handdator

Visa fullständig version : Tips på radio



rikardn
2011-09-02, 06:43
Hej alla kunniga

Så var det dags igen (återfallsnybörjare :)

Jag har sålt mitt gamla plan och radio för att skaffa nytt (6ch computer).

Jag önskar följande funktioner på plan och även heli/tri/quad senare:
Gas
Skev
Höjd
Roder
Flaps
Infällbart landningsställ (optional, men "bra att ha")

Kommer att börja med FPV/Foto såsmåningom, och troligtvis med dubbla kameror (en för flygning, en för bildtagning) så en extra kanal för "på/av" vore bra.

Trainerfunktion - Absolut måste.

Många modeller kommer det troligtvis inte bli, men som jag har kikat på förtillfället så ligger två plan i siktet (E-FLITE - T-34 MENTOR 25 EPTS från MFT samt Multiplex FunCub från nånstans)

FPV hade jag tänkt att ha som separat modul med eget batteri eller liknande för flyttbarhet.
Foto kommer nog enbart att göras med tri/quad-modeller längre fram.

Jag hade kikat på olika 6ch radios, men när jag klurat lite så hamnar jag nog i alla fall på en 8ch.

Då är frågan; Pris/Prestanda/Kvalitet?

DX8 samt T8FG Super har jag kikat på som liggerliknande i pris.

Varierande servoutslag och hastighet är ju trevligt, men behövs det?

EDIT: Mjukvaruuppgradering/buggfixar på smidigt sätt är ju även av intresse.

Tips ideer och tankar mottages varmt.

Mvh
Rikard

freddan_6
2011-09-02, 08:12
Hej
För en funcub räcker t.ex. Futaba 7C (radion har jag själv och jag har hjälpt till att programmera Funcub i annans radio) fast den har bara 10 modellminnen. Normalt (?) använder man 2 kanaler till skev och 2 kanaler till flaps. För stora modeller använder man 2 kanaler till höjd. T8FG har faktiskt 14 kanaler, och mjukvaruuppgradering. DX8 har telemetri. Jag som gillar min 7C planerar att köpa en 8FG.
m.v.h. //Fredrik

bem
2011-09-02, 10:18
Hej,
Futaba 8FG skulle nog för mig hamna högst på listan av de som nämts - mest bang for the bucks så att säga - bara en sån sak att mjukvaruuppdateringar till den med fler och ännu bättre finesser har kommit regelbundet som gör att man som ägare känner att man får än mer valuta för pengarna även efter inköpet. Igår kom mjuvaruversion 4.0 till 8FG med ytterliggare 7 finesser.
Bra radio att växa i också och lär vara modern i många år framöver. Lär komma en telemetriuppdatering till den i höst också.

/Bo

rikardn
2011-09-02, 10:34
Det är nog den känslan jag fått när jag bläddrat runt på forumet och läst recensioner oxå.

Skall bara hitta nåt ställe som har den så man kan klämma på den i närheten av göteborg.
Hobbex kanske.

Mvh
Rikard

freddan_6
2011-09-02, 14:45
Hobbex är nog bland de dyraste ställena för att köpa på. Den är mycket billigare från england (http://www.inwoodmodels.com/ )

rikardn
2011-09-02, 21:14
Tänkte mer så man kan gå å känna å klämma på radion. Även spektrumen.

Handlar över nätet gör jag nog från .se, nån av modellhobbybutikerna.
Tänkte så stödjer man dem lite oxå för en radio köper man ju oftast bara en gång eller när man byter upp sig å säljer gammal utr.

Mvh
Rikard

Michael
2011-09-03, 18:54
Det finns många Futabafantaster och det är inte helt utan anledning. Med detta sagt vill jag dock tipsa om att det finns andra system som enligt mitt fömenande är lika bra och som dessutom erbjuder fördelar med exv. fullt sortiment av telemetriutrustning. Ta en titt på Multiplex Coxckpit SX och Graupner Hotts MX16. Multiplexen har oöverträffad ergonomi och Graupners nya radio har ett prisvärt sortiment av telemetriprodukter.

Till Multiplex Cockpit SX finns trådlös lärar/elevfunktion vilket alla som trasslat in sig i en lärar/elev-kabel vet vilken fördel det innebär.

/Michael
(som sedan drygt 20 år styr med JR)

rikardn
2011-09-03, 22:58
Multiplexen ligger i ett bra prisläge vad jag kan hitta på nätet.

Skall läsa vidare på den när jag slutar jobba i nästa vecka.

Mvh
Rikard

Modellflygarn
2011-09-03, 23:16
Har kört med Sanwa, JR, Multiplex och numera Futaba. Den enda som har strulat alls är min Mutiplex Cockpit MM som numera är skrotad trots byte av hela kretskortet i sändaren. Kan vara ren otur men ändå...
Dock hade Mutiplex bra service, de andra har jag inte behövt testa.

rikardn
2011-09-05, 18:53
Det blev en DX6i för tillfället i följande paket: http://mft.nu/?ProdID=7357

Mvh
Rikard