handdator

Visa fullständig version : Kurs för att ge FPV-flygare amatörradiolicens?



Michael
2011-10-03, 15:04
Eftersom det för vissa frekvensband och/eller effekter krävs att användaren av radiosändarutrustning innehar radioamatörcertifikat och amatörradiolicens så undrar jag om det skulle gå att ordna en distanskurs för alla intresserade FPV-flygare kompletterat med en eller ett par träffar på några strategiskt valda platser.

Ett tänkt upplägg är att man utifrån kursmaterialet som Föreningen Sveriges Sändareamatörer har skulle kunna genomföra en distanskurs där man via ett diskussionsforum på RCFF får möjlighet att ställa frågor och diskutera olika kursmoment. Man skulle också kunna tänka sig att centrala moment lärs ut genom videosändningar över Internet. Som kursavslutning ordnar man möjlighet till certifikatprov på några platser i landet beroende på var deltagarna bor.

Det är många som håller på med FPV och även jag är smått intresserad :-), men steget till att ta radioamatörcertifikat är ganska långt bereonde på bl.a.:

- man tror det är svårt
- det inte så lätt att hitta kurstillfällen nära hemorten
- de amatörradioklubbar som finns har huvudintresset åt annat håll än just FPV

Finns det någon licensierad radioamatör inom RCFF-sfären (Dr. Hanke?) som kan ta sig en funderare på om detta skulle vara möjligt att ordna. Såvitt jag förstår förutsätter det medverkan av Föreningen Sveriges Sändareamatörer men det borde ju inte vara omöjligt.

Inledningsvis kan vi använda denna tråd för att pejla intresset för en sådan kurs och diskutera vilka möjligheter som eventuellt finns. Exempelvis skulle man kunna tänka sig att en del av RCFFs "hälften tillbaka"-medel används för att subventionera kursen.

kamelkungen
2011-10-03, 16:34
Men det finns ju andra problem. Får man flyga på hög höjd utan att reservera luftrummet?

MrOvanhill
2011-10-03, 18:08
Jag skulle definitivt vara intresserad av att vara med vid en dylik kursverksamhet. Jag har själv gått i samma funderingar kring "hur gör man för att..."


Kamelkungens problem kan jag inte se som ett problem för min del. Stockholm där jag flyger som mest är i princip kontrollerat luftrum från 300 meter (eller om det var 150) och uppåt beroende på var man är så all flygning över de höjderna är hur som helst förbjudet här utan kontakt med flygledare. Bara att tugga i sig och gilla läget. Att lagligt få köra med högre effekt än 10 mW kan vara intressant däremot.

Kanske finns det områden med högre gränser här i trakten, men jag kommer inte riktigt ihåg hur det är. Jag skulle teoretiskt kunna kolla med lite fullskalaflygande bekanta hur det ligger till med det.

kamelkungen
2011-10-03, 21:16
Men vilket är syftet till att ta licenen? Är det enbart för kunskapens skull så kan jag förstå.

Vad gäller uteffekt så räcker 10mW för att få god räckvidd genom videolänk om man har tillräckligt bra antenner(riktantenn) tillsammans med en högkänslig mottagare. Ska man hålla sig till regler så handlar det bara om avstånd kring 150m mellan pilot och flygplan.

MrOvanhill
2011-10-03, 21:45
Intressant poäng där med effekter och antenner... Dags att varva upp bygget av min Helix igen, tror jag. Den är nästan klar ju.

Men hur menar du med omkring 150 meter mellan förare och flygplan? Som jag tolkat informationen kring UAV-klasserna på Transportstyrelsen.se så står det inte så. Man ska ju hela tiden kunna se och flyga sitt flygtyg i LOS utan visuella hjälpmedel. Med avseende på det så kan man flyga en 2-meterskärra på ganska stort avstånd utan några problem. 5-600 meter bort är inget problem, åtminstone inte för mig. Flyger man mindre maskiner med sämre visuell profil (säg Quadrokopter på ca 50cm) så förstår jag avståndet du nämner, men jag tycker som sagt fortfarande inte att jag läst om att det skulle vara förbjudet med större avstånd än så, så länge man har visuell kontakt med sin modell hela tiden. Antingen själv (inte mycket till FPV-upplevelse) eller via medhjälpare/co-pilot.

Vad har jag missat? Eller pratar du nu om räckviddsfrågan med de tillåtna effekterna för licenslösa flygförare?

För min del skulle det bara kännas bra att kunna visa papper på att jag får använda den sändareffekt som man använder som de flesta använder sig av i egenskap av FPV-flygare.

kamelkungen
2011-10-04, 20:22
Intressant poäng där med effekter och antenner... Dags att varva upp bygget av min Helix igen, tror jag. Den är nästan klar ju.

Men hur menar du med omkring 150 meter mellan förare och flygplan? Som jag tolkat informationen kring UAV-klasserna på Transportstyrelsen.se så står det inte så. Man ska ju hela tiden kunna se och flyga sitt flygtyg i LOS utan visuella hjälpmedel. Med avseende på det så kan man flyga en 2-meterskärra på ganska stort avstånd utan några problem. 5-600 meter bort är inget problem, åtminstone inte för mig. Flyger man mindre maskiner med sämre visuell profil (säg Quadrokopter på ca 50cm) så förstår jag avståndet du nämner, men jag tycker som sagt fortfarande inte att jag läst om att det skulle vara förbjudet med större avstånd än så, så länge man har visuell kontakt med sin modell hela tiden. Antingen själv (inte mycket till FPV-upplevelse) eller via medhjälpare/co-pilot.

