handdator

Visa fullständig version : RC Viking och Falcon 56



pgrts
2011-11-25, 21:54
Av en händelse räddades lite nostalgisk klädsel från att "glömmas bort" för ett tag sedan.
Det var både papper och tygklädsel.

Tanken kom då förstås att göra det man haft vaga funderingar på - att bygga ungdomens drömmodeller.

En snygg sak som önskades många nätter när man somnade till Truedssons katalog var RC Viking som inte var lik någon vanlig modell som Vagabond och andra lådor.

Den andra nostalgimodellen är Falcon 56 som var mitt första RC bygge med förbränningsmotor efter bygge av Dandy som var en seglare och så förstås några linkontrollmodeller som det flögs flitigt med i trädgårdarna i byn.

I dag kom det ett brev i lådan med ritningar till RC Viking - de kommande helgerna är räddade!

http://www.ripamfk.com/html/patrik/falcon/vikingsilk.jpg

Falcon 56 har jag hittat scannad i tif-format som jag inte kan skriva ut i skala men via "posterutskrift" och tumstock ska det nog gå att hitta en lagom skala att kopiera till med en bra kopieringsmaskin.

Thomas
2011-11-25, 23:15
Mumma!
Vikingen var "ouppnåerlig" för mig som andramodell efter Falconen, men visst fanns drömmen att ´styra´ en sådan med dåtidens enkla radioanläggningar (läs: tidigt sjuttiotal).
Lägg gärna upp en byggtråd, detta är något som tilltalar mig!!!!

McRegor
2011-11-25, 23:38
Hej,
Även jag tillhörde de lyckliga som fick chansen att lära sig flyga RC med en Falcon 56. Eftersom kassan inte var alltför välfylld så byggde jag min i lösvirke efter en ritning som jag fick låna av en kompis. Körde till en början en glidlagrad Enya .35 RC i min och det fungerade väl bra till dess man skulle försöka att trinmma den...ja, så man gjorde på den tiden....
Flög med en Sankyo proportional-radio - en av de första japanska anläggningarna i vår klubb. Ja - det kom nån K.O Digiace ungefär samtidigt men dessa japanska anläggningar bedömdes ungefär som "Kina-skiten" idag. Men det märkliga var att dom fungerade väl så bra som Micronic, Berglundare (Telepilot) och andra populärare märken...
Sen känner jag till fullo igen mig i Patriks beskrivning om de djupa studierna av Truedsons, Wentzels och Hobbtjänsts kataloger under sena kvällar i skenet av sänglampan...:) Ack vad dessa publikationer blev vällästa....
Hälsningar
Roger

Modellflygarn
2011-11-26, 00:12
Har inte haft nån själv men har lärt andra flyga med Falcon 56 och det är en förbaskat trevlig maskin. :)
Fler såna vill jag se!