätt att göra om det inte var för att jag redan har jättefina inre och yttre luckor som jag tänker använda.

Det är själva håltagningen som jag funderar över hur man ska göra för att det ska bli snyggt.

Mvh Olov

Lelle
2011-03-22, 17:55
Det finns riktigt tunna sågblad i bygghandeln som bara är 0,2-0,3mm. Dom går ganska lätt att såga med så det blir riktigt små glipor. Kolla hos din järnhandlare.

Lycka till.:)

hjalleo
2011-03-23, 18:47
Det finns riktigt tunna sågblad i bygghandeln som bara är 0,2-0,3mm. Dom går ganska lätt att såga med så det blir riktigt små glipor. Kolla hos din järnhandlare.

Lycka till.:)

Hej Lennart!

Ja, det kanske vore ett bra verktyg att använda. Tack för tipset!

Mvh Olov

hjalleo
2011-03-27, 11:20
Under kvällarna i veckan som har gått har jag slipat och putsat till alla 8 delar till de inre och yttre landställsluckorna.
19877

Efter det var det dags att göra ett rufft hål i plankningen så att jag fick något att utgå ifrån när jag ska rita in exakt var luckorna ska vara placerade. Tyvärr kommer jag inte att kunna få dom så tätt samman i mitten som jag hade önskat. Det hade krävts en mycket större modifiering än den som Ompa tipsade mig om tidigare i tråden. Inte för att Ompas tips var meningslöst, det gjorde att jag kom avsevärt mycket närmare verkligheten. Se bilderna nedan hur det ser ut på riktigt kontra hur det kommer att se ut hos mig.
19878 19879

Bägge hålen upptagna och nu är det dags att rita in luckorna och därefter gör det riktiga hålen.
19880

hjalleo
2011-03-27, 21:03
Ja, inte har det blivit mycket byggt i helgen. Jag hade trott att jag skulle ha tagit upp bägge hålen vid det här laget, men det har kommit annat i mellan.

Nu är i alla fall det första hålet uppskuret och därefter putsat. Jag trodde att jag skulle få en lagom stor glipa om jag slipade bort hela det streck som jag ritat på balsan runt om luckorna. Men, så var inte fallet. Nu är det väldigt tajt och jag kommer att behöva slipa upp ytterligare lite grand.
19890 19891

Nu måste jag bestämma mig för vilken typ av gångjärn som jag ska använda mig av till de inre luckorna. Väljer jag pinngångjärn så som många verkar göra borde det behövas en större springa då ytan är konvex. Om jag i stället använder luckgångjärn undrar jag om det inte blir för sladdrigt. Finns det någon som har en erfarehet eller tips att dela med sig av?

Ompa
2011-03-27, 22:56
Kul att se dina framsteg, blir intressant att se luckorna ta form.

Ang gångjärn, så det jag kikade på när jag var i byggtagen var just pinngångjärn alternativt vanliga 'Kavan' gångjärn. Dom specifika luckgångjärnen har jag aldrig använt.
Ett ytterligare alternativ som jag funderade på var att tillverka egna gångjärn i aluminium som får helt rätt proportioner och även mycket bra styrka.
Lelle här på forumet är en hejare på att tillverka bla egna gångjärn.

ChristerL
2011-03-28, 07:52
Den här sidan kanske kan ge lite tips?: http://www.rcscalebuilder.com/tutorials/gear_doors/default.htm
Phil Clark rekommenderar (i alla fall då artikeln skrevs) att använda vanliga gångjärn typ Kavan, och att skruva fast gångjärn/luckor. I fall man behöver serva dom!

hjalleo
2011-03-28, 21:18
Kul att se dina framsteg, blir intressant att se luckorna ta form.

Ang gångjärn, så det jag kikade på när jag var i byggtagen var just pinngångjärn alternativt vanliga 'Kavan' gångjärn. Dom specifika luckgångjärnen har jag aldrig använt.
Ett ytterligare alternativ som jag funderade på var att tillverka egna gångjärn i aluminium som får helt rätt proportioner och även mycket bra styrka.
Lelle här på forumet är en hejare på att tillverka bla egna gångjärn.

Hej Tomas!
Det blir vanliga pinngångjärn med pockets så att jag kan demontera vid behov.
/Olov

hjalleo
2011-03-28, 21:21
Den här sidan kanske kan ge lite tips?: http://www.rcscalebuilder.com/tutorials/gear_doors/default.htm
Phil Clark rekommenderar (i alla fall då artikeln skrevs) att använda vanliga gångjärn typ Kavan, och att skruva fast gångjärn/luckor. I fall man behöver serva dom!

Hej Christer!
Den artikeln hade jag missat. Jag tackar för tipset. Jag har nu beställt lämpliga pinngångjärn med pockets så att jag kan demontera.
/Olov

Ompa
2011-04-03, 06:21
Då ser vi med spänning fram emot en fortsättning :lollypop:

Bifogar några bilder från min 'bildbank' på det du kanske eftersträvar...

jaka
2011-04-03, 10:49
Hej!
Mig veterligt ska man ha aningen,aningen toe-in på alla kärror! Anledningen till det är att då går kärran rakt vid start och landning!


Hoppas också att du byggde vingen med lite "wash-out" i vingtipparna!

hjalleo
2011-04-03, 13:17
Då ser vi med spänning fram emot en fortsättning :lollypop:

Bifogar några bilder från min 'bildbank' på det du kanske eftersträvar...

Hej Tomas!
Tack för bilderna! Det är precis så jag har tänkt att göra med gångjärnen till de inre luckorna. Jag hoppas att grejorna jag har beställt dyker upp i veckan. Under tiden pillar jag med lite annat smått och gott i brunnarna. Bilder kommer senare under dagen/kvällen.
Mvh Olov

hjalleo
2011-04-03, 13:23
Hej!
Mig veterligt ska man ha aningen,aningen toe-in på alla kärror! Anledningen till det är att då går kärran rakt vid start och landning!


Hoppas också att du byggde vingen med lite "wash-out" i vingtipparna!

Hej!

Det är precis det jag har trott ända till dess Krille skrev ett par inlägg i tråden. Se inlägg #18 och #21 av Krille. Jag tycker att det låter tänkvärt det som skrivs i den engelska artikeln. Jag ska testa på min lilla Musse så fort fältet går att använda igen. Så som jag har byggt kan jag gå från lite, lite toe-in till toe-out så det känns som om jag är garderad och kan testa mig fram.

Mvh Olov

hjalleo
2011-04-03, 21:46
Jaha, här går det framåt i snigelfart. Under helgen har jag färdigtställt bägge hålen för landställsluckorna.
20137

Jag har även gjort en blindvägg för att dölja den fula mittbalken med webbar. Bilden till höger visar hur det ser ut när blindväggen är på plats.
20138 20139

Jag har även limmat dit en läpp av 0,8 mm ply som luckorna ska vila mot. Jag har med flit gjort de lite större för att luckorna ska få ordentligt stöd när in- och utsida ska limmas samman, det har jag nämligen tänkt göra på plats för att på så vis forma dom efter vingens krökning. Därefter kan jag slipa ner läppen till lämplig dimension.
20140

Jag har även börjat med att göra en ritning av luckor och brunn för att där kunna mäta in var cylindern för den inre luckan ska vara monterad, både på luckan och i brunnen. Det krävs onekligen en del pill och en hel del ritande och mätande.

/Olov

marell01
2011-04-03, 22:55
Snyggt!

ChristerL
2011-04-04, 11:03
Jag har även börjat med att göra en ritning av luckor och brunn för att där kunna mäta in var cylindern för den inre luckan ska vara monterad, både på luckan och i brunnen. Det krävs onekligen en del pill och en hel del ritande och mätande.


Olov,
i länken jag postade senast beskrivs hur du ska mäta dig fram till var cylindern ska sitta. Jag erkänner att det är lite krångligt att förstå. Men jag har den artikeln även i en gammalt nummer av R/C Scale International, och där finns en bra beskrivande ritning. Om du vill kan jag scanna och posta den här!

hjalleo
2011-04-04, 16:55
Snyggt!

Tack Magnus!
Det ser onekligen bättre ut då mittbalken med dess hål är dolda. Dessutom bli det lite mer skalalikt, vilket är trevligt.
Mvh Olov

hjalleo
2011-04-04, 17:01
Olov,
i länken jag postade senast beskrivs hur du ska mäta dig fram till var cylindern ska sitta. Jag erkänner att det är lite krångligt att förstå. Men jag har den artikeln även i en gammalt nummer av R/C Scale International, och där finns en bra beskrivande ritning. Om du vill kan jag scanna och posta den här!

Hej Christer!
Det är precis det jag använder ritningen av brunnen med lucka till. Jag är mycket tacksam för din länk. Men det är så att det blir fortfarande en hel del trail and error för att få till en placering som är OK. Precis som bekrivs i artikeln använder jag en passare för att få fram skärningspunkten där cylindern ska vara monterad. Men om nollpunkten, dvs fästet på luckan, flyttas bara så lite ger det stor skillnad i andra ändan. Där av trail and error.
Mvh Olov

hjalleo
2011-04-08, 22:16
Med hjälp av en varmluftpistol har jag format innerluckan så att den fått en form som följer vingens. Jag hade inte räknat med att jag skulle kunna få den helt 100, men jag måste erkänna att det var lättare än vad jag hade trott. Nåväl, det fanns trots detta ytterligare lite kvar innan den var 100, men det sista räknade jag med att den epoxyinlimmade förstärkningeh skulle ta.
Sen var det dags att göra några bitar av balsa som skulle limmas in för att skapa stadga. Nedan syns ett par bitar som jag formar efter luckans ytterform innan jag limmade ihop dom.
20241

Näst huvudbry var att hitta något sätt att pressa innerluckan mot den läpp den ska vila mot. Till slut insåg jag att det absolut enklaste var att borra några hål och skruva fast luckan. Sagt och gjort, dit med några skruvar sedan var det dags för limmning.
20242

Nu har båda inre luckorna fått sina epoxyinlimmade förstärkningar och det blev bättre än vad jag hade vågat hoppas på.
20243

Ett par "gafflar" som cylindern ska sitta fast i i luckan har jag också hunnit göra. Nu är det bara att borra hål på rätt ställe och limma fast dom.
20244

Tyvärr har jag inte fått gångjärnen och gångjärnfickorna ännu vilket innebär att jag inte kommer så mycket längre med de inre luckorna just nu.

hjalleo
2011-04-12, 21:34
Nu finns det inte så mycket att skylla på i och med att jag äntligen har jag fått hem mina pinngångjärn.

Under tiden har jag börjat svarva fästena för landställsbenen. Jag gör dom i två delar som ska hårdlödas samman. Först svarvade jag ringarna och därefter "öronen". Öronen tillverkades i ett stycke som jag sedan klöv på mitten.
20380 20381 20382 20383

Nedan syns de på sitt rätta element. Det som saknas är en slits och ett hål för en spännskruv.
20384

Ompa
2011-04-17, 09:25
Riktigt snyggt arbete Olov :thumbup:

hjalleo
2011-04-18, 21:31
Riktigt snyggt arbete Olov :thumbup:

Tack Thomas!

Tyvärr blev min lödning lite ful. Jag hoppas att det inte blir allt för synligt när de är målade. Funktionen är hur som helst precis som jag tänkt mig.
20549 20550


Nu när det här är klart och mina pinngångjärn har kommit är det dags att fortsätta med luckorna. Jag hoppas att det blir lite byggväder framöver.:sarcastic:

hjalleo
2011-04-18, 21:36
Jag glömde ju att nämna att Tomten kom med paket idag. Min DLE 55 kom äntligen fram.
Det ska bli spännande att se hur den fungerar. Det är för övrigt min första bensinare. Är det någon som har erfarenhet av att köra på Aspen?

hjalleo
2011-04-23, 16:03
Det var ju synnerligen svårt att låta bli att testa motorn. Jag fick hjälp av en klubbkompis att starta den första gången och efter lite om och men hoppade den igång. Nedan hittar ni en filmsnutt som jag tog på baksidan i eftermiddags. Den brölar så in i bomben så jag undrar om inte grannarna kommer att klaga snart. Jag måste hitta en ljuddämpare som gör skäl för namnet. Det illavarslande skramlet som hörs är från arbetsbänken och inte motorn.


http://www.youtube.com/watch?v=6f0qOUgs2DY

/Olov

hjalleo
2011-04-23, 20:01
Är det någon som vet hur man får stor bilder i tråden, samt hur man gör för att en video på Youtube ska synas som en video och inte bara som en länk?

/Olov

Cox
2011-04-23, 22:20
Klicka på symbolen som ser ut som en bit av en film remsa och lägg in direktlänken där.


http://www.youtube.com/watch?v=6f0qOUgs2DY

hjalleo
2011-04-24, 07:08
Tack för svaret Cox. Det var ju enklare än vad jag hade trott.

/Olov

hjalleo
2011-04-26, 20:14
Jaha, då har jag återgått till att göra klart luckorna.

Jag har med hjälpa av det tips som jag fick tidigare i tråden gjort en skiss på hur brunnen ser ut framifrån med luckan både stängd och öppen. Det gick åt många exemplar innan jag hittade rätt. De cirkelbågar som syns representerar cylindern fullt utskjuten samt nästan fullt indragen. Bara genom att flytta infästningen i luckan några millimeter närmare eller längre ifrån gångjärnet gör oceaner av skillnad på var andra ändan hamnar i brunnen. Jag fastnade för att avstånd av ca 12,5 mm från gångjärnets centrum. Då är cylindern nästan lodrät vid stängt läge vilket torde innebära att den största delen av kraften drar luckan nedåt.
20715

Första luckan färdig och den ser ut att passa rätt OK.
20716

Och den andra luckan under limmning:
20717

Nu har jag ett trist arbete framför mig. Jag ska nu slipa till läppen så att den blir lagom stor. Dessutom ska den läpp som är närmast centrum bort helt då den delan av luckan kommer att röra sig neråt. Jag hoppas att det kommer några regniga dagar framöver.:sarcastic:
20718

Zazzu
2011-04-28, 19:54
Det ser lovande ut. Blir det "lucköppning" innan den 24/12

/Ulf

hjalleo
2011-04-29, 21:21
Det ser lovande ut. Blir det "lucköppning" innan den 24/12

/Ulf

Ser du inte att luckorna redan är öppna?:)

/Olov

hjalleo
2011-05-01, 21:20
Då var de inre luckorna någorlunda färdigmonterade.

