handdator

Visa fullständig version : Problem att flasha om KK Kort!?



Lidén
2011-12-14, 14:32
Tjena.

Har införskaffat ett HK multicopter KK kort V2 med 168 shippet på ihopp om att hotta upp min Y6:a med de senaste programvarorna.

Kruxet är att när jag flashar i de senare programmvarorna så funkar inte kortet, lysdioden reagerar på armering på/av men reglagen bara piper underligt och ingenting går att ställa in. Så flashar jag tillbaka till gamla 1.1b osså funkar allt som det ska!

Någon som vet vad som händer!?

/Mvh Martin Lidén

radioactive
2011-12-14, 14:41
Vet du om de senaste firmwaren/programmen fungerar till Hk v2? Låter som att de inte gör det fullt ut.

Lasse

SteffeB
2011-12-14, 15:00
Fungerar utmärkt för mig! Har som jag tidigare sagt installerat quad X 4.7


Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

SteffeB
2011-12-14, 15:02
Du har kanske pottarna tvärtom, 100% blir 0% så du kommer in i nått inställningsläge? ställ in alla 3 på 50% och prova igen.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Lidén
2011-12-14, 15:14
Programmvaran skall funkera, väljer ju HK kk v2 i menyn och aktuella programvaror visas. Pottarna är det inte, inbillar mig att jag har koll på hur det skall funka, Kan ju hantera gamla 1.1b.

Förfarandet skall vara samma i de nya programvarorna!?

Det uppför sig helt ogerligt, piper med hög frekvens utan att det går att göra ngt.

SteffeB
2011-12-19, 22:16
Har du kommit på det än ? Det gjorde jag efter att ha jävlats i några timmar! Välj "atmega 168p/pa" istället för "Hobbyking v2" i "Choose your controller" fönstret, om det står atmega 168 p eller pa på din krets då såklart... Misstänker att du också uppdaterar med KK multicopter flash tool.


Mina motorer vägrade starta, gick dock att "arma" kortet. Efter att ha valt 168p/pa fungerade det direkt. Det lustiga är att jag har ett kort ifrån multircshop som också uppträder på samma vis. Måste ha blivit samma fel för dem när de flashade kortet! Hah!

SteffeB
2011-12-19, 23:24
Det här problemet uppstod alltså på det andra KK-kortet jag köpte. Det första fungerade direkt! Måste ha varit ifrån en annan batch.

rfnoise
2011-12-23, 11:35
Tja, jag byggde ihop en quad med ett KK Plus 5e kort igår. Första quaden för mig, har bara flugit tri innan. Jag trodde att mitt KK kort var skräp eller att jag hade blivit galen vid första testerna. Jag höll den krampaktigt över huvudet och vid minsta lutning vid 1/4 gas så drog några motorer fullt och quaden höll på att slitas ur min hand, phew. Testade allt men ingen förbättring. Trodde tillslut att jag hade för högt kv+för stora proppar(kda 20-26+10x4.5)

Släppte skiten ett tag och funderade sen på att flasha med annan FW. Läste på lite innan och det visade sig att KK Plus har en annan fuse setting och att kortet med den rätta settingen finns i Kkflash tool. Jag valde atmel168 först. Läste också någonstans att aileron kabeln skulle vara ur vid flashningen? Hade något med boot loader att göra men jag har inte grävt mer i det.

Nu funkar den perfekt! :)

/Calle

Wavis
2011-12-23, 16:49
Bra tips ,,Tack ska du ha ,,Spar nog ett antal timmar ..ska kolla mitt efter jul...

Tokaz
2011-12-28, 17:39
Tja, jag byggde ihop en quad med ett KK Plus 5e kort igår. Första quaden för mig, har bara flugit tri innan. Jag trodde att mitt KK kort var skräp eller att jag hade blivit galen vid första testerna. Jag höll den krampaktigt över huvudet och vid minsta lutning vid 1/4 gas så drog några motorer fullt och quaden höll på att slitas ur min hand, phew. Testade allt men ingen förbättring. Trodde tillslut att jag hade för högt kv+för stora proppar(kda 20-26+10x4.5)

Släppte skiten ett tag och funderade sen på att flasha med annan FW. Läste på lite innan och det visade sig att KK Plus har en annan fuse setting och att kortet med den rätta settingen finns i Kkflash tool. Jag valde atmel168 först. Läste också någonstans att aileron kabeln skulle vara ur vid flashningen? Hade något med boot loader att göra men jag har inte grävt mer i det.

