handdator

Visa fullständig version : Ännu en SK60 tar form... "Prototyp från MBS RC Models"



marell01
2012-01-23, 00:00
Hej hej hallåj alla fanatiska RC-flygare ocg byggherrar ute i Svedala...
Nu har jag varit borta länge nog från byggandet. Hus, familj, jobb och JAS 39 byggsatser har tagit upp den mesta av min lediga tid förra halvåret.
Mitt nyårslöfte som gavs var att jag innan semestern skall ha alla mina flygplan färdiga, ja... förutom löftena om träning, sluta snusa, leva sunt etc som alltid lovas skå ska jag baske mig fixa just det första:sarcastic:

Modellen denna gång är återigen en prototyp från tomteverkstaden i Herrljunga. Magnus bara spottar ur sig modeller och känner jag honom rätt så blir inte det här den sista.

Efter sedvanligt locklyft konstateras snabbt att allt ser bra ut och förutom byggsatsen medföljer det alldeles utomordentliga dekaler (ej på bild - sorry) samt tillbehör. Dessutom låg det två Wemotec microfläktar och två motorer från H.E.T. medpackat.

Nog skrivet - här kommer bilderna med sedvanlig bildtext - håll till godo:1headbang:

26042
Som vanligt... Perfekt utskurna detaljer. Observera att detta är gjort på traditionellt vis med en 1mm pinnfräs i en CNC-maskin. Många tror att det är laser skuret pga de fina snitten men tji fick dem..

26043

26044
Man börjar hela bygget med att limma ihop diverse spant. Här syns ett spant som skall sitta någonstans mitt på kroppen och har uttag för insugen. Då materialet runt insugen är ganska tunt gods så är balsat här utbytt mot två millimeters plywood - "Smart sa Bull"

26045
Lägg bara spanten med rätt sida ner och limma med CA-lim... "-Plast under underlättar..." tyckte Bill

26046
Denna gången valde jag att spänna fast mina aluminiumprofiler i en helt vanlig arbetsbänk från Jula. Det fungerade faktiskt riktigt bra och det är lätt att jobba på modellen.
26047

26048
Det spantet som skall husera vingbalken fick, helt enligt ritning, förstärkning av medföljande kolfibermatta. Luta er INTE över träbiten då ni limmar fast mattan med CA-lim... Ja, såvida ni inte VILL råka ut för en whiplash-skada vill säga...

26049
Bygget är lätt och går fort framåt. Hittils är det som tagit mest tid faktiskt att skära ut alla delar...:scared: Ännu är inga delar ihoplimmade. Detta lämnade jag till senare så man kan justera in allting då longeronerna kommit på plats.
Longeron = list:th_jtteglad:

26050
Första longeronerna på plats... Många hatar dem men jag älskar dem - De får ju hela maskinen att framträda ordentligt.

26051

26052
Huvsargen nålades fast för att tillse att alla spant satt som konstruktören tänkt....

26053
Innan jag monterade in fläktenheterna gick de igenom min vanliga procedur med balancering. Detta var ingen lätt match ens för min magnetbalancerare. Massan i bladen är så liten så det var stört omöjligt att få dem bättre balancerade än de redan var från fabrik. En kortare motorkörning för att se att allt fungerade som tänkt hann jag oxå med.
Tips, om ni har en motor som är något mindre än dysan den skall sitta i, gör så här.
Ta en vanlig 10-15mm bred maskeringstejp och linda ett varv (exakt ett, tejpen får inte överlappa sig själv). Prova motorn i hålet, går den in med tight passning är det bra, annars linda ett varv till osv osv... Gör ni såhär så kommer motorn automatiskt att centrera sig i fläkthuset när ni skruvar fast den:bandit:

26054
Två fläktar gör att den kommer gå dubbelt så fort...

26055
Insugen på denna lilla kärra är inte något man bara skakar fram ur rockärmen. Jag bestämde mig för att använda 0,25mm polystyrene plast istället för den medföljande PVC-plasten. polyn är lite lättare att jobba med, finns i välsorterade hobbybutiker under namnet "Evergreen" (Minicars AB distribuerar)
Ja ja, formen går från amöba-liknande ivid insuget till runt vid fläkten. Detta fick mig att göra insuget i två delar. Jag började med den bakre som ansluter mot motorn. På så sätt blir skarven "åt rätt håll" om man tänker sig luftens väg. Rullade plast, ritade, måttade, klippte, provade, klippte, provade, måttade... tillslut satt den som ett smäck.

26056
Här är insuget från en annan vinkel...

26057
Och här från en tredje vinkel...

26058
Nu var det dags för den främre delen. För att kunna hålla plasten på plats, (jobbig mening det där - säg den sju gånger på rad...:svengo:) använde jag de plywoodbitar som man tar bort från spanten. Dessa lindades lagom många varv med maskeringstejp innan slutligen ett litet handtag zappades fast...

26059
... Sen var det bara att trycka in "pluggen" när plasten var där och "voila" så hade jag rätt form. Små droppar med CA-lim punktade fast plasten. När allt såg bra ut var det bara att limma fast insuget även i spanten.

26060
Så här blev resultatet!

26061
Ni ser ju själva att det inte är den lättaste formen att göra ur ett plastark.


i min eufori över resultatet med insuget gick jag snabbt över till att börja bygga vingar. Dessa såg inte allt för komplexa ut och borde gå fort att bygga. Bara att nåla upp ritningen på en byggbräda, spänn lite plast över o sätta igång:dance3:... Trodde jag ja... Man måste börja med att limma ihop två balsaflak. Åhh jag hatar att titta på lim som torkar så medans flaken torkade tog jag och satte igång med fenan...

26066
Fenan byggs på samma sätt. Här är det klackar på spryglarna som gör att de kommer på rätt höjd mot varandra. Nåla och kontrollera alla vinklar innan du går loss med CA-limmet... Klart på ett kick!

Åter till vingen...

26062
När flaken var grovutskurna, alla spant framtagna och middagen intagen satte jag igång... Ritningen har stödlinjer både framför framkanten och bakom bakkanten som gör att man lätt kan linjera upp spanten korrekt. Dessutom är allt konstruerat med "lås-i-lås" metoden. Tjipp tjopp, ca-limmat o klart!

26063
Den innersta sprygeln gick jag över lite grann med en nålfil så att den skulle hamna på rätt ställe.
OBSERVERA Framkanten på vingen har en radie även på den främre delen av undersidan! Detta upptäckte jag när vissa spant redan var limmade på plats. Mitt val blev därför att skära bort plankningen framför spryglarna. När alla spant var limmade höll jag upp vingens bakkant - då kommer den främre radien naturligt. Medans vingen hölls i possition ca-limmades famkanterna. Nu är det bara att limma en högre framkantlist direkt mot spryglarna och sedan hyval ner den till rätt form! Hmmm... Är det någon som förstår hur jag menar?

26064
Utrymmet där servot skall sitta markerade jag med 4 frästa hål. På så vis blir det senare lätt att lokalisera positionen. Jag valde även att göra nya hål för servosladden. Numer går den rakt in mot kroppen och inte i en 90 graders vinkel. Detta underlättar ofantligt sen när elektroniken skall in. Innan den övre sidan plankas är det bara att stoppa in en liten dragtråd genom hålen och tejpa fast den på insidan av luckan..

26065
Här kan man se kurvaturen på de främre vingspanten

Hoppla, en vinge, ett isug, fena och stabbe på plats...
26067

Lugn, bara lugn... Delarna är inte limmade mot kroppen än. Först skall vi ju planka lite, men det kommer nog i nästa uppdatering.

mvh
Marcus

2,4g thern
2012-01-23, 17:18
Hej Marcus!