Så här ser de ut när de är på plats:
20819

Och här är ett par bilder ytterligare som visar hur det ser ut i brunnen:
20820 20821

Nu återstår att "städa" upp lite efter monteringsskruv och dylikt.

/Olov

hjalleo
2011-05-01, 21:27
När jag sänkte hastigheten vid stängning av dörrarna så verkar det som om kraften som håller dörrarna stängda blev lägre. Detta innebär att de troligtvis kommer att fladdra i fartvinden. Har jag däremot satt upp hastigheten för dörrstängning så sugs de tajt mot läppen och går inte att rubba, men då smäller de emot läppen så att jag är rädd för att det ska gå sönder. Är det någon som har ett tips eller två att ge?


http://www.youtube.com/watch?v=1C3pyLwTOAA

Ompa
2011-05-02, 08:50
Nu börjar det likna något :)
Det ser ut som om du bygger precis som jag hadde plannerat mitt bygge, kul. Ser hursomhelst riktigt riktigt bra ut :thumbup:
Kommer spänt följa resten av ditt bygge.

hjalleo
2011-05-02, 16:00
Nu börjar det likna något :)
Det ser ut som om du bygger precis som jag hadde plannerat mitt bygge, kul. Ser hursomhelst riktigt riktigt bra ut :thumbup:
Kommer spänt följa resten av ditt bygge.

Tack Tomas!

Jag får hoppas att det blir lite sämre väder så att jag bygga lite utan att få dåligt samvete. Nu behöver jag ta reda på hur det kommer sig att luckorna inte hålls stängda ordentligt.

/Olov

ChristerL
2011-05-02, 18:10
Det blir riktigt snyggt Olov! Bygge med hög klass, ger höga stilpoäng. :thumbup:

Det där problemer med luftventilerna till luckorna har jag aldrig läst om eller råkat ut för. Kanske Sweeper kan hjälpa?
Eller är det så att om man stryper hastigheten även minskar kraften? Ställen har ju fördelen med en låsning i inne- och ute-läge i mekanismen.

hjalleo
2011-05-02, 21:47
Det blir riktigt snyggt Olov! Bygge med hög klass, ger höga stilpoäng. :thumbup:

Det där problemer med luftventilerna till luckorna har jag aldrig läst om eller råkat ut för. Kanske Sweeper kan hjälpa?
Eller är det så att om man stryper hastigheten även minskar kraften? Ställen har ju fördelen med en låsning i inne- och ute-läge i mekanismen.

Tack Christer!

Problemet med luftcylindrarna är lokaliserade. Pga av lite glapp här och där, mest i fästet i luckan, blir det ett sammanlagt glapp som är så stort att cylindern bottnar. Glappet märktes första efter ett par öppningar. Troligtvis har muttern som låser vid luckan skakat upp. Eller uttryckt med andra ord: Jag var lite slarvig som inte förutsåg det.

Jag har svarvat en bussnig som gör att det största glappet försvinner och då blev det avsevärd skillnad. Men då det inte finns någon marginal så blir det tilll att flytta nedre fästet för cylindern så att jag i alla fall har en millimeter i marginal. Sätter jag dessutom cylinderna lodrätt så får jag en större kraft som håller luckan stängd. Jag ska även ordna så att jag kan fästa cylindrarna i brunnen med 2 mm insexskruv. Det gör att det blir mycket lättare att skruva loss om jag skulle behöva det efter att den övre plankningen är klar.

Mvh Olov

hjalleo
2011-05-04, 21:01
Nu har jag flyttat infästningen av cylinderna i brunnen och vips var det tidigare problemet borta. Jag passade även på att ordna så att jag kunde använda 2 mm insexskruv för att underlätta framtida mondering/demontering. Det lär nämligen bli väldigt mycket svårare att komma åt när ovansidans planking är på plats.
20853 20854

Nu är det dags att göra klart de yttre luckorna som ska sitta fast på benen. Det ska bli spännande att se hur det blir. Jag hoppas att det fortsätter att var byggväder ett tag till.

/Ollov

hjalleo
2011-05-11, 22:39
Då var turen kommen till de yttre luckorna. Jag gjorde på samma vis här som med de inre, dvs jag började med att värma den vita innerdelen för att kunna grovforma den efter vingens profil. Därefter skruvade jag fast den i öppningen och limmade fast några balsalister som färstärkning. Jag limmade även in en delrinstång, gängade i bägge ändar, för att fästa länkaget i. Sist limmades den yttre delen fast och nedan syns resultatet.
20938 20939

Det ser ut att bli byggväder framöver så vi får se om det kan bli lite mer gjort.

/Olov

hjalleo
2011-05-14, 22:43
Nu är den sista luckan klar.

Som vanligt började jag med att limma in lite förstärkningar av balsa för att erhålla rätt form.
20976

Därefter vågade jag mig på lite nytänkande i byggprocessen. :sarcastic: Jag limmade ihop de två delarna till luckan genom att sätta dom under lite press i dess rätt element, nämligen i vingen. Det verkar som om det blev bättre format efter vingens profil än när jag limmade ihop delarna vid sidan om med en himla massa klämmor. Jag misstänker att klämmornas egentyngd bidrog till en viss missformning.
20977 20978

Nedan syns det färdiga resultatet med alla fyra luckor på plats.
20979

Nästa steg blir att svarva, fräsa och borra fram länkaget till de yttre luckorna.

/Olov

Ompa
2011-05-15, 06:39
Grymt snyggt Olov :icon_pray:
Kärran kommer bli as grym när den en dag står färdig.
Skynda långsamt :sarcastic:

hjalleo
2011-05-15, 13:31
Grymt snyggt Olov :icon_pray:
Kärran kommer bli as grym när den en dag står färdig.
Skynda långsamt :sarcastic:

Tack Tomas!
Ja, skyndar kan man ju inte påstå att jag gör. Men nu när det är lite sämre väder kan man ju få lite gjort.
/Olov

hjalleo
2011-05-22, 18:39
Nu är det mycket annat som pockar på uppmärksamhet så det kommer nog bara att byggas vid regniga dagar i sommar.

Jag håller nu på att tillverka gångjärnen till de yttre luckorna. De blir nog inte speciellt snygga men det kommer inte att synas så mycket av dom. Jag vill ha gångjärn som jag kan demontera och så kommer det att bli. Jag återkommer med lite bilder när jag har kommit en bit på väg.

/Olov

hjalleo
2011-05-28, 19:14
Nu har jag gjort gångjärnen till de yttre luckorna. Jag gjorde dom av akrylplast vilket visade sig vara dumt då det ganska omgående blev fullt med sprickor i det ena gångjärnet. Jag får göra om dom i ett annat material vid ett senare tillfälle. Är det någon som kan tipsa om en plast som inte spricker lika lätt?

Nu har jag i alla fall gångjärn vilket gör att jag kan fortsätta med länkaget som ska sitta på benet.

Gångjärnets axel fastlimmad i luckan.
21238 21239

Den andra ändan fastmonterad i landstället. Anledningen till att jag har valt den här konstruktionen är att det är väldigt enkelt att få både gångjärnets och ställets axlar parallella. Jag har läst allt för många inlägg om problem med vridande/skevande landställsluckor beroende på att axlarna inte har varit parallella. Jag ville ha lite längre plastbitar för att lättare kunna få dom parallella med landställets axel. Den överskjutande delen ska kapas av.
21240 21241

Och här ses stället utfällt. Jag tycker nog att det verkar som om det blir OK.
21243

Nu blir det dags att svarva länkage...

/Olov

Ompa
2011-05-28, 19:59
Som vanligt ser det mycket bra ut :thumbup:

hjalleo
2011-05-29, 11:44
Som vanligt ser det mycket bra ut :thumbup:

Tack Tomas!

Man får väl hoppas att det fortsätter att vara lite byggväder imellanåt så att det blir lite gjort.

/Olov

hjalleo
2011-06-13, 22:00
Nu har jag svarvat länkagen till luckorna. Jag gjorde dom i mässing med bussningar av delrin. Många små, små delar gick det åt.
21561

Och så här ser dom ut på plats.
21562 21563

Nu är det bara en liten bit 2 mm "gängstång" med en bricka på tvären kvar att göra och sedan får jag se om det funkar som tänkt.

/Olov

hjalleo
2011-06-15, 20:29
Nu börjar det att likna något med luckorna.

Efter mycket pill, testande, mätande och svarvande börjar jag äntligen att bli klar med luckorna. Den delrinstång som jag limmat in i luckan för fäste av länkagen visade sig sitta snett vilket gjorde att luckan skevade under stängning. Den skevade så mycket att inlimningen av gångjärnet släppte på ena luckan. Det blev till att borra ur stången och montera dit en ny som sitter parallellt med axeln. Efter det funkade det bra, ja till och med så pass bra att jag vågade mig på en liten filmsnutt för att visa hur det bidde. Nu ska jag bara limma fast det gångjärn som släppte och justera längden på bussningarna så att luckan hamnar mitt i brunnsöppningen.

http://www.youtube.com/watch?v=uLcW_iGx_7U&feature=mfu_in_order&list=UL



Parallellt har jag börjat att tillverka ett landningsljus. Jag försöker att efterlikna orginalet så mycket som möjligt, men storleken blir lite på chans.
21587 21588

/Olov

hjalleo
2011-06-15, 23:25
Nu börjar landningsljuset att likna något. Jag har gjort den i två delar som ska kompletteras med någon genomskinlig plast som blir lyktglas.

21593

Och med en diod så lyser det också.
21594

Ett länkage ska tillverkas också så att den fälls in av den yttre luckan.

/Olov

hjalleo
2011-06-18, 17:54
Nu har jag gjort fästet till landningsljuset. Jag gjorde det på enklast möjliga vis på ungefär samma sätt som originalet. Med lampan fjäderbelastad fälls den ut när benet fälls ut och lampan "dras" in av den yttre luckan när den stängs. Mycket enkelt och det verkar vara funktionellt.



21636 21637 21638

Och lyser gör det också. Kanske inte världens kraftigaste diod, men om man inte har har solen bakom så ska det nog synas på lite närmare håll i alla fall.:sarcastic:
21639

Nu kommer jag inte mycket längre då jag måste måla lampan innan ihoplimning och färg har jag inte ännu.

Nu ska jag istället gå över till att fixa tre dioder för "igenkänningsljuset" som ska sitta långt ut på högre vingens undersida.
2164021641

/Olov

hjalleo
2011-06-19, 19:56
Nu har jag tagit upp tre hål i vingen. De ska, när det är klart, täckas av var sin färgad "plastlins" samt en täckring.
21652

Jag har dessutom gjort tre reflektorer som jag kommer att limma från vingens insida. I dessa sätter jag sedan lysdioderna. De är nu på tork efter att tillsammans med landningljuset fått sig en omgång av silverfärg.
2165321654

Nu börjar det bli dags att ordna med droptankarnas fällmekanism.

/Olov

ChristerL
2011-06-20, 12:46
Stiligt värre med alla snygga detaljer!! :thumbup:

hjalleo
2011-06-20, 18:18
Stiligt värre med alla snygga detaljer!! :thumbup:

Tack Christer!

Det är ju synnerligen roligt att bygga och pilla med alla små detaljer. Framför allt när det är så dassigt väder.

Mvh Olov

hjalleo
2011-06-20, 18:40
I dag var jag till Clas i sjön och köpte en krysslaser. Snacka om suveränt för att mäta upp med!!!!!:):):) Den var värd varenda öre av de 349 kr som den kostade. Med hjälp av krysslasern mätte jag upp var droptankarna skulle sitta.
21655

Sen var det dags att slipa till både den inre och den yttre delen som tillsammans bildar fästet för tankarna.
21656

Nedan syns delarna som ska användas. Jag tror att jag kommer att limma fast den inre delen nu så att jag kan dra fiskelinan för utlösningen innan jag plankar ovansidan. Visserligen blir det nog lite svårare att glasa vingen med den på plats, men jag tror att det blir än bökigare att montera linan efteråt.
21657

/Olov

hjalleo
2011-06-22, 16:47
Jaha, det är väl inte så mycket som har hänt sedan sist.


Jag har dragit två "snakes" till respektive droptanksfäste för utlösningen och monterat ett servo för detta.
21675

Dessutom har jag gjort en "brygga" som UP2-ventilen med tillhörande servo ska sitta på. Bryggan är sedan fästspänd med buntband på lite hårdare skumplast som vibrationsdämpning. Servot saknas i dagsläget men är på väg från HAB. Här kommer det att bli ett riktigt ormbo av slangar.:sarcastic:
21676

Jag kunde inte låta bli att testa hur det blir med recognition lightsen på plats.:)
21677

/Olov

hjalleo
2011-08-29, 19:29
Nu börjar sommaren att gå mot sitt slut och man kan äntligen börja bygga igen.:)

Efter att ha träffat en mycket trevlig herre vid namn Kent från Vedum insåg jag att jag kommer att behöva starkare dioder. Sagt och gjort! Idag blev det inköp av en st 350 mA diod på Kjell samt en konstantströmsdrivare. Allt detta långt billigare än på de flesta hobbybutiker. Denna diod skall jag använda som landningsljus. Då jag även av ovan nämda Kent fick en god uppskattning av storleken på landningsljuset ska jag svarva ett nytt som kommer att vara ca 22 mm i diameter.

Jag ska prova med 70 mA dioder till recognition light. Till övrig belysning blir det 150 mA dioder. Är det någon som vet var man enklast kommer över sådana?

Nedan syns diod och drivare. Den lyser onekligen ganska bra och lär nog synas.
22805 22806

Jag har även gjort klart bryggan som UP2-ventilen med servo sitter på. Den lilla microbrytaren är till för att tända och släcka landningsljuset.
22807

Mvh Olov

Ompa
2011-09-03, 07:42
Ser ut att vara ett riktigt ordentligt ljus det där :cool:
Har du möjligtvis artikel nr på dom komponeterna du köpt?
Börjar nämligen planera för mitt nästa bygge nu :lollypop:

hjalleo
2011-09-03, 10:48
Hej Tomas!

Sök på 90593 alternativt power-led på http://www.kjell.com/. Du behöver även en konstantströmsdrivare för 350mA och även den finns på Kjell med artikelnummer 87593. Ett annat och än billigare alternativ är http://besthongkong.com/index.php?cPath=19_22 där du även hittar reflektorer. Jag har precis beställt lite smått och gott därifrån, men inte fått det ännu.

