handdator

Visa fullständig version : Batteri till mottagare lipo eller NiMH



PowerPer
2011-12-03, 12:00
Vad ska jag köra på, eller vad behöver jag?

Är en yak 50cc kommer att köra på 5st Hd 9150 och ett standard.

Kan man använda två st NiMH 4.8V 2100 mAh och en Y-kabel direkt till mottagare??
Eller ska jag köra på att köpa en PowerBox Digi-Switch och lipo??

jaka
2011-12-03, 14:26
24776247732477424775Hej!
Två 2100 NiMH celler räcker bra!Men Y-kabel skulle jag aldrig använda! Om ett batteri fallerar riskerar det att "dra den med sig det andra" och du störtar!!!

Jag använder två stycken LiFe celler på 6,6v 2100mAh till min Yak 54 (216cm spv)försedd med MVVS 45cc motor. Någon powerbox behövs inte på en så liten kärra!
Någon spänningsreducerare använder jag inte!
Radion är en Spektrum DX 7se med 9100AR Spektrum mottagare som har två batteriingångar.

Mottagaren tål 10V men servona är den svaga länken, hittills har mina JR DS 8711 klarat den lite högre spänningen som en LiFe cell lämnar.

AmRi
2011-12-03, 17:20
Vad man använder för mottagarack har förändrats för mig hela tiden i.o.m. utvecklingen av Spektrums 2.4ghz system som tål 2s lipo.
Har kört NiCad och Nimh under många år och kör lipo + regulator idag med bra resultat men om jag skulle bygga en till modell i "50cc" storlek så skulle jag köpa servon som tål 2s dvs 8.4volt och köra en lipoack på 2s ca 1500mah eller skaffa Spektrums 9100mottagare som Jaka nämnde och mata in dubbla 2s lipo.
Anledningen att jag gillar och rekommenderar lipo framför Nicad och Nimh är förutsägbarheten, att de nästan aldrig laddas ur och man laddar upp dem på 10min.

Magoozi
2011-12-03, 19:13
Ett alternativ är att snegla på Emcotecs DPSI serie, med deras Bic och rv som alternativ.

Köper du en DPSI BIC så får du en regulator som innebär att du kan köra samtliga batterityper, men även få koll på hur mycket ström som har gått och hur mycket som är kvar via en display på BIC:en.


Nu har du ju redan servon, men hitec har släppt servon som pallar 7,4v oregulerat.

Håller för övrigt med amri om lipons fördelar.

PowerPer
2011-12-03, 22:19
Nu har har jag ju redan mina servon och en Ar8000 mottagare.
köper jag en DPSI BIC så kostar ju den ca1200kr, måste ju finnas några biligare alternativ?

Om man väljer Nimh vad räker det med då?

Kör jag med lipo hur stora acc/ar behövs.
Regulator alternativ?

bem
2011-12-03, 23:12
Hej,

PowerBox Systems Smart Switch är en lösning där du kan använda två accar med 2 celler LiPo eller LiFe (eller 5 cell NiMh om du föredrar det):

http://www.powerbox-systems.com/e/powerbox_systeme/powerbox_sensor/start.php

LiPo eller LiFe är såpass lätta att du kan välja rätt stora accar, t ex Hyperion LiFe mottagaracc 2100 mAh väger bara 106 gram per styck:

http://www.hyperion-eu.com/products/type/62


Själv skulle jag välja LiFe i första hand för du slipper brand/explosionsrisk vid laddning och annars med dessa, och du kan ha dem sittande i modellen när du laddar vilket du inte skall ha med LiPo.

/Bo

Magoozi
2011-12-03, 23:20
Jag hade inte kört powerbox smartswitchen när BIC är såpass nära i pris, och du dessutom får en display med all tänkbar info.
Kalla mig gammalmodig, men jag tycker nihm känns lite stenålder. sedan är ju BIC en utomordentlig bra strömbrytare också.


Se det såhär. Bicen må kosta några kronor, men är det inte värt lite i det långa loppet? Såvida du inte totalkrashar din kärra, så kan den följa med till nästa bygge. Se det som en investering.

Magoozi
2011-12-03, 23:21
Sedan är ju lipoackar billiga numera.

Phonta
2011-12-04, 09:30
Jag köpte på inrådan ett 6 volt NimH pack , 4 st 2100 mah celler = 6 volt . Skal ju funka klockrent sägs det .
Kam ju ha ett par likadana att växla med om det skulle behövas ....

AmRi
2011-12-04, 22:20
Jag köpte på inrådan ett 6 volt NimH pack , 4 st 2100 mah celler = 6 volt . Skal ju funka klockrent sägs det .
Kam ju ha ett par likadana att växla med om det skulle behövas ....

Det funkar men jag skulle starkt rekommendera att du installerar en ackvarnare speciellt nu som börjar bli kallt ute.
Nimh är oftast dåliga på ett kunna leverera ström och speciellt i kyla. Antalet flygningar med samma mottagarack blir halverad jämfört med sommaren.

