handdator

Visa fullständig version : urladdat lipo



fattaren
2011-04-26, 09:44
Har ju hört och sett om att det inte ska vara så hälsosamt att ladda ur ett lipo. Men efter att ha råkat göra just detta. (inte ens lipovoltmätaren lyste) Så provade jag att ladda, forst änder ingenting, laddlampan tänds inte ens eller blinkar, men jag bestämmer att den får ligga på så iallafall.

Efter ett par timmar blinkar den rött, då pluggar jag ur och in lipot igen, och lampan lyser stadigt rött (laddningslampan snacka jag om här XD) Efter ytterligare ett tag s"är batteriet fullt laddat.

Lipot är inte svullet eller varmt, är det fullt naturligt och har jag på min höjd förkortat livstiden?

förra gången jag drog ur ett batteri totalt (då mitt första plan hittade ett träd att parkera i) kasserade jag batteriet bara.

bem
2011-04-26, 11:22
Hej,

Är det ett Lipo batteri till en elmotor eller t ex till mottagare?

Enstaka djupurladdning kan det klara med lite tur men man skall ej dra ur ett LiPo mer än att man har ca 20% av kapaciteten kvar dvs t ex ett 1000 mAh Lipo skall dras ur max så man har 200 mAh kvar (=20% i detta exemplet).

Prova att ladda ur och ladda några gånger och kolla att laddningen sker normalt.

Tips: Om du inte skall använda LiPo batteriet på ca 1-2 veckor bör man förvaringsladda (storage) det så att det är ca 60% av kapaciteten kvar i batteriet - det skall alltså inte ligga fulladdat vid långtidsförvaring.

Följer du dessa två enkla saker kommer dina LiPo med stor sannolikhet att hålla ganska länge.

Lätt svullna LiPo batterier indikerar att det kan börja bli dåligt men inte nödvändigtvis så dåligt att det behöver slängas. Onormalt varma Lipo batterier vid användning kan också indikera att de är på gång att ha gjort sitt.

/Bo

Joacim
2011-05-03, 22:23
Har det vart så djupurladdat så har det garanterat tagit skada, och resistansen ökat markant, du kan inte längre behandla det efter vad som står på specen (typ 30C 3C laddning 2200mAh osv) du har också förlorat kapacitet, själv skulle jag slänga batteriet, det är inte värt risken att förlora en modell eller orsaka olycka.

Ett svullet LiPo är aldrig normalt, och aldrig något man skall acceptera, är det svullet så är det svullet och skadat (oavsett hur mycket/ lite) det ska kasseras, inte användas mer utan slängas, det finns inga genvägar eller magiska sätt att rädda en LiPo cell (ladda med NiCd läge, förvara i frysen, låt det ligga tills svullnaden går ner osv) inga kompromisser, det ska kasseras.

Den första indikatorn på att en ack/cell börjar bli dålig är kapaciteten (lägre) och resistansen (högre) och kör man det vidare tillräckligt många cykler så kommer det svälla, svullnad kommer också om acken överlastas med för hög ström/ urladdning eller vid överladdning (över 4,25v/cell)

pgrts
2011-05-04, 06:11
Det är nog ingenting som man kan garantera med LiPo......
Många laddare vägrar starta om ett batteri ligger under "deras" gräns men med lite trix så kan det räcka med någon enstaka mAh för att komma upp i "tillåtet" område.
Ett exempel för inte så länge sedan var en kille med LiPo i sändaren. Han glömde sändaren på och spänningen sjönk till under 3 volt per cell. Laddaren ville inte veta av batteriet men efter 5 sekunder då man i stället valt 2 celler på laddaren så var spänningen uppe så att det gick att ladda med "normala" inställningar.
Liknande har också hänt när man glömt att koppla ur batteri efter flygning och mottagaren har dragit ner batteriet innan man kommit på att koppla ur.
Med andra ord så kan det lyckas om man ligger nära gränsen trots att vissa instrument visar att det är totalt dött.
Man ska självklart inte låta batteriet dra ur med avsikt, men en miss kan ju hända och då måste man ha lite mera uppsikt på just det batteriet ett tag framöver.