handdator

Visa fullständig version : Äntligen är den min!!!!!



kajakmannen
2011-03-03, 20:41
Har alltid velat ha en AVA. För ett par dagar sedan blev den min.

En kompis hade en skadad elAVA liggande som han till slut gick med på att sälja (Jag skall ta väl hand om den Johan ;)

Den hade en skada på kroppen och ett antal skador på vingen.

Planen är att den skall lagas och sedan bestyckas med en FPV pod på vingen (som hålls fast av vingfästskruvarna). Pan/tilt kamera och sedan GoPron på en hylla bakom och ovanför.

Här kommer lite bilder och var lugn. Jag har inte lagt FPV vingen på hyllan ;)

kajakmannen
2011-03-20, 19:13
AVAn är lagad och klar för premiär så när som på lite färg som skall på.

Skissar just nu på en FPV pod som skall monteras ovanpå vingen med FPV kamera på pan servo, VTx, Acc, GoPro etc.

Bilder kommer då jag börjat kapa ut delarna.

MVH / Kajaken

bem
2011-03-20, 23:51
Hej,

Har AVA extra bra flygegenskaper eller vad gör att du ville ha just en sån?
Nyfiken.

/Bo

kajakmannen
2011-03-21, 06:32
Flyger i vanliga fall ganska mycket DLG och de har mycket låg vingbelastning och flyter nästan fram samt är underbara att jaga termik med. AVAn har liknande egenskaper tror jag. Samt att det är ett vackert flygplan :)

Kommer att bli mäktigt att jaga termik med den i FPV mode med variometer som piper då bubblan släpper :)

Långsam, majestätisk, stor :)

MVH / Kajaken

Kenneth E
2011-03-21, 08:03
Jaghar precis gjort min första flygning med min nya Hyper Ava Pro-e som nu flyger helt underbart. Har nu fixat problemet med rodert som hela tiden ville haka av sig vid lättare belastning(den är avtagbar) 23minuter i luften igår 19g/dm2.

Jag skall också nu installera en kamera på den, har sneglat på en GoPro länge nu, skall bara ta reda på var den säljs som billigast.

Mvh
Kenneth

kajakmannen
2011-03-24, 19:53
Sådär. Nu är vingen lagad (blev riktigt fint) och FPV-podden är tillverkad och endast själva montaget fattas. Kommer nog att blir riktigt nice det här. Kommer nog att vara lite nervös första gången. :D haha.

Har inte köpt Last Down variometern än men skall kolla upp det inom kort.

Vad tror ni?

MVH / Kajaken

Kenneth E
2011-03-25, 08:33
Värsta Starwars kamerapoden, ser grymt snyggt ut. Hur är det med luftmotståndet, med tanke på allt som bygger uppåt eller det finns en tanke bakom designen?

Den svängbara lilla kameran ar den kopplad till headset eller du vrider med radion efter eget tycke? Var köpte du din GoPro?

kajakmannen
2011-03-25, 09:50
Visst kommer det att bromsa lite med luftmotståndet men det är ju en kärra med spännvidd på 3.2 meter så det blir lite på det stora taget.

Har en Headtracker men får se om jag kommer att använda den eller om det blir på en switch/slider på sändaren.

Jag köpte min GoPro på någon svensk biltuningsida. Kommer inte riktigt ihåg vad den hette men kan kolla upp det.

Lade ut några bilder på podden på ezone och fick direkt synpunkter om att det trodde att jag skulle få störningar med alla grejor så nära varandra.

Har haft sakerna riktigt nära varandra på min ezstar där det inte finns så mycket utrymme och det funkade fint. Någon av er andra som har synpunkter på detta?

Jag tänker köra Thomas Scherrers normal range mottagare på den i första skedet.

MVH / Kajaken

Kenneth E
2011-03-25, 16:23
Jag har bara själv erfarenhet av 2,4Ghz och min utrustning satt ännu mer tätt utan problem, men visst man kan ju tycka att antennen kunde ha en bättre position, dvs vinklat den ner över bakkanten på vingen eller lägga ner sändaren på sidan så antennen går ut på vingen, dels för att minska påfrestningen av kameran från sändningen och dels för att få bättre räckvidd då antennen helst skall skicka signalen neråt och inte åt sidorna.

kajakmannen
2011-03-25, 20:40
Fick samma tips av Trappy på http://fpvlab.com/forums/showthread.php?362-eAVA-for-FPV&p=3592#post3592 som byggt och flugit en liknande kärra (Pulsar).

