handdator

Visa fullständig version : Avstånds bedömning



immo
2011-10-14, 22:44
Har kommit fram till att det är jäkla svårt att bedöma avstånd och höjd när man kör plan.
Vet ju inte om man kör upp å ner eller vad som händer där uppe :)

Tex idag, jag kör runt å ska gira tillbaka mot mig,och som jag trodde var jag en bra bit ifrån ett ensamt träd, men pang å tjoff! In i trädet flög jag, 8meter upp hamnade jag, fick ta en 6meters stege + tejpade ihop en kratta med en kvast, å med det hempulet tejpade jag fast min unika konstruktion på stegen, tillslut lyckades jag få ner härket. Hade jäkla tur att inget gick sönder, ja förutom att propellern saknas, men hade fler på lager så det var ju lugnt :)

Var nog väldigt bra att jag inte köpte nått dyrt så som jag kör ...

//Magnus

McRegor
2011-10-14, 22:54
Hej,
Ja - det är nog detta med att skynda långsamt och inte ta onödiga risker. Och inte flyga i närheten av träd när man är ovan pilot. Stora, öppna ytor nämnde jag nog tidigare och det är nog grejen för att slippa trädklättring..:)
Hälsningar
Roger

Mr J
2011-10-14, 23:02
Man ska inte flyga i närheten av träd när man är van pilot heller... :sarcastic:

immo
2011-10-14, 23:10
Jag trodde att jag var en bra bit ifrån trädet ju :)
Nu gick det ju bra, fast i fortsättningen så ska jag köra åt andra hållet istället =)

förresten en sån här pryl http://shop.textalk.se/se/article.php?id=8130&art=4545488 verkar väl vettigare än en fast tejpad htc legend under planet? Eller finns det andra vettiga små kameror?

Förbannade träd ! :)

Kennerdahl
2011-10-14, 23:58
Jag trodde att jag var en bra bit ifrån trädet ju :)
Nu gick det ju bra, fast i fortsättningen så ska jag köra åt andra hållet istället =)

förresten en sån här pryl http://shop.textalk.se/se/article.php?id=8130&art=4545488 verkar väl vettigare än en fast tejpad htc legend under planet? Eller finns det andra vettiga små kameror?

Förbannade träd ! :)

Jag har filmat en del med sånna kameror, det finns en variant som filmar HD nu så det blir lite bättre film.
Kika på de ombordklipp jag har på min youtube får du se hur det blir med min keycam.
Hur går det med flygsimulatorn?

immo
2011-10-15, 00:28
Alright där ser man, kollade på lite film på din youtube sida, såg bra ut.
Har inte hittat så många kameror, typ bara den jag länkade lite längre ner här.

Har inte kört så mycket mer i simulatorn faktiskt, FSM är inte så upphetsande faktiskt :)
Försöker köra irl så mycket jag kan bara så man får in känslan, köra ifrån olika håll och emot mig har jag inga problem med, det funkar bra, tränar landningar ifrån olika vinklar osv.

Sen har jag haft lite otur med en granhäck (för tung last) och nu senast idag , då ett stort träd va mitt i vägen där jag skulle åka, ska ut med motorsågen strax å röjja undan mitt hinder, hoppas inte grannen vaknar bara :P



Jag har filmat en del med sånna kameror, det finns en variant som filmar HD nu så det blir lite bättre film.
Kika på de ombordklipp jag har på min youtube får du se hur det blir med min keycam.
Hur går det med flygsimulatorn?

pgrts
2011-10-15, 09:15
Häckar buskar och träd tillhör de arterna som gärna attackerar modellflygplan så det är bara att vara beredd på att klättra eller riva sönder sig i piggebuskar. Det är inte bara modellflygare som har denna erfarenheten. Är det inte i serien snobben (peanuts) som vi har en drakflygare som alltid hamnar i träden.
23643
http://www.mfksnobben.se/images/galleri/0607/060706-tall.JPG
och sen är det dags att klättra på grenar dubbelt så högt.
http://www.mfksnobben.se/images/galleri/0607/060706-helge.JPG

immo
2011-10-15, 09:33
Skönt att man inte är ensam iaf, så behöver man inte känna sig unik på den fronten åtminstone :P

