handdator

Visa fullständig version : Jerry Bates SBD Dauntless 100"



Ompa
2011-11-05, 09:54
Tänkte smyga igång en tråd om mitt kommande projekt.
Ett ritningsbygge från Jerry Bates. SBD Dauntless.

I dags läget har jag ännu inte bestämt mig för vilken individ jag ska bygga, men det kommer åtminstone bli en verision 5.

I ärlighetens namn är det lite tidigt att kanske starta en ny tråd då jag även snart ska flytta, igen, men är samtidigt lite sugen på att slänga ut vad som är på gång.

Förra veckan fick jag mina lind lister levererade som jag ska använda till kroppen, så det var ju bara att börja lägga upp derlarna på ritningen och starta identifieringen.
Ska nämna att jag har ett short kit från Belair i england som håller mycket hög kvalitét.

Jag har inte limmat något ännu, utan bara "torrmonterat" delarna till främre övre kropps halvan. Dock inte helt utan huvudbry.
De övre sk "Exhaust baffle" som var med i short kitet är 1/4" för breda. Jag har min teori om detta och ska kontakta Jerry Bates i veckan om detta.

Bifogar några bilder på förra veckans pussel. Man ser också tydligt att nämnda delar är för stora. Men när jag lägger dom på ritningen så är dom helt exakta.
Har kollat en tråd på RCMF där en kille i England bygger en likadan modell, hans "Exhaust baffel" är betydligt smalare.

ewalds
2011-11-05, 10:31
Kul att du är på G igen, Tomas:)
Ser mycket fram emot att följa bygget!!
Men....flytta igen?? får du aldrig nog??:)

/Micke

Ompa
2011-11-05, 10:40
Tja, vad gör man inte för barnen. Tyvärr så har det här området omvandlats till "Party Zon" och passar inte mina 7åringar. Lekparken förvandlas till urinoar och soptipp på helgerna, så nu har jag fått nog. Flyttar til ett betydligt lugnare område omkring 1/12.

ewalds
2011-11-05, 10:45
Skönt att det blir i positiv riktning!!
Naturligtvis ska man måna om dom små!!

Lycka till!!

Ompa
2011-11-05, 10:46
Gårdagens prestationer.

Skaravade långerongerna till kroppssidorna och limmade fast dom på de sk "Crutch formers"
Dessa utgör ju stommen till hela mankemanget med uppbyggnaden av brandvägg och tankutrymme.
Dessa delar limmas med 30min epoxi.

24268 24269
Här är själva skaravadet av Långerongerna. Det kommer senare bli en dubblering av skarven på insidan för säkerhetsskull.

24270
Långerongerna limmade mot "Crutch former"

24271
I första inlägger nämnde jag att dom övre "Exhaust baffels" var för breda. Dessa är nu kapade till rätt bredd.

Ompa
2011-11-05, 10:51
Tack Micke :)

affas
2011-11-05, 11:58
Flott maskin, hva slags motor planlegger du i den?

mvh
Alf

Ompa
2011-11-05, 14:27
Flott maskin, hva slags motor planlegger du i den?

mvh
Alf

Ja om allt går som plannerat så är det tänkt att det ska bli en Moki 180 radial. Det är en helt ny motor från Moki som ännu inte är släppt, (tror jag) men när min maskin börjar närma sig färdig så tror jag nog den finns på marknaden :sarcastic:

ewalds
2011-11-05, 15:57
En Moki vore ju fantastiskt underbart, tycker jag!!
Kan väl få va lite avis dårå??:)

Va inne på RSCB (http://www.rcscalebuilder.com/) o kollade, det finns en hel del Dauntless-trådar där, om du är intresserad??
Skrev "dauntless" i search-rutan o det kom fram en hel del...

Bara som ett tips för inspiration och annat??:)

Ha en skön lördakväll!

/Micke

Per P
2011-11-05, 18:16
Underbart Ompa! Detta som vi snackat om i telefon både en o en massa gånger, att du kommit så långt att du kommer igång igen, det är riktigt kul. Kör så det ryker balsaspån nu =)

Ompa
2011-11-05, 18:33
Tack Per. Jag fräser på i min takt och i mån av tid. Det känns kul att vara igång igen, och att bygga från ritning är ju en liten utmaning :sarcastic:

Ompa
2011-11-05, 18:47
Det blev lite mer presterat i dag, men nu lägger vi ner Dauntless tillverkningen för i kväll.

24274
Började dagen med att limma Firewall Braces mot tidigare konstruktion.

24275
Spant 1-4 har limats på plats.

24276
Här skulle egentligen spant nr 5 klämmts in mellan 4&6...

24277
...men ett troligt Cad fel har gjort detta spant alldeles för smalt i ytterkant. Efter konsultation med ur gurun Sweeper med sina superba råd, stort tack Göran, så har jag börjat bygga på spantet för att sedan forma till det så det antar rätta proportioner. Vi får se om det blir tid över i morgon att börja bearbeta spantet.

Hur som helst så går arbetet framåt, och det är roligt. Det kommer fortgå fram till flytten så att övre kroppen är så pass färdig att den kan flyttas från arbetsbordet utan att fara ihop som ett korthus. Dvs att samtliga spant och lister måste komma på plats innan flytten... :victorious:

Lelle
2011-11-06, 07:11
Härligt att se att du kommit igång på riktigt igen Ompa. Men ställ inte upp allför många "måsten" för då blir det lätt att du tar genvägar, och jag känner dej allför väl för att du skulle göra det. En sak i taget.

Blir en sann fröjd att följa ditt bygge.:)

Sweeper
2011-11-06, 14:38
Härligt att se hur bygget börjar så smått ta form.:lollypop:

Inget att tacka för, det är bara skoj att kunna hjälpa till med råd där jag kan. :)



Göran

Ompa
2011-11-07, 21:20
Härligt att se att du kommit igång på riktigt igen Ompa. Men ställ inte upp allför många "måsten" för då blir det lätt att du tar genvägar, och jag känner dej allför väl för att du skulle göra det. En sak i taget.

Blir en sann fröjd att följa ditt bygge.:)

Lelle, det är lugnt. Det här bygget blir 100% kravlöst :sarcastic:
Det blir bara byggt när tid och lust finns och just nu brinner flitens låga starkt, men dessvärre är det som alltid när det gäller mig värre att få tiden att räcka till. Varför har inte dygnet 30 timmar???

Men man får se det från den ljusa sidan, bygget räcker ju längre och jag har definitivt inte bråttom. Speciellt med tanke på det önskade motor valet.
Blir nog många gropar att gräva åt andra innan man har den skönheten i sin ägo :lollypop:

Ompa
2011-11-07, 21:23
Härligt att se hur bygget börjar så smått ta form.:lollypop:

Inget att tacka för, det är bara skoj att kunna hjälpa till med råd där jag kan. :)



Göran

Kul att du gillar tråden Göran.
dina tipps och råd är alltid som en skänk från ovan, och lika välkomna som solen på våren :lollypop:

Ompa
2011-11-18, 14:38
Jag lever, och bygget går i sedvanlig "Ompa fart", dvs långsamt... :toetap05:
Men så visste jag ju att det skulle bli. Det stundar ju som sagt flytt och det har varit mycket barnaktiviteter senaste helgen.

Förra veckan fick jag modda ett spant samt skarva långeronger. Han få dit några spant samt långeronger i förmiddags men ska fortsätta skarva och sedan limma långeronger.
I morgon så är det handboll för hela slanten, och som förälder är man väll tvungen att ställa upp :fans:

Men senast söndag så kommer det bilder på det lilla som blir gjort i helgen...

matbos
2011-11-18, 16:23
Det vill jag se för Dauntlessen är ett härligt flyge tyg. :lollypop:

hjalleo
2011-11-18, 16:31
Hej Tomas!

Vad skoj att se att du är igång och bygger igen. :applouse:

Det ska bli roligt att följa din tråd och riktigt spännande med ditt motorval.