Efter att ha sett några modeller i sommar med belysning inser jag att några dioder som positionsljus och landningsljus gör en enorm skillnad på en modell och kostnaden är ju närmast obefintlig om man bara har en lödkolv.

Jag ser att du inte har någon Kjellbutik där du bor. Om du vill kan jag köpa här och lägga i ett kuvert till dig.

Mvh Olov

hjalleo
2011-09-03, 10:49
Hej igen Tomas!

Jag glömde ju fråga vad det är för bygge som du planerar för?

Mvh Olov

Ompa
2011-09-03, 17:30
Tack Olov för informationen. Det är noterat och kommer att komma väl till pass framöver :lollypop:

Ett projekt som jag kommer dra igång om någon månad eller så är ett ritningsbygge från en Jerry Bates ritning. Det är en Douglas SBD Dauntless i skala 1/5. byggtiden är obestämd, men det rör sig om två-tre år kan jag tänka. Det blir något riktigt maffigt att bita i :sarcastic:

Under vinten tänker jag nog också försöka sätta ihop en ESM SBD Dauntless om allt går som planerat. Den blir det väll en måttlig "make ower" på. Vi får se hur det avlöper med detta, men så är planen iaf, tanken är att den ska vara i luften nästa vår/försommar :)

hjalleo
2011-09-05, 18:41
I söndags fick jag tillfälle att se Biltemas Mustang och Spitfire. Snacka om att få ståpäls när dom varvar upp motorerna.
:)

Nedan har jag några bilder som kanske inte hör hemma här igentligen men då jag tycker att dom kan fungera som inspiration så lägger jag upp dom. Se och njut!:lollypop:



Mvh Olov

hjalleo
2011-09-05, 20:24
Nu har jag svarvat ett nytt landningsljus som är lite mer skalaenligt vad det gäller storleken. Formen är fortfarande lite felaktig då originalet inte verkar vara fullt så djup. Men för att få plats med en 1 Wattsdiod har jag varit tvunget att kompromissa.

22902 22904 22905

Under tiden som jag väntar på reflektor så ska jag göra ett fäste. Fästet gör jag på samma sätt som förra gången.

Mvh Olov

Sweeper
2011-09-06, 05:31
Det ser väldigt bra ut! :)



Göran

matbos
2011-09-06, 07:05
Snajdigt värre :lollypop:

hjalleo
2011-09-06, 18:00
Det ser väldigt bra ut! :)



Göran

Tack Göran! Ja, jag tror nog att det ska bli OK. Framför allt med lite färg och en reflektor i.

Mvh Olov

hjalleo
2011-09-06, 18:01
Snajdigt värre :lollypop:

Tack. Det värmar alltid!

/Olov

Ompa
2011-09-06, 19:29
Kanon ljus i den dioden Olov :thumbup:

hjalleo
2011-09-06, 19:38
Kanon ljus i den dioden Olov :thumbup:

Ja, det är ett jädra ljus i den. Jag gjorde misstaget att titta in i den lite för länge. Efter det var det svarta fläckar som dansade i ögat.

/Olov

Ompa
2011-09-06, 19:52
:sarcastic:

hjalleo
2011-09-07, 20:00
Så när som reflektorn som jag fortfarande väntar på är nu det nya landningsljuset färdigt. Nja, lite färg ska väl på så småningom också, men det får bli vid ett senare tillfälle. Ska sanningen fram så saknas det även en liten fjäder som tvingar ner lyktan när benet fälls ut.

Jag limmade in en provisorisk distans mellan plywoodbitarna för att kunna limma fast dom parallella/raka i lyktan.
22927

Sedan limmade jag fast dom i själva lyktan och sist tillverkade jag den del som sitter limmad i vingen. Vips var ett nytt landningsljus klart...
22928

och nedan syns det hur det blev framifrån och innifrån med ben ute respektive inne.
22929 22930 22931


Det ska bli skoj och se hur det blir med en riktig reflektor som samlar ljuset.

Mvh Olov

Ompa
2011-09-07, 20:48
Stiligt :applouse:

hjalleo
2011-09-08, 18:31
Idag kom det lite reflektorer och dioder med posten från Hongkong. Bland annat lite 100 mA dioder med grönt, rött och vitt ljus. Det är dom jag har tänkt testa till recognition light och positionsljus. Jag får hjälp av en vänlig klubbkompis att fixa lite elektronik så att den vita dioden som ska sitta i fenan blinkar. Nu har jag börjat fundera på om den verkligen ska blinka. Är det någon av er som vet?


Efter att ha omvandlat en reflektor från det här
22961

till det här
22962

så passade den riktigt bra i huset.
22963

Lyser gör det så in i... Nu är det inte trevligt att titta in i lyktan längre, men skoj med en kraftig diod är det. Funderar på att skola om mig till ljustekniker:sarcastic:. Tyvärr ger ingen bild rättvisa åt ljuset.
22964

Nu är det nog dags att sluta leka och göra klart det sista på luckorna.

Mvh Olov

Sweeper
2011-09-10, 13:19
Nu är det nog dags att sluta leka och göra klart det sista på luckorna.

Mvh Olov

Du har verkligen fått till en bra konstruktion! :)

Men det är väl inte dags att sluta leka? Allt vi gör är väl en lek.....enligt en del fruar, flickvänner och en och annan oförstående medmänniska?:sarcastic:


Göran

hjalleo
2011-09-10, 18:43
Du har verkligen fått till en bra konstruktion!

:)

Men det är väl inte dags att sluta leka? Allt vi gör är väl en lek.....enligt en del fruar, flickvänner och en och annan oförstående medmänniska?:sarcastic:


Göran

Tack Göran!

Då originalet fungerar på ungefär samma sätt så var det ganska enkelt att efterapa.

Nä, jag ska absolut inte sluta leka. I alla fall inte när det är så skoj:)

/Olov

hjalleo
2011-09-11, 21:01
Nu har jag limmat dit den gångjärnspinne som släppte tidigare. Jag har dessutom svarvat två nya gångjärnsfästen av delrin i stället för de i plexiglas som sprack.

Så här bidde fästet
22993

och så här ser det ut med alla fyra luckor på plats
22994

Nästa steg blir att få hjulbrunnarna att se lite bättre ut även i mitten. Jag kommer att limma dit en blindvägg. Sen känns det som om det oundvikliga närmar sig: plankning av ovansidan:concern:

Mvh Olov

hjalleo
2011-09-12, 21:49
Jag lyckades skjuta upp plankningen lite till. Puh!:sarcastic:

Jag kom på att jag inte hade limmat in ett av fästena av i den ena luckan.

För att få båda mässingsschacklena (vad heter det igentligen?) parallella använde jag en bit alu-plåt som stöd. Det var avsaknaden av parallelliteten som gjorde att det skevade så mycket förut att fästet bröts loss.
23007 23008

Därefter följde lite justering av längden på bussningarna, som fungerar som distanser vid luckan, för att på så vis få luckan att centrera i respektive hål när ställen är infällda. Det behövs ytterligare lite justering men det får vänta till slutmonteringen.

Nedan syns lite bilder på hur det bidde, både när fällen är inne respektive ute:
23009 23010 23011

Läppen som luckorna vilar mot då de är stängda ska putsas till sen blir det till att testa med UP2-ventilen och luft. Det ska bli väldigt spännande.:)

Mvh Olov

hjalleo
2011-09-14, 20:27
Nu har jag äntligen kommit så långt att jag har kunnat testa ställen fullt påklädda med luckor, lykta och luft precis som det är tänkt. Det funkar ju över förväntan!:):):)

Ja, lite pill är det ju kvar förstås. Lyktan saknar fortfarande en fjäder, läppen ska fortfarande slipas till och... Man blir ju aldrig klar.:sarcastic:


http://www.youtube.com/watch?v=zloVwqCo0L4&feature=mfu_in_order&list=UL

Ställen rör sig inte optimalt, men det ska nog lösa sig genom att justera UP2-ventilen lite grand.

Mvh Olov

ChristerL
2011-09-14, 21:39
Lysande!!!
Glöm inte solbrillorna på finalen, annars kanske du blir bländad!!!

kasoe
2011-09-15, 08:49
Olov! Om du är sugen så har jag kontaktklubbens tidning från länge sedan som handlar om den svenska Mustangen... Hojta till om du är sugen på att låna. Det är en av mina mest bevakade dyrgripar men samtidigt, det är ju "bara en tidning"... ;)

Där finns en del att läsa om de svenska Mustangerna, vet inte om du ska måla din "svenskt" eller om det blir något annat...

Hälsar,
Anders Ö

hjalleo
2011-09-15, 11:21
Lysande!!!
Glöm inte solbrillorna på finalen, annars kanske du blir bländad!!!

Haha, visst är det lysande. Solbrillor har jag redan. :sarcastic:

Mvh Olov

hjalleo
2011-09-15, 11:24
Olov! Om du är sugen så har jag kontaktklubbens tidning från länge sedan som handlar om den svenska Mustangen... Hojta till om du är sugen på att låna. Det är en av mina mest bevakade dyrgripar men samtidigt, det är ju "bara en tidning"... ;)

Där finns en del att läsa om de svenska Mustangerna, vet inte om du ska måla din "svenskt" eller om det blir något annat...

Hälsar,
Anders Ö

Hej Anders!

Jag skulle mer än gärna låna dyrgripen av dig. Vad det gäller förebild så lutar det åt en svensk, men med tanke på hur långsamt det går hinner jag nog ändra mig massor av gånger innan det är dags att bestämma sig.

Jag tittar in i butiken i kväll om det går bra?

Mvh Olov

Ompa
2011-09-16, 18:55
Mycket bra Olov :icon_pidu:

hjalleo
2011-09-18, 19:04
Mycket bra Olov :icon_pidu:

Tack Tomas!

Det känns skönt att det verkar fungera så bra som det gör.


Nu har jag ett annat bekymmer. Alla papper som jag fick från dig med monteringsanvisningar har jag lyckats försnilla under sommaruppehållet. Jag minns att jag la dom åt sidan för att dom skulle ligga plant, men jag kan inte påminna mig var.:banghead: Nu blir det till att leta tills dom dyker upp.


Mvh Olov

hjalleo
2011-09-18, 20:31
Nu har jag hittat mina bortsprugna papper.:applouse:

Vad har jag då lärt mig av detta?

Jo två saker:
1. Städa aldrig i onödan.:sarcastic:
2. Tag aldrig bygguppehåll.:sarcastic:


Mvh Olov

zablar
2011-09-18, 21:36
3. Lägg aldrig saker på bra ställen....

hjalleo
2011-09-19, 20:26
3. Lägg aldrig saker på bra ställen....

Hur kunde jag glömma något så självklart???

/Olov

hjalleo
2011-09-21, 19:58
Igår blev jag med en airbrush och dag kunde jag inte hålla fingrarna i styr längre. Försöksobjekt blev landningsljuset och nedan syns resultatet:
23166 23167

Förutom att leka med sprutan har jag börjat fixa med slangdragning till ställen så att jag kan dra dom även när ovansidan är plankad. Dessutom upptäckte jag en blunder. Slangen för dragsnöret till ena fälltanken sitter nästan mitt över hålet för vingbulten.:banghead: Det blir till att göra om.
23168

Mvh Olov

hjalleo
2011-09-22, 20:39
I kväll har gjort klart den sista strömbegränsaren för att mata dioderna. Jag har gjort en som ger 350 mA och två som ger 100 mA vardera. Den på 350 matar landningsljuset och de andra två matar recognition light respektive positionsljuset, dvs tre dioder vardera. Anledningen till att jag har två matningar för 100 mA är för att jag då klarar matningen med en 4-cells lipoack. Jag fäste strömbegränsarna på en träbit som sedan limmades in under bryggan för UP2-ventilen. Där kan jag komma åt dom om det skulle behövas.
23176 23177

Jag har även gjort om "slangen" för dragtråden så att jag nu kan få i vingbulten. Jag passade även på att göra ytterligare en blindvägg som täcker mittsektionen.
23178 23179

Nu rycker plankningen närmare.:concern: Men, än verkar det vara ytterligare lite småsaker som måste fixas först.

Mvh Olov

Ompa
2011-09-23, 13:32
Ett ruskigt stiligt bygge Olov. Vet att jag har sagt det förut, men det tål att sägas igen :icon_pidu:

Dina elektriska installationer till navigationsljus och landningsljuset har verkligen inspirerat mig inför mitt kommande projekt. Kommer "knycka" flera av dina tips när jag kommer så långt med mitt bygge.

hjalleo
2011-09-23, 16:41
Ett ruskigt stiligt bygge Olov. Vet att jag har sagt det förut, men det tål att sägas igen :icon_pidu:

Dina elektriska installationer till navigationsljus och landningsljuset har verkligen inspirerat mig inför mitt kommande projekt. Kommer "knycka" flera av dina tips när jag kommer så långt med mitt bygge.

Hej Tomas!

Jag tackar och bockar!

Vad det gäller inspiration är det faktiskt du som har inspirerat mig att över huvud taget börja med detta bygge. Och vad det anbelangar "knyckande" så är det väl en av alla fördelar med dessa byggtrådar att man ser saker både här och där som man har nytta av. Så ordspråket "Stolen with pride" tycker jag kommer väl till pass. Knyck på för glatta livet.:)

Mvh Olov

hjalleo
2011-09-23, 16:48
Är det någon av er proffsbyggare som kan ge mig ett tips på ett starkt och lätt spackel?

Jag har provat att blanda Biltemas microballonger med epoxy, se bild nedan. Men jag tycker att det blir både tungt och svårslipat. Blandar jag i mer mikroballonger så får jag svårt att få det hela att hålla ihop och fästa ordentligt.

