handdator

Visa fullständig version : Byggbräda.



mogge
2011-12-12, 00:29
För vad det är värt. Sätter ihop en Shoestring Plantraco o kom på att min byggbräda är rätt så vitsig.
Den kan ju göras i den storlek man själv väljer men grejen är att min bräda är av en särskilt hård färgad spånskiva. Huvudsaken att den är plan o hård. På ena sidan har jag klätt den med en s.k. Kapaskiva. Den används av olika typer för reklamändamål o till arkitekter o slikt folk. Kapaskivan består av något Depronliknande material o är klätt på båda sidor med papp. Det innebär att det går utmärkt att nåla fast alla dom delar medans limmet torkar. Har använt denna, som för övrigt ligger på min fotpall, så kan man glo på Tv under tiden limmet torkar. Shoestringen är väl det minsta jag byggt o Pica Spit !:5 det största. Efter gott o väl ett tjugotal byggen så är Kapaskivan intakt.
Morgan

senmathal
2011-12-12, 09:42
Var kan man hitta en sådan där kapaskiva någonstans?

/Mats

LIP
2011-12-12, 12:32
Reklamfirmor brukar ha dom att tillverka skyltar utav.
Den duger nog bara till byggbräda när du bygger mycket små modeller, jag tycker nog att en porösboard, (Treetex), är ett bättre alternativ i det fallet. Sådana finns att köpa hos bygghandeln.

INGEMAR NABBING
2011-12-12, 12:51
Hej De bästa byggbrädorna är de stav-limmade och Du kan välj en storlek efter Ditt behov. Använd gärna bägge sidor.
De gjorda och limmade av massiv furu och det går riktigt bra att använda bygg-nålar i dem. Finns på de flesta byggvaruhus
och är rel. billiga i inköp. En bra och rejäl byggbräda är ett måste.
Ingemar Nabbing.

bem
2011-12-12, 13:24
Hej,
De där stavlimmade bänkskivorna som finns på IKEA har jag funderat på att bygga nya bänkar i hobbyrummet med som "byggbord" utefter ena väggen. Nån som provat dessa skivor för det ändamålet? Finns i ek, bok och björk, finns i lite olika bredder och längd man man få det man villl ha, tjocklek är 3,8 cm - vilket träslag är lämpligast som byggbänk?

http://www.ikea.com/se/sv/search/?query=bänkskiva&category=products&color=fler+färger&pageNumber=0

/Bo

LIP
2011-12-12, 13:42
Själv har jag tillverkat mitt byggbord av hyllplan som jag köpt på Bygg Max.
Min byggyta är 600x2350mm

senmathal
2011-12-12, 14:53
Jag har nog egentligen tagit det som funnits till hands för varje bygge då jag flyttat lite och hobbyrummens beskaffenhet har varierat. Nu har jag ett bra byggrum som jag kan ordna som jag vill och de är kanske dags att skaffa en byggbräda som jag trivs med. Som jag tänker själv är det förutom storleken två saker som den bör uppfylla. Dels ska den vara helt plan och hålla sig plan utan att slå sig. Det andra är att den skall vara lagom mjuk för att det ska gå lätta att sätta fast byggnålar i den men ändå tillräckligt hård för att nålarna ska sitta fast.

När vi ändå är inne på byggbräda och nålar undrar jag vilka byggnålar ni tycker är bäst att använda. Just nu använder jag knappnålar men men det gör så ont i fingret av den minimala huvudet på dom. Jag har haft några med blå plasthuvuden men dom lossnade en efter en och jag tycker dessutom att härdningen var lite dålig på nålarna. Dom där där själva nålen är böjd till ett sorts huvud är dom bra?

/Mats

mogge
2011-12-12, 18:03
Dom byggnålarna med"böjt" huvud tycker jag är bra. Det har hänt att jag fått skaftet från vanliga knappnålar i tummen när plast huvudet spruckit. Vitsen med min Kapaskivade spånskivebit är just lättheten att trycka in nålen. Sedan är det en vits med min lite mindre bräda o det är att den samlar inte en massa skit. Den ligger på min andra byggbräda 750x 1325 mmm. Den lilla byggbrädan vänder jag på vid behov o tejpar fast en indoorritning o gladpack eller en hemmagjord ritning på smörpapper.
350x 850mm. Räcker för pillet framförTv:n under reklamavbrotten. Byggskivan som ligger på en hyvelbänk synes mig svårbaxad.
Morgan

Glawe
2011-12-15, 22:52
Korkplattor på en vanlig träskriva har fungerat super för mig. Det är ju dock inte speciellt hårt.

mogge
2011-12-16, 00:24
Ja, kork var mitt liv o (brytblads)kniv inte nån dum idé. Det viktigaste är ju att underlaget är plant. Däremot har jag inte hittat så stora bitar men visst man kan skarva.
Mogge

Glawe
2011-12-16, 09:18
Jag vill minnas att jag köpte mina bitar på Hornbacher i Malmö. Bitarna var ca 120x100cm. Dock endast 5mm tjocka.