Vet det gäller takten du bygger i så har jag kommot fram till att ju längre tid det tar att bygga desto billigare blir ju hobbyn per timme.:sarcastic::sarcastic:

Lycka till och uppdatera flitigt!

Mvh Olov

Modellflygarn
2011-11-18, 17:10
Hej Tomas!

Vad skoj att se att du är igång och bygger igen. :applouse:

Det ska bli roligt att följa din tråd och riktigt spännande med ditt motorval.

Vet det gäller takten du bygger i så har jag kommot fram till att ju längre tid det tar att bygga desto billigare blir ju hobbyn per timme.:sarcastic::sarcastic:

Lycka till och uppdatera flitigt!

Mvh Olov

Jösses vad min hobby måste vara billig per timme... Har jag aldrig märkt! :)

Lycka till Tomas. Kul att du är på g igen!

Ompa
2011-11-20, 14:08
Tur att man kan omvandla något till "billigt" i den här hobbyn :sarcastic:

Som sagt så blev det lite gjort i helgen iaf.

24551 24552 24553
Bildern här ovan visar listerna som nu kommit på plats.

24554
Limmade även radio bordet på plats. Det är alltså här radioutrustningen sitter på den riktiga kärran. En annna stor fördel med att få den på plats var att kroppen blev betydligt stadigare.

24555 24556
Tyvärr visade det sig att två spant behöver ytterligare omsorg för att få en symetrisk form på kroppen. Bollar lite idéer med en kille i England som bygger en likadan kärra.

Nu är det inte så mycket mer att göra innan plankning av övre kroppshalvan förutom att limma dit stabbens sadel.
Ska även klura ut huruvida man ska få dit spant #12, utan att behöva dela det i en över och undre halva :stupido2:
Kan så vara att det ska delas som övriga spant, men att det även där blivit en liten miss från Belair...

Sweeper
2011-11-20, 17:03
Tur att man kan omvandla något till "billigt" i den här hobbyn :sarcastic:

Som sagt så blev det lite gjort i helgen iaf.

24551 24552 24553
Bildern här ovan visar listerna som nu kommit på plats.

24554
Limmade även radio bordet på plats. Det är alltså här radioutrustningen sitter på den riktiga kärran. En annna stor fördel med att få den på plats var att kroppen blev betydligt stadigare.

24555 24556
Tyvärr visade det sig att två spant behöver ytterligare omsorg för att få en symetrisk form på kroppen. Bollar lite idéer med en kille i England som bygger en likadan kärra.

Nu är det inte så mycket mer att göra innan plankning av övre kroppshalvan förutom att limma dit stabbens sadel.
Ska även klura ut huruvida man ska få dit spant #12, utan att behöva dela det i en över och undre halva :stupido2:
Kan så vara att det ska delas som övriga spant, men att det även där blivit en liten miss från Belair...


Härligt att se att det går framåt för dig! :)


Göran

Ompa
2011-11-21, 18:09
Tack Göran, man gör så gott man kan :)

Lelle
2011-11-22, 07:08
Hej Ompa.

Lider med dej. Dålig byggsatser är inte roligt även om det är mera en regel än undantag. Nu vet jag att du är en sjutusan till byggare så du fixar att justera felaktiga delar. Trist! :banghead:

Kämpa på! :)

ewalds
2011-11-22, 17:58
"Lite" gjort i helgen??
Tycker att det ser ut att gå framåt med stormsteg??:)
Bara att låta det ta sin lilla tid ju:)

Keep up the good work!!

/Micke

Ompa
2012-12-06, 19:37
Dags att uppdatera lite på den här tråden.

Efter inlägg #21 så rann liksom lusten ur mig, det blev lite för mycket på en gång. Dåligt med plats att bygga, flytt igen samt lite knas med några detaljer etc.

Det ena ledde till det andra och modellen hamnade tillslut i Nyköping och hemma hos Sweeper.
Nu hör det till saken att jag för tillfället jobbar i Nyköping, och jag var inte svårövertalad om att komma och hälsa på Göran i hans verkstad. Självklart kom Dauntless problemet på tal, och vips så var "problemet" med spanten löst och jag hade fått en förklaring på vad som troligen låg bakom felet.

Så idag var det således dags att så smått börja fila på modellen igen, och som jag har längtat :lollypop:

34766
Började med att tillverka stabbens "trailing edge" i 10mm balsa. Denna borde enligt mig vara med i short kittet från Belair, men av någon anledning så var den inte det...

34767
Ritningen visar rektangulära hål för gångjärnen, men då jag ska köra med pingångjärn så borrade jag upp dessa hål till 4,5mm istället.

34768
Som sagt så var/är ju två spant något fel i dimensionen, liksom den här nu lös sågade radioplattan.

34769
Långerongerna är nu även lösa från aktuella spant.

Nästa skede är att bygga upp spanten på kroppen och limma fast långerongerna samt radioplattan.
Men innan det sker så ska jag leta upp bra bilder på Dauntless sedd både framifrån och bakifrån för att få rätt form på kroppen.

Återigen stort tack till Sweeper för att jag får tillbringa tid i din verkstad :icon_pray:

hjalleo
2012-12-06, 22:29
Hej!
Vad skoj att se att du är på gång igen. Det ska bli roligt att följa. Vilken lyx för dig att kunna hålla till i Görans lokal.
Mvh Olov

Ompa
2012-12-07, 05:50
Tack Olov :D
Nu får vi se hur mycket det blir gjort hemma hos Göran, jag vill ju inte tränga mig på för mycket. Men bygget kommer ju självklart fortsätta hemma när jag blir färdig i Nyköping, oavsett hur det går med ny lokal eller ej...

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

ChristerL
2012-12-07, 06:41
Slow But Deadly, inte bara Dauntless!! :icon_winkle:
Sk-tkul att se att det börjar röra på sig med detta projekt igen. Å mer att kika på på torsdag!!

Sweeper
2012-12-07, 06:44
Återigen stort tack till Sweeper för att jag får tillbringa tid i din verkstad :icon_pray:

Inget att tacka för. Det är som sagt bara roligt att du kommer förbi och ser till så att kaffet blir urdrucket!. :)


Göran

Ompa
2012-12-07, 06:44
Japp, den står kvar. Återstår att se om eller vad som hinner göras innan torsdag :eek:

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Lelle
2012-12-07, 07:02
Kul att du är på G igen, och bättre mentor än Göran lär du inte finna. :applouse:

PS. Ser att du har anammat uttrycket jag hasplade ur mej! (En störtskön hobby).

Ompa
2012-12-07, 07:21
Som jag längtat efter att få börja med den här kärran igen :p

Ang ditt uttryck, det vill jag ha tryckt på en T-Shirt :cool:

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Sweeper
2012-12-07, 10:17
Kul att du är på G igen, och bättre mentor än Göran lär du inte finna. :applouse:



:blush:


Göran

Sweeper
2012-12-07, 10:18
Som jag längtat efter att få börja med den här kärran igen :p

Ang ditt uttryck, det vill jag ha tryckt på en T-Shirt :cool:

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Ni skulle bara ha sett Tomas ansiktsuttryck när vi hade lyft ned lådan från hyllan. Det var ren barnslig förtjusning!!! :applouse:


Göran

Ompa
2012-12-07, 10:57
Ni skulle bara ha sett Tomas ansiktsuttryck när vi hade lyft ned lådan från hyllan. Det var ren barnslig förtjusning!!! :applouse:


Göran

Bojkottar julen i år, har redan fått mitt... :D

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Mr J
2012-12-07, 16:06
Som jag längtat efter att få börja med den här kärran igen :p

Ang ditt uttryck, det vill jag ha tryckt på en T-Shirt :cool:



Den här är visserligen ingen T-shirt, men den har varit med ganska länge... :)

Ompa
2012-12-11, 19:03
Den här är visserligen ingen T-shirt, men den har varit med ganska länge... :)

En sådan vill jag ha... :lollypop:

Mr J
2012-12-11, 19:09
En sådan vill jag ha... :lollypop:

Du får göra som jag, besöka Ripalägret och prata snällt med ordföranden... :)

Ompa
2012-12-11, 19:14
Var åny på besök hos Sweeper och fingrade självklart på min Dauntless.
Förra veckan så tyckte Göran att jag borde fundera på delbar stabbe, precis som på hans Saab B17 projekt.
Och i dag togs ett beslut på att så får det bli.