Nu funkar den perfekt! :)

/Calle

Precis som du skriver så beter sig min oxå!!
Kör du med kk plus tool programmet? Vilken FW laddade du ner? jag har laddat ner v4.7X från www.multircshop.com
och laddat in v_4_7_X_M168_M328.hex i mitt kort. Är det alltså den andra hexfilen som heter 48 nånting man ska ladda in Plus kortet då? blir ju lite *PIIIIP* på de här. Mvh Fredde

rfnoise
2011-12-28, 19:23
Tjena!

Jag bytte till + konfig, valde KK Plus kortet i "Choose your controller" i http://lazyzero.de/en/modellbau/kkmulticopterflashtool där jag hade valt atmega 168 innan, valde online versionen av Quadrocopter V4.7 m168 - Kommer sen att flasha om med Xcopter 4.7 online.

Just det, jag läste något om att aileron kablen ska vara ur här: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1445151

Där kör de KK plus verktyget och med BEC men jag körde utan BEC och med kkflashtool och urdragen aileronkabel :)

Good luck!

Tokaz
2011-12-28, 19:49
ok..ska pröva. Jag har en mkusb som jag flashar med..vad ska jag välja för programmerare då?

rfnoise
2011-12-28, 22:56
Tjena, mkusb funkar inte med med KKflashtool tyvärr. Kör KK plus tool men ta bort aileron kabeln. Du kanske behöver ge kortet ström innan flashningen också?

Tokaz
2011-12-29, 13:27
Prövade flash tool men fick det inte att funka som du säger. Har flashat mitt i kk plus tool precis som efter den här filmen


http://www.youtube.com/watch?v=tWgHoBQX6-Y

Och programmet säger att allt är i sin ordning men jag får fan inte skiten att funka. De är 4.7 som jag laddat in,kanske ska pröva med någon annan. Men när man kör X mode..ska kablarna från mottagaren monteras annorlunda då eller nått? typ Ail på kortet ska in i elev på mottagren? bara en teori som säkert inte alls stämmer. Blir bara j***t trött på de här nu :) Fredde

tragi702
2011-12-29, 21:54
Tjena Fredde.
alla kablar ska sitta precis som vanligt,ele-ele,ail-ail osv.oavsett programvara.
får du ingen ordning på det kan du skicka hit det så kan vi se om jag kan fixa i ny programvara åt dig.

Kör KK flashtool från lazy zero.
har Flashat både HK kort.Svarta 5.5 o Hemmasnickrade gröna från hubben.varit strul en gång när man valt fel processor sort,då det blivit fel fuse setting,men funkar bara man flashar om till rätt..

hade du testat efter "steffes" inlägg ovan,och ändå inte fått nån bättring?.
förstår inte "riktigt" hur det uppför sig?.när du flashat det säger Flashprogrammet att allt blev ok vid flashning?.
om så,vad /hur låter kortet när du "bara"ansluter spänning?(ej armerar)..

//Patrik.

SteffeB
2011-12-29, 22:39
Har du rätt ordning på motorerna? Det är inte samma ordning på de olika mjukvarorna.

X-mode setup KK 4.7:

Motor 1: front left, CW
Motor 2: back left, CCW
Motor 3: Front right, CCW
Motor 4: Back right, CW

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1458663&page=5

SteffeB
2011-12-29, 22:56
Hittade på de här roliga projekten med KK-kort:

KK control board aeroplane:
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1554249

Nextcopter autolevel KK-board:
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1526268

SteffeB
2011-12-29, 23:18
Kom på en till grej. Använder min nya Turnigy 9x radio med er9x mjukvara till quadden. En sak som jäklades ett tag var att ordningen på kanalerna inte var likadan som på mina gamla hitec samt Hobbyking sändare. Kolla att du verkligen sätter sladdarna på rätt ställe mellan mottagaren och KK-kortet. Stoppa i servon i mottagaren om du är osäker på vilken spakrörelse som hamnar vart.