Jag skall flytta ut sändaren till vänstra yttre kanten av centrumvingpanelen. Blir till att dra kabel genom vingspryglarna men så får det bli. Kamerorna kommer dock att sitta där dom sitter.

Hmm får bygga vidare och premiära vingen istället :)

MVH / Kajaken

Daniel L
2011-03-26, 00:38
Eftersom du är ett proffs på komposit byggen så skulle du ju kunna göra en glasfiber kåpa till poden. På så sätt kan du ju minska turbulensen över fenan (om man nu ens märker av det).

Om du ser nosen på maskinen igenom fpv kameran så skulle iaf jag tejpat fast en ca 10cm garntråd i nosen precis som fullskala segelflygplanen, så kan du ju avgöra om flyger "rent". Någon sekund extra kanske du allt kan få igenom det.

kajakmannen
2011-03-26, 21:29
Lade ut några bilder på eZone också och fick direkt hänvisning till att Trappy hade kommenterat mitt bygge på FPVLAB.com

Dök in där och fick lite tips av Trappy som byggt en Pulsar från GIR model (ungefär samma som eAVAn fast med skevroder och lite annorlunda fena).

Har därför moddat lite. Monterat VTx ute i ena kanten av vingens mittsektion samt dragit kabel och lött i mitten. Min kolfiberpod kommer ändå att användas för kamera och GoPro. Accpaketet får sitta där sändaren satt tidigare.

Slänger med några bilder. Pan får blir på sidorroderspaken (vänster spak i sidled) Känns smidigast så. Har headtracker men känner mig inte riktigt bekväm med det.

Har även beställt en L1D variometer från Trappy som han skickar på måndag.

Snart blir det till att sniffa termik :D
Här är en film som visar hur nice det kan vara :)

http://www.youtube.com/watch?v=Rc-p-KuN6hQ

198741987519876


MVH / Kajaken

kajakmannen
2011-03-30, 09:51
Lite nya bilder.

Har jobbat lite på vingen samt premiärat den men efter det moddat en del på den också :)

Väntar fortfarande på L1D variometern som borde komma imorgon eller på fredag senast. BLir nice med premiär i helgen om vädret tillåter.

1990919910199111991219913

lassebetong
2011-03-30, 11:15
Den ser riktigt nice ut.
Vad är det för storlek på den?

kajakmannen
2011-03-30, 11:27
3.2 meter i spännvidd

Den är STOR :D skall bli kul att testflyga

Hoppas bara att min nya VTx placering blir bra och att jag slipper alla jävla störningar :(
Vill ju kunna njuta av en flygning med denna.

lassebetong
2011-03-30, 13:39
Störningar är ju aldrig så kul.
Själv har jag precis upptäckt segelflyg.
Vi är ett helt gäng i klubben som bogsrear för glatta livet.
Har en idé om att fpv.a min KA-7 i bogseringsläge samt segelflyg och då kommer ju tankarna på en L1D.
Vill ha en utvärdering när du testat.

kajakmannen
2011-04-09, 18:58
Allt laddat och klart. Nu är det bara lite lugnväder som fattas innan det blir premiär och termikjagande :D

Kenneth E
2011-04-09, 19:08
Hej,

Jag filmade med min Hyper AVA pro-e den är 4m i spännvidd, 19g/dm2 utan last.

Den flyger så långsamt att det inte ens blir brus i kameran(om man inte dyker förstås). Jag funderar nu också på att installera en FPV med tracking för att kunna ligga och spana på en speciell punkt. Rätt fräck att ligga över motorvägen som en helikopterpilot och spana.

Är det bara lite termik i luften kan man vara uppr hur länge som helst.

Mvh
KE

kajakmannen
2011-04-09, 21:12
trevligt :) har du några bilder på skönheten?

