handdator

Visa fullständig version : Saab 105 Sk60 från MBS RC-Models (en sexa skåne)



jugg
2011-05-15, 11:05
Tjena igen alla flygare och byggare här på forumet!

Nu är det dax att ta tag i ett projekt jag längtat efter länge från MBS, en sk-60.

När jag råkade ha vägarna förbi Magnus och MBS på vägen hem från sydligare breddgrader, fick jag höra att min och kompisens modell troligen skulle bli levererade nästa vecka så vi kan börja bygga på dom.

Har även varit och besökt Göran a.k.a Sweeper här på forumet och blev inte mindre sugen på att sätta tänderna i denna modell när man såg hur liten och gullig den var.

Denna modell bestämmde jag och kompisen att vi kör ett "kit" så vi slipper leta servon mm på övriga ställen utan tar allt från MBS, t.o.m priset är gulligt i mitt tycke och att slippa leta på massa sidor är ett stort plus för mig.

Så när jag hade vägarna förbi på fredagskvällen så passade jag på at plocka upp tillbehörssatsen 1&2.

Det vi tänkte som ett kitt var typ Planet, motor, fläktar och servon, döm av min förvåning när jag gläntade på locket och lådan var full med grejor!!!

Det som följde med var allt som behövs för att bygga maskinen komplett för utom verktyg och radioutrustning, tex motorer, fartreglage, acc (50c) !!!!!, glasfiber,kablar, servon, kontakter, fläktar, snabblim (tunnt& medium), lack till glasfibret och t.o.m spackel.
Det kallar jag för ett kitt, WOW!!

Tog några bilder på lådöppningen av tillbehörssatsen 1&2 här kommer några bilder, tog 2 bilder på magnus projekt me.

nu skall det lödas lite och testas innan byggsatsen hemkommer och bygget kan påbörjas.

Hej hej.

// Tim

jocke1963
2011-05-15, 14:30
Får man fråga vad kitten kostade..?

jugg
2011-05-15, 18:59
Maila Magnus på MBS, så får du nog ett bra svar.... Vet inte om han satt priset än... Så ja tycker han kan få svara på den frågan.

Sweeper
2011-05-15, 20:10
Väldigt trevligt att se att du har fått hem en del godis till projektet! :lollypop:


Göran

jugg
2011-05-16, 11:46
japp, nu är det bara huvudrolls innehavaren som man väntar på.

jugg
2011-05-31, 16:28
Så anlände den lilla skönheten idag.

Kliade så mycket i fingrarna att lådan inte låg orörd så länge innan öppning och första bitarna var på plats.

Måste säga att jag tror att Magnus gjort en fullträff i detta bygge såhär långt, inte svårt alls att följa instruktioner och lyckas få resultat fort.

Denna modell är nog den mest lättbyggda maskin MBS har tagit fram och skulle nog säga att man kan vara nybörjare på att bygga sina flygplan men ändå få ett fantastiskt resultat, både enkelt och snabbt.


Lite bilder på eftermiddagens bygge.

Bild 1: Lådan hemkommen och gigg-listerna hämtade.
Bild 2: Lådöppning och allt godis innuti.
Bild 3: Giggen byggd och klar
Bild 4: Alla balsaflaken numrerade och redo.
Bild 5: Spanten på plats, även en del av batteri hpllaren på plats.
Bild 6: Resultatet av ca 3 timmar, blir nog några till senare.

Kommer nog bli några timmar till innan man är färdig för dagen, uppdatering kommer.

// Tim

Sweeper
2011-05-31, 17:13
Härligt att se att du är i full fart med bygget! :thumbup:


Göran

jugg
2011-05-31, 21:25
Några timmar till blev det ikväll.

Motorer och fläktar installerades, insug och utblåsrör sattes i och vänster vinge blev klar.

Blir nog lite bygga i morron me.

Bild 1: Ena fläkten installerad.
Bild 2: Båda fläktarna installerade.
Bild 3: Vänster vinge klar. (ska bara torka lite.
Bild 4: Nu anar man formen på henne.

Detta får runda av denna byggdagen och nu kan man logga totalt 7 timmar hitills. Totalt 7h

// Tim

jugg
2011-06-02, 22:11
Kort uppdatering.

igår och idag har det byggts lite på maskinen och framstegen är inte lika stora som första dagen, men frammåt går det.

Vingarna är klara och plankade, lika så fena och stabben som torkar just nu, rodrena är också klara.

pga lite flygmeet i Södertälje så blev det inte så många timmar vid bygget idag, med mycket kul var det när flera kommer fram och pratar om byggena och berättar hur uppskattat det är att man bygger och lägger upp här.

Fick även en prat stund med mästerbyggarna Ivve och Göran, för att få lite råd och tipps om bygget.

Görans "florett" sk-60 fanns öven på plats och man fick chansen att titta lite på lösningar mm.

Mycket bra flygning och några spektakulära krascher/landningar blev det på flygdagen men mest mycket bra och rolig flygning.

Totalt med tid igår och idag är 5timmar Total byggtid: 12h

Sweeper
2011-06-05, 21:14
Det var trevligt att få träffa dig och Lena i Påldalen. Och jag håller med alla andra om att det är skoj och intressant att se byggen visas upp här på forumet! :)


Göran

jugg
2012-08-06, 14:07
309293092830927309253092430923309223092130920Oj va länge sedan denna tråd var uppdaterad..

bygget hamnade i stå pga lite för mycket att göra...

Sweeper a.k.a Göran hjälpte mig att få maskinen klar och i maj fick jag den levererad till mig på Påldalen träffen.

Maskinen behövde slipas och putsas lite, samt monera div detaljer, men Göran gjorde ett jäkligt fint jobb.

Sommaren har varit skön och lugn, men har inte haft många stunder i byggrummet, men nu förra vecka fick jag ett ryck att börja måla och dekorera planet.

Det som är kvar att göras nu är att installera lite elektronik och sedan är det dags för provflygning..

Färgshemat som jag först hade tänkt blev en annan pga lite brist på dekaler mm, men är hyfsat nöjd med resultatet ändå.

här kommer lite bilder på när den målas och sedan när den är klar och lackad.

Enjoy!

Mr J
2012-08-06, 14:26
Himla stiligt!

Bortsett från sjuan så får man ju lite flashbacks till lumpartiden, 1980 på Ljungbyhed :thumbup:

jugg
2012-08-06, 14:38
tackar mr J... ja det får man verkligen.. hopps den flyger lika bra som den ser ut.

Kenneth E
2012-08-06, 16:16
Man blir ju helt lyrisk när man ser siffrorna på nosen, jag låg också i lumpen på F10 Ängelholm och klargjorde SK60 samt draken och viggen. Minns att sk60 hade jä..igt högt ljud från motorerna, vi singlade slant där förloraren fick gå ut och starta upp dem som straff.

Rapportera, flygegenskaperna efter provturen, kan bli en köp inspiration om den flyger bra.

Balsa Regn

jugg
2012-08-06, 16:23
har redan fått höra av folk som flugit den att den flyger helt magiskt, men det finns en negativ sida.... den vill aldrig komma ner... :P

rapportera om hur den flyger när jag provat den.. kanske blir en film me.

Sweeper
2012-08-07, 06:12
Den blir ju väldigt snygg! :)

Snyggt jobb Tim! :applouse:


Göran

jugg
2012-08-07, 08:03
tackar Göran..

Ompa
2012-08-10, 07:50
Den blev riktigt fin din SK-60. Inte utan att jag blir sugen på att sätta ihop en själv.
Kanske skulle vara ett lagomt vinter projekt??