handdator

Visa fullständig version : Vart köper man Hobby topgun modeller!



Pekkala
2011-11-23, 18:46
Hej!
Som rubriken lyder, vart köper man Hobby topguns modeller enklast?
T,ex MIG 15

Ken1
2011-11-23, 19:20
Autopartner har några bl.a , och även Österstunds modellhobby vad jag vet.
utomlands bl.a Hobbyking och säkert flera andra . Iof Fly-Fly´s men precis samma som HobbyTopgun.

Bakerman
2011-11-23, 20:42
Titta in hos www.jepe.org (http://www.jepe.org) han har flyfly/topgun!

Mvh
Håkan

henke2
2011-11-23, 22:09
Titta in hos www.jepe.org (http://www.jepe.org) han har flyfly/topgun!

Mvh
Håkan

Exakt, jepe är en riktigt expert på dessa modeller, han kan dem utan och innan!

Pekkala
2011-11-23, 22:22
Tackar så mycket! Det var precis vad jag sökte :lollypop:

Pekkala
2011-11-23, 23:03
Vilket fraktsätt är att föredra från Jepe, TNT eller DPD?

henke2
2011-11-24, 22:02
Vilket fraktsätt är att föredra från Jepe, TNT eller DPD?

Spelar nog ingen roll, jag väljer i princip alltid billigast möjliga eftersom de dyrare alternativet ändå hamnar i samma tull(importställe) eller på samma lastbil som ändå inte kan leverera på hemadressen mitt på dagen. Jag blir alltid besviken på expressfrakten :-P

LIP
2011-11-24, 22:39
Är det julklapp på gång?

Pekkala
2011-11-24, 22:47
Spelar nog ingen roll, jag väljer i princip alltid billigast möjliga eftersom de dyrare alternativet ändå hamnar i samma tull(importställe) eller på samma lastbil som ändå inte kan leverera på hemadressen mitt på dagen. Jag blir alltid besviken på expressfrakten :-P

OK! det blev TNT för mig för att det kände jag igen :sarcastic:

Pekkala
2011-11-24, 22:49
Är det julklapp på gång?
Jo det är det! till den som varit snällast:lollypop:

LIP
2011-11-25, 15:20
Skulle det var du det?
Jag undrar vem som gjort den bedömningen?

Pekkala
2011-11-25, 16:53
Om man utser sig själv som tomte, så har man rätt att välja vem som är snällast:sarcastic:
Prova själv vetja:stupido2:

Amir
2011-11-25, 21:25
jag har ju en mig 15 till salu hahaha skål

Pekkala
2011-11-25, 22:38
jag har ju en mig 15 till salu hahaha skål
Kan ta den tillsammans med en Lambert T25 i byte mot min J21R minus kingtechen ! Skål på dig :icon_pidu:

henke2
2011-11-26, 20:32
Ja, blir det jetmotor i friggolitkärran? :-)

Pekkala
2011-11-26, 21:44
Självklart blir det en riktig motor i kärran!
Antingen en T25 Eller den kommande M35 motorn.
Har alltid velat ha en Mig 15 och blev inspirerad av dina kompisars Migar

K-Å
2011-11-27, 00:34
M35?

K-å

Danneman
2011-11-27, 01:24
M35?

K-å

Jets munt's kommande merlin 35 skulle jag tippa på att han menar..

Mvh Daniel

Danneman
2011-11-27, 01:25
.

Pekkala
2011-11-27, 08:09
M35?

