handdator

Visa fullständig version : Mrt h6



jugg
2012-04-06, 20:28
Igår fick jag hem ett paket som jag väntat på några veckor...

Har bestämt mig att prova en ny hexakopter som är producerad i Norrköping.
Modellen och storleken påminner om dom riktigt stora grabbarnas leksaker, sagt och gjort så beställdes denna komplett med gimball mm.

Paketet kom på Skärtorsdagen och var mycket väl paketerat och skyddat.

Blev lite snopen när det kändes som om det inte var några delar i kartongen utan bara kändes lite som några få bitar och en påse skruv.

Kännslan ändrades när jag kom lite långre ner i lådan och fann att hela stommen redan var byggd, det som jag måste göra är att skruva åt skruvarna bara.

Hela kittet känns robust och mycket välgjort, stakcars fräskillen som måste ha blitt flintskallig av att fräsa alla 2-delade hållarna som håller bommar mm.... totalt 76st kom med kittet.

kunde inte låta bli att snabbt plocka ihop den för att se hur den såg ut när den var lite mera komplett.

Hela bygget tog nog inte mer än 1 timme inna jag kunde se hur den kommer se ut när den är klar, men skruvade givetvis inte åt skruvarna än för motor, fartreglage mm ska juh in innan den sätts fast.

Vikten på denna med gimbal ska väga ca 1500g vilket jag tycker är helt ok, totalvikt med kamera, batterier,reglage, motorer och styrsystem kommer bli ca 4000-4500g vilket känns helt ok med tanke på storleken och lyftet.

Här är lite bilder som visar härligheten, nu ska det moteras motorer och balanseras innan fastsättning av bommarna.

// Tim

Bild 1: Kartongen ser inte så stor ut.
Bild 2: Som sagt inte så många delar som det kunde varit om inte centrum biten redan var monterad.. Tack!
Bild 3: Armarna sitter löst på plats.
bild 4: Motorfästerna på plats.
Bild 5: Centrumplattan,
Bild 6: Motorfästet, här har dom satt i en lite plugg där man kan dra in sina kablar... snyggt!
Bild 7: Dålig närbild av bommens infästning... jäklar va stabilt det blir!
Bild 8: Här får man ide om hur den kommer se ut... stiligt inte sannt?

Gotte
2012-04-07, 20:41
Jo det var en stilig variant, Vad ligger priset på ?

/Magnus

jugg
2012-04-07, 21:23
Pm:a Tokaz här på forumet så får du en pris uppgift.

med tanke på hur Gimbalen ser ut och verkar så är det ett mycket bra pris om du frågar mig..

jugg
2012-04-08, 07:25
Lite mera har hunit göras under påskafton.

Motorerna är monterade och kablaget draget inne i rören, attans så snyggt det blir med dom små plast pluggarna i änden på rören där kablarna går in blir.

Hade ett litet problem som inte var ett problem utan en tanke vurpa från min sida, kablarna kom ut 90° fel mot vad jag ville att dom skulle, när motorfästena skulle monteras tänkte inte jag på att man kunde vända plattorna fel utan glad i hågen monterade jag alla utan att titta på hålen.

När jag sedan skulle montera motorn kom kablarna naturligtvis ut fel som ni ser på Bild 1.
Lite svordommar och förbannande, funderande om jag skulle borra nya hål så råkade jag kolla på ett annat av fästena och voala! där fungerade det fin fint...

Så hur kommer det sig att när man har 50% chans att vända något rätt så verkar det vara 75% chans att vända något fel, vilket man oftast gör...

Efter att vänt på 5 av 6 motor plattor så såg det hela lite bättre ut...

// Tim

Bild 1: Här ser man tankevurpan.
Bild 2: Alla 6 motorerna på plats.
Bild 3: Liten närbild på hur genomföringen ser ut, mycket smart lösning tycker jag.
Bild 4: när Bild på Genomföringen, stiligare än såhär blir det inte.

