handdator

Visa fullständig version : simple OSD XL problem med kamera



Elia
2012-04-15, 21:12
Efter en lång tid på hyllan fick jag äntligen lust att börja flyga FPV igen, hade en simple osd xl liggandes som jag aldrig har prövat och fick för mig att sätta den i min funjet.

Det gick bra allt fungerade perfekt, men kameran jag hade var för dålig så jag ville byta till en annan sony kamera i stället men då uppstod ett problem.

OSD vill inte alls vara med på den nya kameran å jag förstår inte varför det är ju samma koppling och alltig men OSDn blinkar med ett starkt rött sken när denna kameran monteras. jag har bild från kameran och allt funkar som det ska annars.

Funderar på om den först kameran kan vara en NTSC kamera? för Sony kameran är PAL och att då OSDn är inställd på NTSC? men den borde ju byta mellan formaten själv eller?

Någon som har en ide om det hela?

MVH Elia.

rfnoise
2012-04-16, 16:23
Tjena,

Kör med SimpleOSD jag med och den funkar helt ok. Kollade på en tråd där det visade sig att dels så har Melih lött på lite fel resistorer och sen har inte specen på LM1881 följts helt. Hade han gjort det rätt från början så hade han sluppit massa gnäll från folk.

Kolla om du har resistorer som det står 100(10ohm) på, det ska vara 101(100ohm) till vänster om Atmel chippet. Har du fel få du får löda om eller skicka tillbaka.

Kolla här för hur du ska lösa allt så den blir ännu bättre: http://forum.flytron.com/viewtopic.php?f=6&t=131

Mvh,
Calle

Elia
2012-04-16, 17:06
Jo den fungerar som den ska med den ena kameran jag har men kameran i sig är inge vidare bra så jag skulle byta till en annan kamera som jag har i mina andra modeller och det var då när jag bytte kamera som det inte fungerar, men det är inget fel på kameran den funkar som den ska och inget skiljer sig i hur dom skall kopplas in.

Ska kolla för säkerhets skull om det sitter rätt prylar där.

MVH Elia.


Tjena,

Kör med SimpleOSD jag med och den funkar helt ok. Kollade på en tråd där det visade sig att dels så har Melih lött på lite fel resistorer och sen har inte specen på LM1881 följts helt. Hade han gjort det rätt från början så hade han sluppit massa gnäll från folk.

Kolla om du har resistorer som det står 100(10ohm) på, det ska vara 101(100ohm) till vänster om Atmel chippet. Har du fel få du får löda om eller skicka tillbaka.

Kolla här för hur du ska lösa allt så den blir ännu bättre: http://forum.flytron.com/viewtopic.php?f=6&t=131

Mvh,
Calle

rfnoise
2012-04-16, 17:58
Det är just det, felet gör att vissa kameror med annan impedans inte fungerar.. :)

/Calle

Impulze
2012-04-16, 18:31
Elia: Det är inte säkert dom växlar automatiskt mellan PAL och NTSC, remzibin gör inte det.

//Matte

Elia
2012-04-16, 19:13
Det är just det, felet gör att vissa kameror med annan impedans inte fungerar.. :)

/Calle

Okej, skulle testa nu ikvällk igen och får inte någon kamera att lira nu. ska testa att uppgradera drivrutinerna.

Elia
2012-04-16, 19:15
Elia: Det är inte säkert dom växlar automatiskt mellan PAL och NTSC, remzibin gör inte det.

//Matte

okej får kolla hur man ändra det isf, jag vet ju inte om den kameran är NTSC men skulle kunna vara en förklaring isf, men ikväll funkade inte den heller men kan bero på att jag har tryckte som en galning på den där lilla knappen så det är ju möjligt att man har kommit in i n ågot konstigt läge.

rfnoise
2012-04-16, 19:44
Den växlar automatiskt mellan PAL/NTSC. Videosignalen från kameran kopplas ju ihop med tx och OSD parallellt, ser du ingenting? Funkar det om du kopplar bort OSDn?

/Calle

Elia
2012-04-16, 20:00
Den växlar automatiskt mellan PAL/NTSC. Videosignalen från kameran kopplas ju ihop med tx och OSD parallellt, ser du ingenting? Funkar det om du kopplar bort OSDn?

/Calle

jo jag ser bra men inget från osdn har försökt att uppdatera men verkar inte funka med windows 7 inget som beskriver hur jag ska sätta kontakten från usb saldden på gps posten.

rfnoise
2012-04-16, 20:24
Tjena, skrev detta till någon annan för ett tag sedan därav engelska :)

Gör såhär:

1. Install the USB dongle with its drivers - Check the COM port for the device in "device manager"
2. Turn on the OSD with camera and transmitter
3. Connect the 3 wire connector to the GPS port - IMPORTANT minus(black) on the USB dongle should connect to minus on the OSD, this is confusing for people.
4. Start the configurator, click on the "program settings" tab and choose the right COM port.
5. Click on read - numbers should pile up in the Transmission log it should look like 005>255

If this does not work its the driver for the USB dongle, the COM port or the connection to the GPS port.