23211

Mvh Olov

Bo Freme
2011-09-23, 18:38
Hej Olov.Inga problem.Gå till färghandeln och införskaffa ett spackel som heter pp 100.Tillverkare av detta utmärkta spackel=Plastic Padding,när du ändå har tagit dig till färghandeln inhandla 2 st. japan-spacklar för några kronor.Du måste också ha lämpligt sandpper ex.grovstorlek 100-120,samt ett våtslippapper 400.Spackla nu efter behov oavsett stora eller små skador.Du får inte vara rädd fär att lägga på riktligt.Grovslipa med sandpappret och avsluta med våtslippappret 400.Våtslippappret går alldeles utmärkt till att torrslipa med.M.V.H Bo Freme

hjalleo
2011-09-23, 19:35
Hej Olov.Inga problem.Gå till färghandeln och införskaffa ett spackel som heter pp 100.Tillverkare av detta utmärkta spackel=Plastic Padding,när du ändå har tagit dig till färghandeln inhandla 2 st. japan-spacklar för några kronor.Du måste också ha lämpligt sandpper ex.grovstorlek 100-120,samt ett våtslippapper 400.Spackla nu efter behov oavsett stora eller små skador.Du får inte vara rädd fär att lägga på riktligt.Grovslipa med sandpappret och avsluta med våtslippappret 400.Våtslippappret går alldeles utmärkt till att torrslipa med.M.V.H Bo Freme

Tackar för tipset!
Funkar det bra att blanda ut med mikroballonger för att göra det lättare?
/Olov

Bo Freme
2011-09-23, 20:04
Hej Olov. Blanda inte detta spackel med microbaloon.Spacklet är ett lättspackel och extremt lättslipat.Har du fått stora skador så lägg på rikligt och slipa.Små skador lägger du spacklet endast över skadan och slipar med våtslippappret 400.Vad du bör tänka på är att detta spackel är ett 2 komponent spackel och bör blandas väl.Bruksanvisning finns på burken.Lycka till.
M.V.H Bo Freme PS Får du problem så hör av dig

hjalleo
2011-09-25, 18:31
Efter några försök har jag nu målat insidan av landställsbrunnarna. Jag gör det mesta nu då det är lätt att komma åt utan den övre plankningen.

Första försöket gick inte speciellt bra då balsan sög åt sig färgen på tok för mycket och trät reste sig. Som tur är har man en snäll flygkompis som dessutom har den goda smaken att bo nära mig. Själv önskade han nog att jag fanns på behörigt avstånd.:sarcastic: Jag lånade lite dope av honom och efter att den strukits på gick det mycket, mycket bättre att måla. Nu täckte till och med färgen riktigt bra.

23271 23272

Mvh Olov

hjalleo
2011-09-26, 16:12
Nu närmar sig plankningen av ovansidan med stormsteg, eller ja, den närmar sig i alla fall:).

För att vingen ska bibehålla sin rätta form gör jag ett antal stöd av cellplast. Jag grovformar dom först med hjälp av en sticksåg. Därefter har jag använd fogskum för att få en bra passning till vingen. Med dessa stöd vore det väl f-n om vingen slår sig. När fogskummet väl har genomhärdat markerar jag med lasern samma höjd på samtliga och sågar sedan av dom. Innan plankning behöver jag även justera mitt byggbord så att det blir helt plant.

23276 23277 23278

Mvh Olov

hjalleo
2011-09-28, 15:07
Nu har jag gjort nio vingstöd av cellplast och fogskum. Fogskummet var suveränt att fylla ut de glipor som blev efter grovformningen.
23302

Krysslasern kom väl till pass för att markera både långsida och kortsida på stöden inför sågningen. Man kunde ju önska att man kunde skruva upp effekten på lasern så att den skar också. :) Men en hederlig fintandad såg duger det också.
23303

Och så här blev resultatet. Nu ska det väl vara stadigt nog för att lasta med alla sandpåser som jag har.
23304

Två skinn att planka med har också gjorts.
23305

Nu blir det till att slipa alla webbar och spryglar plana.

Mvh Olov

hjalleo
2011-09-29, 20:30
Äntligen har jag plankat ovansidan av vingen!:)

Först limmades vänster vinghalva och dagen efter limmades höger vinge. Många sandpåsar gick det åt. Det kanske ser lite överdrivet ut med all sand och färgburkar men balsan är hård och det är en dubbelkrökt yta och jag vill absolut inte chansa. Resultatet verkar ha blivit helt OK. Det var lite PU-lim som kröp in i brunnarna trots att jag använt vitlim där risken var störst.:( Men, men det går väl att skära bort. Mittskarven blev inte speciellt snygg, men jag vågade inte göra den för tajt då det skapade en himla massa bekymmer för mig när jag plankade undersidan. Dessutom kommer den aldrig att synas.
23308 23309 23310 23311

Den lilla trekanten som fortfarande saknas i framkant får lov att saknas en stund till. Jag återkommer till varför senare.

Lite vingspetsar och plankning till skeven blev också gjorda.
23312 23313

Mvh Olov

Ompa
2011-09-30, 06:30
Mycket smart lösning med vingstöden av markisolering. Det ska jag komma ihåg :sarcastic:

Tycker ditt bygge börjar likna ett riktigt mästerbygge, gillar dina små special lösningar på saker och ting :applouse:

kasoe
2011-09-30, 12:33
Ser med spänning fram emot vad du ska göra med den lilla trekanten... :D

Olov, du kommer väl annonsera tydligt när det är dags för maiden i vår? Annars får det bli en webcam på fältet som håller koll 24-7... ;)

Och själv börjar jag må lite dåligt över att jag inte har kommit loss med några av mina projekt, men jag har kanske köpt en ritning eller två för mycket, blir svårt att bestämma sig... ;) Eller så har jag meckat med en ARF eller två för mycket... Många förklaringar finns för oss latmaskar... Eh, undanflykter... ;)

/Anders Ö

hjalleo
2011-09-30, 14:57
Mycket smart lösning med vingstöden av markisolering. Det ska jag komma ihåg :sarcastic:

Tycker ditt bygge börjar likna ett riktigt mästerbygge, gillar dina små special lösningar på saker och ting :applouse:

Vingstöden var en mycket enkel och framför allt billig lösning. Cellplasten var spillbitar som jag fick på Beijers och fogskummet är från Byggmax. Tiden att göra dom var nog inte mer än 1-2 timmar. Ja, tillkommer gör ju tiden för skummet att härda, men frugan sa att jag inte behövde babysitta den processen.:sarcastic: Det ända som nog är ett måste är lasern för att mäta upp samma höjd på alla. Det hade förmodligen varit väldigt besvärligt att göra med vattenpass.

Nja, något mästerbygge är det väl inte men jag suger likväl åt mig av berömmet. Tack!

Mvh Olov

hjalleo
2011-09-30, 15:04
Ser med spänning fram emot vad du ska göra med den lilla trekanten... :D

Olov, du kommer väl annonsera tydligt när det är dags för maiden i vår? Annars får det bli en webcam på fältet som håller koll 24-7... ;)

Och själv börjar jag må lite dåligt över att jag inte har kommit loss med några av mina projekt, men jag har kanske köpt en ritning eller två för mycket, blir svårt att bestämma sig... ;) Eller så har jag meckat med en ARF eller två för mycket... Många förklaringar finns för oss latmaskar... Eh, undanflykter... ;)

/Anders Ö

Hej!

Jag vet vad som normalt brukar försiggå i en trekant, men det lämpar sig nog inte i detta forum. :) Du vet ju vad jag handlade igår och det hör samman med den sista trekanten.

Några åskådare eller kameror kommer absolut inte att vara tillåtna när det blir maiden! Den kommer att ske i smyg helt utan åskådare, möjligtvis någon som kan hålla i mig när benen blir till spagetti eller ta över när jag tuppat av.:concern:

Inte har du väl köpt för många ritningar. Jag tror att ditt bekymmer är alla besvärliga kunder som inte släpper hem dig i tid.
Mvh Olov

hjalleo
2011-09-30, 22:40
Jag har tagit upp ett hål för UP2-ventilen+kablage samt lagt på den sista plankningen vid radiatorn.
23316 23317 23318

PU-limmet som jag använt vid plankningen är ju fantstiskt på att fylla ut alla eventuella ojämnheter. Lika fantastiskt är det på att smyga sig iväg dit det inte ska. Jag har nu lyckats med konstycket att bitvis ha limmat fast plankningen även i framkanstlisten för flapsen. Det är ett himla pill att skära loss det där så behövs.:banghead:
23319

Bättre verkar det gå att bygga skevroder. Det första är nu under limning. Tacka vet jag gammalt hederligt vitlim. Det håller sig där det ska.
23320

I vingspetsarna har jag lyckats med att fräsa ett spår där en playwoodbit ska limmas in.
23321

Den kloke ställer sig nu frågan varför jag inte plankar klart den lilla trekanten innan jag börjar med annat? Svaret är mycket enkelt. Jag vill fortast möjligt bli av med alla "pinnar" som sticker ut i bakkant. Jag har redan fastnat i en som gick av.

Mvh Olov

hjalleo
2011-10-01, 21:39
Efter en underbar dag med höststädning på klubben där vi klippte gräs
23330

och därefter hade en underbar flygning där jag flöd lillmussen
23331

var det dags att göra lite nytta.

Nyttan bestod denna kväll av ett göra skevrodren klara. Nedan syns lite bilder på inlimningen av balsaklossarna för gångjärnen och RDSen. Det var ett himla hyvlande och slipande för att få till översidan så att det övre skinnet kunde limmas fast.
23333 23334

Sen tyckte jag att jag var väl förtjänt av en whiskey.
23335

Mvh Olov

Ompa
2011-10-02, 06:46
Whiskey är något som fungerar väldigt bra i byggsamanhang :icon_pidu:
Åtminstone i måttliga mängder :sarcastic:

hjalleo
2011-10-02, 20:26
Whiskey är något som fungerar väldigt bra i byggsamanhang :icon_pidu:
Åtminstone i måttliga mängder :sarcastic:

Ja, whiskeyn smakade extra gott i bygglokalen. Jag kände en rund, fin smak av balsadamm.:)

/Olov

hjalleo
2011-10-02, 20:38
Jaha, även denna söndag lider mot sitt slut och lite har det blivit gjort idag också.

Skeven är nu helt färdiga.
23367

Bakkanstlisten vid skeven krävde en hel del bearbetning innan det blev bra.
23368

Framkanstlisten har hyvlats och slipats ner till plankningen, men den har inte fått rätt form ännu.
23369

Vingspetsarna har grovformats m.h.a. en bandsåg så blir det i alla fall lite mindre balsa att hyvla bort sedan. Jag kom även ihåg att borra ett hål för elsladden till positionsljuset. Det hade varit ganska snullet annars.:sarcastic:
23370

Nu börjar det ju likna en vinge.:)
23372

Jag har fortfarande flapsen kvar att göra. Jag kommer göra som Ompa, dvs såga bort dom innnan jag plankar dom.

Mvh Olov

ewalds
2011-10-03, 06:10
Tur att flitens lampa lyser hos vissa i alla fall:)
Det behöver ju inte hända så himla mycket, varje dag, bara det händer något??
O ju längre fram man kommer i bygget desto mer "småpyssel" som inte direkt syns men måste till ändå.
Som dina hål för positionsjus t ex... Inget vidare att missa ngt sånt ju..

Ser bra ut iaf, tycker jag.
Bygg lugnt!

/Micke

hjalleo
2011-10-03, 16:24
Tur att flitens lampa lyser hos vissa i alla fall:)
Det behöver ju inte hända så himla mycket, varje dag, bara det händer något??
O ju längre fram man kommer i bygget desto mer "småpyssel" som inte direkt syns men måste till ändå.
Som dina hål för positionsjus t ex... Inget vidare att missa ngt sånt ju..

Ser bra ut iaf, tycker jag.
Bygg lugnt!

/Micke

Tack!

Du har nog rätt i att det inte alltid måste hända så mycket varje dag, men vissa moment tar ju mycket längre tid än vad jag hade trott. Jag är uppenbarligen en obotlig tidsoptimist.

Mvh Olov

Sweeper
2011-10-04, 13:07
Tack!

Du har nog rätt i att det inte alltid måste hända så mycket varje dag, men vissa moment tar ju mycket längre tid än vad jag hade trott. Jag är uppenbarligen en obotlig tidsoptimist.

Mvh Olov


Du gör fina framsteg Olov! :)

Precis som Ompa säger så behöver det inte ske mycket varje dag för att det skall hända mycket. Och låt saker och ting ta den tid det behöver. När det är klart så är det klart. :)


Göran

hjalleo
2011-10-04, 21:15
Du gör fina framsteg Olov! :)

Precis som Ompa säger så behöver det inte ske mycket varje dag för att det skall hända mycket. Och låt saker och ting ta den tid det behöver. När det är klart så är det klart. :)


Göran

Tack Göran!

Ni har helt rätt i att i att man ska låta det ta tid. Man får ju dessutom mer valuta för pengarna då. Det blir ju liksom färre kronor per byggtimme om det är fler timmar att slå ut kostanden på.:sarcastic::sarcastic::sarcastic:

Mvh Olov

hjalleo
2011-10-04, 21:25
Nu har jag lyckats skära, fräsa och såga loss flapsen.:banghead: Det blir nog OK när jag väl har slipat till bakkanten på vingen.
23422

Sedan har jag limmat ihop flapsen med en himla massa olika trädelar.
23423 23424 23425

Och till slut, efter hyvlande och slipande, har jag två i stort sett färdiga flaps. Framkantslisten ska slipas till innan de är helt klara, men det får vänta till nästa gång.
23426

Mvh Olov

ChristerL
2011-10-04, 21:25
En sann reflektion jag läste en gång. Tror det gällde plastmodellsbygge, men gäller oss också i allra högsta grad:

"När modellen är färdig kan man aldrig se hur fort man har byggt den. Bara hur noggrann man har varit."


Keep up the good work!

hjalleo
2011-10-05, 18:15
En sann reflektion jag läste en gång. Tror det gällde plastmodellsbygge, men gäller oss också i allra högsta grad:

"När modellen är färdig kan man aldrig se hur fort man har byggt den. Bara hur noggrann man har varit."


Keep up the good work!

Ja, det har du givetvis helt rätt i.:)

Tack Christer!

/Olov

ewalds
2011-10-05, 19:48
Nu har jag lyckats skära, fräsa och såga loss flapsen.:banghead: Det blir nog OK när jag väl har slipat till bakkanten på vingen.
23422

Sedan har jag limmat ihop flapsen med en himla massa olika trädelar.
23423 23424 23425

Och till slut, efter hyvlande och slipande, har jag två i stort sett färdiga flaps. Framkantslisten ska slipas till innan de är helt klara, men det får vänta till nästa gång.
23426

Mvh Olov

Det va väl ett gott dagsverk??
Att det ibl ser oroande ut innan man tagit tag i saker har jag också märkt av ett antal gånger:)
Dock har det en förmåga att ordna sig till slut!!:)

/Micke

ewalds
2011-10-05, 19:49
En sann reflektion jag läste en gång. Tror det gällde plastmodellsbygge, men gäller oss också i allra högsta grad:

"När modellen är färdig kan man aldrig se hur fort man har byggt den. Bara hur noggrann man har varit."