Fick bra och goa tips av Göran på tillvägagångssätt och genomförande. Så efter att studerat ritningen var det bara till att börja mäta.

34938 34939
Så här har Jerry Bates konstruerat stabben på Görans B17.

34940
Efter en stunds mätande så kom jag fram till den här lösningen med extra spryglar i plywood där stabben ska delas på var sida.

34941
Fortsatte sedan med att göra om stabilisator spryglarna No 4 till plywood vilka blir ändspryglarna för vingröret.

34942
Och här har spryglarna linjerats upp, med expert assistanse, så hål kan borras för vingröret.

I morgon ska jag ringa runt och jaga lämpligt rör (innre och yttre) som passar som vingrör.

Ompa
2012-12-11, 19:18
Du får göra som jag, besöka Ripalägret och prata snällt med ordföranden... :)

Får bli så :)

Sweeper
2012-12-11, 20:16
Det ser ju lovande ut Tomas! :lollypop:


Göran

Ompa
2012-12-11, 20:26
Tack Göran. Här ju väldigt bra suport i bygglokalen :D

Skickat från min HTC One X+ via Tapatalk 2

Per P
2012-12-12, 06:52
Nu går det visst hejvilt till i Sweepers lokaler... 2 galningar som bygger där.... gissar att kaffe-kontot ökat något för er båda nu då =)

Härligt att det börjar gå framåt igen Ompa!!

Lelle
2012-12-12, 07:07
Nu går det visst hejvilt till i Sweepers lokaler... 2 galningar som bygger där.... gissar att kaffe-kontot ökat något för er båda nu då =)

Härligt att det börjar gå framåt igen Ompa!!


Och nu är vi några fler galningar som ska skåda både byggare och byggnationer i morgon (lucia), så kaffekontot lär skjuta i höjden. Haha :sarcastic:

Ompa
2012-12-12, 19:59
Per, det blir inte så mycket kaffe faktiskt. Mest prat och arbete :D

Lennart, ska bli trevligt att ses igen, mitt bygge är ju trotts allt bara i startgroparna fortfarande, och avancerar inte i samma täckt som Görans. Mycket planering innan själva byggandet sätter igång :screwy:

Skickat från min HTC One X+ via Tapatalk 2

Ompa
2012-12-12, 20:12
Dagens session var trevlig men även denna mer i plannerings fasen än bygg fasen.

Upptäckte att det även saknades två spryglar, så dom fick tillverkas.

Jobbade vidare (planerade och skissade) med lite tekniska detaljer i samband med att stabben kommer bli delbar. Framförallt material för att kunna separera höjdrodren från höjd linkaget.
Imorgon blir det en beställning på div kolfiberrör och stavar till stabben från MBS.
Vidare kommer det troligen inte bli mer gjort på kärran hos Göran, utan den följer med hem i samband med jul uppehållet där bygget kommer fortsätta.

Här en förhoppning att hinna det mesta med stabben under min jul ledighet.


Skickat från min HTC One X+ via Tapatalk 2

Ompa
2012-12-14, 18:57
När jag kom hem idag såg jag något brunt och trevligt spreta upp ur brevlådan...

35025 35026
En drös med kolfiber rör och balkar väl inslagna från MBS, till stabbe och höjdroder :lollypop:

Ompa
2012-12-22, 21:24
Var meningen att bygget skulle ta fart med stabben idag. Och jag visste att jag hade lite 1/4" balsa list i mitt förråd sedan tidigare byggen. Tyvärr får jag påstå att passformen är lite si och så...

35209 35210
Listen vet jag är 1/4" precis som beskrivs att det ska användas på ritningen. Spantet är skuret hos Belair i England :thumpdown:

Har förvisso beställt ett X-antal meter nya 7mm lister från MBS, men tyvärr skickas inte dom förens i mellandagarna. Så frågan är hur jag ska göra nu, jobba vidare och fylla ut gapet eller vänta på dom nya listerna??
Tips och förslag emottages, urspårningen för 1/4" listen i spantet är något större än 7mm. Dvs drygt 1mm för stor åt bägge håll.

35211
Fick ett litet paket igår från Fighteraces i England som höjer humöret, med bla motorkåpan...

35212
...och "gun cover" luckan till kulsprutorna i nosen.

Lelle
2012-12-23, 07:34
Hej Ompa.

Stressa inte fram något. Du vet hur det såg ut i Marieberg!!
Vänta tills du får dom andra listerna.

Det är lätt att bli frustrerad över uteblivet matrial, men jag tror det är bättre att vänta tills det rätta kommer.

PS. Jag fick ocskå ett litet brev med saknade delar idag.)

GOD JUL OCH ETT GOTT NYTT ÅR.

önskar

Ompa
2012-12-23, 07:44
Blev så att jag byggde ihop stabbens mittsektion trotts allt i natt. Sotarn kunde inte svara på forumet igår av någon anledning. Men fick ett tips på sms.
Vill ha denna del klar så fort som möjligt så jag nu kan börja fila på extra spanten vid delningspunkten av stabben.

Skickat från min HTC One X+ via Tapatalk 2

Ompa
2012-12-23, 09:37
Som sagt var så byggde jag i hop mittsektionen av stabben igår natt. På morgonen nu så torr monterade jag ihop resten av stabben.
Nästa steg blir till att göra mallar för dom extra spanten som blir på vardera sidan då stabben blir delbar.

35227
Man börjar se storleken på stabben nu.

35228
Endast mittsektionen limmad i nuläget. Resten sitter med nålar tills mallarna blir klara.

35229
Här kan ni se hur jag ritat dit dom två extra spanten på styrbordssida av stabben.

Sweeper
2012-12-23, 12:23
Sotarn kunde inte svara på forumet igår av någon anledning.

Det gick inte så bra att göra inlägg via min lilla söta tablett. Den loggade ur varje gång jag försökte. Men jag såg att SMS gick fram i alla fall. :)

Det ser bra ut! :)

Göran

Ompa
2012-12-23, 12:39
Det gick inte så bra att göra inlägg via min lilla söta tablett. Den loggade ur varje gång jag försökte. Men jag såg att SMS gick fram i alla fall. :)

Det ser bra ut! :)

Göran

Tack :)

Skickat från min HTC One X+ via Tapatalk 2

hjalleo
2012-12-23, 17:55
Hej Tomas!

Det blir en stooooor modell och bra ser det ut att bli också.

Surt det där med att det inte passar, men jag tror nog att Lelle har rätt i att det nog är bäst att vänta på riktiga delar.

God Jul på dig!

Mvh Olov

Ompa
2012-12-23, 23:58
En riktigt
God Jul
Önskar jag er
35245

Ompa
2012-12-25, 18:45
Lite tillverkning av detaljer i Dauntless fabriken i dag.

35260
Började med att tillverka två nya "sadlar" till stabben.

35261
Därefter påbörjades tillverkningen av nya spryglar till där stabben kommer att delas. Tre kvar...

35262
Och tillverkade en filler som framkanten ska vila emot, som sedan också limmades på plats.

Kvällen kommer antagligen fortsätta med att såga och slipa spryglar...

Ompa
2012-12-25, 23:09
Spryglarna utsågade och slipade till rätt form.
Dom kommer sedan anpassas individuellt när stabben är ihoplimmad.

Har börjat med att limma spryglarna mot bakkantslisten. I morgon limmar jag mittsektionen mot densamma samt framkantslisterna.

35266

hjalleo
2012-12-26, 11:10
Hej Tomas!

Skoj att se att det byggs i tomteverkstan och bra blir det ju också.:)

Mvh Olov

Ompa
2012-12-26, 11:22
Hej Tomas!

