handdator

Visa fullständig version : Balansering!



Thomas
2011-06-13, 21:19
Hur 17 slipar (balanserar) man en propp som stannar i vågrätt läge???
Normalt så brukar ju ena bladet vara tyngre och hänga ner, men här verkar det som om hela ena långsidan är tyngre...

freddan_6
2011-06-13, 21:22
Kolla tuben
(http://www.youtube.com/watch?v=g0rgqU7ivyQ)

http://www.youtube.com/watch?v=g0rgqU7ivyQ

Thomas
2011-06-14, 06:55
Hmm...
Bra metod, men int' f-n kör man väl omkring med tejp på proppen.
Jag har iaf pluttat in lite CA-lim på insidan i navet, får se om det hjälper...

pgrts
2011-06-14, 07:44
Har du inte ljud - eller sitter du också och lyssnar på musik när di tittar tuben ;-) ?
Han berättade att tejpen var för att få ett enkelt sätt att prova ut var vikten skulle finnas.
Han föredrog lack eller annat än CA-lim av någon orsak. Är det så att CA-lim tappar mycket i vikt när det torkar eller löses upp av bränsle möjligen.

Thomas
2011-06-14, 08:13
Jo´rå Patrik, har både ljud å bild...
Hittade dock inte del 2 av samma inslag, men ett par andra matnyttiga filmer som beskrev CA-metoden. Sen ´ids´ jag inte sitta och glo igenom alla seeega inslag!!!

senmathal
2011-06-14, 09:23
Ca lim i centrum på propellern torde knappast göra någon skillnad alls om man inte häller på väldigt stora mängder eller att propellern är väldigt liten. Som han nämnde måste vikten vara större ju närmare centrum av propellern man ska öka vikten. Själv borrade jag hål på den tyngre sidan runt propellercentrum men det var på en mindre propeller 11/6. Det kanske inte är möjligt om det är en propp men flera fästskruvar. Ett alternativ som brukar användas vid balancering är att man borrar ur och fyller hålen med ett tyngre material ex. bly. Vet dock inte om det är en metod som skulle fungera på en propeller.

/Mats

Kenneth E
2011-06-14, 11:38
Hej Thomas,

Jag slipar bladen på undersidan så mycket det går och jämnar av på ovansidan om så behövs, det sker i ditt fall på den kanten av bladet som ligger mot golvet. Jag vet att det är ett fasligt jobb, men definitivt värt det. Jag jobbar med kloss och 150grain papper när jag slipar och är det träpropeller avslutas jobbet med lackering antingen med klarlack eller sprejfärg. Limma är inget jag rekommenderar, möjligtvis en dit borrad och limmad stav i propellernavet, men normalt är det inte så mycket material som skall bort för att propellern skall blir väl balanserad.

Mvh
Kenneth

Thomas
2011-06-14, 11:54
Javisst, Kennteh, så har jag oxå gjort, plus en klick CA-lim på insidan av navet för att balansera bort att navet är för tungt på ena sidan.
Nu har jag en plastsnurra, Master Airscrew 15x6, inte den allra bästa balansen direkt ur påsen...

senmathal
2011-06-15, 21:55
Master Aiscrew? är inte dessa propellrar erkänt dåliga på alla områden, effekt, ljud och balansering.

/Mats