Det hade jag missat att Du byggde en SK60, Det ser jättefint ut.
Man blir lyrisk när man ser dom här fina modellerna växer fram.
Jag har en liggande i en låda och väntar, jag lyfter på locket ibland och kollar.
Det går undan för dej när Du bygger. Det blir kul att följa bygget.
Lycka till
Hälsningar
Ingemar

marell01
2012-01-26, 12:46
Hej Marcus!

Det hade jag missat att Du byggde en SK60, Det ser jättefint ut.
Man blir lyrisk när man ser dom här fina modellerna växer fram.
Jag har en liggande i en låda och väntar, jag lyfter på locket ibland och kollar.
Det går undan för dej när Du bygger. Det blir kul att följa bygget.
Lycka till
Hälsningar
Ingemar

Jodå Ingemar, jag bygger allt som Magnus kastar på mig o lite därtill:sarcastic: Det känns som om det kommer bli ett snabbt bygge. Jag har lite uppdateringar som troligtvis kommer ut under kvällen.
mvh
Marcus

mulder
2012-01-26, 14:17
Nice. /Mvh Mulder

marell01
2012-04-22, 23:50
Hej alla!!!
Här kommer det en liten uppdatering. Nu har jag åter haft lite tid i mitt alldeles egna byggrum och verksamheten har bubblat. Därav följer denna "lilla" uppdatering innehållandes sisådär 40 bilder, håll till godo:worked_till_5am:
Alla bilder går inte in i ett inlägg, därför blir det nu två på raken :applouse:

Jag har ju som sagt inte byggt på kärran nu på ett tag så då gäller det att sätta sig in vart man var när man slutade... Mitt minne sade mig att jag höll på och riktade spanten - därför åkte min krysslaser fram och hjälpte till i arbetet.
28577

Fenan som bara är provmonterad verkar sitta rakt iallafall
28578

28579

Nästa punkt var att slutföra utlåsen. Här valde jag att använda OH-film för kopiator. Denna är väldigt tunn och behöver rullas ungefär 1½ till 2 varv.
28580

Var noga med att jämföra höger och vänster sida så de får samma utblåsvinkel i höjdled...
28581

och även i sidled...
28582

Här är en modifiering på Magnus fina byggsats. Jag vill kunna styra med sidorodret och orginal är detta uteslutet. Därför gjorde jag om länkaget till höjdrodret så det inte skulle behöva passera igenom sidorodret. Ett servo-ok klipptes till med 120 graders vinkel. Sedan skruvades detta med en bronslagring i en liten plywood-bit.
28583

Close-up...
28584

Stabben byggs av tre delar - En färdigfräst som plankas på varje sida..
28585

Innan topp-plankningen åker på skall man bocka en förstärkning av pianotråd som går ner i stabben.
28586

kolla så vinkeln stämmer!
28587

Huvsargen var lite trixig att få till. Här använde jag en stålskala och en rak träbit (finns det sådana?) som press medan träet torkade från sin fönsterputsbesprutning.
28588

En sidovy förklarar bättre.
28589

Man skall mäta ut vart det främre luftintagen skall sluta. Jag valde att göra min egna "noll-linje" utifrån en possition jag visste var helt rak.
28590

28591

Upp med rasket mot väggen igen och kolla så allt fortfarande är rakt. Lasern var ju skapligt dyr så det gäller att nyttja den så mycket man kan..
28592

Här är stabben limmad och klar för slipning av framkanten. Jag har ritat några enkla linjer. Då blir det så mycket enklare att slipa liksidigt.
28593

28594

När slipningen var klar plastades den. Här använde jag mig av 25grams väv och en ny vattenbaserad lack. Jag var lite orolig för att den vattenbaserade lacken skulle ge skevhet därav tyngderna. Bilderna på lacken får ni en annan dag...
28595

Här är huvsargen torr och fin och plankningen av nosen påbörjad.
28596

I utblåsen skall det göras hål för motorkablaget. Jag vred sonika på utblåset till stället där hålet skulle vara befann sig rakt upp. En dremel med slipstift och lagom varv fixade ett snyggt hål.
28597

När hålet var på plats tejpade jag lite glasfibertejp som förstärkning.
28598

Den övre av dessa två lister är mitt egna påhitt. Jag ville ha ett bättre avslkut för plankningen som kommer gå upp mot vingens undersida. Dessutom fick vingroten betydligt bättre stöd.
28599

När jag limmade det sista på nosen häll jag bitarna på plats med maskeringstejp. Då minskar man risken för deformation medans det torkar.
28600

Här har luftintagets främre spant kommit på plats.
28601

Lasern har gått hårt - fortfarande rakt o fint!
28602

Den här bilden tog jag med mest för att den såg frän ut :-)
28603

Om ni undrar hur jag lyckas böja den dubbelkröktra ytan i nosen så får ni svaret här... En liten slits gör allting enklare.
28604

Luckorna på ryggen vållade inga som helst problem. Glöm dock inte plasten mellan då ni skall limma.
Här är det den främre luckan.
28605

Och den bakre så man kommer åt reglagen...
28606

28607

De inre luftdelarna skall sitta på kroppen innanför luftintagen. Dessa blötte jag med fönsterputs och sen tejpade jag fast dem på maskinen. Efter någon timme hade de båda intagit den nya välvda formen - scary ohohoooooh...
28608

När jag plankade serviceluckorna valde jag att göra plankningen cirka 1,5mm bredare än själva luckan. På så vis låser den fint och går inte ner för djupt i kroppen.
28609

Främre luckan på plats...
28610

Vingbalken centrerades och klämdes på plats.
28611

Sen trädde jag på båda vinghalvorna och började mäta... o mäta...o mäta...o mäta...o mäta...o mäta...o mäta...o mäta...o määääääääääätaaaaaaaaa - puh, tillslut var alla avstånd lika på båda sidor...
28612

Då tog jag fram mitt tunna CA-lim och gick lös på vingbalk och alla skarvar. Efter det satte jag dit ytterligare några pyramidformade förstärkningar.
28613

Efter ett par timmar i bygglokalen ser den ut så här...
28614


I den inre vingpanelen valde jag att montera in ytterligare en list. Detta för att få en naturlig gräns för planknigen som kom att delas upp på tre delar.
28615

Här är den mittre delen, av hårdare balsa som går nästan in till mitten av kroppen...
28616

mer kommer....

marell01
2012-04-22, 23:53
Ni måste ju bara få se den med huven på oxå:lollypop:

Nedan ser ni hur jag plankat den inre vinghalvan i tre steg...
28618

Nu börjar det likna något! Bra jobbat MBS-RCmodels (http://www.mbs-rcmodels.se)
28617
Det var allt för ikväll. Imorgon blir det nya tag.

mvh
Marcus

2,4g thern
2012-04-23, 21:34
Hej Marcus!

Vad fint det blir, det är verkligen imponerande och se när Du håller
på i bygglokalen. Jag har varit lite orolig att Du hade bytt hobby, eftersom
man inte har hört något på forumet om dina byggen på ett tag.

Hälsningar
Ingemar

dumbo
2012-04-23, 22:06
Lösningen på höjdroderlinkaget funderar jag på att knycka. Har lite smått börjat bygga på en SK60 jag med och funderade på om det går att lösa på något bra sätt, men inte kommit så långt att detta är aktuellt än på ett litet tag. Så, om möjligt, ser jag gärna fler bilder på lösningen av höjd-/sidoroderlinkage. Utöver att det är intressant att följa bygget i stort då. :-)

marell01
2012-04-23, 22:38
Hej Marcus!