Skoj att se att det byggs i tomteverkstan och bra blir det ju också.:)

Mvh Olov

Tack Olov.

Försöker jobba på när inte små knoddarna är hemma.
Just nu väntar jag på att limmet ska torka så jag får ge mig på framkantslisten till stabben. Därefter börjar lirkandet med att anpassa dom 4 extra spryglarna där stabben ska delas :lollypop:

Sweeper
2012-12-26, 12:44
Ser väldigt bra ut Tomas! :)

Lite julmat i magen och sedan kommer inspirationen! :)


Göran

Ompa
2012-12-26, 12:57
Tack Göran :)

Ja tänk vad lite mat kan göra :sarcastic:

Ompa
2012-12-26, 13:20
Lite arbete gjort på förmiddagen, varav en timma gick åt att vända uppochner på lägenhetsförrådet för att hitta kartongen med mina klämmor och nypor... :banghead:


35276 35277
Började dagens session med att limma dit de bägge sk "Rib Cap" av 3/32" balsa.

35278 35279 35280
Fortsatte därefter med framkantslisten av 1/4" balsa.

Nästa steg blir att börja med tillpassningen av spryglarna för delningen av stabben.
Nu väntas det jul kalkon hemma hos mor :lollypop:

Ompa
2012-12-27, 14:20
Då har samtliga extra spant kommit på plats.
35314
En distans av 0,4mm plywood ligger i mellan spanten.

35315
Lite marigt att borra upp ett 10mm här. Kommer tyvärr inte åt från änden med ett långt borr heller.
Blir ett besök hos lokala verktygs affären i morgon, dom säljer nämligen Dremel, och med lite tur har dom en sådan där fiffig vinkel :toetap05:
För tillfället får jag handjaga upp ett pilot hål tillsvidare, så jag senare kan gå vidare med plankningen.

Funderar om jag ska lugna mig med att planka tills jag får kolla om dom har en vinkel till Dremeln hemma. Antar att det blir smidigare att komma åt så som det ser ut nu än om jag plankar...

Ompa
2012-12-27, 14:43
Klockan var ju inte så mycket upptäckte jag :D

Skickat från min HTC One X+ via Tapatalk 2

Thomas
2012-12-27, 14:57
Ser mycket snyggt ut!

Ett rejält pinnabygge är som en lisa för tålamodet...

Keep on!

Ompa
2012-12-27, 15:34
Ser mycket snyggt ut!

Ett rejält pinnabygge är som en lisa för tålamodet...

Keep on!

Tack Thomas :)
Ser bygget just nu som balsam för själen :man_in_love:

Thomas
2012-12-27, 16:34
Tack Thomas :)
Ser bygget just nu som balsam för själen :man_in_love:

Skillnaden är hårfin!

Sweeper
2012-12-27, 18:55
Skillnaden är hårfin!

Vilka hårklyverier!:sarcastic::sarcastic:


Göran

Thomas
2012-12-27, 19:06
Vilka hårklyverier!:sarcastic::sarcastic:


Göran

Nu var du vass!!:lollypop:

Sweeper
2012-12-27, 19:51
Nu var du vass!!:lollypop:


Det gäller ju att klippa till i rätt ögonblick! :stupido2::lollypop:



Göran

Mr J
2012-12-27, 20:48
Det gäller ju att klippa till i rätt ögonblick! :stupido2::lollypop:



Göran

Klippa till?
Som i trådkapning menar du? :sarcastic:

Ompa
2012-12-28, 09:25
Gårdags kvällen blev tyvärr inte som det var planerat. Tanken var att planka ovansidan av stabben så fort ett pilothål hade tagits upp i extra spryglarna, samt att spryglar #4 limmats på plats.
Runt 18:30 drog en liten migränattack förbi och det blev liggande färdigställnig, fram till i princip nu...
Så för stunden är benen som gelé, och vi får se hur mycket ork det finns under dagen :boxing:

Ompa
2012-12-28, 12:10
Blev en liten session på förmiddagen trotts allt, kunde inte hålla tassarna borta :man_in_love:

35321
S4 spryglarna är nu limmade på plats.

35322
Men innan plankningen tar vid krävs det lite justering på mitt-spryglarna...

35323
Är bara att se till så man har nytt papper i slipklossen och fila på :sarcastic:

Får se hur mycket jag orkar idag. Kroppen är lite seg.

Sweeper
2012-12-28, 13:49
Klippa till?
Som i trådkapning menar du? :sarcastic:

Ungefär ganska exakt! :)


Men tillbaka till huvudämnet i den här tråden!

Det ser bra ut Tomas! Det kommer att bli en suverän kärra det här! :)


Göran

hjalleo
2012-12-28, 19:12
Tjusigt Tomas!

Skoj att se att det går frammåt trots både saknade delar och migrän.

Mvh Olov

Ompa
2012-12-28, 20:24
Ungefär ganska exakt! :)


Men tillbaka till huvudämnet i den här tråden!

Det ser bra ut Tomas! Det kommer att bli en suverän kärra det här! :)


Göran

Tack Göran. Kikade nyss på din tråd, gillar din lösning där. Ska sätta mig något senare ikväll och kolla närmre på min stabbe och klura lite på det här :stupido2:

Ompa
2012-12-28, 20:29
Tjusigt Tomas!

Skoj att se att det går frammåt trots både saknade delar och migrän.

Mvh Olov


Tack Olov.
Ja man får inte ge upp, det har jag ju försökt med tidigare men tillochmed misslyckats med det :sarcastic:
Har fått en liten annan syn på byggandet nu när saker och ting runt i kring blivit lugnare, så problem känns numera som en form av utmaning :icon_kidra:

Ompa
2012-12-29, 14:34
Åny lite gjort på förmiddagen.

35367
Började med att tillverka plankningen till stabbens översida.

35368 35369
Kom sedan på att jag glömt limma dit S1a spryglarna...

Medans detta torkar ordentligt ställer jag mig i köket och skapar istället.

Sweeper
2012-12-29, 14:51
Medans detta torkar ordentligt ställer jag mig i köket och skapar istället.

En konstnär kan aldrig låta bli att skapa.... ;)


Göran

hjalleo
2012-12-29, 14:58
Åny lite gjort på förmiddagen.

35367
Började med att tillverka plankningen till stabbens översida.

35368 35369
Kom sedan på att jag glömt limma dit S1a spryglarna...

Medans detta torkar ordentligt ställer jag mig i köket och skapar istället.

Hej!

Vad är det för liten stol du har hittat att lägga plankningen på? Den ser ju pytteliten ut...:icon_pidu:

Mvh Olov

Ompa
2012-12-29, 15:42
Hej!

Vad är det för liten stol du har hittat att lägga plankningen på? Den ser ju pytteliten ut...:icon_pidu:

Mvh Olov


Hehe, jo det är Elis barnstol. Perfekt att vila akterkastellet på när jag bygger, men inget jag orkar sitta något längre på :sarcastic:

Ompa
2012-12-29, 15:44
En konstnär kan aldrig låta bli att skapa.... ;)


Göran

Konst som konst, fast resultatet varierar ju väldigt mycket :sarcastic:

Ompa
2012-12-29, 17:49
Avslutar dagen med att planka ovansidan av stabben.

Jag vet att kanske några av er kommer att ha synpunkter på detta då jag ännu inte helt till 100% löst säkringen av stabbhalvorna, likaså linkaget till höjdrodret. Men jag tänkte att jobba mer med det från stabbens undersida och då ev utelämna plankningen av mittsektionen tillsvidare. Eller helt enkelt göra som Göran och lösa det i samband med monteringen av stabben på kroppen.
Vissa förberedelser ska jag ta hänsyn till innan jag plankar botten av stabben.

Kommer troligtvis börja med höjdrodren när limmet till plankningen torkat och det går att ta bort den från bordet. Känns som att det skulle vara bra att ha med dom innan fortsatt plankning.

35378 35379
Stänger härmed butiken för ikväll.