K-å

Jo jag menar Jets munt´s kommande motor, samma storlek som P20 men 3,5 kg drag:applouse:

fege
2011-11-27, 14:14
Självklart blir det en riktig motor i kärran!
Antingen en T25 Eller den kommande M35 motorn.
Har alltid velat ha en Mig 15 och blev inspirerad av dina kompisars Migar

Kul projekt! Jag har ett likanade på gång med jag valde en begagnad (men ny i kartong) Lambert T20 som skall in i en Hobby Topgun L-39 Albatros. Tråd finns här http://www.jetsweden.se/forum/e107_plugins/forum/forum_viewtopic.php?2838.0 . i

Pekkala
2011-11-27, 17:18
Kul projekt! Jag har ett likanade på gång med jag valde en begagnad (men ny i kartong) Lambert T20 som skall in i en Hobby Topgun L-39 Albatros. Tråd finns här http://www.jetsweden.se/forum/e107_plugins/forum/forum_viewtopic.php?2838.0 . i

Din byggtråd följer jag. det är möjligt att det blir en byggtråd på Migen också om intresse finns.

henke2
2011-11-27, 17:57
Tufft! M35 kan bli en bra motor till ett bra pris, men jag tvivlar på att den blir klar till säsongen 2012. Den som lever få se :-)

fege
2011-11-27, 19:44
Din byggtråd följer jag. det är möjligt att det blir en byggtråd på Migen också om intresse finns.

Släng upp en tråd vet ja! Det är alltid intressant och lärorikt att se hur andra tar sig an sina byggprojekt.

henke2
2012-04-14, 16:33
Tufft! M35 kan bli en bra motor till ett bra pris, men jag tvivlar på att den blir klar till säsongen 2012. Den som lever få se :-)

Nya rykten från jetmotorfabriken går i linje med vad jag redan gissat, att Merlin 35:an inte blir klar i år. Tydligen försenad pga stor efterfrågan av övriga motorer. Jag gissar lite igen att man helt enkelt inte får motorn att prestera som man vill och att vikten inte blir låg nog. Jag är säker på att detta kommer lösas med tiden, som sagt den som lever får se :)

Pekkala
2012-04-14, 19:58
Nya rykten från jetmotorfabriken går i linje med vad jag redan gissat, att Merlin 35:an inte blir klar i år. Tydligen försenad pga stor efterfrågan av övriga motorer. Jag gissar lite igen att man helt enkelt inte får motorn att prestera som man vill och att vikten inte blir låg nog. Jag är säker på att detta kommer lösas med tiden, som sagt den som lever får se :)

Tror att du har rätt Henke!
Men det gör inte mig så mycket då projektet ligger vilande för tillfället.

henke2
2012-04-14, 20:15
Tror att du har rätt Henke!
Men det gör inte mig så mycket då projektet ligger vilande för tillfället.


Det är ganska angenämt att inte ha bråttom.

henke2
2013-09-15, 23:27
Sökte men hittade ingen närmare tråd om Merlin 35 motorn, den var precis likadan som för ett par år sedan. Dem säger klar till våren.

Dock hade man slutat prata om 4kg drag och gått tillbaka till 3.5kg samt tänkt använda sin nya bortslösa ECU för både startmotor och soppapump. Bara att vänta och se helt enkelt :)

Pekkala
2013-09-16, 06:40
Ja nu har det i alla fall blivit en liten kolibri T25 i stället :) får man tycka att en motor är söt?
Den håller på att monteras på en ASK 18 skalaseglare till att börja med.

fege
2013-09-16, 11:57
Grattis!

"...skalaseglare till att börja med. " skriver du. Vad har du för planer framöver då?

henke2
2013-09-16, 12:08
Vad har du för planer framöver då?

Kanske en TA-183? Det är sällan man ser något så fult men ändå så tilltalande. För 20-40N EDF = perfekt för Kolibri T25 eller T35(!)

http://imageshack.us/a/img4/5351/e6xg.jpg


http://imageshack.us/a/img849/9117/ni6b.jpg

fege
2013-09-16, 12:17
Coolt! (både kärran och motorn då alltså).

Något annat spännande för småturbiner på mässan då?

henke2
2013-09-16, 12:35
Coolt! (både kärran och motorn då alltså).

Något annat spännande för småturbiner på mässan då?