Sweeper
2012-04-08, 07:44
Så hur kommer det sig att när man har 50% chans att vända något rätt så verkar det vara 75% chans att vända något fel, vilket man oftast gör...

Jag känner igen det där och resultatet blir oftast 100% fel!:sarcastic:


Det är intressant att följa det här projektet och det skall bli skoj att se dina kommande filmer! :)


Göran

jugg
2012-04-08, 08:01
Jag känner igen det där och resultatet blir oftast 100% fel!:sarcastic:


Det är intressant att följa det här projektet och det skall bli skoj att se dina kommande filmer! :)


Göran

Tack Göran.
Ja det ska bli kul att se vad maskinen går för...

Tokaz
2012-04-08, 09:00
Ser riktigt bra ut Tim :)

Fredde

jugg
2012-04-08, 09:36
Tackar fredde..

cyberpete
2012-04-08, 09:41
Riktigt fin Hexa det dära

jugg
2012-04-08, 10:47
Riktigt fin Hexa det dära

Tackar... hoppas den flyger lika fint som den ser ut.. :D

TommyzT
2012-04-11, 07:22
Äh!

jugg
2012-04-11, 09:42
Äh!

du är bara lite avis... har du fått fransosen än?

jugg
2012-04-11, 17:30
I dag har jag hunnit pilla lite mera med MRT:n

Bommarna är monterade i centerplattan och det var inte det lättaste att få alla på samma ställe och vinkel...
Sedan skulle juh fartreglagen in också, lite trångt blev det men inte så farligt som jag gissat.

Monterade ett flydrino distribution board med måååånga anslutningar, så här kan man ta ut ström för bec mm senare.

Alla motorer kontrollerade att dom går åt rätt håll, fartreglagen programmerade och throttle range klar.

Monterade även på topp plattan så att man kan se hur det kommer se ut, mycket fin!!

Nu kan jag inte göra så mycket mer innan Gimballen kommer och jag kan då flytta över DJI:n till denna.

//Tim


Bild 1: Här ser man hur den ser ut när alla sladdar är dragna, utom DJI
Bild 2: Närbild på strömkortet.
Bild 3: Här sitter topp plattan på plats.
Bild 4: En Bild till på hur clean den blir trots alla kablar...

jugg
2012-05-04, 17:33
Sådärja, då var det dax att fortsätta med denna byggtråd.

Idag fick jag den efterlängtade gimbalen till min MTR H6, även denna är producerad av MTR.

Paketet kom helt underbart paketerat och jag tror inte ens en jordbävning eller liknande kunnat förstöra innehållet.

Efter att ha suttit och klämt och stirrat på gimbalen så kan jag bara konstatera att jag sällan skådat dess like ännu.
Helt glapp fri och mycket robust, så känns den som om den kommer bli hur bra som helst.

Här kommer lite bilder på lådöppningen samt lite detaljbilder.

Bygg Bilder kommer inom kort.

TommyzT
2012-05-04, 20:02
Ser fin ut!
Men du får nog sluta klämma och stirra å börja bygga istället :lollypop: För när posten i Malmö slutat stirra och klämma på mitt paket så...

jugg
2012-05-04, 20:16
hehe, japp blir nog premiär på söndag.... klart det blir film då me..

jugg
2012-05-05, 12:19
Det första jag ville kontrollera var att motorerna var satta 90° mot centrumplattan.

För att göra detta tog jag min + laser för att få den horisontella linjen på plattan och den vertikala på motoraxeln.

När alla motorerna var jysterade och fastsatta monterades landningsbenen.

Där efter monterades upphängningsplattan med 4 skruvar och sedan var det bara att skjuta in själva gimballen på plats och låsa fast den.

Sedan skulle även batterihållarna på plats och nu blev det lite knepigare.
Eftersom jag inte haft någon ritning utan bara valde en arm som skulle vara no1 och rakt fram så hade jag juh valt fel, eftersom batteriplattans monteringshål inte satt där dom skulle.