JAg kommer att rapportera så snart jag varit i luften. Skall li kul med L1D variometern :D

MVH / Kajaken

Kenneth E
2011-04-11, 18:15
Tar bilder nästa gång jag tar ut den, filmade i söndags med två kameror, dit tejpade, en under var sida om kroppen, en ner och en rakt år sidan.

Det är ganska viktigt att få till rätt vinkel på kameran för att det skall bli intressant, ganska intressant sekvens när den sakta flög över en mindre damm och hela bottnen var synlig för kameran.

Skall nu fundera ut en bra kameraställning att hänga under kroppen eftersom modellen upplevs lite instabil med kamerorna hängande högre upp på modellen.

kajakmannen
2011-04-11, 22:43
I eftermiddags blev elAVAn premiärad.

Det var kavlungt och solen stekte.
Monterade allt, gjorde räckviddstest och så upp i luften.

Jäklar vad nice den gick. Flög nonFPV men gjorde några vänder med blicken i min bildskärm på min FPVstation. Grymt fin att flyga. Dock fick jag inget ljud. Hmmm måste utreda detta vidare. Ingen variometer i hörlurarna men den funkade på kärran så att säga.

Film kommer inom kort samt bilder. Frugan fotade en del så det borde finnas några fina bilder.

MVH / Kajaken

lassebetong
2011-04-12, 06:52
Grattis till en lyckad premiär.

kajakmannen
2011-04-12, 08:41
Audiokanalen på min sändare verkar alldeles för hög. Någon annan som varit med om det. JAg fick förslaget att löda in ett motstånd i serie på audiosignalen, det kanske löser problemet. SKall testa senare ikväll.

MVH / Kajaken

kajakmannen
2011-04-12, 14:03
Här kommer lite bilder från premiären. Nu skall jag bara installera min nya EzOSD och det lär ju inte vara helt enkelt :S hmm undrar hur trångt det kommer att bli?

20357 20365 20364 20363 20362 20361 20360 20359 20358 20366

Film kommer inom kort.

DrHanke
2011-04-12, 14:13
GRATTIS Å KUL!!

Vän av ordningen undrar då vart är gopro filmen på premiären :)

kajakmannen
2011-04-12, 16:59
Försöker installera Pinnacle :)

MrOvanhill
2011-04-12, 19:16
Ojojoj, vad snygg den är AVAn... Den är nu officiellt uppe i nivå tretton på en klassisk 14-gradig måste-ha-skala.

Hur ska detta gå? Var är mitt VISA-kort? Är det laddat? Mitt i månaden, sa du? Pöschk!

kajakmannen
2011-04-13, 08:15
Ja den är riktigt nice. Dock inte helt lätt att få tag på om jag förstått det rätt. TIllverkas inte så många nya så det är rätt lång kö och de som dyker upp på begagnatmarknaden ryker rätt snabbt :)

Men det är klart att grabben skall ha en eAVA.

Grymt stabil och trevlig kärra att flyga FPV med.

kajakmannen
2011-04-13, 18:26
http://www.youtube.com/watch?v=IPGBzsEs4vI

Enjoy / Kajaken

DrHanke
2011-04-13, 19:01
Jösses den kommer bli en trevlig FPV maskin, upp på höjd å sen bara njuta runt :) Grattis!

kajakmannen
2011-04-13, 19:10
Tackar. Just nu försöker jag lösa ett problem med för hög ljudvolym vilket genererar en massa brus (antagligen för att volymen är så hög :( ) Annar sär den nice. Har installerat OSDn nu också och är nöjd med den installationen. Nu skall jag bara få till det sista så kan njutandet inledas :D

MVH / Kajaken

Kenneth E
2011-04-14, 19:13
Inga problem att få en AVA, kontakta FVK i tyskland så ordnar de hem en på mindre än en vecka.

MVH
Kenneth

kajakmannen
2011-04-14, 19:46
Åfaan. Då hade jag fel :) Ja men vad väntar ni alla på då?
:D

jocke1963
2011-04-15, 20:11
Åsså en länk för de som inte orkar leta: http://www.fvk.de/Englisch/Super%20AVA%20Pro.html
;)

kajakmannen
2011-04-18, 15:50
Ny film :)


http://www.youtube.com/watch?v=qTVnJ-DW7Dk

kajakmannen
2012-02-09, 22:28
Dags för nya tag med denna :)

Mina böner har blivit bönhörda. Rangevideos nya Groundstation kör telemetrin över videokanalen så audiokanalen blir fri för min LOD vario. Trappy kommer att bli stolt över mig :) hehe

Har byggt om en del samt bytt videosystem till Rangevideo 1.3 GHz VTx samt skall även klämma i en Rangevideo OSD med autopilot etc. Denna kommer nog att bli finfin tror jag.