Thomas
2012-12-29, 18:06
Jäklar vad nålar du har fått tag på!
Har du snattat från nån akupunktör???


Men fint blir'e!

Ompa
2012-12-29, 18:49
Jäklar vad nålar du har fått tag på!
Har du snattat från nån akupunktör???


Men fint blir'e!

Tack Thomas :)

Nä inte snattat. Extraknäcker som det ibland, men tappat kunder då dom får alergiska reaktioner av limresterna :D

Skämt åt sido, jo det går åt en och annan nål till projekt i den här storleken :eek:

Skickat från min HTC One X+ via Tapatalk 2

Sweeper
2012-12-29, 18:52
Nä inte snattat. Extraknäcker som det ibland, men tappat kunder då dom får alergiska reaktioner av limresterna :D


Klent virke i de där kunderna. :)

Jag kan inte annat än instämma i att det går åt ett och annat dussin nålar när man bygger. :)


Göran

Ompa
2012-12-30, 06:04
Ett tekniskt missöde uppenbarade sig runt 22.30 i går. När nålarna till plankningen togs bort, samt T-nålarna som jag använder för att hålla konstruktionen mot bordet togs bort fick jag en chock.
Först såg jag det inte men sen. Stabben var som en banan och bågnade uppåt, nästa reflektion var att det var fuktigt på bordet...
Jodå, Elis 8år har hjälpt pappa bygga. Tidigare igår frågade han varför jag har fönterputs ståendes på bordet, och jag förklarade.
När jag plankade stabben och hade nålat klart så satt han och såg på tv. Sen kom Elis på att pappa "glömt" använda fönsterputs till plankningen, så han fixade tydligen det. Vilket jag nu tror är orsaken till banan formen :banghead:

Så nu är det tillbaka till ruta 1 igen. Efter en sagoligt massa svordomar, dock ej aga, så var det bara till att börja sprätta bort plankning igen, och planknings flaken var vridna som propeller blad :icon_butt:

Och i det samma märkte jag att jag har tänkt oerhört fel i mitt förfarandet med delbar stabbe. Som mina tankar har gått kom jag på att det blir omöjligt att limma röret i stabben, så nu har jag fått en hel del mer att fundera på hur jag bäst löser det. Eller om jag helt enkelt skippar det....
Måste ta en riktig funderare, har nog inte tänkt riktigt färdigt än.
Tror också jag ska försöka sova lite till, har inte blivit mer än 2 timmar i natt då detta har varit aningen upprörande :bawling:

Men mottgångar är till för att övervinnas!!

gamlingen
2012-12-30, 06:52
Dessa små gullungar, dom ser o hör allt, dock intet ont som inte har något gott med sig ,Gott nytt År

ChristerL
2012-12-30, 11:33
Och i det samma märkte jag att jag har tänkt oerhört fel i mitt förfarandet med delbar stabbe. Som mina tankar har gått kom jag på att det blir omöjligt att limma röret i stabben, så nu har jag fått en hel del mer att fundera på hur jag bäst löser det. Eller om jag helt enkelt skippar det....
Måste ta en riktig funderare, har nog inte tänkt riktigt färdigt än.

Mmm.... inte kul alls. Men behöver du verkligen delbar stabbe? Visst, det blir säkert lättare att förvara och transportera, men till vilket pris? Jag hade de funderingarna på Fw190D-9 också men valde hel stabbe. Kanske jag får sona för det senare, men det blev enkelt och gick fort att bygga.

Vill du ha delbar stabbe, kör på, Sweeper har säkert många goda råd. Jag vill bara inte se att du kör fast igen, jag vill se Dauntlessen på kommande Warbirdmeetings! Kör hårt och lycka till! :icon_pai:

Ompa
2012-12-30, 11:40
Mmm.... inte kul alls. Men behöver du verkligen delbar stabbe? Visst, det blir säkert lättare att förvara och transportera, men till vilket pris? Jag hade de funderingarna på Fw190D-9 också men valde hel stabbe. Kanske jag får sona för det senare, men det blev enkelt och gick fort att bygga.

Vill du ha delbar stabbe, kör på, Sweeper har säkert många goda råd. Jag vill bara inte se att du kör fast igen, jag vill se Dauntlessen på kommande Warbirdmeetings! Kör hårt och lycka till! :icon_pai:

Just nu känns det lite tungt kan håg lova. Har kört fast fullständigt på det här med delbar stabbe.
Här helt enkelt inte rätta verktygen att utföra vissa moment.
Här lite plankning kvar att skära bort och under tiden jag jobbbar med det ska jag ta en riktig funderare på detta med delbar stabbe.
För tillfället känns det bara onödigt krångligt...


Skickat från min HTC One X+ via Tapatalk 2

Thomas
2012-12-30, 11:55
Attans otur...
Men han ville nog bara "hjälpa till" lite.
Se det positivt, han har lärt sig något av sin duktige pappa! Det kommer han ha nytta av i framtiden (om det överhuvudtaget byggs flygplan på egen hand då).

Vad är det för spännvidd på stabben?
Hur tjock är den på tjockaste stället?
Ett lagom tjockt kolfiberrör borde ju gå att få dit, eller??

hjalleo
2012-12-30, 12:20
Hej Tomas!

Sicket elände! Det där låter ju inte alls kul.

Jag tycker nog att Christers fråga känns befogad: Behöver du delbar stabbe eller går det utan?

Mvh Olov

Ompa
2012-12-30, 12:22
Attans otur...
Men han ville nog bara "hjälpa till" lite.
Se det positivt, han har lärt sig något av sin duktige pappa! Det kommer han ha nytta av i framtiden (om det överhuvudtaget byggs flygplan på egen hand då).

Vad är det för spännvidd på stabben?
Hur tjock är den på tjockaste stället?
Ett lagom tjockt kolfiberrör borde ju gå att få dit, eller??

Stabben har en total spännvidd på 112cm och är som tjockas 30mm plus plankning. Hålen jag tidigare borrade upp är på 10mm, och det har jag rör till. Men det enklaste skulle bara att ha varit till att dubblera två spant i stället för som jag gjorde, tillverka helt nya att fälla in med vinkel för att försöka uppnå den befintliga original skarven som finns på stabben.
Bilder kommer under dagen...

Ompa
2012-12-30, 12:38
Hej Tomas!

Sicket elände! Det där låter ju inte alls kul.

Jag tycker nog att Christers fråga känns befogad: Behöver du delbar stabbe eller går det utan?

Mvh Olov

Hej Olov, har suttit med Lelle i telefon nu och vänt och vridit på detta. Och visst är det praktiskt på alla sätt och vis med delbar stabbe, men jag tror nog att jag hoppar det nu som det känns. Tar tag i det bekymret den dagen kärran är redo för flygning vad gäller transprt etc.
Är i vilket fall som helst omöjligt att köra Dauntlessen i min lilla S40, hur jag än gör :sarcastic:

Har lite plankning kvar att ta bort sedan kommer det lite bilder och ett definitivt beslut på hur det blir.

Ompa
2012-12-30, 13:43
Då är nog beslutet fattat, tror jag.
Ska bege mig i väg och borra upp hålen i extra spryglarna vid själva delningspunkten. Sedan Torr montera allting och därifrån ta definitiva beslutet huruvida jag jobbar vidare.

35399 35400
Så här såg eländet ut i går kväll. I princip så var trapperingen? helt uträtad på ovansidan.

35401 35402
Och så här ser det ut när planknigen är avlägsnad.

35403
En "Close up" på några av spryglarna som fick lite stryk. Detta håller jag på med för stunden att reparera.

35404
Provmonterade oxå ena kolfiberröret. Kan bar säga att håltagningen i detta läget är perfekt.
Och vilken enorm skillnad på styvhet det blev på konstruktionen. Speciellt med tanke på att Jerry Bates inte har ritat med någon vingbalk i den här stabben.