PatrikE
2011-10-15, 12:02
Itsajten har HD kameran.
http://www.itsajten.com/sv/artiklar/foto-video/spionkameror/spionkamera-i-nyckelring.html

K (http://www.itsajten.com/sv/artiklar/foto-video/spionkameror/spionkamera-i-nyckelring.html)om ihåg minneskort..

bokis
2011-10-15, 12:13
Det som jag föröker gör för att undvika trädsmällar är att alltid ha himmelen bakom flygplanet.
Låter lite konstigt kanske och är det trångt så blir det svårt..Men då flyger jag helst inte.
Djupseendet är obefintligt hos mig och varierar med ljuset,vissa väderlekar så är det hopplöst..
Men är jag inte bombsäker på att det är fritt så flyger jag med det blåa eller moln som bakgrund,träden brukar inte hoppa upp dit.
Och är det trångt där man ska landa så står jag gärna när tröskeln till fältet och flyger förbi mig på nån meters höjd,ger mig också en viss trygghet men det finns nog många "lösningar" på detta,det här är nåt som passar mig!

immo
2011-10-15, 13:58
Hej!

Ja jag såg den där kameran på en annan sida också, fast den hade dom tagit bort ur sortimentet pga att dom hade problem med kvaliten just på den kameran.

http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?template_file=product.html&artnr=760106
Finns också såg jag, endast 15gram


Itsajten har HD kameran.
http://www.itsajten.com/sv/artiklar/foto-video/spionkameror/spionkamera-i-nyckelring.html

K (http://www.itsajten.com/sv/artiklar/foto-video/spionkameror/spionkamera-i-nyckelring.html)om ihåg minneskort..

immo
2011-10-15, 14:00
Ja det är hopplöst att veta avståndet ibland, t om, hur planet ligger i luften, vet knappt ut eller in, stallar jag planet, är jag upp å ner, va händer där uppe ... det tycker jag är mest skrämmande med flygningen faktiskt, just att man inte vet. vill ju inte smälla i backen å köpa ännu fler delar :)



Det som jag föröker gör för att undvika trädsmällar är att alltid ha himmelen bakom flygplanet.
Låter lite konstigt kanske och är det trångt så blir det svårt..Men då flyger jag helst inte.
Djupseendet är obefintligt hos mig och varierar med ljuset,vissa väderlekar så är det hopplöst..
Men är jag inte bombsäker på att det är fritt så flyger jag med det blåa eller moln som bakgrund,träden brukar inte hoppa upp dit.
Och är det trångt där man ska landa så står jag gärna när tröskeln till fältet och flyger förbi mig på nån meters höjd,ger mig också en viss trygghet men det finns nog många "lösningar" på detta,det här är nåt som passar mig!

radioactive
2011-10-15, 14:19
Itsajten har HD kameran.
http://www.itsajten.com/sv/artiklar/foto-video/spionkameror/spionkamera-i-nyckelring.html

K (http://www.itsajten.com/sv/artiklar/foto-video/spionkameror/spionkamera-i-nyckelring.html)om ihåg minneskort..

Den kameran har MPeg4-avi-format och det är INTE den riktiga HD-kameran. Den har en fuskvariant, dvs lägre upplösning som är digitalt uppförstorad. Den riktiga HD-kameran har MOV264-format.

http://www.techmoan.com/blog/2011/2/18/finally-a-real-hd-mini-keyring-spy-camera-11-808.html

Jag köpte min från en av de få som säljer den riktiga kameran på Ebay:

http://www.ebay.co.uk/itm/Ture-HD-Mini-keyfob-camera-1280-X-720P-video-recorder-/150633934807?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item23127b6fd7

Tråd på RCGroups.com som handlar om denna kameran:

http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=18166806&postcount=3531

Det är lätta bli lurad med alla dessa keychainkameror som finns på marknaden. Så tänk på MOV264-format, 720p.

Lasse

Kennerdahl
2011-10-15, 15:28
Alright där ser man, kollade på lite film på din youtube sida, såg bra ut.
Har inte hittat så många kameror, typ bara den jag länkade lite längre ner här.

