handdator

Visa fullständig version : SpiderQuad-inspiration



Combee
2012-02-17, 00:17
Har tidigare ritat lite på en spider quad (inspiration (http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/30862-Spider-quad)) och idag blev det bygge. Armarna och allt kablage kommer från en tidigare quad (som dock aldrig flög bra) så själva bygget gick fort när jag väl satte igång.

Frontarmarna är 27 cm och bakarmarna är 40 cm. Propparna är 10"
26686
Ritad i 3D Studio Max

26684

26685

Har inte kunnat provflyga den ännu, men om den flyger bra ska jag snygga till den lite :)

Kaptenklister
2012-02-17, 09:36
Najs, hoppas den är lika stabil som min :)
26689

pernstig
2012-02-17, 10:28
..............en tidigare quad (som dock aldrig flög bra)............
Har du någon idé om varför den inte flög bra? Intressant för jag ska just börja skissa på en Quad som min andra multi. Den första är en Dadde V2,5 som flyger utmärkt. (Quaden kommer att ha en Naza controller)

Combee
2012-02-17, 13:04
Har du någon idé om varför den inte flög bra? Intressant för jag ska just börja skissa på en Quad som min andra multi. Den första är en Dadde V2,5 som flyger utmärkt. (Quaden kommer att ha en Naza controller)

Den tidigare var en H-quad (http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/29466-En-Quad-för-FPV), men den var troligen för ranglig så ramen vred sig vilket gav oönskad effekt ;)
Denna känns väldigt vridstyv iaf.

Hann bara "provflyga" den i handen men märkte två saker:
1. Yawen var reverserad
2. Måste balansera propparna.

/Tommy

pernstig
2012-02-18, 12:13
Fördelar med "spider"?:
Kameran kommer långt fram=slipper proppar i bild.
Enkelsymmetrisk= Mindre svårt att uppfatta läget i luften.
Ger ett lite fräckt intryck.
Vilka andra för- respektive nackdelar kan man tänka sig :confused:

Combee
2012-02-20, 12:53
Har provflygit och den flyger bra!
Lite ringrostig var man efter flera månaders uppehåll.
Dock var det en liten tendens till roll när jag gav yaw, särskilt yaw till höger gav ibland en liten roll till vänster. Vet inte vad det beror på och om det går att justera bort. Annars är den stabil!

Efter premiärturen målade jag plattan. Det som återstår är lite belysning och ev nya landningsställ.

26749

26751

26750

Combee
2012-02-20, 12:56
Fördelar med "spider"?:
Kameran kommer långt fram=slipper proppar i bild.
Enkelsymmetrisk= Mindre svårt att uppfatta läget i luften.
Ger ett lite fräckt intryck.
Vilka andra för- respektive nackdelar kan man tänka sig :confused:

Just att den är lite lättare att se hur den ligger i luften gillar jag!

pernstig
2012-02-20, 13:04
Idé om roll vid yaw-kommando: Föreställ dig att du ger ett så kraftigt yaw-kommando att endast de två högerroterande motorerna bär hela quaden och de vänsterroterande står stilla. Då måste TP ligga exakt på linjen mellan de "bärande" motorerna för att inget rollmoment ska uppstå. Prova att hålla quaden med händerna under de två högerroterande motorerna (med motorerna avstängda:) )och se om den vill tippa.

Combee
2012-03-01, 23:46
Idé om roll vid yaw-kommando: Föreställ dig att du ger ett så kraftigt yaw-kommando att endast de två högerroterande motorerna bär hela quaden och de vänsterroterande står stilla. Då måste TP ligga exakt på linjen mellan de "bärande" motorerna för att inget rollmoment ska uppstå. Prova att hålla quaden med händerna under de två högerroterande motorerna (med motorerna avstängda:) )och se om den vill tippa.

Tack för förklaringen! Att jag är lite sen på att skriva beror lite på att jag lyckades krascha den för en dryg vecka sedan, ute på isen av alla ställen! Fick rädda den med en 5 meter lång regel. Men den klarade sig rätt bra ändå. Endast batteriflärpen knäcktes men den är nu tillbaka-limmad. Vad som hände var nog kombinationen: lite ovan pilot, byiga vindar och möjligtvis den där tendensen att rolla vid yaw.

Testade att balansera den på tex de högerroterande propparna (balanserade den uppochner på spinnern). Det visade det sig då mycket riktigt att den ville rolla höger. Det hjälpte inte mycket att flytta acken. Möjligtvis skulle den bakåt ganska mycket. Men... istället testade jag att öka vinkeln mellan bakarmarna endast ca 5 mm vardera. Nu balanserar den perfekt om jag hänger upp den i någon av två diagonalt motsatta motorer!

Ska testflyga imorrn (om det inte blåser för mycket)!
/Tommy