Nu drar jag i väg till ett garage för att låna lite verktyg och borra spryglar.

thoabr
2012-12-30, 13:52
Hej

Tänkte bara går det inte att dela stabben efter kroppsidan. Ja så att mittdelen sitter kvar, varefter man bara skjuter på varje stabbhalva, med rör Alu eller kolfiber.

Mvh Thomas

Ompa
2012-12-30, 14:09
Hej

Tänkte bara går det inte att dela stabben efter kroppsidan. Ja så att mittdelen sitter kvar, varefter man bara skjuter på varje stabbhalva, med rör Alu eller kolfiber.

Mvh Thomas

Hej Thomas.
Du tänker alldeles rätt. Det är exakt så jag tänkt. Och troligen så det får bli, trots allt. För det blir ett jäkla schabrak att frakta och förvara.
Så nu spottar vi i nävarna och tar nya tag.
Gör om gör rätt som det brukar heta i det militära :D

Skickat från min HTC One X+ via Tapatalk 2

Sweeper
2012-12-30, 17:36
Du är på rätt väg Tomas. Ja inte att du fick riva loss plankningen igen pga av hjälpsamheten, men det kommer att bli bra i slutändan. :)


Göran

Lelle
2012-12-31, 07:18
Hej Ompa.

Ja du, det var ett riktigt avbräck att få göra om allsammans. Vi hade ju ett långt samtal om för- och nackdelar med delad stabbe och som du själv skriver så blir det bevärligt att transportera den, även om du inte har din kära gamla S40 kvar när Dautlessen är klar.

Tror att du tänker rätt nu. Du kan säkert få mycket goda råd av Sweeper om hur du ska göra, annas kan du gå in på min gamla tråd om Corsairen som jag delade min stabbe på, ifall det avsnittet finns kvar efter den lilla kraschen här på forumet. Jag kan annars bistå med matrial för jag har allting kvar i datorn.
Bara att suga tag och på´t igen.

Jag har ju själv ett jätteproblem med mitt nya bygge som du vet. Jag kommer att skriva om det när allt har lagt sig tillrätta, så jag har full förståelse hur du har det.

GOTT NYTT ÅR :icon_pidu:

önskar

Ompa
2012-12-31, 10:10
Hej Ompa.

Ja du, det var ett riktigt avbräck att få göra om allsammans. Vi hade ju ett långt samtal om för- och nackdelar med delad stabbe och som du själv skriver så blir det bevärligt att transportera den, även om du inte har din kära gamla S40 kvar när Dautlessen är klar.

Tror att du tänker rätt nu. Du kan säkert få mycket goda råd av Sweeper om hur du ska göra, annas kan du gå in på min gamla tråd om Corsairen som jag delade min stabbe på, ifall det avsnittet finns kvar efter den lilla kraschen här på forumet. Jag kan annars bistå med matrial för jag har allting kvar i datorn.
Bara att suga tag och på´t igen.

Jag har ju själv ett jätteproblem med mitt nya bygge som du vet. Jag kommer att skriva om det när allt har lagt sig tillrätta, så jag har full förståelse hur du har det.

GOTT NYTT ÅR :icon_pidu:

önskar

Det är precis som du säger Lelle, bara suga i och på´t igen :sarcastic:
Nä att ge upp det där med delad stabbe i nu läget känns lite som att snubbla på målsnöret.
Sotarn och jag pratade i telefon i går och diskuterade detta. Och som sagt, jag kör på med dom planer som finns och det får hellre ta längre tid, men delbar blir den.

Just nu väntar jag hem lite mer material så det blir till att avvakta med bygget tills det trillar in. Borde komma senast onsdag, hoppas jag. Blir även ett besök hos den lokala hobby handlaren på Onsdag, ser att det är slut på både det ena och det andra hemma i gömmorna :icon_pidu:

Ompa
2012-12-31, 10:12
​Gott Nytt år till er alla

35458

hjalleo
2012-12-31, 13:14
Hej Tomas!

Med tanke på hur stor stabben är förstår jag att du vill kunna dela på den. Kämpa på!

Gott Nytt år på dig med!

Mvh Olov

Ompa
2013-01-03, 19:07
En liten uppdatering.

Samtliga spryglar har reparerats och slipas allt eftersom tillbaka till rätt form. Kommer att tillverka två nya spryglar som ersätter dom av plywood som ska sitta ytters på bägge sidor om mittsektionen. Var lite för hård med slipklossen när limresterna skulle slipas bort...
Stabben har nu riktats upp och igen nålats fast vid byggbordet. Kommer denna gång att till största delen limmas med CA lim pga att den delvis är byggd. Märkte även att extra förstärkningar till dom två yttersta spryglarna i mittsektionen är nödvändiga, så dessa har jag börjat tillverka idag.
Fick också hem lite nytt materiel idag, men märkte då istället att mina kolfiberrör (ytterröret) som ska användas till vingrör är ca 6-7cm för kort. Det kapades på mitten för att hålla ner fraktkostnaderna, men det visade sig att 50cm tyvärr blev för kort :banghead:

Bygget kommer från och med nu gå med sedvanlig "Ompa fart", dvs långsamt. Jobbet drar igång på allvar på måndag och då blir det tyvärr inget byggt på veckodagarna.

Inga bilder idag, men det kommer.

Planerar även något som inte kommer ta lika långtid att färdigställa som denna pjäs, vet bara inte vad ännu. Men hjärtat suktar ju efter warbird :lollypop:

hjalleo
2013-01-05, 09:42
Hej Tomas!

Visst är det surt när ens jobb inkräktar på hobbyn.:sarcastic: Men, så är det nog för de flest av oss.

Kämpa på och uppdatera ofta!:)

Mvh Olov

Ompa
2013-01-05, 10:09
Hej Tomas!

Visst är det surt när ens jobb inkräktar på hobbyn.:sarcastic: Men, så är det nog för de flest av oss.

Kämpa på och uppdatera ofta!:)

Mvh Olov

Hej Olov.
Ja visst är det är surt att jobbet inkräktar ibland, men utan dom pengarna bidde det nog ingen hobbyverksamhet över huvudtaget :what:

Det blir uppdateringar så ofta det går.
Måste få tag på ett nytt 10mm kolfiberrör som jag ska använda till vingrör då det jag har blev för kort. Står still i detta läget med stabben :(
Lokala hobby nasaren hade bara 8mm som grövsta diam.
Ska ringa några samtal i helgen och se om jag får tag i ett nytt till nästa helg.

I morgon blir det på nytt avresa till Nyköping och jobb...


Skickat från min HTC One X+ via Tapatalk 2

Ompa
2013-01-06, 09:52
Det har löst sig med kolfiberrören. Hämtar upp ett nytt hos generalleverantören i Nyköping på torsdag. Likaså "lånar" jag vederbörandes lokal för tillverkning av två nya spryglar.
Så troligtvis bör jag komma igång med bygget till nästa helg...

Corsair
2013-01-09, 08:46
Hej Ompa
Du har ju kommit fram bra... kanonbygge :fans:

Ompa
2013-01-11, 05:55
Hej Ompa
Du har ju kommit fram bra... kanonbygge :fans:

Tack Janne.
Hoppas kunna komma igång med stabben igen till helgen. Nu har jag allt som behövs :)

Skickat från min HTC One X+ via Tapatalk 2

Ompa
2013-01-19, 10:26
Har blivit ett litet avbräck i bygget av någon anledning. Förra veckan fick jag hem inner röret till ving/stabb röret. Men det blev inget ordentligt gjort.

Började igår kväll att kapa ytterröret till dom tre längder som erfodras. I morse började jag med att slippa inner röret så det ska passa i ytterröret.
Och jäklar vad slipdammet från kolfiber kliar. Värre än rockwool isolering. För att inte tala om hur underbart det fastnar på kakel och emalj.
Efter att innerrörets putsats till rätt diameter blev det ett mindre h#lvete att skura badrummet och badkaret från detta slipdamm :toetap05:

Har nu passat in innerrör och ytterrör i stabben efter några mindre justeringar. Har också förstärkt dom yttre spryglarna, dvs så långt som vingröret går, med 2,5mm plywood.
Räknar med att limma tillbaka samtliga spryglar ikväll och då återkomma med bilder :lollypop:

Ompa
2013-01-19, 23:36
Då börjar man sakta men säkert ta sig tillbaka till ruta ett igen.