Har inte kört så mycket mer i simulatorn faktiskt, FSM är inte så upphetsande faktiskt :)
Försöker köra irl så mycket jag kan bara så man får in känslan, köra ifrån olika håll och emot mig har jag inga problem med, det funkar bra, tränar landningar ifrån olika vinklar osv.

Sen har jag haft lite otur med en granhäck (för tung last) och nu senast idag , då ett stort träd va mitt i vägen där jag skulle åka, ska ut med motorsågen strax å röjja undan mitt hinder, hoppas inte grannen vaknar bara :P

Jag drar då slutsatsen att du inte skulle ta skada av att köpa Realflight eller Phenix då´rå.. :lollypop:

Kennerdahl
2011-10-15, 15:32
Itsajten har HD kameran.
http://www.itsajten.com/sv/artiklar/foto-video/spionkameror/spionkamera-i-nyckelring.html

K (http://www.itsajten.com/sv/artiklar/foto-video/spionkameror/spionkamera-i-nyckelring.html)om ihåg minneskort..

Min kamera filmar i 720x640 men trro jag betala 265kr ink 2Gb microminne. :)
Kan dessvärre inte länka då jag fick köpebeskrivningen i ett mail för länge sen.
Vet att de finns sjukt billigt i USA, det va där privatpersonen hade köpt dom han sålde.

McRegor
2011-10-15, 16:42
Hej igen,
Min åsikt är att du lugnt kan avvakta med kameran. För det första skall du koncentrera dig på att lära dig att flyga och Kennys förslag om att du nog borde köra lite mera simulator tror jag är rätt väg - då slipper du laga ideligen. Det är givet att du har svårt att bedöma både avstånd och kärrans läge i luften då du är nybörjare för det är så mycket information som hjärnan skall bearbeta och du har ju egentligen ingen kunskap alls om detta sen tidigare - och så enkelt är det inte som det kan se ut när erfarna flygare flyger.
Sen detta med att filma...I det nybörjarstadium du befinner dig så kommer filmerna att bli oerhört "hoppiga" och föga njutbara. Så låt detta med filmning från onboard-kamera vara ett tag tills du dels kan flyga bättre, dels har en kärra som kanske är mera lämplig så att filmerna går att titta på utan att få huvudvärk..:)
Bara sagt i all välmening och så du inte skall tappa sugen för du kommer att få slita en hel del innan nån form av säkerhet infinner sig.
Hälsningar
Roger

immo
2011-10-15, 21:46
Tackar för tipset!
ska kika på den där


Den kameran har MPeg4-avi-format och det är INTE den riktiga HD-kameran. Den har en fuskvariant, dvs lägre upplösning som är digitalt uppförstorad. Den riktiga HD-kameran har MOV264-format.

http://www.techmoan.com/blog/2011/2/18/finally-a-real-hd-mini-keyring-spy-camera-11-808.html

Jag köpte min från en av de få som säljer den riktiga kameran på Ebay:

http://www.ebay.co.uk/itm/Ture-HD-Mini-keyfob-camera-1280-X-720P-video-recorder-/150633934807?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item23127b6fd7

Tråd på RCGroups.com som handlar om denna kameran:

http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=18166806&postcount=3531

Det är lätta bli lurad med alla dessa keychainkameror som finns på marknaden. Så tänk på MOV264-format, 720p.

Lasse

immo
2011-10-15, 21:49
Simulator i all ära, men jag får kombinera med min wingdragon och FSM simulatorn tills vidare, får se om jag kommer över nån billig phoenix annars. hålla sig i luften, svänga utan att tappa höjd å landa är inga större bekymmer. Det läskiga som jag tycker mest är att jag får dålig pejl på hur planet ligger när man är på högre höjd, men övning ger färdighet :)


Min kamera filmar i 720x640 men trro jag betala 265kr ink 2Gb microminne. :)
Kan dessvärre inte länka då jag fick köpebeskrivningen i ett mail för länge sen.
Vet att de finns sjukt billigt i USA, det va där privatpersonen hade köpt dom han sålde.

immo
2011-10-15, 21:58
Halloj!
Jag gillar att ha framförhållning, så jag har filmningen på is tillsvidare, men jag undersöker vad för kameror som finns tills den dagen kommer :)
Kikar på plan varje dag, fast jag vet att jag inte kommer köpa något inom närmsta tid, tror det blir ett EZ hawk när den dagen kommer.

