handdator

Visa fullständig version : Inbjudan till Ripaläger 2012



Ripa
2012-02-10, 23:03
http://www.rcflyg.se/images/klubbar/Ripa.gif
RIPA MODELLFLYGKLUBB INBJUDER ALLA MODELLFLYGARE TILL

RIPALÄGER VECKA 29 2012

Barn och barnbarn till flera av de modellflygare som besökte Ripalägret på 70 talet återkommer numera till Ripalägret tillsammans med far och farfar, snacka om modellflyghobbyn som generationsgenerator, de flesta barnen flyger numera bättre än farsgubben, som i sin tur är fullt upptagen med att lära barnbarnen flyga. Vi gillar Far o son förhållandet och blir allt mer övertygade om att modellflygets utveckling skall riktas, och ske genom att locka ”svartflygande” farsgubbar till landets modellflygfält.
Säkerheten i vår hobby har diskuterats flitigt de senaste åren, vad kan då vara bättre än att utöva hobbyn i ett säkert Farozons förhållande. Givetvis är alla flickor, mammor, mormödrar och farmödrar lika välkomna tillsammans med sina telningar i hobbyn.

Många uppskattar att vi skapar olika temadagar under Ripaveckan, allt fler modellflygare åker långa vägar för att träffa modellflygkompisar med samma intresse dessa dagar, vi ändrar inte ett vinnande koncept utan fortsätter på samma sätt i år, veckodagarna för de olika grenarna är inte ”spikade” men vi räknar minst med följande grenar. Segelflyg- Elflyg - Helikopter - IMAC – Skala – Linflyg m.fl.
Är just du en ”eldsjäl” som ”brinner” för din gren inom hobbyn, hör gärna av dig om du aktivt vill med medverka för att få fler att "brinna".

Vi hälsar naturligtvis alla hobbyhandlare välkomna att sälja, och visa upp sina produkter och företag under veckan.

Efter dagens flygning samlas vi vid pergolan och lägerelden för att grilla korv och ljuga lite lagom!

Vi planerar även i år att fira
”JUL(i)AFTON”
med långbord i klubbens pergola under torsdagskvällen, eftersom temat för kvällen är dubbelbottnat är det upp till var och en att duka upp den mat man gillar, trivsel och gemenskap är dock obligatoriskt.

Målsättningen är att hela modellflygfamiljen skall trivas på flygfältet, allt handlar inte om flyg.
Passa på och besök Degeberga marknad den 14-15 juli och Kiviks marknad (http://www.kiviksmarknad.com/) som pågår måndag 16 till onsdag 18 juli.

Beachhandboll festival (http://www.beachhandboll.com/web/Hem.aspx) i Åhus hela veckan, kusten erbjuder kilometervis med vita sandstränder för sol och bad.

Närheten till Österlen (http://www.osterlen.se/) ger snudd på obegränsade utflyktsmål.

Vi återkommer med mer information på klubbens hemsida www.ripamfk.com (http://www.ripamfk.com) varefter programmet blir klart.

VÄLKOMNA TILL RIPA!

Frågor? Kontakta Mats Erlandsson 044-350202 0705-350202

hadas
2012-02-11, 07:26
Ahhhh !

Äntligen komma lite ljusare tider !
Nu är det endast 21 veckor kvar. Fam Henriksson kommer "as usual"

Hälsningar till Er alla i Ripa

Per P
2012-02-11, 08:06
Äntligen!

Vi kommer i år också, och hoppas på bättre väder =)

Mr J
2012-02-11, 08:36
Det var på tiden, äntligen ett litet ljus i mörkret... :applouse:

Ompa
2012-02-11, 09:02
Ack så långt bort, men verkar fasligt trevligt... :icon_pidu:

qrt
2012-02-11, 09:11
Inbokat, Chefen har beordrat tjänsteresa med minst en övernattning. Härligt!! :sarcastic:mhv/Kurt

rnermfors
2012-02-11, 16:53
Nice
Vi Genarpare kommer givetvis som vanligt. Hoppas vi har en bokad plats på flygrakan.