Tokaz
2011-12-30, 15:10
Hej igen grabbar :)

De du skriver Steffe måste vara felet. Jag har kopplat motorena enligt rcexplorers sida om X quad ocg de är ju inte alls som du skriver. Tanken har slagit mig att de måste vart de som är felet men har dubbel checkat att jag kopplat precis som han beskriver säkert 100 ggr :D Och allt har ju reagerat helt fel när jag haft den över huvudet så har ju allt kompenserat fel och vart helt galen. Ska testa senare ikväll och ladda in FW igen och börja om från början och testa.

Skulle de nu inte funka så kommer ett kort till dig Patrik :) Fast jag är övertygad om att de kommer funka nu. Återkommer. Fredde

Tokaz
2011-12-30, 15:43
Hej igen :D

Nu har jag fixat den..allt verkar fungera skysst nu. Har iofs bara hovrat lite i källaren.. men den funkar. Vart så till mig när jag skrev de förra inlägget så jag ser nu hur knäppt allt är formulerat :D Men de funkar!!! äntligen kan man ha med sig en busfpv quad i lastbilen på dagarna :D

Steffe du kanske kan svara på då vilket nr som är vad på en Turnigy9x mottagare. Har en spritt ny som ligger som jag tänkte ha som slit o släng. Fredde

tragi702
2011-12-30, 17:44
AHH.. Härligt!:icon_pidu: att du fann felet.. om MK var en djungel från början...

Fattar inte att Kapten K o gänget inte finns på en egen sida med samtliga Fw,motor placering o start procedurer etc..etc
inte lätt o hitta rätt på Rc groups ibland alla trådar med 5-700 inlägg i veckan!!..
som vanligt try and error,som får vem som helst o få spatt när tex pottarna ändrar riktning från en fw från en annan :)..
men,men de löste sig..

jag har blitt helbetuttad i KK o fpv flygning,flyger sååå mycke skönare utan ACC som kämpar o sliter för att allt ska va horisontellt i alla svängar...
har precis fått ihop en spiderquad från http://www.blueskyrc.com/index.php?main_page=product_info&cPath=5&products_id=29&zenid=0d2d6f434f33c2adcd17e75e20758e73

Gjorde maiden i helgen som var lyckad... var grymt nöjd med den stabiliteten. 10.30min på 3c 2650Mha
kommer lite om den om nån dag.. o då är den fpv utrustad..

Ursäkta..nu bar det iväg från trådämnet..,men blev så glad när du fått sprutt på din ..
hoppas vi ses på nåt meeting framöver..:)

//Patrik.

Tokaz
2011-12-30, 21:28
Gokväll :D

Ja de är ju rätt struligt och hitta info eftersom de är så som du säger helt utspritt.
Ja de är hur skönt och fpv med kk och tri :D hade ett kk bluecard för ett tag sen som jag gjorde det med och de va hur kul som helst. Sen är det ju en annan prislapp man flyger runt med oxå däruppe så iaf jag är mkt mer avslappnad än när jag fpvar med någon av mina mk:s eller min dji wookong.

Ja spiderquadden får du skriva lite om. Jag har sneglat länge på arduspidern och är jäkligt sugen på en och just då med kk kortet.

Ja vi måste ha ett multirotor meeting snart tycker jag allt. Gott nytt år och tack alla för hjälpen med mitt kk kort.

Mvh Fredde

SteffeB
2011-12-30, 23:04
Tokaz: Kul att det fungerade! :) Man kan ju bli smått galen på all utspridd information som sagt. Vi kan väl använda den här tråden för diverse KK-funderingar.