Lite bilder att gotta er åt :) Glömde nästan att säga attt även drivlinan har bytts ut. Större propp och växlad motor :) har en 26" snurra som skall på senare men då måste jag investera i ny motor :)

Film från FPV träff på toppfältet 2011
http://www.youtube.com/watch?v=0tw_Z8BjNYw&list=UUF5lHwTrdBKD3b3A7a0nWmA&index=4&feature=plcp

26467 26468 26469 26470 26471

Boopidoo
2012-02-10, 08:56
Ser bra ut! Hur bra sitter GoPro:n med gummibanden? Se till att få RTH att fungera bara. Om du får strul med videon pga om GpoPron strular kan det ju vara trevligt att få tillbaka eAVAn. :)

UndCon
2012-02-10, 10:21
Ett himla fint bygge men jag tycker att kameran skall riktas ner lite - det blir lite för mycket himmel ibland även om det är fint att titta på :)

rfnoise
2012-02-10, 11:18
Sjysst!!

Har du testat video antennen? IBCrazy menade att RV hade gjort en felaktig rip-off på hans Vee antenna och att vinkeln som görs på laminatet försämrar signalen? Har en liggandes som jag inte vet om det är värt att montera på min Twinstar. :)

Mvh,
Calle

Boopidoo
2012-02-10, 12:16
RV-antennen är framtagen och utprovad av ett proffs som vet vad han gör. Jag skulle nog vilja se tester som visar att den faktiskt är sämre innan jag tror på det.

Jag vet inte om jag kan avslöja vem det är som har gjort antennen men jag har en liknande antenn som Alex (aka IBCrazy) har gjort så jag kan ju testa att göra en ovetenskaplig jämförelse.

rfnoise
2012-02-10, 12:36
RV-antennen är framtagen och utprovad av ett proffs som vet vad han gör. Jag skulle nog vilja se tester som visar att den faktiskt är sämre innan jag tror på det.

Vova är säkert grymt duktig med tanke på de produkter som han exklusivt erbjuder. Jag såg detta från IBCrazy (som verkar rätt vass på vad han gör) och funderade på om jag skulle skippa att använda min RV-Vee. Har inte sett någon test mellan hans Vee och RV-Vee..

"Range video Vee

With everybody jumping on the Vee antenna Rangevideo started selling their own. Theirs is a bad copy of mine. I foolishly continue to try to help Rangevideo with their designs, but I never get a response back and their designs remain inferior. The problem with Range video is that the geometry is incorrect which will result in poor signal. The Vee split needs to be made at the cable. Changing directions multiple times at the feedpoint will cause a distorted signal. Also, there is no balun of any type. DPCAV's uses a ferrite balun, mine uses geometry.

I am not going to bash any vendor, but many regulars who are around this forum know who to trust and buy from.

-Alex"

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1391118&page=2

Mvh,
Calle

kajakmannen
2012-02-10, 15:43
Angående Vee-antennen så är jag medveten om att den inte är 100 % optimal utifrån fysikens lagar. iBscrazy vet helt klart vad han gör (då det kommer till antenner och anntennteori) men ibland bli det optimering in i all evinnerlighet. Vad jag menar är att det är frågan om vi som lekmän kan avgöra skillnaden eller kommer att flyga så nära gränserna så att vi blir berörda av skillnaderna. Bara för atten sak går att göra perfekt behöver ju inte betyda att andra gör dåliga saker eller att de inte kommer att prestera tillräckligt.

iBzcrazy gillar dessutom att slå sig för bröstet. Att han sedan inte får något erkännande från Rangevideo gör väl bara att han blir ännu sturskare ;)

Gör gärna testet Boopidoo, vore intressant att se. Vem vet. Det kanske är stor skillnad.