Keep up the good work!

Oerhört visa ord!!

hjalleo
2011-10-05, 21:03
Det va väl ett gott dagsverk??
Att det ibl ser oroande ut innan man tagit tag i saker har jag också märkt av ett antal gånger:)
Dock har det en förmåga att ordna sig till slut!!:)

/Micke

Hej Micke!

Jo, så är det nog. Ibland ser det nog värre ut än vad det egentligen är. Jag tror att även mina TE vid flapsen kommer att ordna sig. Det är ett lite tråkigt ställe att slipa bara. Det är stopp i bägge ändar.

Mvh Olov

hjalleo
2011-10-05, 21:12
Flapsen klara!
Nja, kanske inte riktigt. Det ska ju fortfarande fräsas ett spår för RDSen och borras hål för gångjärnen. Men, bortsett från dom små detaljerna är flapsen färdiga.

Då jag anser mig vara synnerligen dålig på att slipa använde jag mig av ett tips som jag sett här på forumet. Det går helt enkelt ut på att göra två mallar av plywood, en för vänster och en för höger gavel. När man slipar in till plywooden ändras ljudet när man når in till mallen. För säkerhets skull gjorde jag mallarna av en bit alu-plåt. Det funkade kanon. Det var bara att slipa på och det hördes väldigt väl när jag var inne vid plåten.
23440 23441

Nu får det vara nog för ikväll.

Mvh Olov

hjalleo
2011-10-08, 10:00
Nu har turen kommit till TE vid flapsen som ska vara konkav. Jag fick börja med att laga en skada som blev då jag skulle skära, fräsa, såga bort flapsen. Det var ganska lätt att limma in en ny balsabit med lite CA-lim.
23484 23485

Verktygen jag använder består av en Dremmel, samt tre hemmasnickrade "sliptrummur" i olika diameter. Dremmeln grovslipar jag med och därefter går jag på med sliptrummorna.
23486

Nedan syns den första TE klar (ursäkta mig för det korta skärpeljupet) och flapsen på plats.
23487 23488

/Olov

ewalds
2011-10-08, 10:46
Ser kalasfint ut.

Hur ska du klä modellen när den är klar? Glasning/målning?

/Micke

hjalleo
2011-10-08, 10:52
Ser kalasfint ut.

Hur ska du klä modellen när den är klar? Glasning/målning?

/Micke

Tack Micke!

Jag har tänkt glasa den. Det blir första gången som jag gör det, men jag hoppas att det går bra ändå. Därefter är jag sugen på att klä den med Flite metal. Även det blir första gången.

Mvh Olov

hjalleo
2011-10-08, 10:56
Ser kalasfint ut.

Hur ska du klä modellen när den är klar? Glasning/målning?

/Micke

Hej igen!

Jag glömde ju bort en liten detalj. Sidrodret ska vara dukat och där är ditt sidroder en förebild för mig. Jag tycker att det blev så himla snyggt. Så skulle jag vilja ha mitt också. Kan man skicka det på posten till dig?:)

Mvh Olov

ewalds
2011-10-08, 13:16
Tack Micke!

Jag har tänkt glasa den. Det blir första gången som jag gör det, men jag hoppas att det går bra ändå. Därefter är jag sugen på att klä den med Flite metal. Även det blir första gången.

Mvh Olov

Ska bli spännande att följa!
Har själv ingen som helst erfarenhet av glasning men det finns ju många här som är skickliga på det.
Ompa har nog en hel del erfarenhet att dela med sig av?
Är ju fördelen med dessa forum, att man kan få snabb hjälp när det behövs..
Om du klarar att glasa o klä med metall, (är det tunn alu?), så reder du säkert ut dukningen av sidorodret me, utan problem:) Det lär nog bli det minsta problemet, gissar jag??:D
Kul att du blev inspirerad av mitt sidoroder då.. Kommer en bild på det ikväll när det sitter färdigmålat på kärran..

/Micke

hjalleo
2011-10-08, 18:40
Nu är jag i stort sett färdig med vingen. Skev och flaps har måttats in och det verkar stämma hyfsat. Jag har en glipa mellan skev och roten på vingen som inte är jämntjock. Jag begriper inte hur det kunde bli så.:concern: Jag åtgärdar det först när jag har provmonterat vingen på kroppen då jag tror att det är lättare att se hur jag kan ljuga bort det. Jag har inte slipat till TE på flapsen ännu, det är därför den sticker ut. Det gör jag först när jag kan provmontera med gångjärnen. Det blir en STOOOOR vinge.:lollypop:
23494 23495 23496

Nu när jag har kommit så här långt tyckte jag att det var det dags att städa undan ritningen på vingen och göra rent byggbordet. När det väl var gjort kunde jag inte låta bli att lägga upp ritningen för kroppen och ja, det ena leder ju till det andra. När ritningen väl var på plats var frestelsen för stor. Jag kunde bara inte låta bli att börja med kroppen. :) Som lämplig ursäkt kör jag med PU-lim som behöver tre timmar för att torka. Under tiden kan jag göra klart det sista på vingen. Undrar om jag tror på det själv?:)
23497

Nu tänker jag avnjuta en pilsner.

/Olov

hjalleo
2011-10-09, 20:43
Det lilla jag har hunnit med idag är att fortsätta med kroppssidorna och ett par spant som skulle limmas ihop. Kroppssidorna är "fulla" av förstärkningar både här och där. Det total intrycket av sidornas delar är att de var ganska dåligt utstansat vilket gjorde att passformen var så där. Det var glipor både här och där och inte kunde jag slipa till det för då skulle sidorna bli mindre än vad ritningen angav. Tack och lov fyller PU-limmet ganska bra. När limmet väl har torkat kan jag börja montera ihop spant och sidor.
23517 23518

/Olov

hjalleo
2011-10-10, 21:54
Jaha, även ikväll har det blivit lite byggt på kroppen. I dom här momenten fick man lite styrketräning under bygget då sidorna fick lov att spännas ihop med kroppskraft medans CA-limmet härdade. Nu kan man, med lite fantasi, börja ana konturen av en Mustang.:)
23528 23529

/Olov

ewalds
2011-10-11, 05:48
Är ju kul när man bygger kropp o vingar då man ser väldiga resultat efter varje moment:)
Själv tycker jag mest jag flyttar saker fram o tillbaks, för tillfället??
Det blir säkert en alasfin musse med tiden:applouse:

hjalleo
2011-10-11, 17:17
Är ju kul när man bygger kropp o vingar då man ser väldiga resultat efter varje moment:)
Själv tycker jag mest jag flyttar saker fram o tillbaks, för tillfället??
Det blir säkert en alasfin musse med tiden:applouse:

Ja, det är onekligen roligt när man ser att det händer något. Det var väldigt mycket pill med vingarna i slutet. Jag hoppas att jag blir nöjd och att den framför allt flyger bra.

/Olov

hjalleo
2011-10-12, 16:10
Nu har det blivit dags att lösa monteringen av sporrhjulet. Jag kommer inte att bygga så som ritningen anger. På förebilden fälls stället framåt och så är det tänkt att jag ska göra också.

Jag har nu två saker som jag skulle uppskatta att få lite tips på.

Det första är huruvida stället bör monteras "liggande":
23600 23601

eller "stående":
23602 23603
Som jag ser det är fördelen med stående att infästningen blir lättare att göra stark då en hård sättning ger en uppåtriktad kraft och den blir väl fördelad med ett extra spant som stället sitter på. Nackdelen är att det blir tajt i överkant.
Fördelen med liggande montering är att det inte blir tajt över huvud taget.

Nästa spörsmål är hur servots rörelse ska överföras till hjulet. Ett alternativ som jag ser det är att montera ett brythjul bakom stället, dvs till höger i bild. Brythjul och servohornet blir sedan förbundna med vire. Sen kan jag exempelvis använda en stötstång mellan servo och brythjul. Se nedan:
23604 23605

Ett annat alternativ är att använda ett pull-pull system där viren går i snakes som kommer framifrån och som böjs 180 grader så att viren kommer bakifrån och fästs i roderhornet.

Tips, förslag, synpunkter... Ja, allt mottages tacksamt.

Mvh Olov

hjalleo
2011-10-14, 21:18
Nu har jag bestämt mig för hur jag ska montera sporrhjulet.

Jag var lite orolig för att sporrhjulet skulle kunna vrida sig att därmed fastna i uppfält läge. Men då det gick att programmera radion så att sporrhjulet alltid går till neutralläge då stället fälls in verkar det inte vara något bekymmer.

Jag har gjort en fästplatta av plywood som jag satte dit ett hemmasnickrat "roderhorn" på. Roderhornet består av en bit kretskort inköpt på favoritbutiken Kjell. Som ni ser är det tajt under cylindern, men det verkar som om det kan funka.
23636 23637 23638

Jag har även limmat in de sista spanten i kroppen.
23639

Och här är ett par bilder med sporrhjulet där det ska limmas in.
23640 23641

Mvh Olov

ewalds
2011-10-14, 21:37
Har ingen som helst erfarenhet av infällbara ställ....än..... Tror nog att du har helt klart för dig så det blir säkert kalas när det blir klart!! När man kollar sista bilden kan man tro att buken kommer att ta i innan sporrhjulet??
Synvilla, förmodar jag??
O vad gäller tiden....så tror jag vi ska glömma både den och kostnader??:D Man blir ju liksom skärrad av bådadera:)

Ha en skön helg!!
/Micke

Zazzu
2011-10-15, 09:21
"Jag var lite orolig för att sporrhjulet skulle kunna vrida sig att därmed fastna i uppfält läge. Men då det gick att programmera radion så att sporrhjulet alltid går till neutralläge då stället fälls in verkar det inte vara något bekymmer."

Ja det stämmer som du säger med radion men finns det inte en risk att hjulet vrider sig i uppfällt läge när vajrarna slakar?.
Det borde gå lösa med ett stöd som roderhornet landar på i uppfällt läge.
23645


/Ulf

hjalleo
2011-10-15, 10:06
"Jag var lite orolig för att sporrhjulet skulle kunna vrida sig att därmed fastna i uppfält läge. Men då det gick att programmera radion så att sporrhjulet alltid går till neutralläge då stället fälls in verkar det inte vara något bekymmer."

Ja det stämmer som du säger med radion men finns det inte en risk att hjulet vrider sig i uppfällt läge när vajrarna slakar?.
Det borde gå lösa med ett stöd som roderhornet landar på i uppfällt läge.
23645


/Ulf

Jo, det är helt riktigt att det kommer att kunna vrida sig om jag inte gör något. För att kunna fälla in sporrhjulet måste jag ta upp ett spant och för att inte tappa i styrka har jag limmat in ett extra spant strax framför.

Tanken var att göra precis så som du föreslår när jag tar upp det befintliga spantet. Se bild nedan. Dessutom verkar jag ha sån tur att roderhornet på hjulaxeln verkar hamna precis ovanför stötstängerna till höjden och de kommer också att hjälpa till att hålla hjulet på plats.
23646 23647

Mvh Olov

hjalleo
2011-10-16, 13:38
Nu har jag nog fått till det med sporrhjulet.

Jag fick lov att förlänga axeln nedan. Förlängningen har jag värmt på och jag tror att det sitter.
23679

Jag har gjort ett fäste av plywood som jag har satt fast både ställ och brythjul på. Först satte jag brythjulet horisontellt, men då kärvade det på tok för mycket. Det var bara att göra om och göra rätt. Så kom den lilla "hoppbacken" till och nu verkar det funka mycket bättre.
23680 23681 23682

Nu ska jag borra lite hål för stötstången och sen ska vi se om det inte blir ett test innan jag limmar fast det hela.

Mvh Olov

hjalleo
2011-10-16, 17:31
Nu har jag haft möjligheten att test sporrhjulet. Det verkar funka, men jag behöver ta ur spantet ytterligare lite grann då hjulet bottnar. Jag har använt två tafsar inköpta på Biltema som vire och i ena änden har jag en liten fjäder. Jag hoppas att det ska hålla.

Nedan syns det hur det bidde:
23704


http://www.youtube.com/watch?v=MXHxXFuVtgQ

Nu ska det slipas lite till och sedan limmas på plats.

Mvh Olov

ewalds
2011-10-16, 19:34
Realistiskt långsamt går det.. :applouse:
Kommer huvudställen att gå lika fint blir det supersnyggt att se i luften!!
Alla tummar upp!!:)

/Micke

hjalleo
2011-10-16, 21:26
Realistiskt långsamt går det.. :applouse:
Kommer huvudställen att gå lika fint blir det supersnyggt att se i luften!!
Alla tummar upp!!:)

/Micke

Tack Micke!

Ja, sporrstället gick riktigt fint. Tyvärr tror jag inte att jag kan få huvudstället att gå lika bra.

/Olov

hjalleo
2011-10-19, 20:36
Nu har det inte hänt så mycket sen sist.

Jag har limmat fast plattan för sporrhjulet och gjort hål för stötstången.
23821

Medans limmat torkade passade jag på att lätta sporrstället genom att kapa av det i högerändan och borra två lättningshål.
23822
Jag sparade hela 3 gram på detta!!! Fantastiskt va? Jag har dessutom bestämt mig för att flytta fram servona till det främre servofästet i kroppen, dvs till vänster i bilden.
23826
Sidorodret har jag lyckats lätta med 6 gram och genom att byta ut de medskickade stålstötstängerna mot plast förvinner ytterligare ca 40 gram från rätt sida av TP. Faktum är att det här tillsammans innebär att jag nu har flyttat vikt så att det motsvarar ca 120 g på montorspantet mot byggbeskrivningen.