Jag borde besöka klubben nångång, men känns så jäkla fjuttigt å komma med ett eldrivet wingdragon, jag kommer bli mobbad :)

Annars så känner jag ingen som håller på med modellflyg, så man är ju lite "ensam"
Men visst är det svårt med avståndet och kärrans läge i luften, det är det läskigaste som jag upptäckt iaf.

En sak jag tänkte på, vad är räckvidden egentligen? jag är nervös av att tappa kontakten med planet :)
Det räcker med att motorn lägger av när batteriet är slut nu, tur att det glider skapligt bra och man kan dra motorn en sista vända precis innan landningen.

Trevlig helg!

//Magnus


Hej igen,
Min åsikt är att du lugnt kan avvakta med kameran. För det första skall du koncentrera dig på att lära dig att flyga och Kennys förslag om att du nog borde köra lite mera simulator tror jag är rätt väg - då slipper du laga ideligen. Det är givet att du har svårt att bedöma både avstånd och kärrans läge i luften då du är nybörjare för det är så mycket information som hjärnan skall bearbeta och du har ju egentligen ingen kunskap alls om detta sen tidigare - och så enkelt är det inte som det kan se ut när erfarna flygare flyger.
Sen detta med att filma...I det nybörjarstadium du befinner dig så kommer filmerna att bli oerhört "hoppiga" och föga njutbara. Så låt detta med filmning från onboard-kamera vara ett tag tills du dels kan flyga bättre, dels har en kärra som kanske är mera lämplig så att filmerna går att titta på utan att få huvudvärk..:)
Bara sagt i all välmening och så du inte skall tappa sugen för du kommer att få slita en hel del innan nån form av säkerhet infinner sig.
Hälsningar
Roger

Mr J
2011-10-15, 22:24
Jag borde besöka klubben nångång, men känns så jäkla fjuttigt å komma med ett eldrivet wingdragon, jag kommer bli mobbad :)



Fel!
I vår klubb flyger folk alla sorters elplan, från Wingdragon till 5000W Hotliners.
Metanol och bensinkärror och även en del jetplan, och ingen blir mobbad.
Huvudsaken att alla har kul med sitt flygande, sen spelar det ingen större roll hur man kommer upp i luften....

Jag är övertygad om att det fungerar på samma sätt i de flesta klubbar.
Just nu är du nybörjare, men glöm inte att "ässen" i en klubb du går med i själva var nybörjare och behövde en massa hjälp för en del år sen.

Det huvudsakliga syftet med en klubb är att sprida vår underbara hobby och att genom att skaffa nya medlemmar säkerställa klubbens fortlevnad, och det gör man då fasen inte genom att mobba nybörjare.

Som du har märkt här i forumet så är folk bara glada över att kunna hjälpa till, precis likadant är det i alla klubbar jag har besökt.

Så tveka inte att ta kontakt med en klubb, det är nog det allra bästa rådet vi kan ge dig.

radioactive
2011-10-15, 22:40
Det räcker med att motorn lägger av när batteriet är slut nu

Jag håller fullständigt med föregående talare... alla har varit nybörjare med fjuttiga flygplan, så skit i det och gå med i klubben. Du kommer alldeles säkert att bli varmt välkommen.

Men nu till något allvarligare.... kör aldrig batteriet så att motorn dör, då är risken stor att du tar kål på batteriet. Lipos får inte tömmas under 3.2 volt (en del säger 3.0, men det är för lågt om batteriet ska hålla länge). Skaffa en voltage buzzer (LVA - low voltage alert) som varnar när batterispänningen sjunker för lågt.

Lasse

Kennerdahl
2011-10-16, 01:59
Jag borde besöka klubben nångång, men känns så jäkla fjuttigt å komma med ett eldrivet wingdragon, jag kommer bli mobbad :)

Annars så känner jag ingen som håller på med modellflyg, så man är ju lite "ensam"
Men visst är det svårt med avståndet och kärrans läge i luften, det är det läskigaste som jag upptäckt iaf.