Mvh,
Calle

Elia
2012-04-16, 20:48
Tjena, skrev detta till någon annan för ett tag sedan därav engelska :)

Gör såhär:

1. Install the USB dongle with its drivers - Check the COM port for the device in "device manager"
2. Turn on the OSD with camera and transmitter
3. Connect the 3 wire connector to the GPS port - IMPORTANT minus(black) on the USB dongle should connect to minus on the OSD, this is confusing for people.
4. Start the configurator, click on the "program settings" tab and choose the right COM port.
5. Click on read - numbers should pile up in the Transmission log it should look like 005>255

If this does not work its the driver for the USB dongle, the COM port or the connection to the GPS port.

Mvh,
Calle

har testat nu och när jag ska välja com port finns bara com 20 och väljer jag det och trycker på read säger din mig att den inte hittar apparaten.

Men det funkar om jag går in på flytron online update där hittar den osdn och man kan uppdatera men det hjälper inte syns inget från osdn på skärmen ändå när jag testar den. blinkar starkt rött hela tiden.

rfnoise
2012-04-16, 22:00
Ok, men vad har du för resistorvärden? De små svarta avlånga fyrkanterna - smd resistorer. Står det 100 på någon av dem?

Kameran är ikopplad när du flashar va? Brukar lysa starkt om den inte är med om jag inte minns fel. Ska kolla min på onsdag, behöver löda på en ny oscillator. Den gamla ramlade av när jag kraschade :) Ska göra några förbättringar då också. GL!

/Calle

Elia
2012-04-17, 10:14
Ok, men vad har du för resistorvärden? De små svarta avlånga fyrkanterna - smd resistorer. Står det 100 på någon av dem?

Kameran är ikopplad när du flashar va? Brukar lysa starkt om den inte är med om jag inte minns fel. Ska kolla min på onsdag, behöver löda på en ny oscillator. Den gamla ramlade av när jag kraschade :) Ska göra några förbättringar då också. GL!

/Calle

tror inte att de var någon som det stod 100 på, ska kolla ikväll igen, hade inte kameran kopplad igår När jag uppdaterade har det någon betydelse. men det fortsatte att blinka lika dant när jag pluggade in kameran, när jag pluggar in usbn i datorn står det apatche 2.2 är det rätt eller har jag fel kabel?

rfnoise
2012-04-17, 12:46
Allt måste vara kopplat, dvs kamera+sändare. Har du läst manualen? http://blog.flytron.com/simpleosd-web-manual.html

Med mina punkter nedan så ska du kunna läsa konfigurationen på OSDn som jag beskriver. Kan du det så ska du också kunna uppdatera OSDn.

Att ingenting syns kan bero på att den är trasig, funkar det med gamla kameran?

Vad menar du med "apatche 2.2" ? Apache? Det är en webserver.. Det ska stå att datorn hittar en ny "Virtuell kommunikationsport" Den hittar du sen under enhetshanteraren och portar. Du måste naturligtvis installera drivrutinerna men det har du nog gjort eftersom du kan uppdatera.

Felar det fortfarande så tycker jag att du ska beskriva så specifikt som möjligt och fråga Melih själv på www.flytron.com - forum.

/Calle

Elia
2012-04-17, 17:13
Allt måste vara kopplat, dvs kamera+sändare. Har du läst manualen? http://blog.flytron.com/simpleosd-web-manual.html

Med mina punkter nedan så ska du kunna läsa konfigurationen på OSDn som jag beskriver. Kan du det så ska du också kunna uppdatera OSDn.

Att ingenting syns kan bero på att den är trasig, funkar det med gamla kameran?

Vad menar du med "apatche 2.2" ? Apache? Det är en webserver.. Det ska stå att datorn hittar en ny "Virtuell kommunikationsport" Den hittar du sen under enhetshanteraren och portar. Du måste naturligtvis installera drivrutinerna men det har du nog gjort eftersom du kan uppdatera.

Felar det fortfarande så tycker jag att du ska beskriva så specifikt som möjligt och fråga Melih själv på www.flytron.com - forum.

/Calle

Okej, jag har nog inte läst tillräckligt noga då =)

Nej nu fungerar det inte med någon kamera, och jag har 2st osder och ingen fungerar, verkar ju lite långsynt att båda är trasiga.

När jag sätter i usb sladden så lägger det till ny maskinvara och sedan kan jag öppna enheten och då står det apache 2.2 där kan jag välja följande alternativ, start, stop, reset. funderar på om det är fel kabel? ser ut som på bilden men jag kan ju ha förväxlat den med någon annan till något annat system, har en uppsjö med kablar till olika system tycker jag, men kan inte hitta någon annan liknande som skulle passa,

Alltså jag hittar inga drivrutiner till Win7 men det finns något i denna usb sladd men är det fel så förklarar saken.

Jag vet inte heller om uppdateringen blir riktigt.

Jag kan öppna det programet och trycka på kolla kåden eller vad det hette nu, sedan laddar den hem ny programvara och jag trycker sedan till på osdn så börjar det ladda över den sedan när det är klart står det att jag ska starta om osdn, jag gör detta men sedan händer inget mer så jag vet inte om det funkar som det ska.

ska pröva att göra detta med en kamera igång ikväll.

MVH Elia.