handdator

Visa fullständig version : Futabaservo som burrar.



Jan-Eve
2012-05-19, 13:52
Kan någon förklara varför Futabas servo 3001 står och burrar i neutralläge? Har Futaba 2,4 T8FG och mottagare R6008HS, men kör i normal mode. Lampan indikerar grönt. Antennerna ligger i 90 grader och går utanför kroppssidorna. Kan man flyga ändå. Detta hände aldrig med 35 Mhz mottagaren och samma servo. Tack på förhand. Jan- Eve.

freddan_6
2012-05-19, 14:39
Ofta är det låg kvalitet i potentiometern som gör att det burrar. Ibland hjälper det att styra från andra hållet. t.ex. höjd kan burra om det går till neutral från nedåtroder, men inte från uppåtroder. Problement med burrande ökar med åldrande servon. Om inga kuggar har gått skulle jag fortsätta använda servot. Enstaka gånger kan det hjälpa att styra servot fram och tillbaks från ändläge till ändläge ett par gånger.

bem
2012-05-19, 14:47
Hej,

Futaba S3001 är ett analogt servo så skall det vara tyst när det är obelastat.
Hade det varit ett digitalt servo så brukar de stå och brumma lite även i neutralläge (fast obelastat håller de flesta tyst).

Har du fler Futaba S3001 servon? Om ja, beter sig dessa likadant dvs brummar?
Är det helt obelastat servo (inget linkage anslutet till servoarmen) du har problem med att det brummar?

Om servot är nytt skulle jag kanske fundera på att reklamera det.
Är det ett servo som inte är nytt så skulle jag nog vara försiktig att använda det till roderservo.
Jag menar ett helt obelastat servo nu.

Om det brummar bara när du har länkage anslutet till servoarmen så se över länkaget, det skall gå lätt och fint, till roder såväl till throttle.

/Bo

numnutchris
2012-05-19, 16:18
Kan någon förklara varför Futabas servo 3001 står och burrar i neutralläge? Har Futaba 2,4 T8FG och mottagare R6008HS, men kör i normal mode. Lampan indikerar grönt.---


Vad menar du med grönt? När radion är på och mottagaren är på och linkad till radio är den alltid grön.
Du ser bara om den är i HS mode precis när du slår på mottagaren. Blinkar både grön o röd (orange) till är det HS.
Du ser det också när du byter mode. Blinkar grön o röd när du gör mode-bytet så går den från HS till normal. Blinkar bara röd när du håller in LINK/MODE så går du från normal till HS.

Så du kanske trots allt är i HS mode ändå?

Edit: Förtydligar: jag tycker alltså det är enklast se HS vs normal när man har sändaren av, håller in LINK på mottagaren och slår på strömmen till den. Fast då får man tänka på att blinket visar aktuell status och att man håller på att växla till andra läget. Det där orange blinket i början, när man slår på radion och sedan mottagaren, är lite väl kort tid o kan vara svårt se/uppfatta.

Jan-Eve
2012-05-19, 18:58
Nu vet jag felet! Mottagaren var i fel mode, typ high speed. Nu går servon lungt och fint utan ``burr``. Tack för supporten och hjälpen hälsar Jan - Eve.