Vad fint det blir, det är verkligen imponerande och se när Du håller
på i bygglokalen. Jag har varit lite orolig att Du hade bytt hobby, eftersom
man inte har hört något på forumet om dina byggen på ett tag.

Hälsningar
Ingemar

Lugn, bara lugn Ingemar - Tiden har bara inte funnits på ett tag. Huset och modellbilarna har kommit emellan:sarcastic: Men nu när jag började bygga i helgen igen så infann sig bygg-glädjen och inspirationen. Jag har med nöje följt ditt Viggen bygge och det ser mycket bra ut.




Lösningen på höjdroderlinkaget funderar jag på att knycka. Har lite smått börjat bygga på en SK60 jag med och funderade på om det går att lösa på något bra sätt, men inte kommit så långt att detta är aktuellt än på ett litet tag. Så, om möjligt, ser jag gärna fler bilder på lösningen av höjd-/sidoroderlinkage. Utöver att det är intressant att följa bygget i stort då. :-)

Dumbo, det är fritt fram att kopiera. Idag knäckte jag nog nöten hur jag skall förbinda båda höjdroderhalvorna med varandra och länkaget. Jag kommer självklart lägga upp bilder på detta vad det lider.
Nu bör du ju iallafall ha lite bilder att titta på då du funderar på ditt bygge:stupido2:

mvh
Marcus

2,4g thern
2012-04-24, 08:00
Tack och lov!

marell01
2012-05-01, 23:25
Hej modellflygvänner. Här kommer kvällens uppdatering - 30 bilder o lite text...

Ovanför fläkthusen valde jag att sätta två longeroner. Detta gjorde att så att det blev lättare att få plankningen så som jag ville ha den.
28835

Sen var det bara att planka. Jag valde en liten annan ordning än vad manualen beskrev:lollypop:
28836

Båda gondolerna börjar ta form.
28839


Framkanten på vingen skall ha en anslutning mot kroppen. Här var det bara att måtta enligt manualen, prova detaljen på plats, slipa lite och limma.
28833

Voila!
28834

För att insuget skall få rätt utseende skall det limmas fast några små pluttiga balsabitar i framkant. Jag fick inte riktigt formen att stämma från början men efter lite behandling med fönsterputsen så kom de på plats.
28837

Lite stilstudie på mitt plankningsarbete. Mycket tålamod och envishet. Träet får aldrig vinna över byggaren:concern::sarcastic:
28838

Fönsterputs och nålar - vad vore livet utan er?
28841

28842

28843

Jag har klurat lite på hur jag skall få insugsöppningen snygg och jag tror mig hittat lösningen. Jag köpte halvrund 3 mm bred plastlist som formades med värmepistolen runt en mall. Denna skall sedan limmas på plats då all plankning är utförd.
28846

För att stödja plankningen runt utblåset så formade jag en balsaring och limmade den på röret. En bonus med detta är att utblåset får ett väldigt likt skalautseende. Ringen sitter 3 millimeter framför den tänkta linjen där utblåsen slutar. En liten plugg gjord av en kork och tejp såg till att plasten inte kollapsade medans jag höll på.
28845

Ytterligare en longeron som jag hittade på. Denna då den bakre ytan har två olika former medans den främre är rak. Svårt att få till plankningen där annars.
28844

Ryggåsen behövde sedan enbart kompletteras med EN balsabit innan fenan limmades fast med CA-lim.
28840

Här kan ni se mellanrummet mellan utblåset och plankningen - precis som på originalet:applouse:
28850

Sen är det bara att fortsätta...
28849

Nu var ovansidan färdig och det var dags att plocka ur maskinen ur jiggen.
28848

28858

Sidoroder måste man ju ha... Byggde enligt manualen med den lilla ändringen att jag monterade pinngångjärn istället för "pinnar":sarcastic::icon_butt:
28852

Länkaget fick bli ett "öppet" för enkelheten och viktens skull..
28853

28854

I kroppen "säkrade" jag länkagen med lite PU-lim.
28861

Nämen, nu står den ju på egna ben...
28857

Jag ville verkligen ha ställ på denna maskinen. Dock blir det inte infällbara men väl avtagbara:willy_nilly:
28855

I nosen blir det ett styrbart.
28856

Här syns konstruktionen för huvudställen. En tvärgående balk av hård balsa. Denna fick spår infräst för att hålla pianotråden på plats. Dessutom går pianotråden igenom balken och uppåt i maskinen till en annan träbit med hål i. Denna delen förhindrar att ställer roterar. Nu kan man när man vill ta ur båda landställ genom att enkelt "dra ur dem neråt ur kärran. På detta sätt kommer jag enbart behöva göra två små skåror i plankningen för att få ur dem. Fjädringen sköts i bak av "trailing-arm" effekten i pianotråden.
Total vikt 24 gram inkl hjul.
28859

Här syns båda infästningarna.
28860

Noshjulet skall få en liten fjäder på sig som dämpning.
28862

Det var allt för denna gång.
mvh
Marcus

jugg
2012-05-02, 11:20
vackert!

marell01
2012-05-02, 14:37
vackert!

Tackar

:icon_pray:

marell01
2012-05-02, 23:52
Hmmm... undrar när sidan skall bestämma sig för att det behövs en sida 2 i denna tråd???

QatHome
2012-05-03, 11:23
Det går väl på antalet inlägg i tråden och vad man ställt in i sin profil, för min del sidbryter den vid 40 inlägg

marell01
2012-09-28, 18:34
Det var riktigt länge sen jag skrev något i denna tråd eller byggde i balsa överhuvudtaget... Nu är iallafall allt runt huset klart och lite mindre på jobbet så kärran har åkt fram igen. Detta blir bara en snabbis men en bättre uppdatering med mer bilder kommer i morgon:-)
Maskinen är nu i stort sett träfärdig. Några småbitar och roderytorna kvar.
Mvh Marcus

32410
http://img.tapatalk.com/d/12/09/29/gy2yqy6a.jpg
Skickat från min HTC Sensation Z710e via Tapatalk 2

marell01
2012-09-30, 23:45
Ja, go kväll... Här följer en snabb uppdatering. Jag missade några bilder förra gången men men... På bakkroppen skall det sitta fenor. MBS har skickar med dessa i tunn plywood men för att göra arbetet lite enklare hoppade jag över dessa. Då blir det lättare att slipa och få allt snyggt. Sen när maskinen är glasade så kommer jag att limma dit fenor av styrene-plast istället.
32482

Servobrunnarna är utskurna. Jag skall göra luckor av 1.5mm plywood som servona sen limmas på innan de slutligen skruvas fast på vingen.

