handdator

Visa fullständig version : Servojitter med Thomas Scherrer LRS och RVOSD G5??



kajakmannen
2012-01-12, 21:47
Någon som haft problem med servon som står och rycker med Thomas Scherrer LRS kopplad igenom RVOSD G5 med PPM sum koppling?

MVH / Kajaken

Impulze
2012-01-12, 22:13
Har aldrig vart med om servojitter med Thomas grejjor. Har dock aldrig kört med RVOSD. Använder 3-4 sändare och ett flertal mottagare och har aldrig haft ett enda strul med dom.

Rycker alla servon?

//Matte

kajakmannen
2012-01-12, 22:15
Det rycker inte om jag kopplar servona direkt till Scherrer LRS mottagaren så det händer något med signalen då den går genom RVOSDn :( frågan är vad och hur man korrigerar det.

MVH / Kajaken

Impulze
2012-01-12, 22:21
Har du testat "binda" om mottagaren?
Vad använder för för radio och hur många kanaler använder du i PPM-strängen?

//Matte

DrHanke
2012-01-12, 22:29
Alex som designat den skriver följande, dock verkar den patchen inte nått längre än "snack" stadiet... Sarkastigt sagt, Alex gör bra saker men det snackas lite för mycket och lovas hit å dit vilket gör att inget blir gjort istället för att ta tag i felen.

I had reports of this happening from other users. I think is because repetition time from PPM string generated on some Transmitters.
On the next patch release I will try to address this by relaxing the parameters for composite ppm string validation.

http://rangevideo.com/forum/showthread.php?2037-Problem-with-RVOSD-and-Scherrers-normal-range-Rx

kajakmannen
2012-01-12, 22:33
Vilken är den senaste versionen ute? Skall kolla vilken version det är på min RVOSD G5.

Någon som vet om det finns senare än 5.03?

MVH / Kajaken

Impulze
2012-01-12, 22:40
Kajaken: Om du kör med Futaba eller Graupner och använder mer än 8 kanaler, testa gå tillbaka till 8 kanaler. Då är PPM-signalen konstant och inte variabel. UHF-länkarna behöver en Fast PPM-signal för att funka helt problemfritt.

Visst kan du hoppa över PPM-Sum och koppla in kanalerna från mottagaren till RVOSD:n? Kan ju testas med.

//Matte

kajakmannen
2012-01-13, 00:04
Kör en Futaba FF9
Då du skriver gå tillbaka till 8 kanaler vad menar du då? Menar du som du skriver senare att koppla in varje kanal var för sig eller missförtår jag isåfall?

MVH /Kajaken

Impulze
2012-01-13, 00:15
FF9, då borde det vara lugnt. Om du hade haft en FG12 och kört med alla 12 kanaler så blir PPM-signalen variabel. Då kan det uppstå problem med UHF systemen. Om man hoppar ner på 8 kanaler i radions meny så får man en konstant PPM-signal.

Men du kan ju bortse från allt det då du har en FF9:a.

Jag tänkte som så att om du struntar i att använda PPM-signalen och kopplar in alla kanaler istället mellan mottagaren och RVOSD och se om det förändrar nått. Har ingen RVOSD själv men utifrån bilden jag såg på den så verkar det kunna gå att koppla så.

Obs: Om du har haft mottagaren i en annan flygmaskin innan så är det viktigt att "binda" om den till sändaren igen.

//Matte

kajakmannen
2012-01-13, 00:24
Skall kolla att kopla utan PPM sum. Har bindat om den så det är inte det som är felet.

MVH / Kajaken

Impulze
2012-01-13, 00:27
Ok, blir ju lite fler kablar..men bara det funkar så :) Godnatt!

//Matte

Boopidoo
2012-01-13, 16:06
Det finns nyare firmware. Den senaste är 5.06: http://rangevideo.com/forum/showthread.php?814-Latest-firmare-version-for-your-OSD

Men jag kan rekommendera 5.05 av lite olika anledningar. ;)

kajakmannen
2012-01-14, 00:04
hmm ok

Visst menar du
Main board: Main_5.06S Release date: 06/October/2011

Jag slår en pling imorgon Simon så får du förklara närmare. Har någon fråga om updateringen också :)

Fick föresten det attt funka utan servojitter men bara med alla kanalerna kopplade mellan Scherrer mottagaren och RVOSDn så det är RVOSDn som inte gillar Scherrer PPM sum signalen.


MVH / Kajaken

Impulze
2012-01-14, 01:21
hmm ok
Fick föresten det attt funka utan servojitter men bara med alla kanalerna kopplade mellan Scherrer mottagaren och RVOSDn så det är RVOSDn som inte gillar Scherrer PPM sum signalen.
MVH / Kajaken

Det duger väl :)

//Matte

kajakmannen
2012-01-14, 11:52
Impulze: Nopp ;)

Simon: Uppdateringen av firmwaren löste problemet så det var alltså fixat om än inte kommunicerat till oss alla.
Kom på vad du menade med "Men jag kan rekommendera 5.05 av lite olika anledningar.
Det var föresten version 5.06s som jag lade in.

DrHanke: Alltså var problemet redan fixat så nu får du be Alex om ursäkt ;) skämt och sido så är det ju bra tt det var löst men surt att det inte kommunicerats i den tråden som fanns på Rangevideo forumet.

Bara bra väder som fattas för att flyga lite FPV nu då :D haha.

IMU enheten verkar funka fint och roderkompensationerna som jag torrsimmat "levelflight" funkar finfint ser det ut som.

Måste säga att jag backade lite för att drifta RVOSDn först. känndes som om man behövde vara elektronikexpert för att få igång den med alla inställningar som man var tvungen att göra men efter att ha pillat runt i den i ett par timmar så känns den riktigt smart och man behöver absolut inte plugga hela manualen först.

MVH / Kajaken

DrHanke
2012-01-14, 12:45
Kajaken det är lite det jag menar, det snackas en del men den viktiga infon får man läsa ett par forum för att få samlad och sen försöka förstå vad som ska göra och inte... Men det blir väl så när teknik nördar håller på :)