Mvh Robban

Thomas
2012-02-11, 19:47
Gräddhyllan e tingad fram till år 2039 ungefär... om husvagnen håller så länge!!

Ripa
2012-02-11, 23:39
Nice
Vi Genarpare kommer givetvis som vanligt. Hoppas vi har en bokad plats på flygrakan.

Mvh Robban

Hej Robban!

Ni har en stående plats bokad på Flygrakan nr 6.

Mvh
Mats

Ripa
2012-02-12, 00:25
Gräddhyllan e tingad fram till år 2039 ungefär... om husvagnen håller så länge!!

Hej Thomas!

Gräddhyllan är bokad.

Mvh
Mats

anpe
2012-02-12, 09:57
Jag och töserna kommer såklart.
Bokar som vanligt plats på Flygrakan

Vinterhälsningar från Staffanstorp

/ Anders

Dick
2012-02-12, 11:13
den flygrakan får väl snart byggas ut

Mr J
2012-02-12, 11:29
den flygrakan får väl snart byggas ut

Ja, där var lite trångt att flyga i somras... :sarcastic:

26574

trapperwolf
2012-02-12, 15:53
Det ordnar jag när jag kommer med min lille cub då får ni huka er:concern:

Snickarjävel´n
2012-02-12, 16:26
Det ordnar jag när jag kommer med min lille cub då får ni huka er:concern:

Om den lever....

trapperwolf
2012-02-12, 16:36
Ja det ska jag den är färdig väntar på maiden fligt på ripa lägret

Snickarjävel´n
2012-02-12, 17:30
Låter som om du ska flyga den.



Hehehe ja va fan ska man göra när man inte kan bättre.
Man skulle kanske sålt dom innan dom är premierade så man inte kraschar dom...

trapperwolf
2012-02-12, 17:36
Har 3st som skall premieras så en mer eller mindre flyga ska jag

Thomas
2012-02-12, 20:13
Har 3st som skall premieras så en mer eller mindre flyga ska jag
Å hur orkar du vänta såå länge??

trapperwolf
2012-02-12, 20:18
ju längre jag väntar ju helare är dom

Ripa
2012-06-02, 15:10
http://www.rcflyg.se/images/klubbar/Ripa.gif
RIPA MODELLFLYGKLUBB INBJUDER ALLA MODELLFLYGARE TILL

RIPALÄGER VECKA 29 2012
Det börjar bli dags att lyfta tråden.

Den övergripande målsättningen med att arrangera ett årligt Ripaläger är enligt Ripa mfk´s synsätt den sociala nyttan och nöjet av att flyga och umgås med likasinnade modellflygare och dess familjer under trevliga former, som klubb ser vi mervärden i att kunna erbjuda all den hjälp och kunskap en ny modellflygare behöver, samt möjligheten att väcka och återuppväcka nytt intresse för modellflyghobbyn.
I denna länk finns ett samlat bildkollage från Ripalägret 2011 (http://www.ripamfk.com/html/201107/ripaveckan.htm)

För tredje året i rad har vi ambitionen att skapa ett tema varje dag, vi jobbar enligt tesen att skapa så stor bredd och gemenskap som möjligt under hela Ripalägret men framför allt under temadagarna, då vi även hoppas att många dagsbesökare kommer för att träffa likasinnade.

Planeringen för de olika temadagarna månd. - fred. kl. 13 - 16 ser ut som följer:

Måndag: IMAC, Minst två av eldsjälarna från Hässleholms Mfk har även i år tagit på sig uppgiften att informera och visa upp IMAC grenen och dess olika klasser.

Tisdag: ELFLYG står för den största tillväxten i vår hobby, utan att på något sätt vara förargliga eller dumma tror vi oss veta att andelen ”klubblösa” modellflygare är som störst bland elflygarna. Vi hoppas därför få se många elflygare på Ripafältet denna dag, och att många därefter ser nyttan och glädjen i den gemenskap och kunskap, som de lokala klubbarna kan ge.