Vad har jag missat? Eller pratar du nu om räckviddsfrågan med de tillåtna effekterna för licenslösa flygförare?

För min del skulle det bara kännas bra att kunna visa papper på att jag får använda den sändareffekt som man använder som de flesta använder sig av i egenskap av FPV-flygare.

Man får trycka ut 20dBm på 2.4GHz bandet vilket ger en räckvidd på flera km.Inga problem med räckvidden. En radio licens gör det knappast lagligt att starta upp en kinasändare som spränger ut radiovågor på alla möjliga frekvenser.

hobbyflyg klassas som just hobbyflyg och det finns en hänvisning till detta på trasportstyrelsens hemsida. Om du tillhör klass 1A eller liknande så krävs tillstånd.

hmf
2011-10-04, 21:19
Man får trycka ut 20dBm på 2.4GHz bandet vilket ger en räckvidd på flera km.Inga problem med räckvidden. En radio licens gör det knappast lagligt att starta upp en kinasändare som spränger ut radiovågor på alla möjliga frekvenser.

Jag håller med kamelkungen, 20 dBm räcker långt så länge man har bra en bra sändare, anpassade antenner och bra känslighet och filter på sin mottagare. Jag arbetar bland annat med att konstruera och producera kommunikationsradioapparater och på skoj byggde vi för ett antal år sedan om en sändare till 1 uW (1 mikrowatt, dvs 100 000 gånger mindre än tillåtna 20dBm) uteffekt och visade för tveksamma individer att den lilla uteffekten ändå ger en räckvidd på hundratals meter med rätt utrustning, även utan riktantenn.

UndCon
2011-10-05, 10:04
Jag har ett utbildningskit hemma - har redan varit i kontakt med min lokala klubb ang licensen.
Själv tar jag licensen för att få tillgång till frekvenserna runt 1.2/1.3 - inget annat.


När jag flugit i områden med mycket fullskala (under inflygningen till landningsbanan) så har jag alltid kontaktat flygledartornet, förklarat min avsikt och meddelar när jag startar och slutar och på vilka höjder jag håller mig till.

Med en vänligt inställd attityd är det inga som helst problem
//UndCon

kamelkungen
2011-10-05, 10:48
Jag har ett utbildningskit hemma - har redan varit i kontakt med min lokala klubb ang licensen.
Själv tar jag licensen för att få tillgång till frekvenserna runt 1.2/1.3 - inget annat.


När jag flugit i områden med mycket fullskala (under inflygningen till landningsbanan) så har jag alltid kontaktat flygledartornet, förklarat min avsikt och meddelar när jag startar och slutar och på vilka höjder jag håller mig till.

Med en vänligt inställd attityd är det inga som helst problem
//UndCon

Så du menar att jag kan ringa till flygledartornet och säga att jag kommer ligga inom ett visst område på en viss höjd under en viss tid och sedan accepterar dom det? Låter ju toppen om det är möjligt!

UndCon
2011-10-05, 12:41
Det var så jag gjorde iallafall...
1 ringde tornet - förklarade min avsikt med flygningen dvs filma samt hur länge jag höll på
2 de tyckte att jag skulle ringa innan jag startade, att jag inte skulle flyga högre än 30 meter samt ha en telefon de kunde ringa vid behov
(detta var bara ett par hundra meter utanför flygplatsen - under inflygningen)
3 jag ringde och meddelade start
4 jag ringde och meddelade att jag landat

5 jag meddelade att jag kommer återkomma för vidare flygningar i området och vi upprepar då samma förlopp


Det var enkelt och de var positiva till hela upplägget.

//UndCon

kamelkungen
2011-10-05, 16:18
30m är ju inte användbart. Kan man ringa och fråga om 3000m?

Oskar Andreasson
2011-10-05, 16:43
Knappast under inflygningen till en landningsbana, men väldigt intressant att veta. Vet du vart/om man kan ringa om man tex vill flyga över 120m höjd utanför närområdet till en flygplats? Är inte helt insatt i hur flygledningen är uppdelad i dessa dagar, antar att det styrs centralt någonstans?

UndCon
2011-10-05, 20:10
Mitt enkla tips är att ringa till ert lokala torn och fråga. Bara för att det går bra här behöver det gå bra hos er. Tror inte det är OK vid tex Arlanda eller Bromma med betydligt fler avgångar än Kalmar...

Impulze
2011-10-05, 20:20
Jag gör som Undcon och ringer då jag flyger över landningsbanor och flygledartorn, funkar mycket bra. Då håller dom undan dom SK60:s som brukar damma förbi med jämna mellanrum :)

//Matte

MrOvanhill
2011-10-05, 22:28
att få tillgång till frekvenserna runt 1.2/1.3
Där har vi ju också en mycket god orsak till att faktiskt skaffa ett amatörradiocert.


Man får trycka ut 20dBm på 2.4GHz bandet
Vet du apropå det hur mycket effekt man får trycka ut på 5,8GHz?

radioactive
2011-10-05, 22:39
Med en vänligt inställd attityd är det inga som helst problem
//UndCon

Jo jag körde samma förfarande när jag fotograferade flygplan (flygspottning), ringde till vakten och meddelade var jag skulle stå. Aldrig några problem utan snarare tvärtom. Jag blev bjuden en gång en tur på plattan med en vakt när en Antonov-kärra kom... Mycket tack vare att de uppskattade min attityd och inställning.

Lasse