32483

Det går åt lite nålar :eek:
32484

För att få en snygg insugsläpp masserade jag fast lite enkomp spackel runt hålen. När detta torkat är det bara att börja slipa.
32485

95% av all balsaslipning är färdig... Host host;)
32486

Nu står den iallafall på egna ben igen:)
32487

Skickat från min HTC Sensation Z710e via Tapatalk 2

marell01
2012-10-15, 00:07
Insugen har jag visat tidigare... Formen blev inte riktigt rätt efter första slipningen så det var bara att rulla lite spackel mellan fingrarna och trycka dit...
Vingen fick även den lite spackel...
32874

32870

32871
Nu har den slipats grovt igen.
32872

Lite polyfilla på nospartiet för att få till den perfekta formen.
32873

Den sista avslutande delen på utblåsen, nämligen den triangelformade biten valde jag att istället för att planka, tillverka av 10mm trä! slipa, slipa slipa...
32878

Formen blev jättebra. Nu skall den få lite polyfilla i skarven bara.
32879

Så här fina blev insugningsöppningarna när de var färdigslipade.
32877
Höger sida klar även den.
32876

32875

Vingen har fått en liten rundning längst ut.
32880

Och huvsargen har färdigställts.
32881

På undersidan gjorde jag en liten förstärkning. Som låsning i framkant fungerar den hemmagjorda klon. I bakkant är det två magneter.
32882

Tjipp tjopp //Marcus

Ompa
2012-10-20, 09:45
Gillar dina trådar Marcus.
Har blivit riktigt sugen att bygga en kärra av MBS, men blir det någon så får det bli 37an :lollypop:
Följer ditt bygge med stort intresse :thumbup:

simonarvestrand
2012-10-20, 09:52
Grymt fin maskin. enormt imponerad av arbetet. skulle själv gärna bygga något liknande, men vet att det aldrig skulle bli klart.

marell01
2012-10-20, 10:33
Gillar dina trådar Marcus.
Har blivit riktigt sugen att bygga en kärra av MBS, men blir det någon så får det bli 37an :lollypop:
Följer ditt bygge med stort intresse :thumbup:

Tack Ompa :-) Jo, 37an är frän att bygga, rekommenderas :-)

Skickat från min HTC Sensation Z710e via Tapatalk 2

marell01
2012-10-20, 10:34
Grymt fin maskin. enormt imponerad av arbetet. skulle själv gärna bygga något liknande, men vet att det aldrig skulle bli klart.

Man blir alltid klar, mer eller mindre, någon gång :-)

Skickat från min HTC Sensation Z710e via Tapatalk 2

marell01
2012-10-20, 18:53
Fan... Första motgången på riktigt länge...
Jag bestämde mig som sagt för att hitta ett alternativ till epoxi och glasfiber. Fastnade för en vattenbaserad "lack" typ golvlack fast från deluxe materials nämligen eze-coat.
Manualen till denna säger att man först skall lägga ett tunt lager direkt på balsan. När detta torkat ska man lägga på glasfiber och lack.
Problemet är att efter första strykningen så ser min maskin helt skev ut. Alla balsaytor som inte är välvda har nu bågnat åt alla håll. Det är speciellt synligt på vingarnas undersida.... Blir så ledsen när man lagt ner massor av energi och tid på att få en perfekt träyta:girl_cray3::girl_cray3::girl_cray3:

Nu bestämde jag mig för att köra på epoxi på alla andra ytor men problemet med undersidorna kvarstår. Dessa och fenan ser rent ut sagt för djävliga ut...
Kan jag tex klä dem med solartex eller nåt som spänner ordentligt och därefter tål att målas på? Eller skall jag skära bort ytorna och försöka planka om dem?
Alla förslag mottages tacksamt!

mvh
En bedrövad Marcus....

ivve
2012-10-20, 19:23
Fan... Första motgången på riktigt länge...
Jag bestämde mig som sagt för att hitta ett alternativ till epoxi och glasfiber. Fastnade för en vattenbaserad "lack" typ golvlack fast från deluxe materials nämligen eze-coat.
Manualen till denna säger att man först skall lägga ett tunt lager direkt på balsan. När detta torkat ska man lägga på glasfiber och lack.
Problemet är att efter första strykningen så ser min maskin helt skev ut. Alla balsaytor som inte är välvda har nu bågnat åt alla håll. Det är speciellt synligt på vingarnas undersida.... Blir så ledsen när man lagt ner massor av energi och tid på att få en perfekt träyta:girl_cray3::girl_cray3::girl_cray3:

Nu bestämde jag mig för att köra på epoxi på alla andra ytor men problemet med undersidorna kvarstår. Dessa och fenan ser rent ut sagt för djävliga ut...
Kan jag tex klä dem med solartex eller nåt som spänner ordentligt och därefter tål att målas på? Eller skall jag skära bort ytorna och försöka planka om dem?
Alla förslag mottages tacksamt!

mvh
En bedrövad Marcus....

Hej Marcus.

Tråkigt att höra.

Tyvärr så funkar inte vattebaserade produkter direkt på balsa, speciellt inte när det blir sån tunn plankning som du håller på med. Ska du absolut köra med vattenbaserat så måste du först isolera balsan med uttunnad epoxi eller dope. Sen kan du jobba vidare ned vattenbaserat.

Vad det gäller den knöliga vingens undersida så är det nog bara att riva av plankningen o börja om från början. Tyvärr.

Lycka till med bygget. / Ivve

Matsa
2012-10-20, 20:05
Tråkigt när det blir så :(
Jag fick tipset att använda en vattenbaserad golvlack när jag byggde min J29'a
Det slutade med att jag fick karva bort plankningen från vingarnas undersida
och göra om allt eftersom att plankningen såg ut som en orolig sjö..

Matsa...

marell01
2012-10-20, 20:33
Tråkigt när det blir så :(
Jag fick tipset att använda en vattenbaserad golvlack när jag byggde min J29'a
Det slutade med att jag fick karva bort plankningen från vingarnas undersida
och göra om allt eftersom att plankningen såg ut som en orolig sjö..

Matsa...

Precis, det är så det ser ut... Denna lack kommer förpassas till någon kommande frigolit-kärra!

Skickat från min HTC Sensation Z710e via Tapatalk 2

bem
2012-10-20, 21:44
Underligt at Deluxe Materials inte varnar för användning av Eze Kote på tunna balsaplankade ytor som är vanligt på balsamodeller. Du kanske skulle skicka dem en bild på ditt plan hur det ser ut nu och påpeka att som första strykning på (tunn) balsa funkar det inte. Jäklar vad sur jag skulle bli om det där hände mig.
Nästan på gränsen av Deluxe Materials att lura modellbyggare när man inte varnar för den här situationen.
Kollar man på deras hemsida har de några video på Eze Kote och inte ett pip att se upp med detta.

/Bo

marell01
2012-10-20, 22:13
Bra tips. Ska fan skriva till dem imorgon :banghead:

Skickat från min HTC Sensation Z710e via Tapatalk 2

2,4g thern
2012-10-22, 12:27
Hej Marcus!
Jävligt tråkigt med all ojämnheter på ditt fina bygge. Jag kom på att jag fick spackla upp ytan på något ställe
på min J37:a. Lättspacklet som Magnus säljer. Det väger ju ingenting men det är lite tråkigt att behöva göra det.
Jag upplever att det är det enklaste sättet, men tråkigt.
Som vanligt bygger Du imponerande snyggt, därför extra tråkigt det som hänt.

Hälsningar
Ingemar

Fyhren
2012-10-22, 20:30
32992

Hej.

Fint bygge och tråkig olycka som även hände mig med mitt J 21 bygge ( se bilden) där mittenvingens plankning blev förstörd när jag använde glasfiber som fästes med den Engelska produkten "Poly C " som är vattenbaserad.
Jag fick skära bort o planka om. Det gick dock fortare än jag trott.
Fick sen återgå till epoxy.

Hälsar
Peder Fyhr
flyger i
Eslövs mfk

marell01
2012-10-22, 22:47
32992

Hej.

Fint bygge och tråkig olycka som även hände mig med mitt J 21 bygge ( se bilden) där mittenvingens plankning blev förstörd när jag använde glasfiber som fästes med den Engelska produkten "Poly C " som är vattenbaserad.
Jag fick skära bort o planka om. Det gick dock fortare än jag trott.
Fick sen återgå till epoxy.