Onsdag: Skalaflyg - Warbirds, många flygplansmodeller kan räknas i detta tema, dessutom med stor bredd. Dessa modeller måste ses och beundras på plats.

Torsdag: SEGELFLYG. Tanken med denna dag är att samla alla som har intresse för radiostyrt segelflyg. Segelflyggrenen är inte så utbredd i vår landsända, Ripa mfk kan därför inte utlova att det kommer att finnas stora bogsermodeller, elvinschar m.m. på plats, men vi hoppas förstås att så blir fallet. Klubben står för temat, alla aktiva segelflygare står för genomförandet.

Fredag: HELIKOPTER. Att styra och behärska en radiostyrd helikopter är inte helt lätt, många anser det vara modellflygets svåraste gren, hur som, behovet av rätt hjälp för att komma igång är ett absolut måste. Förhoppningen med dagen är att visa upp bredden, på den för många så visuellt tilltalande grenen. Med förhoppning att många nya och "nygamla" helikopterpiloter väcks till nytt liv efter denna dag.

Lördag: Allmän flygdag, med ”öppet hus” vi hälsar alla piloter välkomna.
Vi återkommer med mer information på klubbens hemsida www.ripamfk.com varefter programmet blir klart.

VÄLKOMNA TILL RIPA!

Frågor? Kontakta Mats Erlandsson 044-350202 0705-350202

Ripa
2012-07-07, 20:22
http://www.rcflyg.se/images/klubbar/Ripa.gif
RIPA MODELLFLYGKLUBB INBJUDER ALLA MODELLFLYGARE TILL

RIPALÄGER VECKA 29 2012
Med en vecka kvar lyfter vi tråden för att uppdatera med senaste nytt

För att kunna svara på allehanda frågor inför och under Ripaveckan kommer vi att koppla upp en mobil
lägertelefon för svar mellan kl. 9 – 21 fredag 13/7 – lördag 21/7.
Ring och fråga om allt som berör årets Ripaläger, den tjänstgörande lägervärden gör allt för att försöka besvara dina frågor om platsbokning, väder och vind, dagens program, efterlysning av modellflygkollegor på fältet m.m.

TELEFON RIPA DIREKT klockan 9 - 21
Tel: 0727 37 78 80

MÅNDAGSPROGRAMMET uppdaterat med LINFLYG: Många inledde sin modellflygarkarriär med linflyg, många har också modeller kvar från tiden det begav sig. Ta med dina linkontrollerade modeller till Ripalägret, måndag kväll från ca 18.00 får vi experthjälp från medlemmar i Mfk Snobben Nymölla och Kungsbacka Mfk, linor finns på plats, bränsle finns på plats, vi hoppas att just du och dina linstyrda modeller också kommer att finnas på plats för att förgylla denna ”snurriga” kväll.

Vi återkommer med mer information på klubbens hemsida www.ripamfk.com varefter programmet uppdateras.

I denna länk finns ett samlat bildkollage från Ripalägret 2011 (http://www.ripamfk.com/html/201107/ripaveckan.htm)

VÄLKOMNA TILL RIPA!

Frågor/bokningar innan jourtelefonen kopplas upp?
Kontakta Mats Erlandsson 044-350202 0705-350202

Mr J
2012-07-07, 20:42
Nu är det nära...:applouse:

jocke1963
2012-07-07, 21:10
Å jag e nära nu.... Ståkkhålmsjäveln e i Åhus igen.. ;)

Dick
2012-07-07, 21:40
Å jag e nära nu.... Ståkkhålmsjäveln e i Åhus igen.. ;)


Har gps:en visat fel? :sarcastic:

jocke1963
2012-07-07, 22:34
Har gps:en visat fel? :sarcastic:

Nädå, vi har ju sommarställe här. :thumbup:

LAB
2012-07-08, 09:24
Undrar om en bakterie från småland vågar åka ner till Ripa,utan att bli påhoppad av en massa elakingar?

Ripa
2012-07-08, 10:06
Undrar om en bakterie från småland vågar åka ner till Ripa,utan att bli påhoppad av en massa elakingar?

Hej Lars!