Det var väldigt många som kom fram och pratade i år så jag han inte finkamma mässan utan tog bara en översikt tyvärr. Sebastiano (Sebart) kom fram och var intresserad av konverteringskit till sin Fiat G91, som för övrigt flög jättefint på den rätt milda EDF setupen. Klart intressant kandidat både som EDF och för jetmotor.

Black Horse balsabyggen visades upp på många håll och jag tror på dem efter att ha sett dem live. Deras L39 hade varit perfekt. Större men väldigt lätt. Även deras Viperjet och BD-5 är fina.

Såg en mindre Viggen i glasfiber, men hann aldrig se tillverkaren, kanske kan någon fylla i här.

Som nämnt i en annan tråd så var det tyst från både jetcat, jetsmunt och kingtech på mikrofronten.

Annars låg de egna idéerna bra till jämfört med konkurrenterna där vi (Jag, HAB och CS turbinservice) fick förfrågningar på de saker vi tagit fram tillsammans så som dragkraftsrör, FOD guards och tankar.

Finns en del projekt som jag hoppas skall vara färdiga under vintern bla TA-183:an från Boomerang jets, Yak-130 från Ready2fly och en Funjetdräpare för Kolibri motorn.

Pekkala
2013-09-16, 12:50
Grattis!

"...skalaseglare till att börja med. " skriver du. Vad har du för planer framöver då?
Har ju en JePe Mig 15, har även en F9F-8 Cougar för 90mm EDF att montera den i, är lite sugen på en Viper också, så att vi får se.:)

fege
2013-09-16, 14:41
Har ju en JePe Mig 15, har även en F9F-8 Cougar för 90mm EDF att montera den i, är lite sugen på en Viper också, så att vi får se.:)


Låter spännande! Själv har jag en Jepe Hunter på gång.


Sebastiano (Sebart) kom fram och var intresserad av konverteringskit till sin Fiat G91, som för övrigt flög jättefint på den rätt milda EDF setupen. Klart intressant kandidat både som EDF och för jetmotor.



Har länge haft denna kärra som kandidat då det finns ett "överflöd" av MIG-15 och F-86:or att välja mellan. Sebarts tillskott är helt klart intressant. Tänk om han kunde kränga tomma kärror, utan lack, servon m.m....

henke2
2013-09-16, 16:45
Sebarts tillskott är helt klart intressant. Tänk om han kunde kränga tomma kärror, utan lack, servon m.m....


Utan drivlina och servon men med ställ och servo för luckorna kostar den €253. http://www.sebart.it/download/sebart-pricelist.pdf

fege
2013-09-16, 16:57
Utan drivlina och servon men med ställ och servo för luckorna kostar den €253. http://www.sebart.it/download/sebart-pricelist.pdf

Sedär ja! Spännande men jag tror det finns projekt och idéer så det räcker för tillfället. Bäst att stänga ned den prislistan så fort det bara går... :)

henke2
2013-09-18, 19:56
En 90mm Vessla från Vasa model i Tjeckien. Designad kring en 90mm fläkt och upp till 14S li-po. Skall väga 1kg tom. Prototypen skall flyga nu snart och så fort den är klar kommer en modell hitåt med :)


http://www.rc-network.de/forum/attachment.php?attachmentid=1050394&stc=1&d=1379520932

http://www.rc-network.de/forum/attachment.php?attachmentid=1050395&stc=1&d=1379520948