Lösningen var enkel, montera batteriplattorna och göra några nya hål....
Man skulle juh ha kunnat vrida hela bottenplattan, men inte med så många bultar och skruvar, 4 hål var bättre och lättare att göra.

Efter detta monterade jag lite ljuslister för att kunna se hur den ligger i luften, blev 1 röd fram och 2 blå i bak.

Här är några bilder på maskinen som den är nu.....
Bara elektroniken kvar...

// Tim

Bild 1: Här ser man hur jag tänkte med lasern.
Bild 2: Maskinen på egna ben.
Bild 3: Upphängnings plattan för Gimballen.
Bild 4: Gimbalen monterad.
Bild 5: Annan vinkel bara.

Sweeper
2012-05-05, 18:27
Hmmm, jag får nog se till att rikta in Defendern mot Stockholm någon dag och ta mig en titt på den här skapelsen! :)


Göran

jugg
2012-05-05, 19:35
du är välkommen när du vill.... den är provstartad i vardagsrummet... så i morrn blir det nog premiär.


// Tim

jugg
2012-05-06, 22:31
Då blev den provflugen i all sin hast.....

Materialet är helt obehandlat... bara klippt..

http://www.youtube.com/watch?v=_AJ--GEqAxc

// Tim

Sweeper
2012-05-07, 06:20
Då blev den provflugen i all sin hast.....

Materialet är helt obehandlat... bara klippt..

http://www.youtube.com/watch?v=_AJ--GEqAxc

// Tim


För att använda ett bevingat uttryck...... "Läget är stabilt!" :applouse:

Provflygningen såg ut att dra till sig en del nyfikna. :)



Göran

jugg
2012-05-07, 06:23
För att använda ett bevingat uttryck...... "Läget är stabilt!" :applouse:

Provflygningen såg ut att dra till sig en del nyfikna. :)


Göran

Ja Göran, det kommer nästan alltid folk som vill fråga massor om vad det är mm... mycket roligt..

jugg
2012-05-08, 16:22
Här är en kort film till, lite skakigt och sedan fattar jag inte varför bilden hackar, eller så är det bara på min dator det hackar..


http://www.youtube.com/watch?v=9laPYg_F5us

Nu är det DJI som strular lite, men hoppas på att ha det löst snart.

thnilsson
2012-05-12, 08:03
hej
den där ser fin utt men var har du accarna?

jugg
2012-05-12, 09:12
Tjenare Thnilsson.

Accarna sitter under och lite på sidorna.

Här kommer 2 Bilder på det.

tvbcom
2012-05-12, 17:43
Hej Jugg
Kameran du använder Sony Nex-5, går det att få ut live video på den för FPV?
Vilket objektiv använder du?

jugg
2012-05-12, 17:47
Hej Jugg
Kameran du använder Sony Nex-5, går det att få ut live video på den för FPV?
Vilket objektiv använder du?

Nej , det går inte att få ut livefeed från nex-5N.
Man får helt enkelt använda en sepparat kamera för fpv, men det gör inte så mycket.
kör med orginal objektivet 18-55, men ibland även pannkake linsen.

// Tim

perelo
2012-05-21, 14:48
Nej , det går inte att få ut livefeed från nex-5N.
Man får helt enkelt använda en sepparat kamera för fpv, men det gör inte så mycket.
kör med orginal objektivet 18-55, men ibland även pannkake linsen.

// Tim

Det går nu mera att få video out på kameror med HDMI-port:
http://www.quadrocopter.com/HDMI-to-Composite-S-Video-Converter-3RCA-CRT-TV-CVBS_p_534.html
/Elofson

jugg
2012-05-24, 07:43
Det går nu mera att få video out på kameror med HDMI-port:
http://www.quadrocopter.com/HDMI-to-Composite-S-Video-Converter-3RCA-CRT-TV-CVBS_p_534.html
/Elofson

Det var intressant, någon som har provat?

jugg
2012-05-24, 07:53
Sådär nu ska jag avsluta denna byggtråd.