Jag har problem med min quad nu. Får det ej att fungera bra med 4.7 uppdateringen. Den vill oscillera hur jag än ställer in pottarna. Tror det kan att ha med värdelösa Rc-timer 750kv motorer där centrumet för proppen rör sig ~1,5mm. Helt omöjligt att balansera bort alltså. Sen var ju den där Dji F450 ramen inte direkt stabil. Är era proppar/motorer perfekt balanserade ? Hur har ni monterat KK-kortet ? Jag har biltemas dubbelhäftande skummgummitejp i 3 lager.

rfnoise
2011-12-30, 23:31
Wow, måste ha varit mitt problem också! Var inne på det spåret ett tag men hade hört om flera med knasiga kort så jag ville testa en annan konfig för att testa kortet. Har inte hunnit flasha om igen men det ska nog fasen hinnas imorgon.

Ja ett FPV meeting måste vi ha igen!

Gott nytt år,
Calle

Tokaz
2011-12-30, 23:33
Steffe.. Du o jag kör exakt samma setup!! Nu har jag iofs inte kört min mer än ett batteri hovring i källaren. Tycker min hovrade jäkla fint. Drog ner pottarna på Yaw och roll sen var de biff plus lite expo på allt. Mina proppar är perfekt balanserade,motorerna har jag inte kollat(läs vet inte riktigt hur man gör) Jag har oxå biltemas tejp på min. Dji ramen tycker jag är bra. Min är i mitt tycke styv men en kompis som har en är riktigt sladdrig. Jag kommer snart att få hem en ny,troligtvis med röda armar och många på rcgroups säger att den är styvare än den svarta. Den ska jag ha min Naza på tänkte jag. Men motorerna på den här skulle jag vilja byta ut. Kajaken har ju några Emax motorer på sin DJI ram. Kanske skulle pröva dom.

Japp tycker oxå att vi använder den här tråden för KK frågor. Fredde

SteffeB
2011-12-31, 00:06
Angående motorerna så vet jag inte heller hur man gör för att balansera dem, grejen är att propellern inte hamnar i centrum, kollar man på proppen ifrån sidan så har den 2 spår i luften, vilket innebär att den sitter snett. :(

Är faktiskt totalt novis på det här med multicoptrar, väntar på simulator så jag kan lära mig flyga. Det blir så dyrt att försöka vända fanskapet nu, haha! :) Flyga flygplan är ju rena barnleken mot det här, så de nyinköpta fpv-grejorna sitter där nu istället för på quadden som det var tänkt. :)

Har du ställt in KK-kortet enligt instruktionerna för 4.7 eller gör du som man skulle göra på de tidigare versionerna ? Har någon (du!) lust att förklara hur man ställer in KK-kortet på ren svenska så skulle det ju vara fint. :)

Tokaz
2011-12-31, 00:26
De ända jag har gjort är att dra ner pottarna lite på kortet. Vet inte om de går o göra mer inställningar på de här kortet.
Min gungade lite fram o tillbaka.. drog ner pitch potten lite(stog på ca 50) hovrade igen,den gunga lite på skev,drog ner roll lite sen tyckte jag den hovrade fint,små trimmade lite på subtrim och ställde lite expo.

Jag läste på http://www.kkmulticopter.kr och rcexplorers sida om hur man skulle ställa in, så troligtvis har jag ställt in efter dom tidigare versionerna. Ska försöka läsa på lite om 4.7 mjukvaran.
Här har jag oxå läst iofs http://wiki.dyi.nu/doku.php?id=kkcontroller#komma_igang_med_xx_progra mvaran

Fredde

Tokaz
2011-12-31, 00:27
Fast inte så noga då jag ser nu det du skrev ang motorernas rotations riktning Steffe :D

SteffeB
2011-12-31, 01:08
Förklara gärna "trimmade lite på subtrim och ställde lite expo" tack! :)

Pinsamt nog så har min värld bestått av en gammal hitec focus 6-kanalare, samt en 6 kanals hobbyking radio utan en inställningsmöjlighet. Jag är lite av en återfallsförbrytare inom Rc-hobbyn, har precis köpt min första "riktiga" radio, 9x: er9x mjukvara, lipo-acc, snart en frsky djt modul+ mottagare. Förstår inte ett jota av vad du talar om än, hehe.