Uno
2013-09-19, 10:56
Hej Henke!
Snyggt fluget av er båda (Amir) från Ljungby på Jetpower inför all publik. Var det verkligen en Viggen Du såg? Jag såg ingen men en Jas med Jetcat 20. Vet tyvärr inte vem tillverkaren var för vi förstod dåligt och den var byggd av någon för någon men ej flugen. Någon kan kanske identifiera firman på bilden där Börje och Lars-Erik från Karlskoga förhandlar. Vi ställde på honom ordentligt om att köpa den komplett med motor utblåsrör, beotec fina ställ mm. Den hade fasta canarder vilket Börje uppskattade. Nästa dag fick vi priset 2200 euro vilket var billigt men det blev ingen affär. Var pianotråd i landstället. Han hade andra fina småkärror i glasfiber F86, F16 med flera.
Klent med svenska kärror. En stor J29:a i taket och Draken skala 1:5 hos Schweighofer. Missade Drakenflygningen första dagen idiotiskt nog när jag gick i tältet och köpte småprylar. Tyckte inte det var några billiga mässpriser. Ett sandblock från Permagrit kostade 22 euro tex. Pratade med Drakenpiloten andra dagen före flygning och han hade ingen aning om superstall. Han hade inga gyron i kärran heller. Flygningen gick lugnt och fint men stördes lite av den svenska Hawk-motorns italienska showpilot som flög en L39 samtidigt väldigt vasst. Imponerades av Drakens raka rollar, så rollade inte den riktiga.
I övrigt fanns det inte mycket som skulle få plats i min hangar. Det börjar bli sjukt stort med skala 1:2,5 osv. Genomgående väldigt duktiga demopiloter med ett antal världsmästare vid spakarna.
Bäst: den otroliga kvällshowen med fyrverkeri och helikoptrar med ledljus på rotor och lastade med
fyrverkeripjäser i massor. Kan rekommendera ett besök nästa år.
Med vänlig hälsning Uno.

henke2
2013-09-19, 12:38
Hej Henke!
Snyggt fluget av er båda (Amir) från Ljungby på Jetpower inför all publik. Var det verkligen en Viggen Du såg?

Tack Uno, det är alltid stressigt när man måste flyga en exakt tid. Inget över för problemlösning på plattan.

Jag är rätt säker på det var en viggen, helvit inte grå. Jasen är förmodligen från jetcom, kanske blir en sådan.

http://www.jetcom-modellbau.de/Saab.html

Uno
2013-09-20, 15:50
Den här tråden började med "var köper man....." Och har svällt ut lite. Angående Jet Munts nya lilla motor så fanns den på mässan. En liten söt sak. Skulle vara klar för leverans till våren. Priset på lappen var högt men muntligt betydligt lägre, under 20000 kr. Vet inte om det var utan eller med moms. Jag satsade på en T25 till min Fly Fly (JePe) Hawker Hunter. Ser ut som om vi skulle kunna flyga minst fyrgrupp nästa år här i söder/väster.

henke2
2013-09-20, 16:41
Den här tråden började med "var köper man....." Och har svällt ut lite. Angående Jet Munts nya lilla motor så fanns den på mässan. En liten söt sak. Skulle vara klar för leverans till våren. Priset på lappen var högt men muntligt betydligt lägre, under 20000 kr. Vet inte om det var utan eller med moms. Jag satsade på en T25 till min Fly Fly (JePe) Hawker Hunter. Ser ut som om vi skulle kunna flyga minst fyrgrupp nästa år här i söder/väster.


Jetsmunt har som sagt inte gjort någonting sedan 3år, fick se samma film i år på motorn som gav 35N spik i bänken. Men det viktigaste är prestandan per viktenhet. Ready2fly Venom blir 500gram tyngre med en motor som "bara" väger 100gram mer. Vikt bakom CG straffar sig fort och för att väga upp de extra 500grammen behövs ju lika mycket dragkraft till. Så det blir spännande att se vad de hittar på. 40N hade varit både önskvärt och rimligt att hoppas på :)

Får gratulera till motorköpet också :D

fege
2013-09-20, 21:28
Den här tråden började med "var köper man....." Och har svällt ut lite. Angående Jet Munts nya lilla motor så fanns den på mässan. En liten söt sak. Skulle vara klar för leverans till våren. Priset på lappen var högt men muntligt betydligt lägre, under 20000 kr. Vet inte om det var utan eller med moms. Jag satsade på en T25 till min Fly Fly (JePe) Hawker Hunter. Ser ut som om vi skulle kunna flyga minst fyrgrupp nästa år här i söder/väster.