Men, nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra med länkaget till sidorodret. Som jag ser det finns det tre olika sätt att lösa det på:
1. Jag kan göra precis som byggbeskrivningen visar, dvs använda en vanlig stötstång med ett roderhorn. Tyvärr tycker jag att det känns lite tråkigt då övriga länkage kommer att vara helt dolda.
2. Jag kan använda RDS med ett servo vilket innebär ca 50 gram extra i rumpan. Men de 120 grammen som jag tidigare tjänat försvinner då snabbt och istället får jag nu lov att blya vid motorspanet med ca 45 g.
23824
3. Pull-pull med vire. Det här skulle jag mycket väl kunna tänka mig om det går att få någorlunda diskret. Roderhornen bör sticka ut så lite som möjligt eller allra helst ligga precis i linje med ytterkant på sidorodret vilket då innebär att det bara är ca 32 mm c/c.
23825
Är det för lite? Näst fundering som jag har är om det funkar att dra viren i en snake? Jag tror nämligen att jag kommer att få väldigt svårt att borra spikrakt genom alla spant och dessutom är jag ganska säker på att det sitter annat skrot i vägen också.

Tacksam för tips!

/Olov

hjalleo
2011-10-20, 20:33
Är det ingen som har lite erfarenhet av att dra wiren till pull-pullen i ett rör då det inte går att dra den spikrakt i kroppen?

Likaså skulle jag vara tacksam om det är någon som har kunskap om hur tätt hålen för virarna kan sitta. I mitt fall funderar jag att göra som nedan men det blir då inte mer än ca 32 mm c/c. Dvs wiren kommer bara att sitta 16 mm från gångjärnens centrumlinje. Är det för lite?
23847 23848

De två övre bilderna visar den vänstra delen av bilden under.
23849

/Olov

ewalds
2011-10-20, 21:21
Mina vajrar ligger i rör där dom går genom kroppen, d v s vid träkontruktionen, ut genom duken. Där skar jag dom jämnt med klädseln. Vad gäller utslagen kan man väl skissa upp det, kanske?? Rita det i skala o sen se hur mycket servooket rör sig o därefter få fram utslaget på rodret??

Bara en tanke??

/Micke

hjalleo
2011-10-21, 14:47
Mina vajrar ligger i rör där dom går genom kroppen, d v s vid träkontruktionen, ut genom duken. Där skar jag dom jämnt med klädseln. Vad gäller utslagen kan man väl skissa upp det, kanske?? Rita det i skala o sen se hur mycket servooket rör sig o därefter få fram utslaget på rodret??

Bara en tanke??

/Micke

Hej och tack för svaret!

Det var bra att höra om rören. Är det plaströr?

Jag är inte bekymrad över utslagen på sidan. Jag är däremot orolig över att det inte blir symetriskt och därmed blir slack eller för spänt när servot vrider sig. Dessutom inbillar jag mig att den lilla hävarmen kan göra att jag behöver spänna viren än mer.

Mvh Olov

ewalds
2011-10-21, 21:25
Det är tunna plaströr som vajern precis löper lätt igenom..

Inte riktigt med hur du menar för övrigt men det måste ju gå att prova det "löst" s a s??
Kanske göra ett större ok till servot, elr nåt??

/Micke

hjalleo
2011-10-22, 21:39
Det är tunna plaströr som vajern precis löper lätt igenom..

Inte riktigt med hur du menar för övrigt men det måste ju gå att prova det "löst" s a s??
Kanske göra ett större ok till servot, elr nåt??

/Micke

Tack för svaret Micke!

När jag läser mitt eget inlägg inser jag att det inte är kristallklart. Hur som helst så verkar det som att det löser sig.

Mvh Olov

hjalleo
2011-10-22, 21:59
Nu har jag bestämt mig för hur jag ska göra länkaget till sidrodret. Det blir en "closed loop" (tror jag att det heter), dvs en vire som går runt en trissa fäst i sidrodret och en annan trissa inne i kroppen. På så vis spelar det ingen roll vilken strolek det är vid sidrodret respektive inne i kroppen, vid servot. Dessutom blir det ingen belastning på servot bara för att viren är spänd. Viren kommer jag sedan att sammanfoga med en vantskruv. Inte heller torde det spela någon roll vilken väg viren tar inne i kroppen, bara den löper lätt.

Jag har nu gjort trissan som ska sitta inne i kroppen. Tack och lov har man justa klubbkompisar som kan agera materialaffär även under helgen och förse mig med en bit delrin i lämplig dimension. Tack! När jag ändå höll på passade jag på att lätta trissan med fyra hål, inte för att det gjorde någon större skillnad på vågen, men det ser ju bra ut.:) Dom fula märkena i den lilla stumpen silverstål är till för att epoxyn ska fästa bättre.
23896 23897 23898

Mvh Olov

Ompa
2011-10-23, 21:07
Här har det hänt grejor. Och stiligt blir det :applouse:

Jag har varit lite off de senaste veckorna, dels pga taskig uppkopling på jobbet och sedn lite "familje bestyr" på hemma plan. Så det har blivit lite si och så med att hålla koll på alla sköna byggtrådar. Men nu är jag här igen :sarcastic:

hjalleo
2011-10-23, 21:39
Här har det hänt grejor. Och stiligt blir det :applouse:

Jag har varit lite off de senaste veckorna, dels pga taskig uppkopling på jobbet och sedn lite "familje bestyr" på hemma plan. Så det har blivit lite si och så med att hålla koll på alla sköna byggtrådar. Men nu är jag här igen :sarcastic:

Tack Tomas!

/Olov

hjalleo
2011-10-23, 21:50
Nu är jag klar med allt inne i bakkroppen, hoppas jag!:concern:

Alla snakes är på plats och likaså slangen för stället. De svarta är för höjden, den röda för styrning av sporrhjulet och de mjölkvita är för pull-pullen till sidan. Det verkar gå riktigt bra att dra viren i innerdelen till Sullivans plaststötstänger trots att det inte är raka spåret så att säga. I "bakändan" av brythjulet kommer jag att fästa viren. Hur vet jag inte ännu.
23919 23920

Nästa steg var att börja klä underdelen av bakkroppen. Den ska plankas med 4,8 mm balsa! Snacka om rejäla grejer! Men, den är ju inte helt smidig att kröka. Efter massor med sågsnitt på insidan och lite fönsterputs verkar det funka. Nu ska den få torka så får vi se om den kan limmas i morgon
23921 23922

/Olov

Lelle
2011-10-24, 07:05
Snyggt jobbat Olov.:applouse:
Det kommer att funka perfekt med att kröka balsa med fönsterputs, men det måste vara den sorten med ammoniak. Jag har krökt mängder av balsa med den metoden både tunnt och grovt och det funkar.

ewalds
2011-10-24, 14:58
Att låta balsan ligga o dra en god stund i hett vatten är annars ett tips?
Aldrig hört talas om förnsterputs i sammanhanget men verkar ju funka även det??:)

Man lär sig ngt nytt varje dag:)

/Micke

hjalleo
2011-10-24, 17:59
Snyggt jobbat Olov.:applouse:
Det kommer att funka perfekt med att kröka balsa med fönsterputs, men det måste vara den sorten med ammoniak. Jag har krökt mängder av balsa med den metoden både tunnt och grovt och det funkar.

Tack Lennart!

Ja, det är precis den sorten med ammoniak jag använder.

Mvh Olov

hjalleo
2011-10-24, 18:01
Att låta balsan ligga o dra en god stund i hett vatten är annars ett tips?
Aldrig hört talas om förnsterputs i sammanhanget men verkar ju funka även det??:)

Man lär sig ngt nytt varje dag:)

/Micke

I det här fallet är jag tveksam till att blöta upp balsan med vatten då jag har limmat ihop två "flak" med vanligt vitlim. Risken är ganska stor att limmet släpper om det får ligga i vatten. Det hade nog varit smartare att använda CA-lim, men jag föredrar vitlimmet framför CA.

Det är precis som Lennart skriver ammoniaken i fönsterputsen som man vill åt, och då inte bara för den trevliga lukten utan för att det gör underverk på balsan.

Mvh Olov

ewalds
2011-10-24, 19:09
Om man ska använda vatten så ska man nog göra det i samband med sammanfogningen av flaken, kanske?
Borde ju gå lättare att böja utan hårt lim emellan?? Gjorde så med mina laminat och det funkade kalas..
Sen spelar ju metoden mindre roll, bara slutresultatet blir tillfredställande??:)

/Micke

Zazzu
2011-10-24, 20:36
Har du ångrat dig?. Skall jag komma med den gröna dunken:)

/Ulf

hjalleo
2011-10-25, 19:03
Har du ångrat dig?. Skall jag komma med den gröna dunken:)

/Ulf

Det skulle väl vara för att sniffa på innehållet då.:icon_pidu:

/Olov

hjalleo
2011-10-25, 21:17
Sist jag höll på hade jag lite svårt att låta bli att limma dit underdelen till radiatorn. Med lite PU-lim och en himla massa maskeringstejp gick det bra.
23956

Efter det har jag format radiatorhörnen enligt en bifogad mall. Här var det 1/4" balsa! Det lär inte vara något problem om det bli buklandningar!!!
23963

Dom här enländiga bitarna var stenhåda och skulle krökas rätt så kraftigt. Då jag har svårt att få CA-lim att fästa när jag använt fönsterputs blev det till att basa bitarna i skållhett vatten. Efter den behandlingen blev dom i alla fall hanterbara. Men det gick åt mycket muskelkraft för att hålla dom på plats innan jag vågade släppa. Då jag bara har två händer så limmade jag den främre delen först och den bakre sist.
23964 23969

Kroppen har nu tagits loss från byggbrädan och det var roligt att se att den så här långt inte var lika tung som jag var rädd för. Vågen stannade på 1160 g.

/Olov

hjalleo
2011-10-25, 21:54
Om man ska använda vatten så ska man nog göra det i samband med sammanfogningen av flaken, kanske?
Borde ju gå lättare att böja utan hårt lim emellan?? Gjorde så med mina laminat och det funkade kalas..
Sen spelar ju metoden mindre roll, bara slutresultatet blir tillfredställande??:)

/Micke

Hej Micke!

Du har givetvis rätt i att man bör göra det innan man limmar, men det tänkte jag inte på då.:banghead:

Mvh Olov

ewalds
2011-10-26, 06:15
Hej Micke!

Du har givetvis rätt i att man bör göra det innan man limmar, men det tänkte jag inte på då.:banghead:

Mvh Olov

Eller limma samtidigt som man böjer, menade jag egentligen:)
Känner igen det där, -"Varför tänkte jag inte på det, DÅ??":D

Är ju så när man lär sig den "hårda" vägen?? Har massor med såna erfarenheter som jag själv skulle ändra på till en annan gång, är ju det som är så lärorikt:)

Vad gällande ammoniaken så funkar ju, uppenbarligen, det me?? Hade aldrig hört det bara:)

/Micke

ewalds
2011-10-26, 06:19
Sist jag höll på hade jag lite svårt att låta bli att limma dit underdelen till radiatorn. Med lite PU-lim och en himla massa maskeringstejp gick det bra.
23956

Efter det har jag format radiatorhörnen enligt en bifogad mall. Här var det 1/4" balsa! Det lär inte vara något problem om det bli buklandningar!!!
23963

Dom här enländiga bitarna var stenhåda och skulle krökas rätt så kraftigt. Då jag har svårt att få CA-lim att fästa när jag använt fönsterputs blev det till att basa bitarna i skållhett vatten. Efter den behandlingen blev dom i alla fall hanterbara. Men det gick åt mycket muskelkraft för att hålla dom på plats innan jag vågade släppa. Då jag bara har två händer så limmade jag den främre delen först och den bakre sist.
23964 23969

Kroppen har nu tagits loss från byggbrädan och det var roligt att se att den så här långt inte var lika tung som jag var rädd för. Vågen stannade på 1160 g.

/Olov

Skönt att det fixade sig:applouse::sarcastic:

hjalleo
2011-10-27, 21:45
Nu har jag limmat klart den aktre undersidan så här långt. Tyvärr var jag lite för stark så jag tryckte in ena sidan mellan spanten. Det var synnerligen klumpigt av mig då jag redan under slipande såg att sidorna flexade ganska lätt. Jag limmade först på en bit balsa och därefter blev det balsaspackel. Det är tur att den inte ska klarlackas.:sarcastic:När spacklet är torrt och slipat tror jag att det blir OK.
23993 23994

Det var ett himla hyvlande och slipande innan den ens var grovformad. Enligt byggbeskrivningen så ska man slutforma vid ett senare tillfälle och det passar mig bra att inte slipa mer just nu. Det känns som om hela näsan är fylld med balsadamm.
23995

Bättre och bättre? Ja, det är det fantastiska valet av balsa som jag syftar på. Framför vingen ska det limmas fast en kloss som är 1" tjock som sedan ska hyvlas och slipas till rätt form! Jag börjar förstå varför Top Flite har med ordet "Giant" i modellnamnet. Det måste vara dimensionerna på balsan man syftar på.:)
23996

Mvh Olov

Lelle
2011-10-28, 07:10
Hej Olov.

En olycka händer så lätt, och vi har väl alla någon gång klämt tummen igenom ett tunnt balsaflak. Bara att byta ut den havererade delen och sedan slipa in en ny del. Värre är att laga när flygplanet redan är klätt och klart. Din operation ser ut att ha lyckats fint. "Bara" lite finslipning kvar. :)

Sweeper
2011-10-28, 08:56
Jag vet inte hur många gånger som jag har tryckt fingrarna igenom balsa bitarna på modellerna. Men många är det. Men jag har även gjort en sak ett par gånger som jag vet att jag är ganska unik på att ha gjort.... Lyckats limma fast skägget i modellen så att jag har varit tvungen att klippa loss det. :D:D:D

Men det ser snyggt ut Olov. Du gör fina framsteg! :)


Göran

hjalleo
2011-10-28, 17:19
Hej Olov.

En olycka händer så lätt, och vi har väl alla någon gång klämt tummen igenom ett tunnt balsaflak. Bara att byta ut den havererade delen och sedan slipa in en ny del. Värre är att laga när flygplanet redan är klätt och klart. Din operation ser ut att ha lyckats fint. "Bara" lite finslipning kvar. :)

Hej!

Visst är det bara att laga och det lär inte synas när jag är klar. Ovan gav du mig svaret på varför det är så gigantiskt tjocka balsaflak i den här byggsatsen. Det är ju för att jag inte ska köra fingrarna rätt igenom.