En sak jag tänkte på, vad är räckvidden egentligen? jag är nervös av att tappa kontakten med planet :)


Kan intyga att det är otroligt blandat i Tullinge MF också, allt från 60g deprånflyg till stora jetplan, och det är alltid kul med nya ansikten på fältet så varför vara "ensam" med sin hobby när det finns så många flygvänner att dela den med.. Kila ner till klubben när du får tid! :)

Om du skulle logga lite flygtid i en realistisk flygsim skulle du lära dig hur planet ligger även om du inte kan orientera dig riktigt genom att tolka riktningsförändringen på planet kontra till dina inputs. Det är reaktion och muskelminnet som behöver träning så du "slipper tänka" på vad du gör, även när du inte riktigt vet vad det är du har gjort.. :sarcastic:

På en vettig 2,4Ghz system är det 1km som är minimum, jag har aldrig tappat kontakten med ett plan och då har jag flugit så högt att jag inte ser det längre, det är lugnt så länge du inte ska köra med FPV.. :)

Trevlig helg på dig me!

McRegor
2011-10-16, 09:16
Hej,
Kan bara hålla med föregående "talare" att du givetvis skall besöka en klubb om du har nån i närheten.Det dyker upp ett flertal nybrjare varje säsong och Winddragon är ingen ovanlig kärra i dessa sammanhang så inte blir du mobbad för detta. Även vi lite mera erfarna flyger ofta enklare kärror så åk till klubben och få lite hjälp - då kommer du säkert igång bättre och snabbare och förhoppningsvis med mindre skador på kärran. Och inte minst får du träffa likasinnade och snacka RC-flyg vilket är en av de viktigaste delarna med klubblivet...:)
Hälsningar
Roger

immo
2011-10-16, 09:20
Jag är nästan i shock faktiskt vad mycket hjälp jag fått dom senaste dagarna, inte alls van att få så mycket hjälp i forum.
I dom flesta andra blir man idiot förklarad och ifrågasatt, fast då handlar det om andra saker och inte den här hobbyn.

Ska försöka hitta på någon som är med i klubben här i stan, inte hittat nån kontakt på deras sida tyvärr


Fel!

Som du har märkt här i forumet så är folk bara glada över att kunna hjälpa till, precis likadant är det i alla klubbar jag har besökt.

Så tveka inte att ta kontakt med en klubb, det är nog det allra bästa rådet vi kan ge dig.

immo
2011-10-16, 09:26
1km ... ja då har jag inget att oroa mig för än så länge iaf :)
är som mest några hundra meter bort skulle jag tro, FPV får vänta, men det verkar ju grymt häftigt :)

Nu ska jag bara lära mig flyga ordentligt, sen får jag uppgradera mig till EZ hawken , en bra laddare, massa batterier och kanske eventuellt en annan radio som kan följa med även till nästa plan, så man har nått att växa med.

Hade gott!

//Magnus




På en vettig 2,4Ghz system är det 1km som är minimum, jag har aldrig tappat kontakten med ett plan och då har jag flugit så högt att jag inte ser det längre, det är lugnt så länge du inte ska köra med FPV.. :)

Trevlig helg på dig me!

immo
2011-10-16, 09:31
Halloj.
Vet att Lipos inte får köras slut helt, men i det här planet var det NiMH batterier, lite konstigt egentligen ... men men så illa är det faktiskt :)

Nästa plan får utrustas bättre , fast med en sån dära voltage buzzer, sitter den i planet och skickar en signal till radion som piper?

//Magnus




Men nu till något allvarligare.... kör aldrig batteriet så att motorn dör, då är risken stor att du tar kål på batteriet. Lipos får inte tömmas under 3.2 volt (en del säger 3.0, men det är för lågt om batteriet ska hålla länge). Skaffa en voltage buzzer (LVA - low voltage alert) som varnar när batterispänningen sjunker för lågt.