Hälsar
Peder Fyhr
flyger i
Eslövs mfk

Ajajajaj... Den vingen såg inte rolig ut...
Jag har lite tur i oturen iaf iom att det mest synliga är på vingarnas undersidor samt på båda sidorna av fenan. Jag har kommit fram till ett antal alternativ :
1: spackla med lättviktsspackel. Detta blir tungt samt svårt att slipa då plankningen redan nu är tunnare än 1mm och väldigt mjuk.
2: planka ett tunt lager utanpå av 0.5mm balsa och då spänna ner bucklorna.
3: klä dessa ytor med solartex efter att all slipning och sprutspackling är gjord. Spänner upp bra och går att måla på.
4: byta plankning helt och hållet. Vingarna blir nog enklare än fenan?!
5: bygga en ny perfekt... Jovars, det gör jag då den kommit ut i skala 1:6 ;):D
Det är ju iallafall en himla tur att sk60 inte har särskilt bra finish på riktigt... Dem är ju lite buckliga och skeva som dom är...

Mvh
Marcus

Skickat från min HTC Sensation Z710e via Tapatalk 2

marell01
2012-10-26, 21:05
Snabb uppdatering. Alla ytor är slipade och första lagret med grundfärg sprutat.
Mvh Marcus
http://img.tapatalk.com/d/12/10/27/7u9udema.jpg

Skickat från min HTC Sensation Z710e via Tapatalk 2

Matsa
2012-10-26, 22:11
Snyggt jobbat Marcus

Plankade du om det som blev vågigt?

Matsa...

marell01
2012-10-26, 23:08
Snyggt jobbat Marcus

Plankade du om det som blev vågigt?

Matsa...

Nä, har inte kommit dit än men jag har en plan ;)

Skickat från min HTC Sensation Z710e via Tapatalk 2

thoabr
2012-10-29, 17:24
Använder snabbtorkande vattenbaserad. Gör det bara i en varm lokal, så det torkar snabbt. Mjuk balsa gör att det bågnar bara haft en modell där det gjort så var bara lite. För mjuk balsa bara. Gjort 4 plan med glasfiber 25gr alla blev bra, förutom en liten buckla på ett. Stryck bara på väldigt tunt första gången.

Thomas

marell01
2012-11-11, 22:25
Go kväll alla intresserade, här kommer kvällens uppdatering :)

För att få till luftintagen över motorerna använde jag 0.25mm styreneplast. Dessa formades och limmades på plats.
33745

33744

Lite grundfärg på gör att man lättare ser hur man skall spackla.
33748

Grundfärg och spackel nästan klart...
33751

Fenans övre del och stabben är sammanfogade. Den delen som går bakåt är ihålig. Eller, igentligen har jag bara klätt ovandelen med 1mm balsa. Sidorna var sedan tidigare monterade. Det som sticker ut är stötstången till höjdrodret.
33746

33747

Det spacklet jag har använt till modellen, och mina övriga modeller är detta. Det är ett enkomponentsspackel som är jättelätt att slipa. Perfekt då man plastat eller grundat. Finns på Mekonomen...
33750

Hela modellen är klar efter grundmålningen.
33749


Dremeln fick arbeta lite och några hål togs ut i de bakre spanten. Detta så att det skall bli enklare att få fram servokabalar till exempel.
33752

Sådärja - Lite silverfärg på skapelsen är aldrig fel:sarcastic: Jag har nämligen inte tänkt att göra en svensk målning denna gången utan den Österrikiska :man_in_love:
33753
Jag var bara tvungen att lägga huven på plats för att få se helheten:th_o:
33743


För att inte det silvriga skall vara för blankt slipade jag alla ytor efter lackeringen med en 3m slipduk.
33736

33739

33737

33738

33740

Luftintagen blev ganska bra tycker jag :icon_butt:
33741

33742

mvh
Marcus
Sorry att inte bilderna fungerar som det skall... Jag vet inte vad som hände?

Matsa
2012-11-11, 22:35
Tjusigt Marcus

Vi får väl en flygrapport till våren? :)

Matsa...

marell01
2012-11-11, 22:48
Tjusigt Marcus

Vi får väl en flygrapport till våren? :)

Matsa...

Självklart :lollypop:

marell01
2012-11-11, 22:51
Så här är det tänkt att slutresultatet skall bli :aetsch:

33696336973369833695

marell01
2012-11-12, 00:01
Nu fungerar bilderna i inlägg #36 igen...

mvh
Marcus

Baua
2012-11-12, 09:03
Hej Marcus!
Ser lika fint ut som alltid!

Hils
Magnus

marell01
2012-11-12, 13:00
Hej Marcus!
Ser lika fint ut som alltid!

Hils
Magnus

Tack Magnus:)
Men... Det är en jäkla tur att man inte ser alla skavanker på bilderna:sarcastic: Det kommer bli mycket smuts och vädrings-färg på denna så den ser riktigt sliten och bucklig ut:lollypop:

henke2
2012-11-12, 13:22
För att få till luftintagen över motorerna använde jag 0.25mm styreneplast. Dessa formades och limmades på plats.




Sådärja - Lite silverfärg på skapelsen är aldrig fel:sarcastic: Jag har nämligen inte tänkt att göra en svensk målning denna gången utan den Österrikiska :man_in_love:

mvh
Marcus


Vet inte om det är drygt eller hjälpsamt, men du får nog ta fram kniven och sprätta bort oljekylarens lufintag då de inte finns på OE med sina GE motorer. :)

http://www.tigerstaffel.at/en/wp-content/gallery/desktoppics/0.jpg

marell01
2012-11-12, 14:34
Vet inte om det är drygt eller hjälpsamt, men du får nog ta fram kniven och sprätta bort oljekylarens lufintag då de inte finns på OE med sina GE motorer. :)

http://www.tigerstaffel.at/en/wp-content/gallery/desktoppics/0.jpg

Jodå, den nya med RM15B har det :).... Just det, RM15B finns endast i min maskin ;-)

Skickat från min HTC Sensation Z710e via Tapatalk 2

marell01
2012-11-16, 19:13
Go kväll på er alla!
Nu har det hänt lite mer på min 60´a...
Efter förra helgens lackeringsövning insåg jag att resultatet inte skulle motsvara mina förväntningar:banghead: Vad göra?
-jo, bara att ta fram våtslip-pappret och spacklet igen. Hela maskinen slipades återigen grundligt. Nu var det lättare då den blanka silverfärgen bättre framhävde artefakter och skavanker än den matta grundfärgen.

34082

Även oljekylarna fick sig en omgång. Efter att dessa blivit ny-spacklade och slipade grundades dem igen... Allt för att lättare se så att formerna är lika mellan höger och vänster sida.
34072

Luftintagen var inte heller de 100% varav de fick genomgå samma behandling:icon_butt: Jag tror att läkarkåren har någon slags benämning för betéenden likt mitt:stupid:
34073

När allt var slipat och spacklat till perfektion åkte således sprutan med silverfärg fram igen. Denna gången blev resultatet bättre... Inte 100% men jag är iaf nöjd... Nu kunde jag börja med detaljerna.
Här är det utblåsen som blir maskerade.