Slänger in en bild på yaw, pitch, roll så alla är med på vad som menas.
25420

Såhär tycker KapteinKuk att kortet ska ställas in:
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1458663&page=5

Changes:
Higher ESC refresh: 300Hz

Added I-term on yaw axis

Added I-term anti wind-up, all axis

Changed potmeter usage:
Roll pot now controls P-term gain on roll/pitch axis.
Pitch pot now controls I-term gain on roll/pitch axis.
Yaw pot controls P-term on yaw axis as before. Yaw axis I-term is fixed at 0.2

X-mode setup:
Motor 1: front left, CW
Motor 2: back left, CCW
Motor 3: Front right, CCW
Motor 4: Back right, CW

Suggested initial setup:

P pot at 50%

I pot at 0% (it can be left at 0% since it does not have a secondary function.

Yaw P pot at 50%

Trim it level.

Adjust P (roll/pitch) to your liking.

Add I until it flies straight forward without pitching up.

Såhär tycker nån annan person:
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1458663&page=66


Pot function for flight

1. Yaw = 50% to start with (This is the P and I parameter of the Yaw control loop), (on my quads all of them works @ 100%)
Adjust this parameter the following way:
Increase the pot until you notice oscillation in the Yaw.
When it is oscilliting reduce it a bit..

2. Pitch = 0 to start with (this is the I parameter of Roll and Pitch control loop)
Adjust this parameter the following way:
When hovering, trigger the Roll or Pitch stick.
If the quad does not wobble after stick release, increase the pot until it does wobble. (1% at a time, its extremely sensitive)
When its starting to wobble, reduce the pot a bit.

3. Roll = 40% to start with (this is the P parameter of Roll and Pitch control loop)
Adjust this parameter the following way:
Increase the pot until you notice oscillation during hovering.
When it is oscilliting reduce it a bit..

Note: With fast forward flights you even have to reduce it more to prevent oscillation during fast forward flight.

SteffeB
2011-12-31, 01:45
Är inte helt inne på hur P och I fungerar. Nån som kan förklara?

Kan det vara så att P (Roll) stabiliserar multicoptern, I (Pitch)bestämmer hur mycket effekt som ska läggas på motorerna för att multicoptern inte ska stiga/tappa höjd när man flyger iväg. Har jag fel ?

Tokaz
2011-12-31, 09:11
Tror att P funkar så att hur aggresiv maskinen ska vara och när du har hittat ett värde som du tycker är bra kan du vrida lite på I för att den ska gå mjukare. Inte helt säker. Jag ska testa lite nu ute och se hur den funkar.

subtrim är dom där små knapparna som sitter runt på sändaren. och expo är att ställa in känsligheten runt mitt sticka. Så jag ställde in 30% på min och då blir den mkt lungnare när man ger inputt med spakarna. Fredde

rfnoise
2011-12-31, 13:38
Tjena, jag hittade detta angående PID tuning:

"PID tuning theory and configuration guide for MultiRotorCraft

(CAVEAT- this is STILL under construction - feedback is wanted / needed)


Proportional-Integral-Derivative


When the MultiRotor orientation is changed in any pitch/roll/yaw axis, the gyros indicate an angular change from it's initial position.
The MultiRotor controller records the original position and by utilising a "PID" program loop, drives the motors to attempts to return the MultiRotor to its initial position.
This is done my a combination of the measured angular deviation, sampling the change over time and predicting the future position. This provides enough information for the controller to drive the motors to return equilibrium.


P is the dominant part of PID and gets you in the ballpark for good flight characteristics.




Basic PID Tuning - on the ground


Set PID to the designers default recommended settings
Hold the MulitiRotor securely and safely in the air
Increase throttle to the hover point where it starts to feel light
Try to lean the MultiRotor down onto each motor axis
You should feel a reaction against your pressure for each axis.
Change P until it is difficult to move against the reaction. Without stabilisation you will feel it allow you to move over a period of time. That is OK
Now try rocking the MultiRotor. Increase P until it starts to oscillate and then reduce a touch.
Rrepeat for Yaw Axis.