Kort och gott måste man säga att hexan och gimballen är helt fatastiskt gjorda, och till ett mycket bra pris.

Har haft en massa bekymmer med min maskin pga att jag valde fel proppar och ett av reglagen blev varmt, vilket resulterade i att efter ca 3,5 min stack hexan iväg nästan helt okontrolerbart höger och bakåt.
En massa mätanden och trixanden så tror jag att felet är fixat nu genom att byta ett reglage och gå över till 12x3,8 proppar.

Maskinen skall ställas in ytterligare och fintrimmas men resultatet är fantastiskt såhär långt.

Kan även sägas att jag med andra har tyckt att wokoongens rörelse i gimballen har varit aldeles för liten, men med denna gimball så kan jag jystera mer än 90° hur jag vill...

här är en lite exempel film från igårkväll, filmen är inte stabiliserad eller liknande utan är helt raw.


https://vimeo.com/42723090

Till slut så skulle jag rekomendera denna ram och gimball till alla som fundera på att ta steget, vet att MRT har även octo och quad.

Mycket kul att folk har orkat följa denna tråd och alla kommentarer.. Tack.
// Tim

SteffeB
2012-05-24, 08:00
Berätta mer om problemet med att hexakoptern flög iväg okontrollerat. Vad kom du fram till? Överbelastat fartreglage? För stora proppar? Vad kör du med för fartreglage?

Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2

jugg
2012-05-24, 08:23
ja jag körde för stora proppar 11x7 och har nu bytt till 12x3,8 för att belasta reglagen mindre.

har även bytt reglage på motor 5 för eftersom den drog snett höger bak så gissar jag att det var den motorn..

slutsatsen är att reglagen blev för varma och strulade pga det. kör med 30amp reglage från hobbywing (flyfun)

mickmick
2012-05-24, 09:00
Till slut så skulle jag rekomendera denna ram och gimball till alla som fundera på att ta steget, vet att MRT har även octo och quad.

Mycket kul att folk har orkat följa denna tråd och alla kommentarer.. Tack.
// Tim

Vad är MRT, dvs var hittar man den här produkten och prisuppgifterna ? Såg att du tidigare svarade att man skulle Pm'a Tokaz ? Ingen hemsida, inget företag ?

Tack för den här tråden.....

jugg
2012-05-24, 17:39
Vad är MRT, dvs var hittar man den här produkten och prisuppgifterna ? Såg att du tidigare svarade att man skulle Pm'a Tokaz ? Ingen hemsida, inget företag ?

Tack för den här tråden.....

Kul att du gillar den... vad jag vet så har dom inte en hemsida utan du bara pm:r Tokaz här på forumet så löser han det praktiska... du kommer bli förvånad över vad du får för härligheter för slantarna...

// Tim

SteffeB
2012-06-08, 23:57
Funderar på den där HDMI to Composite adaptern som nämns i tråden. Går det inte med en sån här ?

http://www.ebay.com/itm/EEEKit-for-TV-PC-PS3-Blue-ray-DVD-Mini-White-HDMI-to-3RCA-Composite-AV-Converter-/170854233757?pt=US_Video_Cables_Adapters&hash=item27c7b4b69d#ht_1760wt_1396

Eller är jag ute och cyklar ? Tyckte priset var lite saftigt på den andra.

Funderar på inköp av en NEX-5.

jugg
2012-06-09, 07:24
prova... jag har inte provat utan kör dubbla kameror med en videoswitch från foxtec för 19 dollar... fungerar fint det me.



http://www.youtube.com/watch?v=UrCxqE0jfws

// Tim

ndfly700
2012-10-27, 09:10
Jag använder en översättare. Kan denna sats köpas?
Can this kit be purchased?

Thank you