34074

Det första lagret med gul färg har sprejats på. Jag skriver spreja då jag inte hade någon lämplig nyans till sprutan så valde jag att använda sprejburk:shock:
34078

Resultatet blev faktiskt förvånansvärt bra. Kvaliten på den färgen jag har verkar väldigt bra. Enkel att spreja utan att det spottar och en fin glans.
34075

34076

Undersidan får samma behandling. Här fick jag dock en lite rinna H****E´s j***a s**t!!!! Jaja, jag insåg även att jag glömt de tre fenorna som skall sitta på bak-kroppen. Dessutom verkar jag ju ha något slags fablaise för att slipa sååååå.....
34077

Luftintagen till oljekylaren blir väldigt bra!!! Ja, jag vet att den österrikiska varianten inte har dessa men jag tyckte formerna blev bättre med dessa på och jag skall inte ställa upp i något VM med kärran:anonymous:
Innan all gul färg sprejades mattade jag ner det silvriga med en 3m slipduk. Detta gör att ytan ser mindre lackerad ut och mer lik borstad aluminium. Det syns tydligt på bilden nedan. Man måste vara noggran med att dra slipduken åt rätt håll, annars ser ytan repig ut. Jag har dragit i fartriktningen på hela maskinen.
34080

34079

Bra kvalitet på färg - rekommenderas till er som inte vill använda spruta.
34081

Det var allt för ikväll. Imorgon kommer det nog mer bilder för nu skall jag ta med en pilsner ut i garaget:cheers2:

petera38
2012-11-16, 20:10
Marcus,
Slippapper är det viktigaste "verktyg" som finns....! :sarcastic:Bra jobbat!

/Pete

marell01
2012-11-16, 22:23
Marcus,
Slippapper är det viktigaste "verktyg" som finns....! :sarcastic:Bra jobbat!

/Pete

Haha... Visst är det så :-)
Tack för berömmet Pete!

Skickat från min HTC Sensation Z710e via Tapatalk 2

Elgstrand
2012-11-17, 15:39
Tycker det blir skitsnyggt! Formerna på maskinen träder verkligen fram nu.

/Fredrik.

marell01
2012-11-17, 20:04
Hej alla,
Som jag nämnt tidigare i tråden så valde jag alternativa fenor till dem i trä som medföljer satsen. Jag skar ut mina ur 0.5mm styreneplast istället:lollypop: Lätt att skära ut men ganska trixiga att passa in och få på plats...
Hursomhellst, här är de lackerade innan montering iallafall.

34092

På maskinen valde jag att maskera där fenorna skall sitta. Detta för att slippa få massa limkladd på den fina gula färgen. Dessutom är det mycket lättare att rikta in en tejp än vad det är att rikta in en fena som dessutom har CA.lim på sig :sarcastic:
34091

Den undre fenan på plats... Nu är det "Bara de två sidofenorna kvar...
34093

Lite tillpassning innan alla satt som de skulle behövdes.
34095

När fenorna så var på plats började jag maska maskinen. Jag ville ha en mer markerad gul kant, därav tejpen. Detta kommer göra min övergång och skuggning lättare sen. Ni kommer förstå i mitt nästa inlägg!:worked_till_5am:
34094

Gult är fult.... Fint!
34098

Nospartiet maskat för att få en mattsvart nyans.
34096

Även luftintagen på denna 60 skall ha mattsvart inramning.
34097

Allt maskerat och färdigt för att börja målas.
34099

Masken borta! Kolla vilken snygg kant:applouse:
34103

Eftersom det kommer vara fasta ställ så valde jag att måla mattsvarta hål som får simulera brunnarna. Kommer nog bli snyggt när luckorna kommer på plats...
34105

34106

Stjärten med alla dess fenor. Blev ganska nöjd med det gula fast än jag fick slipa bort en rinna...
34107

Så här blev resultatet. Insugen är jag förbaskat nöjd med...
34102

...Likaså hur det svarta blev runt nosen.
34101

34100

Ja, nu skall det airbrushas tiger-ränder, luck-skarvar och lite annat smått och gott. Det blir nog klart imorgon.
34104

Trevlig kväll
//Marcus

Ompa
2012-11-17, 20:39
Glömt inte tassarna på den svarta ytan fram på nosen ;)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

hjalleo
2012-11-17, 21:19
Det där blir riktigt snyggt! :applouse:

Mvh Olov

marell01
2012-11-17, 21:22
Glömt inte tassarna på den svarta ytan fram på nosen ;)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Haha, det ska jag banne mig göra:cool:

Skickat från min HTC Sensation Z710e via Tapatalk 2

marell01
2012-11-17, 21:23
Det där blir riktigt snyggt! :applouse:

Mvh Olov

Tack Olov :D

Skickat från min HTC Sensation Z710e via Tapatalk 2

JohanH
2012-11-18, 02:07
Super snyggt Marcus!!

Sweeper
2012-11-18, 14:45
Jag beundrar verkligen din förmåga att få till väldigt snygga målningsarbeten!:applouse:


Göran

marell01
2012-11-18, 21:06
Super snyggt Marcus!!


Jag beundrar verkligen din förmåga att få till väldigt snygga målningsarbeten!:applouse:


Göran

Tackar för berömmet grabbar :-)

marell01
2012-11-18, 21:19
Go kväll alla modellbyggare...
Idag var det en produktiv dag i garaget. I mer än åtta timmar har jag lekt med tejp och färgspruta. Som vanligt får bilderna stå för det mesta av talet:th_o:
Jag fick iaf börja med att maska med både plast och tejp. Jag hade ju glömt lite svarta markeringar...
34147

Fenans framkant före...
34148
...och efter!
34151

Även vingspetsarna skulle ha sin del av kakan.
34152

När detta var gjort tejpades resten av alla luckor och plåtskarvar upp. Sedan tog jag en 0.1mm tuschpenna och gjorde nitar. Hua vad många prickar det blev...:banghead:
34149

34150

Sen var det bara att gå bananas med färgsprutan. Jag valde en grå metallic för att få rätt känsla.
34158

34159

På det gula gjorde jag ränderna med halvblank svart. När alla tiger-ränder var färdiga gick jag över alla panellinjer med halvgenomskinlig svart. Det "låser" nitarna och ger en härlig effekt då man tar bort maskeringen.
34160

Eller vad tycker ni. Konturerna kommer fram på ett naturligt sätt.
34161

Motorkåpan med sina spännen och lås.
34162

34156

34157

Undersidan är oxå lackad i tigermönster - Inget fusk här inte...
34163

34165

Avslutningsvis sotade jag ner utblåsen lite... Dem glänste för mycket silver för att jag skulle bli nöjd:stupido2:
34153

34154

34155

Jaha... Så här blev resultatet. Nu är det bara roderytorna kvar.
34164

34166

mvh
Marcus

Baua
2012-11-18, 21:31
Riktigt läckert, bra gjort!

JohanH
2012-11-18, 22:01
Mycket läckert!! Rena utställningsskicket. Visst är det kul att måla? :-)

marell01
2012-11-18, 22:05
Mycket läckert!! Rena utställningsskicket. Visst är det kul att måla? :-)

Skojar du... Lackeringen är ju det roligaste av allt :-) Jag kan sitta i timmar med sprutan och fixa detaljer...
Mvh

Skickat från min HTC Sensation Z710e via Tapatalk 2

Ompa
2012-11-18, 23:17
Ur snyggt :thumbup:

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

marell01
2012-11-19, 14:55
Ur snyggt :thumbup:

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Tack Ompa :lollypop:

theailer
2012-11-19, 18:57
Helt säker på att du inte ska ställa upp i VM ?
Jag hade iaf röstat på dig ;)

marell01
2012-11-19, 21:40
Helt säker på att du inte ska ställa upp i VM ?
Jag hade iaf röstat på dig ;)

Japp, inte förrän jag passerat 40 ;-)

Skickat från min HTC Sensation Z710e via Tapatalk 2

andwa
2012-11-20, 16:52
Grymt tjusigt! Imponerad! Håller själv på med en MJD Tunnan som igår blev ett flygplan (limmade in vingen), även denna har jag tänkt ska göras snygg om jag kommer överens med airbrushen i hobbyrummet... Ska bli premiär för airbrush.:scared:
Vad är det för tejp och tjocklek du använder när du maskerar panellinjerna?

hjalleo
2012-11-20, 21:40
:applouse::applouse::applouse:

Mvh Olov

marell01
2012-11-20, 23:14
Grymt tjusigt! Imponerad! Håller själv på med en MJD Tunnan som igår blev ett flygplan (limmade in vingen), även denna har jag tänkt ska göras snygg om jag kommer överens med airbrushen i hobbyrummet... Ska bli premiär för airbrush.:scared:
Vad är det för tejp och tjocklek du använder när du maskerar panellinjerna?

