handdator

Visa fullständig version : tricopter vinkel



per
2011-10-16, 13:45
hej e det nån som kan svara på hur noga det är med 120graders vinkel på armarna.kör me ett kk kort.mvh per:)

PatrikE
2011-10-16, 16:05
Det är inte så viktigt.
Inom 10 grader märks inte.
Bara man håller symetrin hyfsat.
Det är ju inte direkt nån atomvetenskap vi sysslar med. :sarcastic:

DrHanke
2011-10-16, 21:24
Dadde har en riktigt bra template så man får allt rätt. Ju nogrannare man är ju bättre blir resultatet :)

http://rcexplorer.se/page24/files/Tricoptertemplate.pdf

radioactive
2011-10-16, 21:28
hej e det nån som kan svara på hur noga det är med 120graders vinkel på armarna.kör me ett kk kort.mvh per:)

Man kan också köra med en T-copter-variant... ex. som denna

http://www.youtube.com/watch?v=93CbryI4gUc

Lasse

Mr_Handsome
2011-10-17, 09:03
Inte för att vara sånn men vinkeln spelar ingen roll så länge men strävar efter att ha en tyngdpunkt som ligger strax framför centrum (bakre rotorn lutar vilket ger den sämre lyftkraft) och att kkboarden ligger i centrum av trekanten. Triangeln som propellrarna bildar är optimalt en liksidig triangen men behöver inte vara helt perfekt.

radioactive
2011-10-17, 09:44
Inte för att vara sånn men vinkeln spelar ingen roll så länge men strävar efter att ha en tyngdpunkt som ligger strax framför centrum (bakre rotorn lutar vilket ger den sämre lyftkraft) och att kkboarden ligger i centrum av trekanten. Triangeln som propellrarna bildar är optimalt en liksidig triangen men behöver inte vara helt perfekt.

Jag har läst lite diskussioner om detta att placera tyngdpunkten lite framför mittpunkten, men det råder lite delade meningar om att effekten är negligerbar och skulle då gälla bara på riktigt stora tricopters. Så jag är lite osäker på om det behövs. Vad säger den samlade expertisen?

Lasse

Malx
2011-10-17, 10:09
kkboarden ligger i centrum av trekanten.
Jag har inte ett kk-kort men det är bara gyron va? I sådanna fall kan du placera kortet precis var du vill. (rotationerna i en fast kropp är identiska överallt). Bara om du har accelerometrar börjar det spela roll. Sen finns det väl ofta praktiska skäl att placera kortet centralt.

Tyngpunkten bör nog ligga centralt eftersom normaltillståndet ändå är stillastående hovring, det är också där du vill ha maximal reglermån. Det gör mindre om en motor får jobba (aningen, troligtvis negligerbart) hårdare när man är i rörelse och kräver mindre precision. Jag skulle försöka placera den centralt men hellre hamna något framför än bakom.

Mr_Handsome
2011-10-17, 14:43
Jag har inte ett kk-kort men det är bara gyron va? I sådanna fall kan du placera kortet precis var du vill. (rotationerna i en fast kropp är identiska överallt). Bara om du har accelerometrar börjar det spela roll. Sen finns det väl ofta praktiska skäl att placera kortet centralt.

.

Sant om KK-kortets placering om det bara är gyron.