handdator

Visa fullständig version : Trilskande K styrning på QuadX



kajakmannen
2011-11-09, 23:58
Hej
Har slängt på ett KK kort på en Quad och då jag kopplar på batteriet så börjar den bara pipa kontinuerligt beep beep beep beep beep beep...

Vad är felet? Någon som vet?

Kollade på instruktionen till Plushreglagen och den felkod som ligger nära det jag hör är att input voltage to high or to low men det stämmer inte för accen (en 3s 2200 mAh lipo) är ny och fullladdad.

Några tips?

Har testat throttelspaken i maxläge, botten läge med trimmernhelt nere, samt satt på ett servo på kanal 5 och den har kontakt så har ingen aning om vad som kan vara felet

MVH / Kajaken

radioactive
2011-11-10, 02:37
Hmmm... så brukar det låta när TX och Rx inte kommunicerar, men annars har jag ingen susning. Testa att hålla elevator nere i +3 sek efter batteriet kopplats på. Måste göra det på mitt ena kk-kort innan jag armerar den (gas i botten).

Lasse

dadde
2011-11-11, 13:50
Vrid ner yaw potten till min-läget, ge fullgas, koppla in spänning till quadden, vänta tills reglagen piper 2 gånger och dra sedan ner gasen till 0. Återställ yaw potten. Och starta om quadden.

kajakmannen
2011-11-11, 15:03
Tack David Glömer alltid bort det. :D

Hur går det "Over there"?

MVH / Kajaken

kajakmannen
2011-11-11, 22:45
Hmmm faan också. Funkar inte David :/

Har testat att skruva Yawpotten till max och min samt i dessa två lägen kopplat på batteriet med gasspaken både i maxläge och i minläge men regalgen piper på som bara den :(

tragi702
2011-11-11, 23:42
testa med o sänka trimmen på gasen en del..
sen kör du trottel range som david skrev..

//Patrik.

kajakmannen
2011-11-12, 14:47
Nu funkade det och fick till det så att jag kan armera kontrollern och få motorerna att snurra. Vidare till nästa problem (med största säkerhet pga min inkompetens/otålighet :)

Den kompenserar kraftigt och ganska illa vilket antagligen beror på att kompensationen går åt fel hjåll på vissa av gyrona (skall kolla detta).
Dock så får jag ingen reaktion på roll, pitch och yaw då jag rör på spaken :(????

Borde man inte få så att varvtalet ökar eller minskar på de olika motorerna? Fattar ingenting varför det inte händer något eller hänger det ihop med gyroinställningarna?

per
2011-11-12, 18:29
vad har du för proggramvara i kortet??

per
2011-11-12, 18:36
Hej
Har slängt på ett KK kort på en Quad och då jag kopplar på batteriet så börjar den bara pipa kontinuerligt beep beep beep beep beep beep...

Vad är felet? Någon som vet?

Kollade på instruktionen till Plushreglagen och den felkod som ligger nära det jag hör är att input voltage to high or to low men det stämmer inte för accen (en 3s 2200 mAh lipo) är ny och fullladdad.

Några tips?

Har testat throttelspaken i maxläge, botten läge med trimmernhelt nere, samt satt på ett servo på kanal 5 och den har kontakt så har ingen aning om vad som kan vara felet

MVH / Kajaken svärfars pep hela tiden men den va så.slutade direkt när man armerade den den säger att det e ström på men inte armerad sen när man armerat så piper fartreglagena hur många celler det e som vanligt.bara att flyga.

kajakmannen
2011-11-12, 19:58
Skall vara QUadX mjukvara i den men funderar på om det blivit fel och är Quad+ istället :/ visst skall det vara...
...M1 (fram vänster)
...M2 (fram höger)
...M3 (bak höger)
...M4 (Bak vänster)
?

per
2011-11-13, 08:32
Skall vara QUadX mjukvara i den men funderar på om det blivit fel och är Quad+ istället :/ visst skall det vara...
...M1 (fram vänster)
...M2 (fram höger)
...M3 (bak höger)
...M4 (Bak vänster)
? http://rcexplorer.se/Educational/kkguide/kkguide.html kolla denna sida

kajakmannen
2011-11-13, 12:36
har kollat den men i och med att det inte lirar så funderar jag på om det var fel där eller så är det Quad+ styrning i den

JohanF
2011-11-13, 13:03
Vilken programvara är det du har installerat? version?
Har märkt att senare quadX program har motorerna i en annan ordning. Blir väldigt konstigt om man har kopplat fel :)

Se: http://lazyzero.de/modellbau/multicopter_platine/hkquadboard/start

Enligt den ska du ha
M1 fram vänster
M2 bak vänster
M3 fram höger
M4 bak höger

/Johan

kajakmannen
2011-11-13, 15:14
Det var det som var felet :) tack för infon JohanF :)
Har redan hunnit vara ute och kraschat en gång. KK styrningen med nya mjukvaran är ritkigt nice :) stabil som bara den.

Nu på med FPV :)

Var bra att jag fick fart på den. Satte precis min tricopter i älven :) haha filmsnutt kommer inom kort :)

MVH / Kajaken

MrOvanhill
2011-11-13, 15:37
Den filmen ser vi fram emot :-D


FPV-Plums ?