Ripa Modellflygklubb bedriver verksamheten på friköpt mark och ”krigsfri zon”, till oss är alla modellflygare välkomna oavsett dialekt eller språk.

Välkommen till Ripa!

Mvh
Mats
www.ripamfk.com

Mr J
2012-07-08, 12:06
Undrar om en bakterie från småland vågar åka ner till Ripa,utan att bli påhoppad av en massa elakingar?

Klart du ska, det känns som att du har en Whiskypinne tillgodo sen träffen på Hornlanda... :)

LAB
2012-07-08, 15:46
Tänkte åka när jag slutar på jobbet i karlskrona torsdag em,ev möter betongen upp givetvis följer Jack D med.

LAB
2012-07-08, 15:49
Klart du ska, det känns som att du har en Whiskypinne tillgodo sen träffen på Hornlanda... :)

Det var den gången några skåningar absolut var tvungna att flyga jet kl6 på morgonen!

Mr J
2012-07-08, 16:48
Det var den gången några skåningar absolut var tvungna att flyga jet kl6 på morgonen!

Ja, och nästa morgon kl 6 när vi skulle välta deras husvagn som tack för senast så hade dom redan åkt...

SEALen
2012-07-12, 14:12
Har varit på väg i en vecka nu. Bara två nätter kvar till ankomst på lördag eftermiddag :)

Sigun
2012-07-12, 14:56
Hämtar husvagn ikväll och dyker på på söndag om allt går som det är tänkt :)

Mr J
2012-07-12, 15:07
Lyxlirare, en annan får vänta till på måndag... Det här är längsta helgen på hela året...:bawling:

Snickarjävel´n
2012-07-12, 16:25
Husvagnen packad, drar till Janlanda i Kivik först över helgen på Marknadsmeeting och sen bär det av till Ripa på Söndag fm.

Per P
2012-07-12, 18:59
Husvagnen packas imorgon. Hinner vi så åker vi då, annars blir det på lördag förmiddag. 3 st krigsmaskiner är med, varav 2 är Grumman-kissemissar. Hoppas på bra väder så det blir mycket flyg i år =)

Ripa
2012-07-13, 10:21
Husvagnen packas imorgon. Hinner vi så åker vi då, annars blir det på lördag förmiddag. 3 st krigsmaskiner är med, varav 2 är Grumman-kissemissar. Hoppas på bra väder så det blir mycket flyg i år =)

Hej Per och alla andra!

De första gästerna anlände i onsdags, fler kom i går, tills just nu har vi 38 bokade platser.

De "bästa" väderrapporterna för Skåne hämtar vi från Danmark och DMI.

http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/vejrkort.htm

Välkomna till Ripa!

Mvh
Mats
www.ripamfk.com

LAB
2012-07-13, 17:06
Hej jag kommer att tälta,finns det möjligheter att ladda eller byta kylklampar?
Mvh Lasse

Ripa
2012-07-13, 19:34
Hej jag kommer att tälta,finns det möjligheter att ladda eller byta kylklampar?
Mvh Lasse

Hej Lasse!

Du får tillgång till el i ditt tält, det finns även ström för laddning i depån.

Kylklampar kan du frysa ner i såväl frysen i klubbstugan, som frysboxen i kiosken.

Mvh
Mats
www.ripamfk.com

LAB
2012-07-13, 20:33
Låter bra,är det förlängninssladd som gäller?

Ripa
2012-07-14, 11:24
Låter bra,är det förlängninssladd som gäller?

Hej Lasse!

För att få ström till tälten är en förlängningssladd på 25 meter optimal.

Mvh
Mats

LAB
2012-07-14, 14:19
Uppfattat!

Thomas
2012-07-15, 22:06
Jämrans stressande, precis hemkommen från Nordpolen på proviantresa, (nja, inte DEN nordpolen!) så ska en del in i tvättmaskinen och en del packas om, men i morron måndag hämtas och lastas tattartermosen med diverse allt möjligt. Sen bär det av! Sen är det "riktig" semester hela veckan!