Lasse

immo
2011-10-16, 09:35
Jag får följa erat råd och försöka kontakta klubben, om jag lyckas få tag i någon :)
Alltid bra att få råd öga mot öga, tips å tricks är ju aldrig fel.
Så kanske man får chansen att testa på andra plan också, samt får ratta ett 4kanals plan, min wingdragon är ju endast ett 3kanals, funkar ju bra att lära sig på, men tillslut blir det ytterligare en spak att ratta på :)

//Magnus



Hej,
Kan bara hålla med föregående "talare" att du givetvis skall besöka en klubb om du har nån i närheten.Det dyker upp ett flertal nybrjare varje säsong och Winddragon är ingen ovanlig kärra i dessa sammanhang så inte blir du mobbad för detta. Även vi lite mera erfarna flyger ofta enklare kärror så åk till klubben och få lite hjälp - då kommer du säkert igång bättre och snabbare och förhoppningsvis med mindre skador på kärran. Och inte minst får du träffa likasinnade och snacka RC-flyg vilket är en av de viktigaste delarna med klubblivet...:)
Hälsningar
Roger

MrOvanhill
2011-10-16, 10:13
Samma sak med min klubb. Folk flyger allt från hemsnickrade frigolitplan i för en femtilapp plus billig kinaelektronik upp till vansinnesdyra kolfibermonster på 4 meters spännvidd med den senaste elektroniken från finmärkena. Alla har lika roligt och alla hjälps åt. Du kommer ganska snart märka att prislappen inte är av så värst stor betydelse i modellflyghobbyn när allt kommer till kritan. Det som är väsentligt hos såna som oss är flygintresset och det blir ju varken större eller mindre beroende på priset på modellen.

Faktum är att det inte är ovanligt att de som kör de allra dyraste och finaste modellerna dyker upp med hemsnickrade alster i lågbudgetformat med jämna mellanrum just för charmen av att flyga nånting man snickrat ihop alldeles själv också.

Ta du och knata iväg till närmaste modellflygklubb så fort du kan, ta stolt med dig ditt flygplan. Flyg, fråga, titta och framför allt inspireras av att umgås med likasinnade.

immo
2011-10-16, 10:19
Det låter ju tryggt iaf :) Men ska ta å göra det, ska undersöka å kolla om jag hittar någon som brukar åka dit, för som jag skrivit tidigare så vet man ju inte när någon är där, eller hur man ska få tag i någon :)



Samma sak med min klubb. Folk flyger allt från hemsnickrade frigolitplan i för en femtilapp plus billig kinaelektronik upp till vansinnesdyra kolfibermonster på 4 meters spännvidd med den senaste elektroniken från finmärkena. Alla har lika roligt och alla hjälps åt. Du kommer ganska snart märka att prislappen inte är av så värst stor betydelse i modellflyghobbyn när allt kommer till kritan. Det som är väsentligt hos såna som oss är flygintresset och det blir ju varken större eller mindre beroende på priset på modellen.

Faktum är att det inte är ovanligt att de som kör de allra dyraste och finaste modellerna dyker upp med hemsnickrade alster i lågbudgetformat med jämna mellanrum just för charmen av att flyga nånting man snickrat ihop alldeles själv också.

Ta du och knata iväg till närmaste modellflygklubb så fort du kan, ta stolt med dig ditt flygplan. Flyg, fråga, titta och framför allt inspireras av att umgås med likasinnade.

Kennerdahl
2011-10-16, 10:30
Det låter ju tryggt iaf :) Men ska ta å göra det, ska undersöka å kolla om jag hittar någon som brukar åka dit, för som jag skrivit tidigare så vet man ju inte när någon är där, eller hur man ska få tag i någon :)

Åk dit när det är soligt och inte blåser så mycket har nog alla samlats på ett ställe slipper du jaga enskilda individer. :)

Såg att de har en bra nyckelringskamera på HK för 50kr + avgifter också:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__13447__Turnigy_KeyChain_Camera_w_o_memory_card.h tml

MrOvanhill
2011-10-16, 10:34
Appropå att testa andras modeller så är det ju inte ovanligt att det finns någon eller några i de flesta klubbar som har tillgång till dubbelkommandosystem. Med sådana kan vem som helst testa att flyga nästan vad som helst med lite lagom assistans. Ofta är inte dubbelkommandogrejorna med till fältet varje dag man åker ut, men de som har såna grejor brukar ofta gärna ta med sig dem vid ett annat tillfälle om önskemål finns.