Mvh Olov

hjalleo
2011-10-28, 17:21
Jag vet inte hur många gånger som jag har tryckt fingrarna igenom balsa bitarna på modellerna. Men många är det. Men jag har även gjort en sak ett par gånger som jag vet att jag är ganska unik på att ha gjort.... Lyckats limma fast skägget i modellen så att jag har varit tvungen att klippa loss det. :D:D:D

Men det ser snyggt ut Olov. Du gör fina framsteg! :)


Göran

Underbart Göran!

Jag kan se dig framför mig när du sitter fast med skägget i modellen och har saxen precis utom räckhåll.:)

Mvh Olov

ewalds
2011-10-28, 17:46
Inga dåliga timmerbitar du har att jobba med??
Hoppas det är ljus balsa??:D

/Micke

hjalleo
2011-10-28, 18:11
Jag som trodde att dessa verktyg var bra att ha när man bygger
24016

börjar fundera på om det inte snart blir dags att använda den här till alla grova timmerbitar:
24017

Till slut nöjde jag mig med denna:
24018

För dom av er som har som ovanan att köra fingrarna genom balsan kan jag starkt rekommendera en Top Flite byggsats. Jag kan garantera att det inte är balsan som går sönder.:sarcastic:

/Olov

Zazzu
2011-10-28, 19:09
Jag trodde du var modellbyggare och inte timmerman :)

/Ulf

hjalleo
2011-10-28, 20:58
Jag betraktar mig numera som en modellbyggande timmerman.:icon_pidu:

/Olov

hjalleo
2011-10-29, 21:04
Nu har timmerbiten grovformats. Finformningen blir när jag kan använda motorkåpan som riktmärke. Här hade jag allvarliga planer på att använda elhyveln men då den dammar rätt mycket blev det den vanliga lilla hyveln.
Nedan syns hur det blev. Jag måste erkänna att det gick mycket lättare än vad jag hade trott.
24067 24068

Finns det en marknad för hyvelspån av balsa? Jag har snart en hel säck.:stupido2:


Nu är det dags att ta tag i vingen och göra klart i brunnarna så att jag kan planka den sista trekanten på ovansidan.
24069

Mvh Olov

Ompa
2011-10-30, 08:05
Härligt att se framgången, bygget går framåt med bestämda steg :vroam:

hjalleo
2011-10-30, 14:58
Härligt att se framgången, bygget går framåt med bestämda steg :vroam:

Jaha då, det går sakta men säkert framåt.

/Olov

hjalleo
2011-10-30, 15:09
Nu har jag börjat med det sista i landställsbrunnarna.

Jag har av några flak och vinkeljärn i styrenplast gjort mig en blindbotten. Jag tyckte att det verkade enklare att göra den av plast utanför modellen då det var lättare att limma in vinkeljärnen rakt och jag slapp preparera balsan.

Jag började med att limma in vinkeljärnen där de skulle vara. Därefter kapade jag av flaket i tre delar som passades in mellan spryglarna i hjulbrunnen.
24081 24082 24083 24084

Nu har dom fått sig en första omgång färg. Vi får se om det blir ytterligare en omgång innan kvällen.
24085

Mvh Olov

hjalleo
2011-11-01, 17:50
Nu känner jag mig nöjd med landställsbrunnarna. Nedan syns det hur det blev.
24150 24151

Nedan är en bild från originalet. Det är ju ganska många detaljer som saknas.:) Vi får se om det kanske blir några alufärgade rör för att få lite mer liv i det hela. Men ska jag vara ärlig känns det helt meningslöst att detaljera dom mer då det ändå inte kommer att synas på 100 m håll när luckorna är stängda. Å andra sidan var det ett moment som kostade väldigt lite pengar och tog lång tid att göra. Det innebär ju att kostnaden för hobbyn, räknat i kr/h, blir låg!!!!:sarcastic::sarcastic::sarcastic:
24153 24154

Anders: Trekanten av ovansidans plankning som saknades var för att jag lättare skulle kunna få in styrenplasten.

Mvh Olov

ChristerL
2011-11-01, 18:02
MYCKET snyggt Olov!!!

Även om det är som du säger att det kanske inte kommer synas i luften, så tycker jag detaljer som det här gör en jäkla skillnad på marken. Du behöver inte lägga in så mycket mer detaljer än lite rör. Men det blir så mycket snyggare än en modell med svarta hjulbrunnar och pianotrådsben......

SKITSNYGGT!!

ewalds
2011-11-01, 18:49
Kan bara hålla med Christer!!
Kanonfint!

O sen är ju detaljerna kul även om dom inte syns så mkt..
Gör massor för helheten ju...

/Micke

hjalleo
2011-11-01, 20:11
MYCKET snyggt Olov!!!

Även om det är som du säger att det kanske inte kommer synas i luften, så tycker jag detaljer som det här gör en jäkla skillnad på marken. Du behöver inte lägga in så mycket mer detaljer än lite rör. Men det blir så mycket snyggare än en modell med svarta hjulbrunnar och pianotrådsben......

SKITSNYGGT!!

Tack Christer!

Jag håller med om att några rör skulle göra skillnad, men det blir inte just nu.

Mvh Olov

hjalleo
2011-11-01, 20:14
Kan bara hålla med Christer!!
Kanonfint!

O sen är ju detaljerna kul även om dom inte syns så mkt..
Gör massor för helheten ju...

/Micke

Tack Micke!

Visste gör detaljerna skillnad och det blir nog som sagt var några rör vid ett senare tillfälle. Faktum är att de ligger i en plastpåse och väntar på att få rätt form och färg. Jag måste dessutom bestämma mig för hur många jag ska ha och var dom ska sitta. Det vore ju snullet om dom hamnade i vägen för hjulet

Mvh Olov

/Olov

hjalleo
2011-11-03, 21:45
Nu har jag mätt och putsat vingsadeln så att vingarna sitter som de ska. Här kom åter krysslasern till nytta.
24249

Sen var jag en sväng till Zazzu och fick hjälp med att borra för vingbultarna. Väl hemma lockade en provmontering mer än sängen.
24250 24251

Nästa steg är att limma fast stabben och fixa lite övrigt i de aktre regionerna, men det får bli efter helgen då det blir blir en resa norröver de närmaste dagarna.

Mvh Olov

Ompa
2011-11-04, 03:17
Mycket tjusiga hjulbrunnar Olov :icon_pidu:

Det är ju alltid detaljerna som gör det där lilla extra.
Ett tips på rör för hjulbrunnarna är att det går bra att använda elkablar som "rör". Vill man spara vikt så kan man alltid dra ur koppartråden och endast behålla höljet. Beroende på dimensioner så har jag även sett några exempel där vanlig rundstav har används som rör, bara att måla i någon aluminium färg. Men personligen skulle jag gå på något mjukare material som tunn slang eller nämnda elkabel då det ser mer "levande" ut.

Måste även få nämna att du fått till en bra passform mellan vingen och kroppen.

Kör hårt :sarcastic:

matbos
2011-11-04, 10:00
Bravissimo Bravissimo :applouse::applouse:

ChristerL
2011-11-04, 11:16
Det är ju alltid detaljerna som gör det där lilla extra.
Ett tips på rör för hjulbrunnarna är att det går bra att använda elkablar som "rör". Vill man spara vikt så kan man alltid dra ur koppartråden och endast behålla höljet. Beroende på dimensioner så har jag även sett några exempel där vanlig rundstav har används som rör, bara att måla i någon aluminium färg. Men personligen skulle jag gå på något mjukare material som tunn slang eller nämnda elkabel då det ser mer "levande" ut.


Skulle lödtenn kunna funka?

matbos
2011-11-04, 13:09
Det borde gå alldeles utmärkt jag använder det till sarger runt instrument.

24254

Elgstrand
2011-11-04, 21:26
Onödigt tungt med lödtenn?
Mycket snyggt i övrigt, följer med spänning.

ewalds
2011-11-04, 21:44
Dom x-tra grammen med lödtenn torde knappast göra ngn skillnad?? Resultatet blir nog väldigt realistiskt?? Anars va Ompas förslag med kabelisolering ett riktigt hett tips, tycker jag?? Många vinklingar på det hela?? Kul!

/Micke

Elgstrand
2011-11-04, 21:57
Just här har det väl ingen större betydelse men tänkandet borde gå hela vägen och (jag) tycker man borde hålla tankesättet hela vägen? Tumma lite här tumma lite där? Skulle kympslang funka eller veckar det sig i böjarna?

Mvh Fredrik.

ewalds
2011-11-05, 07:12
Just här har det väl ingen större betydelse men tänkandet borde gå hela vägen och (jag) tycker man borde hålla tankesättet hela vägen? Tumma lite här tumma lite där? Skulle kympslang funka eller veckar det sig i böjarna?

Mvh Fredrik.

Det håller jag med dig om!! Att tänket bör gå hela vägen.. Och, visst, lödtenn ÄR tungt..
Tyckte bara att det verkade vara ett väldigt smidigt sätt:)

Krympslang tror jag inte funkar, den är nog för "sladdrig" men kabelisoleringen torde ju kunna gå utmärkt??

/Micke

Ompa
2011-11-05, 09:48
Av erfarenhet vet jag att kabel isoleringen fungerar bra. Har använt det tidigare när jag gjorde lite instrumentering till cockpiten på min F4U Corsair som jag byggde för två år sedan.
Även så använde jag denna metod till rördragning på en skala bogserbåt jag byggde för drygt 20år sedan.

Sweeper
2011-11-06, 14:48
Det ser verkligen snyggt ut. :)

Ompas förslag att använda kablar hade jag använt. Men jag hade nog låtit bli att dra ur koppartråden då den hjälper till att hålla formen på kablarna. :)


Göran

hjalleo
2011-11-07, 19:40
Mycket tjusiga hjulbrunnar Olov :icon_pidu:

Det är ju alltid detaljerna som gör det där lilla extra.
Ett tips på rör för hjulbrunnarna är att det går bra att använda elkablar som "rör". Vill man spara vikt så kan man alltid dra ur koppartråden och endast behålla höljet. Beroende på dimensioner så har jag även sett några exempel där vanlig rundstav har används som rör, bara att måla i någon aluminium färg. Men personligen skulle jag gå på något mjukare material som tunn slang eller nämnda elkabel då det ser mer "levande" ut.

Måste även få nämna att du fått till en bra passform mellan vingen och kroppen.

Kör hårt :sarcastic:

Hej Tomas!

Jag får börja med att tacka för komplimangen! Jag är också tacksam för tipsen på rördragningen. De kommer nog att komma till användning någon dag, men i det här fallet blir det nog de styrenrör som jag redan inhandlat som kommer att användas.

Mvh Olov

hjalleo
2011-11-07, 19:42
Bravissimo Bravissimo :applouse::applouse:

Jag bugar och bockar allra ödmjukast!

Mvh Olov

hjalleo
2011-11-07, 19:44
Det borde gå alldeles utmärkt jag använder det till sarger runt instrument.

24254

Det här var ju ett bra tips. Hur får du en så perfekt cirkel?

/Olov

hjalleo
2011-11-07, 19:52
Det ser verkligen snyggt ut. :)

Ompas förslag att använda kablar hade jag använt. Men jag hade nog låtit bli att dra ur koppartråden då den hjälper till att hålla formen på kablarna. :)


Göran

Tack Göran!

Jag gillar idén med kabelisolering, men jag håller mig nog till modelljärnvägsmaterial, dvs styrenplast, när jag ändå har införskaffat det. Den finns ju i alla möjliga former och storlekar och väger i stort sett ingenting. Dessutom har jag turen att ha en bra hobbyäffar (http://www.habohobby.se/sv/) i närheten som har ett bra sortiment hemma.

Mvh Olov

hjalleo
2011-11-12, 08:42
Veckan som gått har bestått av väldigt mycket funderande och undersökande.

Jag köpte en DLE55 i våras men då jag testade den insåg jag att det knattret vill jag inte ha i min modell. Istället köpte jag en SU29 ARF som motorn hamnade i. Skitskoj!

Efter väldigt lång tids funderande har jag bestämt mig för något, för mig, helt nytt: EL. Jag kan se ett antal fördelar med el, inga vibrationer, inget bränslesöl, kan gå att använda en 4-bladig prop, lätt att få till TP i planet. Nackdelen är utan tvekan det tråkiga ljudet, men det får jag stå ut med.

Då min ända erfarenhet från el är en liten depronkärra var det här något helt nytt för mig och då jag närmade mig den punkt där jag behöver veta vilken motor som ska in i planet var det dags att läsa på. Nu är motorn beställd och förhoppningsvis på väg. Mussen kommer inte att bli någon raket men jag tror att det kommer att vara tillräckligt med kraft i alla fall.

Lite annat har det blivit gjort i alla fall. Jag har pillat lite med de aktre regionerna på modellen och det är snart dags att limma stabbe och fena.
24385 24386

Förresten, är det någon som har en uppfattning av vad glasning av modellen väger?

Mvh Olov

Lelle
2011-11-12, 09:54
Hej Olof.

Intressant med el, helt klart. Varför inte köpa en ljudmodul till den så får du skalariktigt ljud i den. Hasse från 3F i Nyköping var hos oss på MFD 2011 och demonstrerade en ljudmodul (V12) till en spitfire och det var helt magiskt, med både start, kupering och gaspådrag av motorn. Kan var ett alternativ till att få ett bra ljud i den.

Glasning.
Mäster Göran har lärt mej att glasa, och min ringa erfarenhet säger är att det blir obetydligt tyngre än med te.x plastfilm om du anväder rätt teknik, men det kan också bli blytungt om du lägger på för mycket epoxy.
Görans måtto är 25 grams väv upp till 2 meters spännvidd och 50 grams väv därutöver.
Det finns både för och nackdeler med dom olika teknikerna. Med glasning får du en betydligt tåligare modell och slipper att få in bränsle i skarvar vilket ofta är fallet med plastfilm. Med glasning så måste du också alltid måla den efteråt.
Nu ska du ju använda el, och då kanske alternativet är plastfilm är det bästa alternativet, samt att du slipper kladdet med epoxy, för det kommer du aldrig ifrån, men det kan vara en erfarenhet till kommande projekt att ha gjort det någon gång.
Läs gärna Sweeper´s tråd om glasning, första inägget längst upp på byggdagboken. Erfarenhet ger färdighet. :)

ChristerL
2011-11-12, 09:56
Efter väldigt lång tids funderande har jag bestämt mig för något, för mig, helt nytt: EL. Jag kan se ett antal fördelar med el, inga vibrationer, inget bränslesöl, kan gå att använda en 4-bladig prop, lätt att få till TP i planet. Nackdelen är utan tvekan det tråkiga ljudet, men det får jag stå ut med.



