handdator

Visa fullständig version : Kolfiberrör med diam. 22 mm eller ev. tunnväggigt alum.rör 22 mm



INGEMAR NABBING
2011-09-22, 10:48
Hej Jag söker efter någon leverantör som kan sälja ett kolfiberrör med
diametern 22 mm och som även kan erbjuda ett inner-rör.
Eventuellt kanske jag kan använda ett tunnväggigt alum.rör 22 mm.
Skall användas till undervingarna i en 1/4 skala Super Stearmankärra.
Alla tips o förslag mottagas tacksamt.
Hälsningar Ingemar Nabbing Falköping

bokis
2011-09-22, 11:30
Det finns inte nån möjlighet att ha antingen 20 eller 25 mm för annars misstänker jag att du för köpa från USA=HUA!!
http://www.tntlandinggear.com/store/shop/wing_tubes.htm
Låter som det är 7/8 wingtube du behöver ,finns på flera håll där men vet inte vem som kan ha dem i europa..

Emil
2011-09-22, 14:12
Hej!

Här finns det kolfiberrör som passar i varandra, förutsatt att toleranserna går åt rätt håll:

21X20:http://www.hab.se/kolfiber-ror-vavd--21x20x695mm-p-1948-c-242.aspx

22X21: http://www.carbix.se/product.html/kolfiberror

mvh Emil
Hoppas att det kan vara något, men billigt är det inte.

mvh Emil

INGEMAR NABBING
2011-09-22, 16:22
Tack Emil och Ni andra för hjälpen.
Ingemar Nabbing

Fyhren
2011-09-23, 10:15
Hej

Har själv använt kasserad helikopterbom bestående av tunnväggigt duraluminrör som vingrör - lätt och starkt. Ytterrör behövs inte alltid utan hål i några spryglar kan räcka, speciellt om hålen omges av vingbalken. Behöver man starkare kan man limma in ett duralplattjärn på höjden in i röret, med Hysol.

Hälsningar
Peder Fyhr
flyger i Eslövs mfk

INGEMAR NABBING
2011-09-23, 15:14
Hej och tack för Ditt svar. Jag har länge letat efter duralrör och tunn durelplåt. Har Du något bra
tips var jag hittar detta. Duralaluminium är ju ett mycket bra material för oss modellflygare.
Återkom gärna var jag kan hitta detta
Hälsningar l Ingemar Nabbing Falköping.

Fyhren
2011-09-24, 10:57
Hej

ARIGO säljer Duralmaterial som plåt och rör. Plåten finns i tunna varianter men rören är inte så tunna som i en helibom. Jag fann min helibom i skrotlådan på en hobbyhandel.

Har just fått mailsvar från ARIGO på min fråga om att köpa små mängder (de har ju ca 4 m längd på profiler och flera kvadratmeter på plåtar) och de svarade att de säljer mindre bitar men kan inte kapa till exakta mått vilket jag tolkar som att man kan köpa ungefär det man behöver och exakta mått är ju inte aktuellt heller. Jag nämnde att det var för modellflygändamål så man får då antaga att de förstod vilka små mängder det handlar om. De kanske också har skrotlådor men överblivna bitar som kan passa i våra fall.

Hälsningar
Peder Fyhr
flyger i Eslövs mfk

INGEMAR NABBING
2011-09-24, 11:02
Hej Tack för svar. Låter mycket intressant. Skulle gärna vilja kolla deras skrotlåda. Kanske kan man köpa lite
på slump. Härligt med denna sida av internet med alla hjälpsamma modellflygare.
I oktober har min klubb Ållebergs Modellflygklubb en bytes o modellflygköpmässa i Falköping. Det brukar samlas mycket
folke som träffas o pratar modellflyg samt kanske även fyndar lite material som saknas.
Hälsningar Ingemar Nabbing Falköping.