0.5mm tejp, inköpt av Sweeper :-)


:applouse::applouse::applouse:

Mvh Olov


Tackar Olov :)

marell01
2012-11-20, 23:32
Hej alla!
Först vill jag tacka för allt beröm, det värmer och man blir extra nöjd när ni blir så imponerade:lollypop: Stort tack!!!
Jag fick lite gjort ikväll oxå, vi tar det i ordning...

Båda höjdroderhalvorna är klara. Dessa byggs på ritning och vållade inga bekymmer. Det enda jag modifierade från orginal var länkaget. I ritningen visas en pianotråd som är bockad och sammanfogar bägge halvorna men jag gjorde lite annorlunda. En pianotrådsbit i varje halva bockades och limmades enligt bilderna nedan....
34263

34264

Rodren provmonteras. Passform 99% hittils - Lite slipa kvar alltså:secruity:
34265

Sidorodret tillverkade jag för länge sedan. Igentligen skall inte modellen ha detta men jag ville så gärna... Modifieringen för att få dit detta kan ni läsa om i ett tidigare inlägg...
34269

Här ser ni bägge länkagen från rodrena samt stötstången som kommer ut från fenan. Dessa kommer sammanfogas enkelt med en bit krympslang :stupido2:
34271

34270

Skeven var heller inga problem - Bara att bygga enligt manualen.
34266

Servoplattan till skevrodren gjorde jag av 1.5mm ply. Lite tväremot vad ritningen säger som vill att jag skall limma fast servot i vingen. Nu kan jag enklare ta ut detsamma för framtida service...
34274

En liten glipa för servoarmen är det enda som förstör helheten.
34273

I hålrummet limmade jag några balsaklossar som agerar stopp och fäste för skruvarna.
34272

Luckan skruvad på plats.
34276

Jag är grymt nöjd med att jag planterade dragtrådar under byggets gång :willy_nilly:Hade nog svurit en del annars... Dessutom hade jag ingen förlängningskabel av rätt längd så bara att göra en egen, därav inga kontakter bå bilden.
34275

Lite skaladetaljer vill jag visa oxå. Här är det ryggåsantennen. Gjorde denna i styrenplast efter de medföljande trämallarna.
34268

Även staketen är till-passade. Nu skall de bara målas innan de limmas på plats. Styrene även här...
34267

Det var allt för ikväll.
Sov gott // Marcus

theailer
2012-11-20, 23:52
Håller själv på med en likadan, men är rädd att den inte ens blir hälften så snygg

marell01
2012-11-21, 00:45
Håller själv på med en likadan, men är rädd att den inte ens blir hälften så snygg

Hej,
Det är inget att vara rädd för... Huvudsaken är ju att du blir nöjd!
Mvh
Marcus

Skickat från min HTC Sensation Z710e via Tapatalk 2

theailer
2012-11-21, 22:27
Det är väldigt kul när man väl sätter igång med det.
Men tanken har slagit en flera gånger att man kommer krascha med den, speciellt om man målar den fint ;)

marell01
2013-04-02, 18:35
Länge sen förra uppdateringen... Jobb och familj har varit prioriterat. Men, nu är jag igång igen...
Det svåra är att komma ihåg vart jag slutade:eek:

Jag bestämde mig därför för att börja med cockpit.
http://img.tapatalk.com/d/13/04/03/u6a4azad.jpg
Gubben skall målas och enklare stolar tillverkas av depron.

Rodren slipades. De blev plastade med epoxy i höstas. Efter det la jag på sprutspackel.
http://img.tapatalk.com/d/13/04/03/yju8yvy8.jpg

Förhoppningsvis hinner jag med mer imorgon. Nu är det hockey på TV:D

Mvh Marcus

Skickat från min HTC Sensation Z710e via Tapatalk 2

Thomas
2013-04-02, 19:33
Skit i hockeyn!!
Jobba på bara!!

Snyggt blir'e, allså....

marell01
2013-04-05, 02:58
Kort uppdatering såhär på morgonkvisten... Nästan klar:D
Höjdrodren på plats...
http://img.tapatalk.com/d/13/04/05/7a5ubane.jpg

Länkade till dem, gjort med krympslang.
http://img.tapatalk.com/d/13/04/05/6abu4a8a.jpg

Min fina pilot fick en såg i röven:screwy:
http://img.tapatalk.com/d/13/04/05/tybe2u9y.jpg

En enklare cockpit färdigställdes så piloten skulle känna sig hemma... Även om han nu är benlös...
http://img.tapatalk.com/d/13/04/05/e2agaver.jpg

Sen satte jag dit några dekaler... Nu måste jag bara lista ut vart resten av klistermärkena skall vara...
http://img.tapatalk.com/d/13/04/05/ga5a5edu.jpg

http://img.tapatalk.com/d/13/04/05/vumeva4e.jpg

Mvh Marcus

Skickat från min HTC Sensation Z710e via Tapatalk 2

Fluf
2013-04-05, 07:52
Mumma vad läcker den blir!
:1wav:

lassebetong
2013-04-05, 08:15
Har inte varit här på ett tag, så det var ju lite inlägg att läsa igenom.
Riktigt snyggt blir det iaf.

marell01
2013-04-08, 23:58
Så har även huvramen fått sin färg...

http://img.tapatalk.com/d/13/04/09/asa2u7ut.jpg

http://img.tapatalk.com/d/13/04/09/yjasuvyn.jpg

http://img.tapatalk.com/d/13/04/09/ru8a7a5u.jpg

Den blir så liten vid en jämförelse med sina storasyskon...

http://img.tapatalk.com/d/13/04/09/vu2a5yja.jpg

Nu är det bara två ESC och varmare väder som saknas.
Mvh Marcus

Skickat från min HTC Sensation Z710e via Tapatalk 2

puggen
2013-04-09, 10:29
Snyyygggt, glöm inte filmkameran och någon som sköter den ;))

/off

marell01
2013-04-09, 10:31
Snyyygggt, glöm inte filmkameran och någon som sköter den ;))

/off

Det skall jag fixa, dessutom ska jag ta riktiga bilder i en "rättvis" miljö :D Nu ska jag först skriva en byggartikel till nästa AoH.
Mvh

Skickat från min HTC Sensation Z710e via Tapatalk 2

Matsa
2013-04-09, 18:05
Snyggt jobbat Marcus, den blev kalasfin.

Matsa...

Baua
2013-04-09, 20:24
Mycket snyggt Marcus!

Hils
Magnus

marell01
2013-04-09, 20:28
Snyggt jobbat Marcus, den blev kalasfin.

Matsa...

Tack Matsa :) Hur går det med din 39a


Mycket snyggt Marcus!

Hils
Magnus

Tack Baua - Ja du vet ju hur man gör... Bara att sätta igång med din Viggen igen:lollypop:

Mvh
Marcus

Matsa
2013-04-09, 21:47
[QUOTE=marell01;309752]Tack Matsa :) Hur går det med din 39a

Den blev färdigglasad i förrgår, har putsat lite kanter på den ikväll.
Försöker komma på hur jag ska göra med noshjulsluckorna känns
som om det är lite trångt, kanske 2 små 3grams servon kan få plats
i hjulbrunnen....