Nåt sånt här kanske?


http://www.youtube.com/watch?v=qZrQOVyezuo&feature=channel_video_title

hjalleo
2011-11-12, 16:36
Hej Olof.

Intressant med el, helt klart. Varför inte köpa en ljudmodul till den så får du skalariktigt ljud i den. Hasse från 3F i Nyköping var hos oss på MFD 2011 och demonstrerade en ljudmodul (V12) till en spitfire och det var helt magiskt, med både start, kupering och gaspådrag av motorn. Kan var ett alternativ till att få ett bra ljud i den.

Glasning.
Mäster Göran har lärt mej att glasa, och min ringa erfarenhet säger är att det blir obetydligt tyngre än med te.x plastfilm om du anväder rätt teknik, men det kan också bli blytungt om du lägger på för mycket epoxy.
Görans måtto är 25 grams väv upp till 2 meters spännvidd och 50 grams väv därutöver.
Det finns både för och nackdeler med dom olika teknikerna. Med glasning får du en betydligt tåligare modell och slipper att få in bränsle i skarvar vilket ofta är fallet med plastfilm. Med glasning så måste du också alltid måla den efteråt.
Nu ska du ju använda el, och då kanske alternativet är plastfilm är det bästa alternativet, samt att du slipper kladdet med epoxy, för det kommer du aldrig ifrån, men det kan vara en erfarenhet till kommande projekt att ha gjort det någon gång.
Läs gärna Sweeper´s tråd om glasning, första inägget längst upp på byggdagboken. Erfarenhet ger färdighet. :)


Hej Lelle!

Vad det gäller klädsel så blir det glasning. Sen har jag tänkt försöka mig på Flite metal. Jag tycker att det ser fantastiskt snyggt ut.

Ljudmoduler verkar vara suveränt, men jag är lite bekymrad för slutvikten. Det kanske går att komplettera med när jag ser att den flyger.

Mvh Olov

hjalleo
2011-11-12, 16:40
Nåt sånt här kanske?


http://www.youtube.com/watch?v=qZrQOVyezuo&feature=channel_video_title

Vilket helt underbart ljud! Det är lite skillnad mot röjsågsknattret i en DLE55.:)

Som jag skrev innan är jag lite bekymrad för totalvikten. Jag har försökt att väga alla delar som ska in i modellen och det verkar som om det landar på drygt 10 kg plus glasning, Flite metal och gubbe. Att då lägga till ytterligare vikt känns sådär bra. Men, vad vet jag den kanske flyger bra trots vikten.

Mvh Olov

hjalleo
2011-11-14, 20:27
Oj vad lite jag har byggt på sistone.

Det som har blivit gjort är höjdroder som nu nästan är färdiga. Det är bara lite roligt hyvlande och slipande kvar på spetsarna. Jag har rundat framkanten på rodren och jag kommer att täcka glipan mellan stabbe och höjdroder med en 0,8 mm plywood.
24480 24481

/Olov

ewalds
2011-11-14, 20:54
Bokis skrev ju för ett tag sen, att det är inte alltid som extravikt är av ondo?? Enl honom kan det ju bli bättre flygegenskaper..
Det svåra är ju att veta i vilket fall detta skulle gälla??:)
Vad ska modellen väga enl. anvisningen??

Att bygga lite är bättre än att inte bygga alls!!:)

/Micke

hjalleo
2011-11-15, 18:25
Bokis skrev ju för ett tag sen, att det är inte alltid som extravikt är av ondo?? Enl honom kan det ju bli bättre flygegenskaper..
Det svåra är ju att veta i vilket fall detta skulle gälla??:)
Vad ska modellen väga enl. anvisningen??

Att bygga lite är bättre än att inte bygga alls!!:)

/Micke

Hej Micke!

I mitt fall tror jag inte att vikten kommer att vara av någon som helst glädje, inte vad det anbelangar flygegenskaperna i alla fall. Enligt Top Flites hemsida ska man kunna landa in modellen på lite drygt 8,5 kg, men jag vet inte om det är med radio. En normal vikt verkar vara från ca 9,5 kg och uppåt beroende på hur mycket extra jox man har slängt in. Jag gissar att slutvikten landar på 10,5 till 11 kg.

Mvh Olov

hjalleo
2011-11-20, 19:46
Gjort vadå? Jo, jag har kört fingret genom plankningen. :banghead: Synnerligen klumpigt av mig. Men, men det gick ju att laga. Lite balsaspackel så blir det nog OK.
24563 24564

Förutom detta missöde så har jag kämpat med pinngångjärnen till höjdrodrena. Det var mycket besvärligare än vad jag hade trott. Nu är i alla fall dom klara. Det som är kvar på stabben innan jag kan limma in den är att slipa till spetsarna på rodrena och limma in en 0,8 mm plywoodremsa för att täta glipan mellan stabbe och roder. Länkaget för höjden ska också på plats.
24565 24566

Hur gör ni för att få till försänkningen av pinngångjärnet? Jag har sågat ett snitt och sedan skurit med kniv. Det var väldigt bökigt tycker jag. Det måste finnas enklare sätt att göra på. Jag vore tacksam för tips då jag har massor av gångjärn som ska försänkas.
24567

Mvh Olov

Sweeper
2011-11-21, 05:18
Gjort vadå? Jo, jag har kört fingret genom plankningen. :banghead: Synnerligen klumpigt av mig. Men, men det gick ju att laga. Lite balsaspackel så blir det nog OK.
24563 24564

Förutom detta missöde så har jag kämpat med pinngångjärnen till höjdrodrena. Det var mycket besvärligare än vad jag hade trott. Nu är i alla fall dom klara. Det som är kvar på stabben innan jag kan limma in den är att slipa till spetsarna på rodrena och limma in en 0,8 mm plywoodremsa för att täta glipan mellan stabbe och roder. Länkaget för höjden ska också på plats.
24565 24566

Hur gör ni för att få till försänkningen av pinngångjärnet? Jag har sågat ett snitt och sedan skurit med kniv. Det var väldigt bökigt tycker jag. Det måste finnas enklare sätt att göra på. Jag vore tacksam för tips då jag har massor av gångjärn som ska försänkas.
24567

Mvh Olov

Det händer ibland att man trycker en tumme eller annat valfritt finger genom plankningen. Men det går, som du säger, att spackla upp igen. :)

När jag ordnar till försänkningen för pinngångjärnet så borrar jag först själva hålet för gångjärnet. Därefter markerar jag gränserna för det med en penna. Efter detta så tar jag fram min gamla trofasta Dremel, monterar i ett filstift, startar dammsugaren och slipar bort överflödigt material. Jag tycker att detta är det sätt som går snabbast och blir snyggast. :)


Göran

ChristerL
2011-11-21, 09:14
Olov,
Lite inspirationsbilder på vad det går att göra med en TopFlite GS Mustang? Det är i och för sig en ARF men ändå riktigt snygg med "enkla medel".

Byggtråd:
http://www.rcscalebuilder.com/forum/forum_posts.asp?TID=17512&PN=0&TPN=1
(http://www.rcscalebuilder.com/forum/forum_posts.asp?TID=17512&PN=0&TPN=1)

24579

24580

24581


Många snörvliga hälsningar

ewalds
2011-11-22, 18:07
Ska bli väldigt spännande att få se det färdiga resultatet så småningom..
Tycker det ser väldigt fint ut!!

/Micke

hjalleo
2011-11-22, 19:39
Det händer ibland att man trycker en tumme eller annat valfritt finger genom plankningen. Men det går, som du säger, att spackla upp igen. :)

När jag ordnar till försänkningen för pinngångjärnet så borrar jag först själva hålet för gångjärnet. Därefter markerar jag gränserna för det med en penna. Efter detta så tar jag fram min gamla trofasta Dremel, monterar i ett filstift, startar dammsugaren och slipar bort överflödigt material. Jag tycker att detta är det sätt som går snabbast och blir snyggast. :)


Göran

Hej Göran!

Det låter som ett bra tips. Det ska jag prova med när jag gör skev och flaps.

Tack!

Mvh Olov

hjalleo
2011-11-22, 19:40
Olov,
Lite inspirationsbilder på vad det går att göra med en TopFlite GS Mustang? Det är i och för sig en ARF men ändå riktigt snygg med "enkla medel".

Byggtråd:
http://www.rcscalebuilder.com/forum/forum_posts.asp?TID=17512&PN=0&TPN=1
(http://www.rcscalebuilder.com/forum/forum_posts.asp?TID=17512&PN=0&TPN=1)

24579

24580

24581


Många snörvliga hälsningar

Hej!

Tack för inspirationen. Det kan jag aldrig få nog av!

Mvh Olov

hjalleo
2011-11-22, 19:42
Ska bli väldigt spännande att få se det färdiga resultatet så småningom..

Tycker det ser väldigt fint ut!!

/Micke

Tack!

Om du ser fram emot slutresultatet så vet jag inte hur jag med ord ska kunna beskriva hur mycket jag ser fram emot det. :) Men, men det är låååååångt kvar dit.

Mvh Olov

ewalds
2011-11-22, 20:10
Tack!

Om du ser fram emot slutresultatet så vet jag inte hur jag med ord ska kunna beskriva hur mycket jag ser fram emot det. :) Men, men det är låååååångt kvar dit.

Mvh Olov

Vet prexis hur det känns, tro mig!!:D
Men plötsligt....är man där... o då känns det nästan lite vemodigt??
Har själv fått lite instrument o s v så nu ska jag få tummarna loss och påbörja det??
Men vi har en lång vinter på oss, elr hur??:)

/Micke

hjalleo
2011-11-23, 18:01
Vet prexis hur det känns, tro mig!!:D
Men plötsligt....är man där... o då känns det nästan lite vemodigt??
Har själv fått lite instrument o s v så nu ska jag få tummarna loss och påbörja det??
Men vi har en lång vinter på oss, elr hur??:)

/Micke

Hej Micke!

Ja, helt plötsligt står man nog där med knän som skallrar som maracas och man har fullt upp med att kontrollera sig själv.:concern:

Det ska bli skoj och se dina framsteg med instrmenteringen.

Mvh Olov

hjalleo
2011-11-26, 21:12
Nu har jag äntligen gjort klart stabben. Alla hål för gångjärnen är borrade och uttaget för "balancetab" är klart och stabben är fastlimmad i kroppen. Det här var ett ganska tråkigt moment, men nu är det i alla fall klart. :)
24663 24664

Nästa steg blir att få dit fenan. Men, innan dess måste jag även där slipa ett uttag för den 0,8 mm plywoodbit som ska täcka roderspalten. Jag behöver även förbereda för en lysdiod.

Mvh Olov

Lelle
2011-11-27, 07:06
Det går framåt Olov.

Vet också att vissa jobb kan vara ganska tråkiga, men när du väl är i hamn så känner du säkert en tillfredsställelse över ett bra resultat.

Hur tänker du väga in stabben? Med laser eller något annat sätt.
Annars har jag ett enkelt knep att få den invägd som jag kan dela med mej av till dej. :)

hjalleo
2011-11-27, 07:43
Det går framåt Olov.

Vet också att vissa jobb kan vara ganska tråkiga, men när du väl är i hamn så känner du säkert en tillfredsställelse över ett bra resultat.

Hur tänker du väga in stabben? Med laser eller något annat sätt.
Annars har jag ett enkelt knep att få den invägd som jag kan dela med mej av till dej. :)

Hej Lelle!

Visst går det framåt om än långsamt.

Förutom att mäta så har jag vägt in den med laser, men jag blir ju väldigt nyfiken på ditt tips. Så, självklat vill jag ha det!:)

Mvh Olov

Lelle
2011-11-27, 08:57
Hej Lelle!

Förutom att mäta så har jag vägt in den med laser, men jag blir ju väldigt nyfiken på ditt tips. Så, självklat vill jag ha det!:)

Mvh Olov

Hej igen Olov.

Nu har ju du ett perfekt instrument för avvägning, men när jag byggde ihop min CG Extra 300 så hade jag en del "hyss" för mej och använde ett ett gammalt beprövat sätt.
Tror tomten kommer med en laser till mej i år!

Det finns återgivet i min byggtråd på Extran, inlägg nr 17, för länge sedan:
http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/18019-Great-Planes-VS-The-World-Models.-Objekt-Extra-300S (http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/18019-Great-Planes-VS-The-World-Models.-Objekt-Extra-300S)

Nu spöregnar det ute, så nu blir det en trappa ner och bygge för restan av dagen.

Sweeper
2011-11-27, 09:29
De tråkiga momenten i projekten är det bara till att ta tag i och bita i det omogna äpplet och ta sig igenom. :DAtt använda en avvägningslaser är ett av de bättre förslagen som jag har tagit till mig. Idag använder jag den till allt inom byggandet där jag behöver ha avvägda linjer. :) Tack LasseP för tipset!Göran

hjalleo
2011-11-27, 17:34
Hej igen Olov.

Nu har ju du ett perfekt instrument för avvägning, men när jag byggde ihop min CG Extra 300 så hade jag en del "hyss" för mej och använde ett ett gammalt beprövat sätt.
Tror tomten kommer med en laser till mej i år!

Det finns återgivet i min byggtråd på Extran, inlägg nr 17, för länge sedan:
http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/18019-Great-Planes-VS-The-World-Models.-Objekt-Extra-300S (http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/18019-Great-Planes-VS-The-World-Models.-Objekt-Extra-300S)

Nu spöregnar det ute, så nu blir det en trappa ner och bygge för restan av dagen.

Hej!

Det var ett smart sett att göra det på. Jag tackar för tipset! Även om jag kommer att fortsätta att använda lasern så vet man aldrig när tipset kan komma till pass.

Mvh Olov

hjalleo
2011-11-27, 17:35
De tråkiga momenten i projekten är det bara till att ta tag i och bita i det omogna äpplet och ta sig igenom. :DAtt använda en avvägningslaser är ett av de bättre förslagen som jag har tagit till mig. Idag använder jag den till allt inom byggandet där jag behöver ha avvägda linjer. :) Tack LasseP för tipset!Göran

Hej Göran!

Jag håller med dig, det är bara att tugga sig igenom dom, men det är bara att konstatera att det går inte lika fort som när det är roliga moment.

Mvh Olov