36092
Det mittre vingröret på plats. Limmat med 30min epoxy och microfibrer.

36093
Dom yttre spryglarna för vingröret, dubblerade med 2,5mm plywood och 3mm balsa som stopp. Gjorde också fyra lätthål i var och en av dessa spryglar.

36094 36095
Och så var samtliga spryglar limmade på plats, igen, samt vingrören.
Limmade spryglarna med CA och kicker, och nu får man betala. Allergi medicin intaget både nasalt och oralt. Ögonen rinner och gommen samt svalget lagom irriterat och svullet. Bara att sitta och vänta på att det ska avta så man kan gå och lägga sig.
Medaljens baksida, ca allergiker, men vad gör man inte för konsten :sarcastic:

ChristerL
2013-01-22, 17:59
Skam den som ger sig!! :thumbup:

Sweeper
2013-01-26, 17:59
Medaljens baksida, ca allergiker, men vad gör man inte för konsten :sarcastic:

Så sant, så sant. Men man måste vara rädd om sig. :)

Bygget ser verkligen bra ut! :)


Göran

Ompa
2013-01-27, 14:36
Bygget ser verkligen bra ut! :)


Göran

Tack Göran :)

Ompa
2013-01-27, 14:43
Denna helg så kom plankningen tillbaka på stabben. Så nu kan vi väll säga att vi är tillbaka på ruta 1 :sarcastic:


36326
Gjorde lite annorlunda den här gången.
Valde att planka i tre steg, och började med mittsektionen.

36327
För att därefter ta vänstersidan...

36328
Och avsluta med högersidan.

Nu är det så illa att jag måste plocka ihop mitt hobbyhörn i kväll då det ska bli visning av lägenheten till veckan. Törs inte ha dessa prylar ligga framme då.
Plankningen av undersidan tänkte jag försöka få till i matsalen på jobbet Nyköping om ca två veckor. Blev kort på ett till två st 3mm balsaflak som måste införskaffas innan jag plankar vidare.

Over and out!

hjalleo
2013-01-27, 18:02
Hej Tomas!

Vad skönt att se att det går framåt!

Ska du flytta igen?

Mvh Olov

Ompa
2013-01-27, 18:16
Hej Tomas!

Vad skönt att se att det går framåt!

Ska du flytta igen?

Mvh Olov

Jo tack, det rör sig så sakta frammåt. Som dom sa om Dauntless under kriget
"Slow, but deadly"
Ligger lite i det vad gäller bygget också. Långsamt, och kommer väll pågå till mina dödagar :D

Och ja, det blir flytt igen. Men nu hoppas jag verkligen att det är sista gången på mycket länge. Blir det flytt inom de närmsta åren igen så kommer det nog bli till en enrummare med lock... ;)

Skickat från min HTC One X+ via Tapatalk 2

hjalleo
2013-01-27, 20:19
Hej!

Får du bättre utrymme för att bygga där?

Mvh Olov

Ompa
2013-01-27, 22:19
Tyvärr Olov så får jag nog säga att det blir ännu sämre i nya lyan.
Sitter i en rävsax vad det gäller byggandet i fortsättningen.
Jobbar vidare på olika lösningar.
Sista utvägen blir väll till att köpa ett eget hus med tillräckligt med utrymme :D

Skickat från min HTC One X+ via Tapatalk 2

Ompa
2013-02-10, 14:38
Blev inte riktigt hundra nöjd med stabben efter att jag fick göra om den för några veckor sedan. Ojämn i ytan vilket nog beror på att spryglarna inte blev helt 100 efter att jag fick skala bort den gamla plankningen. Vidare så upptäckte jag att bakkantslisten "trailing edge" tenderar att böja sig bakåt vilket ger en lätt bananform på bakkanten.
Så långt som vingröret sitter i är stabben helt rak, men efter röret böjer den sig spetsarna svagt bakåt.

Vad göra??

Jo, igår startades tillverkning av nya delar för att återigen bygga en ny stabbe. Men denna gång bygger jag med helt nya spryglar och lister. Inga delar kommer att återanvändas.
Och för att slippa stressen med att bygga här hemma har jag ordnat ett litet mobilt byggbord som jag ska ha med till jobbet där den nya stabben ska byggas.
Räknar med att kunna avsätta ca 3-4 timmar 4 dagar i veckan för bygge under den sista månaden som jag har kvar på denna arbetsplats. Vi får se vad som kan hinnas med. Vore trevligt om jag även kunde få bla höjdrodren klara också.

Kommer inte göra något stort av detta ombygge, utan bara hålla den som är intresserad uppdaterad om hur läget är.

36782
Spryglarna under tillverkning.

36783
Samtliga spryglar klara. Väntar på att hålet för vingröret ska borras.

36784
Den nya bakkantslisten "Trailing Edge"

Vad säger man, tredje gången gillt :sarcastic:
Kommer inte upprepas med resterande bygget kan jag lova. Fel kommer jag alla gånger göra, men kommer inte bygga under dom förhållandena som stabben byggdes något mer.

hjalleo
2013-02-10, 17:57
Hej Tomas!

Jag såg precis ditt mail och jag inser att du var snabb som blixten på att göra nya spryglar. Ja, snabbare än vad jag var att svara i alla fall. Dom ser ju bättre ut en original, tjusigt! :applouse:

Nu får vi hålla tummarna för att det är tredje gången gillt.

Mvh Olov

Ompa
2013-02-10, 18:20
Tack Olov :)

Framförallt så är dom nya spryglarna gjorda i något hårdare balsa än vad jag fick med till mitt short kitt. Dessutom gjorde jag dom i 3mm balsa istället för rekomenderade 2,5mm.
Bakkantslisten är också i något hårdare balsa, men gjord i 8mm istället för 10mm som tidigare.
I morgon tänkte jag hälsa på Sweeper och ge plywood spryglarna en sista touch up och sedan borra hålen för vingröret :D


Skickat från min HTC One X+ via Tapatalk 2

hjalleo
2013-02-11, 20:49
Hej Tomas!

Du har väl med dig kameran så att du kan dokumentera byggandet under veckorna? Annars tror jag alldeles bestämt att det betraktas som fuskbygge...:)

Mvh Olov

Ompa
2013-02-11, 21:11
Hej Tomas!

Du har väl med dig kameran så att du kan dokumentera byggandet under veckorna? Annars tror jag alldeles bestämt att det betraktas som fuskbygge...:)

Mvh Olov

Kameran är med Olov ;)

Var hos Sotarn nu i kväll och fixade det sista på spryglarna, så i morgon drar bygget åter igång :p

Skickat från min HTC One X+ via Tapatalk 2

Ompa
2013-02-12, 20:15
För att visa Hjalleo att det presteras så kommer här lite bilder.

36845 36846
Började med att torrmontera mittsektionen samt övriga spryglar som är preparerade för vingröret för att göra nödvändiga justeringar.

36847 36848
Sedan var det bara till att limma spryglarna mot bakkantslisten. Notera stödet för bakkantslisten. Detta stöd får sitta kvar tills det är dags för plankningen.

I övrigt har jag förberett planknings skinnen, tillverkat dom främre listerna för spryglarna samt främre mittlisten. Detta ska monteras i morgon, därefter kommer spryglarna försiktigt slipas innan det är dags för plankning.
Några smådetaljer kommer även tillverkas och monteras ytterligare innan plankningen tar vid.