Mr J
2012-07-15, 22:18
Jämrans stressande, precis hemkommen från Nordpolen på proviantresa, (nja, inte DEN nordpolen!) så ska en del in i tvättmaskinen och en del packas om, men i morron måndag hämtas och lastas tattartermosen med diverse allt möjligt. Sen bär det av! Sen är det "riktig" semester hela veckan!

Det var på tiden... :)

Kenny
2012-07-15, 22:24
instämmer, kanske nästa gång...

Ack så långt bort, men verkar fasligt trevligt... :icon_pidu:

Dick
2012-07-15, 23:35
Mmmmmm jag kanske dyker upp någon gång i veckan. Får se hur vädret o allt utvecklas.

Mr J
2012-07-15, 23:37
Mmmmmm jag kanske dyker upp någon gång i veckan. Får se hur vädret o allt utvecklas.

Inte skolka nu, då blir det ingen guldstjärna i boken...

Dick
2012-07-16, 07:09
Inte skolka nu, då blir det ingen guldstjärna i boken...

Någon guldstjärna har jag aldrig fått ändå. Men skolk vet jag en hel del om :lollypop:

Kenneth E
2012-07-16, 08:47
Jag också, men nu har jag blivit stor och det har blivit svårare att skolka, därför blir det inget Ripa i år.

Dick
2012-07-16, 08:57
Jag också, men nu har jag blivit stor och det har blivit svårare att skolka, därför blir det inget Ripa i år.

Det e ju därför man tar semester.

Magoozi
2012-07-16, 11:14
Jag sitter på jobbet.... Men det blev fina flygningar på ripa i går, ända tills min krök sprack.

Passar också på att tacka fam Nermfors och Fam Henriksson för den värmande fikan i lördags!

Ripa
2012-07-17, 10:01
Hej alla!

Till alla er som frågar efter hobbyhandlare kan vi nu bekräfta att Hobbyborgen kommer till Ripa på onsdag från ca kl.10.30.

Välkomna till Ripa!

Mvh
Mats
www.ripamfk.com

Per P
2012-07-19, 17:23
Vilken tur att jag hade med mig en dunk metanol till, för det har gått åt en del på Ripa i år :)

Sigun
2012-07-22, 12:29
Vill passa på och tacka hela Ripa gänget för den trevliga veckan vi fick hos er trots att vädret stundtals inte var det bästa så kunde det flygas en hel del var dag mellan alla skurarna. Det kommer lite mer foton och film när man får lite tid över framöver.

Tack än en gång för att ni orkar med att dra detta evenemang i hamn år efter år :)
Återkommer gärna framöver
/Martin med familj.

Dick
2012-07-22, 13:05
Tackar oxså för en trevlig vecka. Alltid lika trevligt att träffa alla glada Goa modellflygare. Nu e det ju bara 51 veckor kvar till nästa gång.

Thomas
2012-07-22, 20:09
Instämmer helt med föregående talare!
Detta är årets höjdpunkt, härliga människor, fina kärror och en skön gemenskap.
Nu får man krypa in i hobbyrummet igen och klura ut nåt nytt till nästa år...

Sigun
2012-07-22, 20:30
Instämmer helt med föregående talare!
Detta är årets höjdpunkt, härliga människor, fina kärror och en skön gemenskap.
Nu får man krypa in i hobbyrummet igen och klura ut nåt nytt till nästa år...

Gillade skarpt din "Cubbeldäckare" :) får se vad du kan komma på till nästa år väntar med spänning

Ripa
2012-07-22, 21:35
Hej alla!

Först ett stort TACK till alla som besökt årets lägervecka, tack för era komplimanger och värmande ord, det är genom er, alla ni ”goa” och trevliga modellflygare med familjer, som gästar oss som vi får kraft och energi att arrangera ett årligt Ripaläger.

Under lördagens flygdag gästade Claus, Ole, Povl och Tony, 4 danska modellflygare från Borups modellflygklubb Ripafältet http://www.borupmodelflyvere.dk/default.htm

Tony har skickat ett mail till oss i klubben i vilket han informerar om att han lagt ut en 38 min lång film från flygdagen.
http://www.youtube.com/watch?v=gZoOMrCU-5k

Stort TACK även till Tony för denna fina film.

