handdator

Visa fullständig version : Eagle tree OSD



Elia
2011-06-25, 19:26
Hej gott folk, idag är det en regning å trist dag så då passade det bra att koppla in den nya OSD:n jag har skaffat mig.
Men som vanligt när jag skall göra något funkardet ju inte :)
När jag skall starta OSD:n står det internal error 681D2 email support!
Någon här som har råkat ut för samma fel kod?

Jag kommer ingen stans i menyn, det går flytta markören några snäpp och seda ramlar man ur den.


//Elia.

bogieboy
2011-06-25, 20:58
har du uppdaterat den så det är samma version som eLoggern?

Elia
2011-06-25, 21:39
har du uppdaterat den så det är samma version som eLoggern?

Jag har inte gjort något med den, kan inte hitta att man ska göra något i manualen.
Vilken programvara ska det var då?

//Elia.

bogieboy
2011-06-25, 22:45
det viktiga som jag kom fram till i manualen var att det skulle vara samma version i båda iaf. och om du har osd:n inkoplad på eloggern så kan du uppdatera OSD igenom eloggern.

sen om det är lösningen på ditt problem vet jag ej!

Josef F
2011-06-25, 22:54
Ni som håller på med Eagle Tree, hur tycker ni att kvaliten på texten/siffrorna är?

Är sugen på att skaffa någon OSD och även någonstans i framtiden kunna koppla till
antenn tracker. Finns ju hur mycket som helst att välja på, och eagle tree verkar ju
vara så mycket "lösa sensorer" att koppla in och ha sig med

Ursäkta om jag kapade tråden lite, men jag höll mig till rubriken iaf :)

//Josef

DrHanke
2011-06-25, 22:55
Koppla ihop elogger och OSD, tanka ner senaste mjukvaran från http://www.eagletreesystems.com/Support/apps.htm
Koppla in USB kabeln och låt den uppdatera loggern och OSd:n. Du måste ändå ha programmet för att göra konfigen, det går att göra den via radion men med programmet går det typ 100gånger fortare.

UndCon
2011-06-25, 23:17
Jag kollar varje gång efter uppdateringar och varje gång är efter varje flyg-session
(minnet är fullt efter ~3 flygningar 'a 25 minuter)

När jag kommer hem - kopplar upp allt och tankar över informationen till datorn, raderar allt i minnet och kolla efter uppdateringar på alla enheter(även markstationen)

Sedan är det klart för nästa flyg-session.

Elia
2011-06-26, 08:55
Koppla ihop elogger och OSD, tanka ner senaste mjukvaran från http://www.eagletreesystems.com/Support/apps.htm
Koppla in USB kabeln och låt den uppdatera loggern och OSd:n. Du måste ändå ha programmet för att göra konfigen, det går att göra den via radion men med programmet går det typ 100gånger fortare.

Man behöver inte någon maskinvara till USB kabeln? det står bara att ny maskinvara hittades men kunde inte installeras.
Det är ju 2st usb anslutningar på osd:n en 4polig kontakt som var med, men sen är det ju någon typ av mini usb oxå på osd:n vad är den till för något? (liknar en kontakt man har på digitalkameror)

//Elia.

Elia
2011-06-26, 09:56
Nu har jag uppdaterat men det hjälpte inte, fick en ny felkod bara 036E54.
Det märkliga är att nu försvinner videolänken efter 2 minuter kanske, starta jag om då så kommer bilden tillbaka men kortatare och kortare för varje gång jag startar om.

UndCon
2011-06-26, 20:04
Har du kopplat in reservström? annars kan du få svart bild rätt som det är...(står i manualen)

Elia
2011-06-26, 20:27
Har du kopplat in reservström? annars kan du få svart bild rätt som det är...(står i manualen)

Japp, om inte den är på får jag ingen ström till sändaren, det var ju en y-kabel med som man skulle ha till det.

DrHanke
2011-06-26, 20:31
1, Prova byt loggintervall i mjukvaran, står den på "4 Samples per second" ändra till "10 Samples per second" eller tvärtom. "Menyn hardware och sedan samples"

Prova om felet kvarstår.

2, Gör en fatory reset på OSD i mjukvaran. Konfig OSD display och sedan Reset nere i vänstra hörnet.

Prova om felet kvarstår.

Funkar inget av dem gå till http://ticket.eagletreesystems.com och gör en anmälan, de brukar vara snabba på att svara. De kommer garantera att svara med samma svar som jag så gör det innan du felanmäler så sparar du ett par steg.