Your settings should now be suitable for flight tuning.




Advanced Tuning - understanding impact of P, I and D


P - this is the amount of corrective force applied to return the MultiRotor back to its initial position.
The amount of force is proportional to a combination of the the deviation from initial position minus any command to change direction from the controller input.
A higher P value will create a stronger force to resist any attempts to change it's position.
If the P value is too high, on the return to initial position, it will overshoot and then opposite force is needed to compensate. This creates an oscillating effect until stability is eventually reached or in severe cases becomes completely destabilised.


Increasing value for P:
It will become more solid/stable until P is too high where it starts to oscillate and loose control
You will notice a very strong resistive force to any attempts to move the MultiRotor


Decreasing value for P:
It will start to drift in control until P is too low when it becomes very unstable.
Will be less resistive to any attempts to change orientation


Aerobatic flight: Requires a slightly higher P
Gentle smooth flight: requires a slightly lower lower P




I - this is the time period for which the angular change is sampled and averaged.
The amount of force applied to return to initial position gets is increased the longer the deviation exists until a maximum force value is reached
A higher I will increase the heading hold capability


Increasing value for I:
Increase the ability to hold overall initial position and reduce drift, but also increase the delay in returning to initial position
Will also decrease the importance of P.


Decreasing value for I:
Will improve reaction to changes, but increase drift and reduce ability to hold position
Will also increase the importance of P.


Aerobatic flight: Requires a slightly lower I
Gentle smooth flight: Requires a slightly higher I




D - this is the speed at which the MultiRotor is returned to its original position.
A higher D (as it is negative value this means a lower number - i.e. closer to zero) will mean the MultiRotor wil snap back to its initial position very quickly


Increasing value for D: (remember, that means a LOWER number as it is a negative value)
Improves the speed at which deviations are recovered
With fast recovery speed comes a higher probability of overshooting and oscillations
Will also increase the effect of P


Decreasing value for D: (remember, that means a HIGHER number as it is a negative value - i.e. further from zero)
Reduces the oscillations when returning any deviations to their initial position
Recovery to initial position becomes slower
Will also decrease the effect of P


Aerobatic flight: Increase D (remember, that means a LOWER number as it is a negative value - i.e. closer to zero)
Gentle smooth flight: Decrease D (remember, that means a HIGHER number as it is a negative value - i.e. further from zero)




Advanced Tuning - practical implementation


(at this moment - these are proposals only!)


For Aerobatic flying:
Increase value for P until oscillations start, then back of slightly
Change value for I until until hover drift is unacceptable, then increase slightly
Increase value for D (remember, that means a LOWER number as it is a negative value - i.e. closer to zero) until recovery from dramatic control changes results in unacceptable recovery oscillations
P may now have to be reduced slightly


For stable flying (RC):
Increase value for P until oscillations start, then back of slightly
Change value for I until recovery from deviations is unacceptable, then increase slightly
Decrease value for D (remember, that means a HIGHER number as it is a negative value - i.e. further from zero) until recovery from dramatic control changes becomes too slow. Then Increase D slightly (remember - lower number!)
P may now have to be reduced slightly




For stable flying ( AP / FPV):
Increase value for P until oscillations start, then back of slightly
Change value for I until recovery from deviations is unacceptable, then increase slightly
Decrease value for D (remember, that means a HIGHER number as it is a negative value - i.e. further from zero) until recovery from dramatic control changes becomes too slow. Then Increase D slightly (remember - lower number!)
P may now have to be reduced slightly


You will have to accept a compromise of optimal settings for stable hover and your typical mode of flying. Obviously factor it towards your most common style.