McRegor
2011-10-16, 10:51
Hej,
Och sen har ju många klubbar skolflygkärror med dubbelkommando så där har du ju möjlighet att testa nåt annat även om du är total nybörjare. Och då kan du ju samtidigt passa på att ta några flyglektioner för då har du mycket större sannolikhet att lyckas bra med din egen kärra sen.
Hälsningar
Roger

immo
2011-10-16, 21:05
Godkväller!
Ska åka dit nåndag, dom här dagarna har ju vart grymt fina :)
Kikade på kameran, va grymt bra pris, samma kamera här hemma kostar 300-400:- har jag sett, funkar det bra att beställa ifrån hobbyking? Kanske blir en kamera och den dära sändarväskan så man kan värma händerna i :)



Åk dit när det är soligt och inte blåser så mycket har nog alla samlats på ett ställe slipper du jaga enskilda individer. :)

Såg att de har en bra nyckelringskamera på HK för 50kr + avgifter också:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__13447__Turnigy_KeyChain_Camera_w_o_memory_card.h tml

immo
2011-10-16, 21:06
Kikade på klubbens hemsida, dom hade tydligen sån utrustning så man fick komma dit å testa på, så det verkar ju lovande iaf :)


Appropå att testa andras modeller så är det ju inte ovanligt att det finns någon eller några i de flesta klubbar som har tillgång till dubbelkommandosystem. Med sådana kan vem som helst testa att flyga nästan vad som helst med lite lagom assistans. Ofta är inte dubbelkommandogrejorna med till fältet varje dag man åker ut, men de som har såna grejor brukar ofta gärna ta med sig dem vid ett annat tillfälle om önskemål finns.

immo
2011-10-16, 21:08
Yes, klubben hade skolflyg å dubbelkommando grejer, så jag ska försöka ta mig ut å prata med nån där.
Ska bara nån passande dag, för vill ju inte köpa ett dyrt plan å krascha det första jag gör :)


Hej,
Och sen har ju många klubbar skolflygkärror med dubbelkommando så där har du ju möjlighet att testa nåt annat även om du är total nybörjare. Och då kan du ju samtidigt passa på att ta några flyglektioner för då har du mycket större sannolikhet att lyckas bra med din egen kärra sen.
Hälsningar
Roger

radioactive
2011-10-16, 21:17
Såg att de har en bra nyckelringskamera på HK för 50kr + avgifter också:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__13447__Turnigy_KeyChain_Camera_w_o_memory_card.h tml

Kom ihåg att det är ingen HD-kamera. Kvaliteten är hyfsad för pengarna. Grabben har en sådan som han fick av mig närjag bytte upp mig till en riktig HD (720p).

Lasse

immo
2011-10-16, 21:28
Man får vad man betalar för :)


Kom ihåg att det är ingen HD-kamera. Kvaliteten är hyfsad för pengarna. Grabben har en sådan som han fick av mig närjag bytte upp mig till en riktig HD (720p).

Lasse

Kennerdahl
2011-10-16, 21:30
Kom ihåg att det är ingen HD-kamera. Kvaliteten är hyfsad för pengarna. Grabben har en sådan som han fick av mig närjag bytte upp mig till en riktig HD (720p).

Lasse

720p är ju bara "HD light" men ok, det blir säkert bättre bild än i 480p. Är det värt prispåslaget då? Har du kikat på filmerna jag tagit med min? Kan du länka till något du har filmat med din?

radioactive
2011-10-16, 21:36
720p är ju bara "HD light" men ok, det blir säkert bättre bild än i 480p. Är det värt prispåslaget då? Har du kikat på filmerna jag tagit med min? Kan du länka till något du har filmat med din?

Ja jag tycker att den nya kameran är värt det högre priset. Den har ju 16x9-format istället för 4x3 som den gamla och kvaliteten är avsevärt bättre..... kolla jämförelsen mellan en vanlig keychain och en HD. Det är en review på HD-kameran (#11) med en jämförelse 7 minuter in i filmen. Men titta gärna på hela klippet, det innehåller mkt nyttig info.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=uj26JjSiazQ#!

Lasse