handdator

Visa fullständig version : Kan en aluminium väska påverka signalen?



jesse78
2011-10-05, 23:42
hej! har börjat bygga en ny groundstation och hittade en lämplig aluminium väska.
Jag hade tänkt ha patch antennen och även den mindre antennen fastskruvade på den här väskan men blev lite orolig över att signalen kan komma att påverkas, kan det stämma?

Fler korkade frågor här på forumet, kom igen nu :)

rfnoise
2011-10-06, 14:19
Jag har gjort samma sak, borde inte vara några problem då antennen är gjord för att reflektera signalen från sitt eget groundplane och inte det underliggande som då blir väskan. Vore kul att höra fler teorier.

Däremot, har du en klassisk 1280P patch och så är den kalibrerad för 1140mhz ungf och mår bra av att tunas. Jag kapade till mina element så att den ligger på 1360mhz. Sen började jag bygga på en klöverantenn. Suck. :)

/Calle

jesse78
2011-10-06, 17:30
tack för svaret! måste man bygga klövern själv eller finns den till ett bra pris någonstans? jag antar att den också ersätter den vanliga korta antennen som sitter i mottagaren?

radioactive
2011-10-06, 18:32
. Sen började jag bygga på en klöverantenn. Suck. :)

/Calle

Hur gick det med klöverantennen? Inte bra eller??

Lasse

kamelkungen
2011-10-07, 11:44
Ända tipset jag har är att om du får störningar i bilden så testa att flytta antennen från väskan. Det kan uppstå reflektioner mot väskans yta som interfererar mot signalen som når antennen direkt och det kan bli knas. Men det är bara att testa o ser vad som händer.

rfnoise
2011-10-10, 21:32
Nja, den är "halvklar", hittade ett gäng sma till sma (2kontakter + riktig 3mm coax) som nyss kommit från the big ebay over there very cheap.. Är i Värmland nu och ska ta med några meter 0.8mm mig tråd. Snart så!

/Calle