handdator

Visa fullständig version : Någon som testat att flyga med joystick från HK??



kamelkungen
2011-08-30, 20:56
Hej

Tänkte starta upp ett litet vinterprojekt.

Har planer på att bygga en cockpit i plywood som man sitter i när man flyger. Tänkte ha en 21 tum skärm framför mig samt en 7 tum skärm med alla instrument ( osd:n ) nedanför. Sedan tänkte jag köpa en joystick från HK som man kopplar till sändaren. Så man sidda där inne i cockpit och flyga och ha det mysigt:)
Tänkte måla plywood i mattsvart på insidan och sedan sätta tak så att det blir mörkt där inne. Sedan kan man motnera isär eländet med vingmuttrar. Stolen är den vanliga modellen jag har fast man flyttar in den bakifrån i cockpit när man ska flyga.

Någon som tänkt samma vinterprojekt som jag?
Någon som testat joystick från HK?

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__13280__PC_Flight_Simulator_Controller_System.htm l

StarvinMarvin
2011-08-30, 22:06
funderade på nått sånt för datorspel/simulatorer ett tag men hade platsbrist för sånt ;) dock svetsade jag en bilsportstol till ett kontorsstolsunderrede och det blev den bästa datastol jag ägt :) en sån skulle nog funka för dig också.. Jag gjorde den främst för bilspel men jag använder den alltid vid datorn nu.

Ifall du bygger projektet så vill jag veta allt om hur det går o se mycket bilder :D

kamelkungen
2011-08-31, 08:12
funderade på nått sånt för datorspel/simulatorer ett tag men hade platsbrist för sånt ;) dock svetsade jag en bilsportstol till ett kontorsstolsunderrede och det blev den bästa datastol jag ägt :) en sån skulle nog funka för dig också.. Jag gjorde den främst för bilspel men jag använder den alltid vid datorn nu.

Ifall du bygger projektet så vill jag veta allt om hur det går o se mycket bilder :D

Jag ska lägga upp bilder men funderar och undersöker lite i nuläget.

oklarheter:
Jag tänkte använda mig av en dator(lap top)med frame grabber och sedan en 21 tum wide monitor inne cockpit. Måste dock undersöka fördröjningen som uppstår i realtid vill inte ligga 1 sekund eller mer efter i tiden så att säga. En tv-monitor fungerar ju också men dom är lite dyrare samt sämre skärm oftast.

Sedan undrar jag över den här joysticken som finns på HK. Googlade lite på den och det verkar inte vara något större fel på den dock vill jag ha gasreglaget på vänster sida och styrningen på höger sida men det går säkert att lösa. Alternativt hela styrningen i mitten. Såg att det finns "force feedback" på dyrare varianter.

Bra ide med stolen! Det blir bättre känsla om man kan få den att luta lite. Samt att man sitter lite mer fast. Ska titta lite på bilsportstolar, dom finns väl på biltema och blocket.

StarvinMarvin
2011-08-31, 19:39
Jag kör en 15tums tv i min "fpvlåda" som jag hittade på cdon för 999:- den duger gott till den kvalla som kamerorna kan frambringa så det duger fint till fpv. Tror du inte ska kosta på onödigt mycket på för stor o för bra skärm i dagsläget. Men jag kan ha fel :)
forcefeedback blir nog skumt med en rcmodell men säkert coolt endå ;)
Jo kolla på stolar dom brukar vara riktigt trevliga. Vet kanske av en stol.. (den andra av paret som jag fick min ifrån) dock äre ju i umetrakten o kanske svårt att skicka ;)

kamelkungen
2011-08-31, 20:43
Hur har du byggt din fpv låda?
Jag är lite less på mina fatshark så jag är beredd att ge upp dom för något bättre.

StarvinMarvin
2011-08-31, 21:34
väldigt enkel o ful i grundutförandet.. ska klä insidan me skumgummi samt göra fack för fatshark o lipoaccarna o radio.. den är ganska stor o tung lådan så ja tänkte få in det mesta i den då ja lix håller på :P Har en skåpbil så jag har inte problem med att få med mig utrustningen.. men en annan borde kanske fixa en mindre låda så den ryms att ha med sig ;)

22821

kamelkungen
2011-08-31, 22:06
väldigt enkel o ful i grundutförandet.. ska klä insidan me skumgummi samt göra fack för fatshark o lipoaccarna o radio.. den är ganska stor o tung lådan så ja tänkte få in det mesta i den då ja lix håller på :P Har en skåpbil så jag har inte problem med att få med mig utrustningen.. men en annan borde kanske fixa en mindre låda så den ryms att ha med sig ;)

22821

Ok, bra att lådan är tung så den håller skärmen uppe. Får du ner all utrustning i den lådan?

Vad har du för batteri till tv:n?

StarvinMarvin
2011-08-31, 22:41
Jo lådan är tung även tom så den står stadigt o fint :) får ner radio o accar samt fatshark brillorna och lite verktyg.. inte testat lasta mer vill göra iordning bra fack o så först. Som batteri kör jag en 12 volts blyacc från biltema för ca 250kr

bogieboy
2011-09-02, 20:26
väldigt enkel o ful i grundutförandet.. ska klä insidan me skumgummi samt göra fack för fatshark o lipoaccarna o radio.. den är ganska stor o tung lådan så ja tänkte få in det mesta i den då ja lix håller på :P Har en skåpbil så jag har inte problem med att få med mig utrustningen.. men en annan borde kanske fixa en mindre låda så den ryms att ha med sig ;)

22821

Hur bra ser du i starkt solljus?

jesse78
2011-09-03, 00:32
hobbyking ska man undvika i största allmänhet.

StarvinMarvin
2011-09-03, 08:59
Hur bra ser du i starkt solljus?

På skärmen typ lite o ingenting.. jag har gjort en liten skärm av svart tyg som jag ställer över ifall solen lyser på.. brillorna äre ju då inga problem med.

Jesse: varför säger du det? dom har bra grejjer till mycket bra priser o dom har bättre leveranstider än min lokala butik i umeå... så varför ska jag undvika dom?

Jode
2011-09-03, 18:23
hobbyking ska man undvika i största allmänhet.

Fel.

kamelkungen
2011-09-04, 20:41
Finns endel skit på HK men massor av bra saker. Det är minst sagt prisvärt att köpa från HK.