Matsa...

marell01
2013-04-12, 12:58
Hej,
Lite bättre bilder som utlovat....

Cockpiten blev jag riktigt nöjd med. Uppbyggd av depron och platicard.
http://www.rcflyg.se/forum/attachment.php?attachmentid=38226&d=1365763896

http://www.rcflyg.se/forum/attachment.php?attachmentid=38227&d=1365763896

Huvblåsan är dekorerad med 0.5mm tejp.
http://www.rcflyg.se/forum/attachment.php?attachmentid=38228&d=1365763896

http://www.rcflyg.se/forum/attachment.php?attachmentid=38229&d=1365763896

http://www.rcflyg.se/forum/attachment.php?attachmentid=38230&d=1365763896

http://www.rcflyg.se/forum/attachment.php?attachmentid=38231&d=1365763896

Inte riktigt 100% passform. Det är helt och hållet mitt fel.
http://www.rcflyg.se/forum/attachment.php?attachmentid=38232&d=1365763896

http://www.rcflyg.se/forum/attachment.php?attachmentid=38233&d=1365763896

Rodren med sin runda framkant gör springan verklighetstrogen och minimal.
http://www.rcflyg.se/forum/attachment.php?attachmentid=38234&d=1365763896

Maskinen kommer nästan direkt från tvätthallen... Alldeles för lite sot:icon_butt:
http://www.rcflyg.se/forum/attachment.php?attachmentid=38235&d=1365763896

Sidorodret är ledad som på förebilden...
http://www.rcflyg.se/forum/attachment.php?attachmentid=38236&d=1365763896

En detaljstudie på mina nitar och panellinjer. Det tog lång tid att slutföra men fyfan va nöjd jag blev med resultatet:applouse::lollypop:
http://www.rcflyg.se/forum/attachment.php?attachmentid=38237&d=1365763896

http://www.rcflyg.se/forum/attachment.php?attachmentid=38238&d=1365763896

http://www.rcflyg.se/forum/attachment.php?attachmentid=38239&d=1365763896

mvh
Marcus

marell01
2013-04-12, 16:44
Tjohopp... Kameran den har fått gå varm så håll till godo.

Nedan syns fjädern på noshjulet. Detta blev däpat på ett enkelt sätt:thumbup:
38245

Antingen lutar kameran eller så står maskinen snett... Här ser ni utblåsen bakifrån samt det perforerade kroppsventilationen. Denna var mycket skör så jag blir nog tvungen att måla den mattsvart.:th_o:
38249

Vanliga små pinngångjärn till sidorodret.
38243

En kanske otydlig bild men här syns krympslangen som agerar länk mellan de bägge roderhöjdhalvorna och stötstången.
38244

Fenor - Dessa gjorde jag av tunn plast och monterade vid målning. Manualen säger att dem skall monteras innan plastningen men jag tyckte det verkade bökigt.:secruity:
38248

Undersidan har även den tigermönster... Svarta rutor skall motsvara brunnarna för landstället. Jag skall dessutom göra några fasta luckor och montera på plats.
38246

Länkaget till skeven - enkelt och funktionellt:th_love:
38247

Det var det... Nu inväntar vi lite reglage och sommarvärme! Sen blir det premiär:proud:

JohanH
2013-04-13, 09:03
Vackert!!!

marell01
2013-05-12, 22:21
Vackert!!!
Tack!:)

Lite mer har nu hänt på 60´n...

Två fartreglage har fått gemensam matning och provkördes. OBS vid en installation med två reglage så måste den ena av de två kontakterna som går till mottagaren få sin pluskabel borttagen. Detta gäller både om man använder y-kabel eller två olika kanaler till mottagaren.
Data i maskinen blev:
32A per motor vilket fick mig att bestämma mig för 2200mAh accar.
38802


Servoinstallationen för höjd och sida med mottagaren mitt emellan.38803

Under den bakre serviceluckan ser man inte mer än motorkablarna till reglaget.
38804

Styrningen till nosstället sköts på enklast möjliga sätt.38805

Nu är det bara att vänta in accarna och justera tyngpunkten sen blir det premiär.

Fluf
2013-05-13, 20:23
På gränsen till äckligt läcker finish (om man kan uttrycka sig så). Mäkta imponerad, främst av ytfinish och målning vilket är något utöver det vanliga.

:applouse:

marell01
2013-05-14, 17:42
På gränsen till äckligt läcker finish (om man kan uttrycka sig så). Mäkta imponerad, främst av ytfinish och målning vilket är något utöver det vanliga.

:applouse:

Tack för berömmet Fluf! Det tog sin rätta tid men resultatet blev jag riktigt nöjd med. Nu är det bara till att hålla tummarna så premiären blir lyckad.
/Marcus

marell01
2013-05-22, 17:36
Idag kom batterierna:D

Tapatalk via mobil!

marell01
2013-07-09, 02:07
Så, vädret de sista dagarna har inte riktigt tillåtit en premiärtur. Men jag är inte rastlös för det. Magnus tipsade om att staketen på vingarna kunde vara lämpligt att använda vid flygning och då är det ju bara till att följa det rådet B-)
Mina staket skar jag ut i abs-plast istället för att använda dem som följer med i byggsatsen. Dessa är av plywood och då behövs det mer jobb för att få en bra finish. Nu användes dessa bara som mallar.
Efter lite slipning så passade dem perfekt...
http://img.tapatalk.com/d/13/07/09/anube9ez.jpg

Jag använde low-tac tejp för att markera dess positioner.
http://img.tapatalk.com/d/13/07/09/8y2upa5e.jpg

Prövar så de passar...
http://img.tapatalk.com/d/13/07/09/5amavu5a.jpg

Sen fick de en dusch med silverfärg.
http://img.tapatalk.com/d/13/07/09/3enaqusy.jpg

Jag valde att använda canopy glue. Detta torkar genomskinligt och det blir en mjuk något flexibel fog. Perfekt om man inte vill att de ska bli spröda och gå av. Limmet sög jag upp med en spruta. Spetsen på denna gjorde appliceringen mycket enklare.
http://img.tapatalk.com/d/13/07/09/emuga3at.jpg

En tunn limsträng senare...
http://img.tapatalk.com/d/13/07/09/yhydaza4.jpg

Insisterade hålls de på plats av tejp. Denna tog jag sedan bort innan limmet hunnit bli helt genomskinligt.
http://img.tapatalk.com/d/13/07/09/veneguju.jpg

När tejpen var borttagen la jag ytterligare en tunn limsträng som ska ge stadga åt plastdetaljerna.
http://img.tapatalk.com/d/13/07/09/umetysa2.jpg

Antennen på ryggen limmade även den på plats med huv- limmet.
http://img.tapatalk.com/d/13/07/09/vu2yqy6a.jpg

Sådär då... Då var det bara att fortsätta vänta in finvädret.
Mvh
Marcus
Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2

Sweeper
2013-07-09, 19:03
Mycket snyggt bygge! :applouse:


Göran

marell01
2013-07-10, 00:13
Mycket snyggt bygge! :applouse:

Göran

Tack Göran :)
Vänta till du får se lite bilder med 60, 37 och 39 :-)

marell01
2013-08-27, 09:31
Igår var det premiär! :applouse:
Två accar hann jag med att flyga och jag har bara ett ord att säga - RAKETSNABB:sarcastic:
Bilder kommer under kvällen.
/Marcus