Sweeper
2013-02-12, 20:20
Suveränt att se dig på G igen. Det verkar ju fungera bra att bygga där! :)


Göran

Ompa
2013-02-12, 20:27
Suveränt att se dig på G igen. Det verkar ju fungera bra att bygga där! :)


Göran

Tack Göran :D
Det fungerar förvånansvärt bra trots att jag måste packa ihop allt och städa när jag är klar för dagen.
Utrymmet och ljuset är betydligt bättre än hemma i mitt hörn, och lugnet ska vi bara inte prata om... ;)


Skickat från min HTC One X+ via Tapatalk 2

Ompa
2013-02-13, 20:06
Lite mer gjort idag :lollypop:

36865
Gjorde en dubblering samt stopp för vingrörets ände. Vingröret limmades också fast.

36866
Klossar till gångjärnen tillverkades och limmades på plats.

36867
Mittsektionens framkant fixades till och limmades dit liksom den främre listen av 2,5mm balsa.

Nästa steg blir att slipa ovansidan av stabben och därefter planka den. Kommer göra det i morgon om inget oförutsett dyker upp :date:

hjalleo
2013-02-14, 11:17
Hej!

Det där ser ju ut att funka riktigt bra. Jag hoppas att stabben blir bra nu.

Mvh Olov

Ompa
2013-02-14, 15:55
Stabben ser ut att bli till stor belåtenhet, så här långt iaf :p

Kommer däremot skjuta på plankningen till på måndag då dagsformen tyvärr vacklar något :banghead:

Skickat från min HTC One X+ via Tapatalk 2

Sweeper
2013-02-16, 20:30
Snyggt jobbat! :)
Skönt att göra lite nytta "på jobbet"? ;)


Göran

Ompa
2013-02-17, 08:07
Snyggt jobbat! :)
Skönt att göra lite nytta "på jobbet"? ;)


Göran

Tack Göran.

Det känns trevligt att ha något som känns meningsfullt att göra på arbetsplatsen. Speciellt med tanke på att dom senaste veckorna har inneburit väntetid på 60-70% av arbetsdagen pga bristande planering.... :banghead:

hjalleo
2013-02-17, 11:11
Tack Göran.

Det känns trevligt att ha något som känns meningsfullt att göra på arbetsplatsen. Speciellt med tanke på att dom senaste veckorna har inneburit väntetid på 60-70% av arbetsdagen pga bristande planering.... :banghead:

Hej Tomas!

Kan du inte fylla dessa 60-70% med lite kvalitetstid, dvs byggande?:)

Mvh Olov

Ompa
2013-02-17, 11:30
Jo det vore ju en tanke ;)
Blev säkert populärt om jag försvann in i barackerna och började bygga :p

Skickat från min HTC One X+ via Tapatalk 2

Ompa
2013-02-18, 08:37
Och nu kom den glada nyheten. Det håller som bäst på att installeras larm i barackerna. Helt automatiskt med påkoppling 19.00 och frånkoppling 05.15. Senast måndag 25/2 börjar detta, mest troligt redan nu på onsdag...

Skickat från min HTC One X+ via Tapatalk 2

Ompa
2013-02-18, 17:54
Får bli ett bygginlägg via telefonen så jag glömde kameran i husvagnen.

Plankning av staben stog på schemat i kväll :D
Avlöpte utan några större problem. Förutom att vederbörande läste av fel markering när plankningsskinnen skulle kapas till :banghead:
Men inget som jag inte går att fixa. Ordnar detta efter att stabben delats i tre delar.

Förhoppningen finns om att planka andra sidan i morgon...

Skickat från min HTC One X+ via Tapatalk 2

Thomas
2013-02-18, 19:02
Lyysande, Sickan!

Ompa
2013-02-18, 19:37
Lyysande, Sickan!

Tackar :D

Skickat från min HTC One X+ via Tapatalk 2

ChristerL
2013-02-19, 08:21
Och nu kom den glada nyheten. Det håller som bäst på att installeras larm i barackerna. Helt automatiskt med påkoppling 19.00 och frånkoppling 05.15. Senast måndag 25/2 börjar detta, mest troligt redan nu på onsdag...


Men det är väl själva f-n...... :banghead: När du äntligen kommit igång med bygget. Du kan inte snacka med Sotarn om att få låna en nyckel till NMKs bygglokal? Så länge du jobbar i Nyköping borde du kunna få sitta där och bygga tycker jag! Inte så fasligt långt att åka från arbetet.

Ompa
2013-02-19, 08:38
Kan vara en idé Christer.

Skickat från min HTC One X+ via Tapatalk 2

hjalleo
2013-02-19, 17:12
Hej!

Vad surt att du inte kan bygga på kvällarna som du hade tänkt. Kan dom inte larma på senare?

Mvh Olov

Ompa
2013-02-19, 19:22
Hej!

Vad surt att du inte kan bygga på kvällarna som du hade tänkt. Kan dom inte larma på senare?

Mvh Olov

Tyvärr går det inte att flytta fram larmet en till två timmar. Någon form av princip sak uppenbart. "ingen aktivitet på arbetsområdet efter kl 18:30" hette det visst... :icon_butt:
Vilket i sin tur betyder nada extra tjänster i fortsättningen och absolut ingen övertid.

Ompa
2013-02-19, 19:31
Men innan historien med larmet drar igång passar jag på, som i kväll tex.

Nu har jag äntligen kommit längre än tidigare med stabben, så man kan väll påstå att det är egentligen nu som bygget och den här tråden fortsätter :sarcastic:

Vände på härligheten i dag och började med att preparera undersidan för planknig. Dvs limmade vingröret, slipade spryglar etc etc. Och till sist så han jag med att planka undersidan också.

36992
Började i sedvanlig ordning med mitten sektionen efter att planknings skinnen passats till.

36993
Därefter följde plankning av högra halvan.

36994
Och slutligen plankades vänstra halvan.

I morgon tänkte jag fortsätta med den bakre mittre delen som ska sitta mellan höjdrodren, samt se om jag har material med för att tillverka och montera framkantslisten.

Thomas
2013-02-19, 20:18
Den som har flest byggnålar, han vinner!!:sarcastic:
Du är ju värre än Sweeper...

Vad limmar du med?
PU-lim?

Ompa
2013-02-19, 20:38
Tänkte extraknäcka som akupunktör i mellanåt :p

Ja jag använder Titebond pu lim och det fungerar väldans bra :D
Men tror att Cascos version är minst lika användbart och smidigare att få tag på :)

Skickat från min HTC One X+ via Tapatalk 2

Thomas
2013-02-19, 20:50
Ja, då lär det inte spricka i limfogarna i alla fall!
Ser väldigt bra ut.

Ompa
2013-02-19, 21:04
Ja, då lär det inte spricka i limfogarna i alla fall!
Ser väldigt bra ut.

Tackar :D

Skickat från min HTC One X+ via Tapatalk 2

Sweeper
2013-02-20, 14:03
Den som har flest byggnålar, han vinner!!:sarcastic:
Du är ju värre än Sweeper...

Vad limmar du med?
PU-lim?

Jag får nog beställa hem fler lådor med nålar! :D


Göran

Ompa
2013-02-20, 18:35
Fortsatte bygget en stund på kvällskvisten.

37022 37023
Började med att renskära stabben och därefter slipa den.

37024
Därefter tillverkades framkantslisterna och limmades på plats.

37025
Den bakre mittsektionen av stabben hittade tillbaka. Denna var tillverkad sedan tidigare.

37026
Låter den vara oplankad på undersidan tills höjdrodren är byggda och linkaget/mekaniken för höjdrodren färdigt. Det ska ju liksom med här :lollypop:

Nästa steg blir att få dit stabbspetsarna, men det får bli nästa vecka då jag glömde materialet till dom hemma.
Likaså glömde jag några detaljer hemma för att kunna bygga ihop höjdrodren :banghead:
Men något litet kanske jag ändå kan åstadkomma på rodren i morgon, vi får se...

hjalleo
2013-02-20, 18:54
Hej Tomas!

Det där blev ju riktigt bra.:applouse:

Mvh Olov

Ompa
2013-02-20, 19:24
Hej Tomas!

Det där blev ju riktigt bra.:applouse:

Mvh Olov

Tackar :)

Skickat från min HTC One X+ via Tapatalk 2