handdator

Visa fullständig version : Klöverantenn och tracker



lassebetong
2012-04-16, 09:11
Tänkte att jag till slut skulle testa dessa fantastiska klöverantenner som lovordats så mycket.
Köpte därför ett par 1.280 BlueBeam från rcflight.
Har i helgen flygit ca 60-80min och är väl inte så jätte imponerad.
Större delen av flygningen var bilden helt ok, men ibland fick jag riktiga störningar och var då inte längre bort än ett par hundra meter.
Visst jämför jag med de vanliga stockantennerna så är det stor skillnad, men jämför jag med min tracker och patch antenn så har jag inte alls upplevt så mycket störningar.
Har även möjlighet till diversity och undrar därför vilken antenn som skulle kunna fungera bäst ihop med min tracker och en klöverantenn.

Blomster
2012-04-16, 14:24
Inte många svar här inte, lägger till en bild på ditt plan och klöverantennens placering från min vy :sarcastic:
28327
Var inte många dm mellan planen här inte :)

UndCon
2012-04-16, 15:13
Jag har min klöver på stabilsatorn - långt från annan störande elektronik - med denna har jag perfekt bild inom allt mitt normala flygområde - så pass bra att jag inte ens behöver använda diversityfunktionen på min Eagle eyes.

För att nå längre kan givetvis en riktad antenn användas, patch biquad eller liknande. Högre Db ger en smalare signal.

//UndCon

lassebetong
2012-04-16, 15:20
Inte många svar här inte, lägger till en bild på ditt plan och klöverantennens placering från min vy :sarcastic:
28327
Var inte många dm mellan planen här inte :)

Hehe.. ja det var nära ett antal ggr i går.
Lite för nära till slut.:sarcastic:

simonarvestrand
2012-04-16, 15:29
Är lite på g med fpv jag också nu, så det kanske börjar bli hög tid att åka ner och få lite tips och idéer av er nere i tranås.

lassebetong
2012-04-16, 15:29
Jag har min klöver på stabilsatorn - långt från annan störande elektronik - med denna har jag perfekt bild inom allt mitt normala flygområde - så pass bra att jag inte ens behöver använda diversityfunktionen på min Eagle eyes.

För att nå längre kan givetvis en riktad antenn användas, patch biquad eller liknande. Högre Db ger en smalare signal.

//UndCon

Det går säkert att optimera antennplacering och få till det bättre, men jag har den där min antenn sitter i vanliga fall och det har ju visat sig fungera bra med trackern.
Jag tänkte att man borde använda prylarna som ligger och då vill jag få igång trackern med en bra antenn.

bogieboy
2012-04-16, 16:25
http://fpvlab.com/forums/showthread.php?t=3626 En sån funderar jag på att göra till min tracker...

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2