Carl
2011-12-05, 05:56
Hej!
Jag använder en st. LiPol acc 2 S 2200 mA + en regulator och ställer den på 6 V. Då har jag koll på
accen då regulatorn är försedd med lysdioder som talar om vad som finns i den, fungerar mycket bra tillsammans
med HD 9150 servon! Detta har jag i min SBACH med 55 cc motor!
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/catalog/TR-UBEC15.jpg

Mvh. Roger

AM
2011-12-05, 09:05
KISS! Keep It Simple Stupid!
En säker och enkel set-up är:
1 st ca 1000 mAh LiPo 2S (7,4 Volt) - T-kontakt och ansluten till mottagaren
1 st 2000 - 5000 mAh Lipo 2S eller 3S - T-kontakt och kopplad till en 3 - 5 Amp Spänningsregulator - kopplingsboard till servona.

Från mottagaren kopplas minuspolen och signalen till ett kopplingsboard. Från Spänningsregulatorn kopplas Minus- och Pluspolen till kopplingsboardet. Då matas mottagaren och servon separat.

På de flesta bensinmodeller får man oftast öppna huven för att tanka och komma åt radion. Då är det enkelt att koppla ihop de två T-kontakterna. Vill man ha kontinuerlig koll på batterispänningen kan man ansluta enkla LiPovakter på balanseringskontakterna.

Ofta överdimensionerar man spänningsregulatorerna. En 3-amperes spänningsregulator klarar uppemot 20 ampere under några sekunder. Så en snittförbrukning på 2 ampere med peakar på 10 amp är inga problem. Flyger själv en CMP-Cub med sex standarsservon på ett 2500 mAh-Lipo och en 3-amp regulator. Jag mätte upp förbrukningen under flygning med Eagle Tree Servo Current-mätare. I princip 3D-flygning med fulla utslag hela tiden. Snittförbrukning ca 400 mAh och peakar på 2,2 Amp under en bråkdel av en sekund.
Vill man satsa mer pengar och köpa PoweBoxar etc kan man ju komma ihåg att det sitter i princip samma regulatorer i dem. De är bara snyggare förpackade.

Mvh
Ove

Phonta
2011-12-05, 10:00
Alltså ,, jag blir lite brydd över alla olika åsikter, tänkte från början i samma bana dvs. att använda en större lipo samt en regulator, dvs köra med en BEC , kan väl inte vara så djäkla stor skillnad tycker jag. Blev avrådd till detta , tycker det verkar klart det bästa , samt är nog inne på det likförb..... Men om jag ansluter en BEC direkt i battuttaget på mottagaren i stället för i trotteluttaget. trotteluttaget behöver jag ju till motorn, går det att köra på detta sätt som jag beskriver. levererar då BEC 6 volt som den skall. Tillex en Turnigy 40 amp Bec som normalt ger den spänningen .....

PowerPer
2011-12-05, 13:26
Det här va interssant läsning :)

lasse bex
2012-01-01, 17:21
jag kör med 2 LIFe packar direkt till mottagaren utan någon spänningsregulator och delar den ena via y kabel till tändningen, på alla mina kärror upp till en 3,2m extra med en 220cc mintor.
Om du ska använda NIMH rekommenderas 5 celler.

Joacim
2012-01-02, 16:06
Helt vanlig regulator/ BEC som drivs av en till 2 Lixx batterier räcker upp till 50-60cc storlek, större tycker jag att en powerbox är motiverat för att kunna få allt distribuerat och kontrollerat bra när ofta många servon är involverade.

Några bra alternativ som fungerar som det ska-
Jeti BEC, MAX BEC, MAX BEC2
Castle Creation BEC samt BEC PRO
SkyRC S-BEC
PowerboxSystems

Man väljer ju också att ha en BEC/ Regulator för att kunna få en jämn spänning till alla servon och mottagaren, oavsett belastning eller inmatad spänning.

Fyhren
2012-01-02, 17:10
Hej

Någon tänker fel om man påstår att 4 celler NiMH ger 6 Volt.

Eftersom laddbara celler inte är på 1,5 V per styck utan bara på 1,2 V så måste det till 5 celler för att få 6V, 4 celler ger ju bara 4,8V

Själv kör jag sen många år på 5 celler NiMH (oftast över 2000mAh ) och har man bara en acckollare och kollar före första flygningen och sen efter varje flygning så har man bra koll på att man har tillräckligt med ström. Börjar däremot de gröna dioderna vandra ner mot de gula så är det dags att ladda.
Med 5 celler har man en ökad säkerhet om en cell lägger av eftersom med 4 celler går man i backen om en cell lägger av men med 5 celler klarar men sig.

Hälsningar
Peder Fyhr
flyger i
Eslövs mfk

Extra_Mannen
2012-01-19, 22:57
I min första modell av större slag som var en Extra 300 (180cm i spänvidd) från fullkontroll körde jag 2st nimh ackar på 4,8volt med st ström brytare på 2kanaler i mottagaren och det funkade toppen! Men det är ca 4-5år sedan. Det satt en os 26cc 2t motor i den.

I en 50cc modell rekommenderar jag dock lipo 2x2200 eller 2x1500 mAh + en emcotec dual bat. En singel bat funkar också med 3300mAh acke!

Ett annat alternativ är annars är en powerbox sensor som jag även provat och som funkar toppen!

Körde även 2x1500mAh i min 78" El Extra från Extreme flight.

Mitt tipps är dubbla lipo eftersom det är 50cc. Funkar med en också men mer säkerhet med 2st.

Fundera efter vad som känns bäst! 6Volt är ialla fall att rekommendera!

Lycka till med valet!