handdator

Visa fullständig version : Tricopter - Servo / rudder / yaw problem HK KK board v1.6



rfnoise
2011-08-13, 11:24
Tjena!

Jag slängde ihop en tricopter som jag tänkte ta med till Årstaträffen idag men stötte på lite problem (tror jag!).

Rodret vill inte centrera särskilt snabbt när man drar åt höger, det liksom kryper mot mitten. När jag drar vänster så centrerar det snabbt. Gyrot kompenserar fint när jag snurrar på plattformen.

Video på vad jag menar:
http://www.youtube.com/watch?v=72QG6Wg4xU0

Bakgrund, har inte satt på propellrarna eller flugit någon tricopter förut men detta verkar lite konstigt? Jag har testat ett annat servo med samma resultat.

Info:
Futaba 7C med Futaba 617 RX (Testade med en OrangeRX med samma resultat)
Turnigy Plush 18A
TP 800kv
Hitec 65MG
Hobby King KK board med nyflashad 1.6 firmware

Alla settings på radion är standard och modell är Acro

Är detta normalt eller är det åt helsike så att jag inte ens ska bemöda att slänga på propellrarna?

Mvh,
Calle

DrHanke
2011-08-13, 16:47
Undrar om inte nya mjukvaran beter sig så... Däremot så går YAW åt fel håll, reversera i radion. Drar du spaken åt höger ska servot gå till vänster. Dvs motsatt håll, håll i maskinen så ser du varför.

rfnoise
2011-08-13, 21:04
Tjena!

Det var bara min okunskap som satte stopp för att jag inte tog med skapelsen till Årsta! När den väl kom upp i luften så flög den kanon från start efter att jag trimmade lite.. Det är inget problem med servot!

Yaw är ändrat, tyckte väl att den var lite märklig! :)

Den flög och hovrade väldigt bra, lite för bra så att jag blev förvånad och försökte spaka hem den men den gled längre och längre bort tills jag landade den lite väl hårt.. 2 zipties pajjade. Är bara jag som är rostig den verkar styra som den ska.

Tack för idag, riktigt kul att se er!

Lite bilder på bygget som tog totalt en kväll och en eftermiddag. Basplattorna är kretskortslaminat i 10x160 och 10x220 från Kjell.com med kopparn bortsliten. Armarna uppmätta till 120grader och kan böjas inåt vid krasch och transport. Dekaltrimmad såklart.


Mvh,
Calle

DrHanke
2011-08-13, 22:31
Ah skoj :)

Bara öva öva å öva nu då!

rfnoise
2011-08-14, 08:52
Funkar skitbra nu! Den kanar lite som när man flyger heli när jag snurrar den med rodret, det borde bero på att CG inte är helt ok? Ska flytta runt batteriet lite och testa mig fram.

Behöver lite bättre landningsställ också märkte jag :)

Mvh,
Calle

jugg
2011-08-14, 08:53
jopp... snyggt... bara köra på och ta me på nästa flyg träff...