Grattis till motorköpet!

Kanske dags att väcka liv i Acrohunters eller Göta Bluehunters igen då? :)

henke2
2014-02-18, 09:52
Tufft! M35 kan bli en bra motor till ett bra pris, men jag tvivlar på att den blir klar till säsongen 2012. Den som lever få se :-)

Nya rykten från jetmotorfabriken går i linje med vad jag redan gissat, att Merlin 35:an inte blir klar i år. Tydligen försenad pga stor efterfrågan av övriga motorer. Jag gissar lite igen att man helt enkelt inte får motorn att prestera som man vill och att vikten inte blir låg nog. Jag är säker på att detta kommer lösas med tiden, som sagt den som lever får se :)

Oj, tiden går! Redan 2011 pratade vi om att motorn skulle komma. Nu är det 2014. Vad tror vi om i år? Svårt att veta, men jag tror nog jag fortfarande tvivlar på om motorn hinner hit till sesången. Efter semestern tidigast.

Jag har hur som helst efter lite härjande fått ur jetsmunt lite info, dels en ritning på konturerna och dels en total vikt utan batteti på 410gram. Det är i så fall 70gram lättare än P20 men jag tar siffran med en nypa salt. Ryktet gör gällande att man skall använda bortslös pump och startmotor. Pumpen har jag sett på jetpower, en feigao liknande inrunner hade de där och den gav ett gediget tungt intryck. Förhoppningsvis hade representanten fel och en mindre pump används till M35. Vi får se.

Skiss från Gaspar,

http://www.jets-munt.com/M35Outline.jpg


...blir CAD från Henke

http://i59.tinypic.com/if7vap.png



Men som ni lärt er genom alla mina tester så är det denna placeringen som är intressant. Motorn sitter alltid bakom tyngdpunkten och man vill få fram den så långt som möjligt. En liten starter underlättar för en tyngre motor. Kolibri känner vi väl till, likaså P20. Jag brukar jämföra Kolibri T15 med en P20 i installerad prestanda, alltså total flygupplevelse vikt/effekt. Frågan är vilken Kolibri den nya bekantskapen M35 kan matcha.

Jag kan självklart printa M35 till de som är intresserade.

http://i59.tinypic.com/2wn2pmw.png

simonarvestrand
2014-02-19, 19:28
tur att du skrivit dit dummy på dom så du inte tar fel :)

henke2
2014-09-22, 21:01
Oj, tiden går! Redan 2011 pratade vi om att motorn skulle komma. Nu är det 2014. Vad tror vi om i år? Svårt att veta, men jag tror nog jag fortfarande tvivlar på om motorn hinner hit till sesången. Efter semestern tidigast.


Ny info efter att ha pratat med Gaspar på Jetpower gör gällande att han inte får till motorn helt enkelt. Det är inte bara att skala ner, utan man måste utveckla nya metoder för tillverkning och balansering vilket dem inte lyckas med. Han lägger kraften på större motorer tills vidare. Ingen tidshorisont lovades i år.

_________________________________________________

PS. Lambert presenterade en motor i samma storlek/vikt som ger 5kg dragkraft. Mer när jag vet mer i en egen tråd ;)

https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/v/t1.0-9/983814_10152945897829505_6804041663485670058_n.jpg ?oh=acf2b32939c8ba4393fc0c2058ded661&oe=54856E25

henke2
2015-04-05, 15:50
Nytt år igen och Gaspar har enligt egen utsago lagt M35 på is. Han har problem att få den att fungera helt enkelt. Även Kingtech med sin K35 ligger på is enligt dem själva.

Kingtech råkar bygga motorer med liknande spec som konkurrenternas, P60 - K60, MW44 - K45 etc. Skall dem bygga en mindre motor så får dem titta på P20 och jag tror inte det i så fall blir en K35 utan K20 och det inser dem väl själva inte är riktigt bra nog nu för tiden.