handdator

Visa fullständig version : Hur fästa roderhorn på skevroder?



Ålänning
2012-01-25, 20:50
Jag sitter o jorvar ihop min Bulldog 55cc och så tänkte jag nu montera roderhornen till dom fyra skevrodrena.

Det är en lång bult med en "bricka" i ena änden med försänkt hål för skruvskallen. Och så finns det en koniskt formad "mutter" för andra sidan på rodret. Och så är det en plast-"grej" som skruvas på änden där staget fästs.
Längst till höger på denna bild: http://forum.motorportalen.net/download/file.php?id=1145

Hur skulle ni montera?

Enligt nåt alternativ i nedanstående skiss eller på nåt annat sätt? En regel brukar ju vara att ha leden mellan stag o roderhorn i linje med gångjärnet, men tillika måste man väl tänka på skevroderbroms som uppstår på nedfällt skevroder. Nedåtgående skevroder skall ju fällas ner mindre än motstående skevroder går upp när man skevar, för att få renare sväng och slippa att flyget girar mot andra hållet. Och sen det där med att det blir så fult när roderytorna inte är parallella med varann! "Bricka" och "mutter" blir ju nedsänkta i rodret. =) Petitesser, men hur gör ni?
26099

Modellflygarn
2012-01-25, 22:04
Hej!
Jag sätter alltid hålet i roderhornet i samma linje som gångjärnen. Sen brukar jag snedställa servodiscen för att få lite diffade roderutslag. Då får man liksom rätt förutsättningar från början. Sen mixar jag även in lite diff i sändaren.
Det går ju att mixa allt i sändaren också om man vill men det känns lite bättre att ha allt rätt innan man börjar med elektronisk hokus pokus... Petitesser kanske... :)

Jag antar att du har en ARF men när jag monterar roderhorn på mina "antika" byggen så brukar jag limma in en lite tjockare plywoodplatta i rodret och skruva fast roderhornet med träskruv. Då får man inget fult som sticker ut på översidan. Brukar låsa skruvarna med lite snabblim. Funkar väl inte så bra på en ARF kanske...

Ålänning
2012-01-26, 22:59
Jag kom på att det är rätt svårt sätta hålet i roderhornet i linje med gångjärnet, eftersom man kanske skruvar in och ut denna variant. Och att sätta skruven vinkelrät så gör att den där "brickan" och "muttern" sticker över kant.

Sant att man kan snedställa servodisken/servo-oket/servoarmen.

ARF jopp. Nå, jag får se hur jag gör, det är ju inte det lättaste att borra på nåt vettigt sätt igenom ett roder som har sneda ytor på bägge sidor och dessurom redan är limmat på plats med gångjärn o allt. =) Tänkte bara om nån hade nån given idé om hur dessa smådumma "roderhorn" borde monteras.

Ålänning
2012-01-27, 19:54
Grr!!!

Man bli ju knäpp! Varför ska dom göra det så dumt?!
Kolla skissen nedan. Blå punkt är ju dit man vill ha roderhornet så man får 90-90 grader (där är det bara klädsel)
Gul prick är dit jag kunde få det hela att funka (men där är det bara balsaplankning), men det är först på den röda punkten man träffar massivt trä.
Korkat!!! Varför ska man ha staget rakt bakom servot?!

26172

Snickarjävel´n
2012-01-27, 20:29
Då är ju staget i vinkel med gångjärnslinjen när du når fulla utslag på resp håll kanske, spelar roll eller påverkar det flygningen negativt? Rent preliminärt gissar jag att det har mindre betydelse...

bem
2012-01-27, 21:38
Ålänningen,

Det är alltså en dubbeldäckare ("4 skevrodren")?
Pitts Bulldog då antar jag.
Vilket fabrikat på (ARF?) modellen?

Vad står i monteringsanvisningen och använder du roderhornen som följder med byggsatsen?

Kanske kika lite i manualen till den här 50 cc Pitts Bulldog:
http://www.flypau.com/html/challenger/pitts1.pdf
Sidan 20.

Roderhorn finns andra med längre armar men varför de har servot i vingen rakt bakom roderhornets infästning verkar mysko men kanske du kan lägga servot ner och ha servoarmen stående så gör du en lucka över servot.

/Bo

Ålänning
2012-01-28, 17:47
Above All Pitts Bulldog 1,78m, den gula.
Monteringsanvisning = några papper med foton o lite text, typ "fäst vingen på flyget"-anvisning.
Dessa "roderhorn" är rätt långa, man justerar utslaget beroende på hur mycket man gängat in den svarta delen som går till staget (se foto-länken ovan).
Servoarmen stående skulle passat fint, men då måste jag göra om mycket.
Blir nog att ha alla fyra servon där dom ska vara och sätta länken sned bara. Ser int klokt ut, men funkar gör det. Utslagen går väl att fixa med mix, epa och expo.
Exakt som på sid 20 i länken du skickade bem, så ska det ju vara, anser jag. Men det går inte. Servo och plats för roderhorn är i linje. Spånigt.
Där har dom inte ens stag-roderhorn-leden i linje med gångjärnen för symmetriska utslag.
Jag har kommit på ett sätt att få de i linje, men de är inte i linje ändå...
Nåja... en trainer är ju mer genomtänkt! :-D

andWho
2012-01-28, 22:46
Hej,
Vinkeln på skruvens infästning har ingen betydelse, det är vinkeln i led-punkten i förhållande till gångjärns-linjen som är det som avgör. Ex D.
Men det kan var svårt att avgöra vinklar ibland, enklare att mäta avstånd. Om längden på linken är lika med avståndet mellan gångjärnslinjen och servoaxeln så får man symmetriska utslag, oavsett vilka vinklar man har. Räta vinklar och lika längder är naturligtvis det bästa, diff kan man justera i sändaren efter hur kärran beter sej.

Tokig servomontering, det blir ju lite besvärliga vinklar. Går det att flytta servot en bit kanske?

/A

Ålänning
2012-01-28, 23:37
andWho: Ser ingen skillnad mellan A och D. C är den som är mest rätt i just den skissen.
Och andra skissen... sant! Och nu gick det upp ett ljus för mig, den bilden längst ner i andra skissen ovan, det är ju så jag måste göra. ;-) Dvs om roderhornet är förskjutet låt säga 5mm så skall roderhornet i samma läge vara roterat 5mm det också, som bilden längst ner i andra skissen. =) Tack! Tänkte ju inte på det. Alltså blir det i mitt fall alternativ A (D) som gäller och att jag sätter roderhornet i samma vinkel. Och vad gäller det där med servots montering, det kan jag inte göra nåt åt, det blir vinkel helt enkelt.

andWho
2012-01-28, 23:41
Rätt, det är ingen skillnad på själva bilderna A och D. Skillnaden är vilken vinkel man mäter.
/A