Other factors affecting PID
Taking known good PID values from an identical configuration will get you close, but bear in mind no two MultiRotors will have the same flying characteristics and the following items will have an impact on actual PID values:


Frame weight /size / material / stiffness
Motors - power / torque /momentum
Position - Motor-->motor distance
ESC / TX - power curves
Prop - diameter / pitch / material
BALANCING
Pilot skills


References
http://en.wikipedia.org/wiki/PID_controller"

Mvh,
Calle

Tokaz
2011-12-31, 14:04
Intressant läsning där Calle.

Ska kollas in närmare. Jag har iaf flugit 2 accar med min idag. Höjde mitten potten en aning sen flög den hur fint som helst. Nää nu ska fpv grejjerna på sen jäklar. Men jag är himla sugen på en flyduspider :D Ska bli skoj o läsa om Tragi:s Gott nytt år på er alla. Fredde

Lidén
2012-01-06, 06:11
Oj oj här har tråden växt! Har inte varit inne på ett tag visst...

Flashningen löste sig, visade sig vara trrottel range kalibreringen som ballade ur och ställde till ekymmer för mig, gjorde detta individuellt o sen funkade det hux flyx, men oj vad jag slet mitt hår... Precis som jag gjorde igår.... Har en ny tri på G och blåste i xx 2.5, men fick ju inte reverseringen på gyra yaw att funka... suck vad jag håll på, tills jag sent om cider börja kolla lite på nätet o manual o såg att man skulle buta servot från åin4 till pin 5, där låg reverseringen...

Vad kör ni för version i era tri!? Har inte riktigt kopplat greppet om vad det är som gäller, kapten k senaste som verkar vara 1.6 eller xx 2.5, vilken är stabilast o bäst tro? På alla sidor pratas det mest om förbättringar i quadprogramvaran...

Och agerar potarna som PI eller som separat R/P/Y på 2.5??

Hade allihopa, idag skall det Tri fpv:as!

/Martin

Sjuntorparn
2012-01-11, 20:44
.....har precis fått ihop en spiderquad från http://www.blueskyrc.com/index.php?main_page=product_info&cPath=5&products_id=29&zenid=0d2d6f434f33c2adcd17e75e20758e73

Gjorde maiden i helgen som var lyckad... var grymt nöjd med den stabiliteten. 10.30min på 3c 2650Mha
kommer lite om den om nån dag.. o då är den fpv utrustad..

Ursäkta..nu bar det iväg från trådämnet..,men blev så glad när du fått sprutt på din ..
hoppas vi ses på nåt meeting framöver..:)

//Patrik.

Ja, det spårade ur lite men jag hakar gärna på det spåret, du får gärna delge oss dina erfarenheter av din spiderquad, ser gôtt "smutt" ut! Är det bara en synvilla som bilderna ger eller är den lite lättare att urskilja "fram" och "bak" på den quaden när man flyger visuellt med den (själv tycker jag det är hopplöst på svårt att urskilja läget i luften på en traditionell quadcopter när man flyger "på lite håll")

mvh Grefen

tragi702
2012-01-13, 22:25
Tjena Grefen..Saknade dig i Degerfors :(..
Precis som du skriver så är det mycke lättare o se fram o bak på den pga den assymetriska designen.
har flugit den en hel del nu (mest fpv) o kan konstatera att den flyger stadigare än någon annan KK kort maskin vi testat!!

Och vi tror vi hittat länken till varför?!..

Men det kommer till veckan i en egen tråd om spidern :)
så håll ut en stund.. meeen om du inte köpt motorer än?,vänta lite?!.

Mvh //Patrik.

Sjuntorparn
2012-01-13, 23:16
Tjena Grefen..Saknade dig i Degerfors :(..

.......

Men det kommer till veckan i en egen tråd om spidern :)
så håll ut en stund.. meeen om du inte köpt motorer än?,vänta lite?!.

Mvh //Patrik.

OK, då slår jag mig ner med popcornen och väntar samt sittet med fingret spänt på "köpa-knappen", vill ju inte trycka fel i hastigheten! :D


mvh Grefen ;)

PS. Jag saknade mig själv i Degerfors, fick prioritera husrenovering denna gång, kommer igen - kanske vi ses i Skövde den 3:e mars? Hobbymarknad du vet....