Med vänlig hälsning
Mats
www.ripamfk.com

Mr J
2012-07-23, 10:07
Sådärja, nu börjar årets "efter Ripa depression" att infinna sig i vetskapen att det är 51 veckor till nästa gång...
Vädret var inte riktigt på vår sida i år, men det vägdes mer än väl upp av den varma och goda stämningen på lägret.
Man brukar lite slarvigt använda sig av uttrycket "Vi är som en enda stor familj", men här stämmer det verkligen.

Ett jättestort tack till hela Ripagänget för att dom får en att känna sig så oerhört välkommen på detta meeting, och för allt jobbet dom lägger ner för att få allt att fungera så smidigt som möjligt.

Tack också till alla glada mötesdeltagare från när och fjärran som med humor och gott humör förgyller tillvaron denna veckan varje år, det är alltid lika kul att upptäcka att det finns många andra som är lika knäppa som en själv och beredda på att bjuda på sig själva och bara ha kul i en hel vecka.

Nu får man försöka fundera ut hur i hela världen man ska kunna toppa alla roliga gejor till nästa år, och det blir inte lätt...

taygher
2012-07-23, 21:44
Jag packade ur transporten i förmiddags under tystnad - minnesbilderna från veckan som varit snurrade på oavbrutet!
Vädret kan ju (dessvärre) inte styras men vi har fått flyga en hel del ändå, för min del slog årets Ripavecka förra årets upplaga med hästlängder!!!

Jag vill liksom Herr J rikta ett jättestort tack till Ripagänget för årets absoluta höjdpunkt - jag håller alla tillgängliga tummar för att vi får möjlighet att träffas igen v.29 nästa år! :thumbup:

Ett stort tack också till alla goa flygarkompisar som ställer upp som Co-pilot i ur och skur - alltid skönt att ha med sig en rutinerad pilot när man skall flyga lite större kärra inför publik.
Nu måste jag spotta i nävarna och ta tag i mina avsomnade warbird-byggen - suget är riktigt stort nu efter att ha fått se många fina warbirds i luften!!!

Dick
2012-07-23, 22:57
Kul då blir det ju minst 2 nya warbirds till nästa ripa läger. Ser vi fram emot.

Snickarjävel´n
2012-07-24, 07:55
Tack Ripa gänget för ni orkar ställa till med denna goa träff. Ni gör ett underbart jobb för att vi alla ska kunna trivas och umgås.

Där finns väl i själva verket bara en nackdel, längtan och väntan tills nästa v.29...

Thomas
2012-07-24, 10:14
Tack Ripa gänget för ni orkar ställa till med denna goa träff. Ni gör ett underbart jobb för att vi alla ska kunna trivas och umgås.

Där finns väl i själva verket bara en nackdel, längtan och väntan tills nästa v.29...

Så bra då Jonny, då hinner du avverka några ´Kallemator´ till innnan dess!! :sarcastic:

Per P
2012-07-26, 21:20
Är nu hemma, och har packat ur vagnen. Vi som hade möjligheten att vara kvar på Ripa efter meetinget fick verkligen smaka på den svenska sommaren när den är som bäst.
Jag o frugan tackar alla er som gjorde Ripaveckan till vad den blev - trots halvkasst väder några dagar. Vi tycker det är helt underbart att få möjlighet att ha vår semester på denna fantastiska träff! En jätteeloge till er som håller i tyglarna under träffen, ni gör ett toppenjobb, och det uppskattas av alla (men alla kanske inte säger det)
Min vision för årets meeting blev uppfylld, jag flög så mycket att jag tappade räkningen på antalet flygningar med både min Bearcat o Tigercat, och detta var helt undebart - jag fick flyga av mig (mer än 9 liter metanol gick det åt på några dagar med toppenväder)
Ett meeting oavsett slag blir inget utan besökare o piloter som flyger o har kul :icon_pidu:

Hoppas verkligen att denna Ripa-tradition fortsätter forever!