handdator

Visa fullständig version : Bästa OSD?



kamelkungen
2011-06-10, 16:16
Hej

Är ganska ny på FPV körde först med HK prylar men nu har jag gått över till lawmate.
Har dock inte köpt någon OSD med gps ännu då jag inte riktigt vet vad jag ska köpa.

Någon som har tips? Verkar som att dom billigare varianterna krånglar endel. Dom visar fel data samt att texten på skärmen är otydlig.

Går ju att köpa med autopilot, någon som testat en sådan OSD-variant?

UndCon
2011-06-10, 17:01
Jag kör med Eagle Tree och är mycket nöjd med dem.

kajakmannen
2011-06-10, 17:30
Angående OSD så börjar det finnas lite att välja på och vad som är bästa valet beror delvis på vad du vill göra.

Vill du bara ha en enkel OSD som visar riktning hem, distans hem, höjd, hastighet etc så är en OSD från SimpleOSD, ImmersionRCs EzOSD passande. Ez OSDn är enkel att koppla upp och har alla dom vanligaste funktionerna.

Vill du flyga långt bort och ha return Home funktion så passar kanske Eagle Trees Eagle Eye OSD bättre. Den kan du i stort sett göra allt med och själv välja vart de olika testerna skall ligga i bilden. Den har Return Home funktion men har också nackdelar som tex. att det är svårt att få en enkel installation utan störningar om du har ett litet plan.

Vill du ha kombinerad autostabilisering, Return home etc så kommer Rangevideos RVOSD G5 med dessa funktionera inom kort och kan kanske passa då.

Jag kör för närvarande med OSD från MyFly Fream för att få antennatracker vilket även det är en sak att tänka på om du vill köra trackerantenna. EzOSD, RVOSD, med flera har antennatrackerfunktionen.

MVH / Kajaken

firstflight
2011-06-10, 20:42
Hej!
Vet inte om jag håller med om att SimpleOSD är så simple.

Jag har haft stora problem med att få den att fungera. För att få rätt svärta i bakgrunden var jag tvungen att testa fram ett lagom stort motstånd. För att få bilden stabil med kameran från ClasOhlson fick man löda på en kondensator i serie, kör jag 1280 Mhz så stör den ut GPSen etc, etc

Så jag har tröttnat på den och är också på jakt efter en ny.

Har tittat på Eagletree och RemzibiOSD, men inte bestämt mig ännu
//mvh Mattias

kamelkungen
2011-06-10, 21:35
Verkar som att det blir G5 från range video. Dock blir den lite tung för easy star men det kanske går om jag flyttar om lite så att tyngdpunkten hamnar rätt.

Jocke71
2011-06-10, 22:20
Jag har kört Eagletree men den stör en del och inte så klar text som jag vill ha,så jag kör nu EZ osd och måste säga att den har väldigt tydlig och lite större text och enkel att handha, men så har du ju inte samma möjligheter som Eagletree heller.Det ända jag saknar lite på EZ är staplarna på sidorna som visar höjd och fart det va så enkelt att se om man steg eller sjönk på Eagletree. Så jag kan rekomendera EZ om man bara vill ha de vanligaste funktionerna.

Impulze
2011-06-10, 23:22
Jag gillar RemzibiOSD , går lägga ut precis vilken data man vill och vart i bilden man vill ha det.

http://www.vimeo.com/5382750

//Matte

kamelkungen
2011-06-11, 09:26
RemzibiOSD verkar väldigt prisvärd och många verkar tycka den är bra. Vart är bästa stället att köpa den ifrån?

Någon som vet om det finns en variant med röst som talar om flygdata? Borde väl gå via mikrofonen?

kamelkungen
2011-06-11, 09:50
Kostar 122 dollar på nghobbies.com
Någon som köpt därifrån?

Impulze
2011-06-11, 18:56
Nghobbies är bra. Men prova annars PM:a remzibi på rcgroups, jag handla direkt av han och han befinner sig i Polen.

//Matte

Sjåstad
2011-06-12, 18:10
Här är en tydlig och störningsfri OSD, dock endast höjdrapportering.:thumbup:
21507
21506

Jocke71
2011-06-12, 18:27
Klockrent,varför inte bygga en hel instrumentpanel på en gång:sarcastic:

kamelkungen
2011-06-12, 21:05
köpte en "mini-gps" på kjell o co för 445kr. Den visar det man behöver men klumpigt att sätta framme i nosen?

andv
2011-06-13, 00:32
köpte en "mini-gps" på kjell o co för 445kr. Den visar det man behöver men klumpigt att sätta framme i nosen?

Var det denna http://www.kjell.com/?item=92010&path=396500000,399000000 ?

Såg gullig ut, hur verkar den fungera? :)

kamelkungen
2011-06-13, 08:47
Hej

Ja det var den. Dock inte så liten i verkligheten. Den väger ca 35g inkl. batteri. Mäter typ 50*60mm.

Tyvärr går det inte att ha pilen på samma gång som man visar höjden endast avstånd från utgångsläget.
Vill man ha data om aktuell höjd(via tryckmätare tror jag) och hastighet måste man sätta ett servo på en av knapparna och bläddra i menyn. Kanske fungerar om man har en större modell än easy star.

Displayen är hyfsat klar och med min kamera (KX191) ser man någorlunda bra. Testade dock aldrig ute i solsken. Uppdateringen var 10Hz på gps tog tid att starta. Gjorde inga mera tester.

kamelkungen
2011-06-13, 09:03
Har hittat 2 mindre bra saker med RemzibiOSD
1. 5hz uppdatering på gps. 10hz är vanligast. Kanske inte spelar så stor roll?
2. Finns en mängd ADC-ingångar med möjligheter dock finns ingen färdig shunt för att räkna mAh. Visst går det enkelt att göra själv men det är en nackdel.