Elia
2011-06-26, 21:05
Har du kopplat in reservström? annars kan du få svart bild rätt som det är...(står i manualen)

Japp, om inte den är på får jag ingen ström till sändaren, det var ju en y-kabel med som man skulle ha till det.

bogieboy
2011-06-26, 23:02
Japp, om inte den är på får jag ingen ström till sändaren, det var ju en y-kabel med som man skulle ha till det.

Reservström? o_O Det har jag missat hur ska det kopplas in?

UndCon
2011-06-26, 23:40
Jag har en Ykabel som matar + & - från mottagaren till kontakten där du sätter USBsladden

Elia
2011-06-27, 11:21
Jag har en Ykabel som matar + & - från mottagaren till kontakten där du sätter USBsladden

du har inte gjort som det står I manualen då?

jag har en 800mw sändare så jag är lite rädd att det blir för stora strömmar igenom osd:n?

UndCon
2011-06-27, 12:23
Jo - jag har som det står i manualen när jag inte har någon annan kanal inkopplad för tillfället

If you do not connect any of the OSD Pro’s servo inputs to your receiver, the battery backup cable is always required, as the eLogger V3’s
internal regulator may temporarily shut down, which will cause the OSD to turn off temporarily, resulting in temporary loss video display!
Den kopplas då inte på USBkontakten.

Elia
2011-06-27, 13:12
1, Prova byt loggintervall i mjukvaran, står den på "4 Samples per second" ändra till "10 Samples per second" eller tvärtom. "Menyn hardware och sedan samples"

Prova om felet kvarstår.

2, Gör en fatory reset på OSD i mjukvaran. Konfig OSD display och sedan Reset nere i vänstra hörnet.

Prova om felet kvarstår.

Funkar inget av dem gå till http://ticket.eagletreesystems.com och gör en anmälan, de brukar vara snabba på att svara. De kommer garantera att svara med samma svar som jag så gör det innan du felanmäler så sparar du ett par steg.

Man tackar för tipset, jag skall kolla detta så fort jag hinner =)

Elia
2011-06-27, 13:14
Jo - jag har som det står i manualen när jag inte har någon annan kanal inkopplad för tillfället

If you do not connect any of the OSD Pro’s servo inputs to your receiver, the battery backup cable is always required, as the eLogger V3’s
internal regulator may temporarily shut down, which will cause the OSD to turn off temporarily, resulting in temporary loss video display!
Den kopplas då inte på USBkontakten.

Jag har kopplat som bilden på första sidan visar http://www.eagletreesystems.com/support/manuals/osd-pro-basic-setup.pdf
Detta matar jag med 12V, eftersom det är vad kameran kräver och sändaren.
Hur funkar ditt sätt då? har du separat matning till sändare osv. och det bara är själva osd:n som du hjälper när du matar med 5V från din mottagare?

DrHanke
2011-06-27, 18:09
du har inte gjort som det står I manualen då?

jag har en 800mw sändare så jag är lite rädd att det blir för stora strömmar igenom osd:n?

Det inga problem, på OSD sidan där kamera + och - är separerade från resten av kortet.

OSD:n får spänning från mottagaren när du kopplar in servokablarna, det är när man inte kopplar in mottagaren som denna kabel behövs.

UndCon
2011-06-27, 18:57
DrHanke har rätt - det är för att jag inte har något kablage mellan mottagare/OSD som det blir så i mitt fall.

Det betyder tyvärr också att jag tex inte kan aktivera waypoints eller RTH via radion (eller någon annan rolig funktion)

Därför hoppas jag på att Turnigy-radion kan lösa det åt mig med en extra kanal :)
//UndCon

Elia
2011-06-27, 20:16
[QUOTE=UndCon;252372]DrHanke har rätt - det är för att jag inte har något kablage mellan mottagare/OSD som det blir så i mitt fall.

Det betyder tyvärr också att jag tex inte kan aktivera waypoints eller RTH via radion (eller någon annan rolig funktion)

Därför hoppas jag på att Turnigy-radion kan lösa det åt mig med en extra kanal :)

Vad har du för radio? jag har ju en 7 kanalare ochdet räcker ju, men jag har ju inte headtracker då förståss.

//Elia

UndCon
2011-06-28, 12:42
Jag har en DX7 idag - 4kanaler går åt till vingen :) (inga ykablar där idag, 4servon)
vinge, sida,höjd och motor = 7

kommer göra 2 ykablar till för att sätta flaps och skev på en kanal ist för 2som idag - men det kräver att jag löder om 2 servon också...