MVH / Kajaken

rfnoise
2012-02-10, 20:18
RV-antennen är framtagen och utprovad av ett proffs som vet vad han gör. Jag skulle nog vilja se tester som visar att den faktiskt är sämre innan jag tror på det.

Jag vet inte om jag kan avslöja vem det är som har gjort antennen men jag har en liknande antenn som Alex (aka IBCrazy) har gjort så jag kan ju testa att göra en ovetenskaplig jämförelse.

En jämförelse av båda antennerna vore kul! Är RV antennen bra så använder jag ju den istället för att bygga en ny. Kapar ni till den till exakt frekvens förresten?

Jag har väl tyvärr en liten egenhet att gå lite för djupt i problemlösning och optimering så jag fastnar i små saker som antennoptimeringar.. :)

Sorry för kapad tråd Kajakmannen!

Mvh,
Calle

kajakmannen
2012-02-10, 20:32
No worry Calle :)

jag har int ekapat min till exakt frekvens. Skall se om jag kan mäta upp den nästa gång jag träffar någon med en SWR mätare för att se vilken kanal den funkar bäst med :)

MVH / kajaken

rfnoise
2012-02-10, 21:09
No worry Calle :)

jag har int ekapat min till exakt frekvens. Skall se om jag kan mäta upp den nästa gång jag träffar någon med en SWR mätare för att se vilken kanal den funkar bäst med :)

MVH / kajaken

Gött!

Det borde gå att kapa till den ganska bra med Alex formel?

Ut o flyg nu så vi får lite film!

Mvh,
Calle

kajakmannen
2012-02-10, 21:38
Skall nog ut en sväng med eAVAn på söndag förmiddag då det skulle bli fint väder. BLir dock utan FPV då i och med att jag fortfarande väntar på RVOSD och RVGS till den :(

MVH / Kajaken

JohanH
2012-02-10, 22:23
Anders! Har du provat fullskala segelflyg?? Började 1994 och blev helt såld... Har tittat på massor av FPV filmer, men inga har kunnat mäta sig med mina "high moments" i en stor maskin. Man kan aldrig flyga så djärvt, eller på sådana platser som med FPV, men känslan att sitta i med 360 veiw är enorm!
Det ena´utesluter inte det andra!!

Johan

kajakmannen
2012-02-10, 22:34
Har varit sjukt sugen på att börja med fullskalasegel och än är det väl inte för sent. har flugit både cessna och motorseglare (rattat själv) och det är grymt (speciellt segel) att flyga cessna var mest transportsträcka. Upp högt och sedan ligga på en viss kurs = inte roligt.

Har bra klubb i Tierp så vem vet.

MVH / Kajaken

zablar
2012-02-10, 22:40
Har varit sjukt sugen på att börja med fullskalasegel och än är det väl inte för sent. har flugit både cessna och motorseglare (rattat själv) och det är grymt (speciellt segel) att flyga cessna var mest transportsträcka. Upp högt och sedan ligga på en viss kurs = inte roligt.

Håller fullständigt med om att det är mycket härligare och roligare med segel istället för motor. Med motor så pekar man bara kärran och sen åker den ditåt utan att man behöver bry sig så mycket. Med segel så måste man flyga :)

Boopidoo
2012-02-11, 09:37
Jo, jag känner Alex lite grann och respekterar hans kunskaper. Men den har ritat RV-antennen är också rätt så vass vad gäller RF och har byggt betydligt mer avancerade system än Alex. Kort sagt, jag litar på bägges konstruktörernas kompetens.

kajakmannen
2012-04-15, 23:17
Ny motor, rejält med kraft och STOR visp :D kan det bli trevligare :)

Bara RVOSD G5 som skall in nu så blir det FPV flygning med den.


http://www.youtube.com/watch?v=juOjfylw56E

MVH / Kajaken

jocke1963
2012-04-17, 00:07
Snygg rulle! Sitter kameran med nån form av gyro eller sker stabiliseringen i kameran?

kajakmannen
2012-04-17, 05:06
inget gyra eller sådant. GoPron bara monterad med gummiband ovanpå ett mellanstort servo med en platta monterad på sitt servook.

MVH / Kajaken