handdator

Visa fullständig version : Rikta propeller



kronblom
2012-05-22, 10:30
Hej,

Funderar på om jag kan få ett misstag att funka ändå. Jag har införskaffat en 6x5,5 propeller. http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=459 Men det jag flyger är en Beta 1400 vilket innebär att propellern är "bak" och inte fram. Borde kanske ha valt en pusher propeller.

Hur som, går detta att fixa? Om jag har texten på propellern riktad framåt mot planets nos, kan jag testa att vända på motorns rotationsriktning för att få det att fungera? Går det att mäta med wattmätare ifall det finns en skillnad?

McRegor
2012-05-22, 10:49
Du skall ha texten på proppen riktad framåt och motorn skall ha en rotationsriktning så att proppen trycker luften bakåt - nåt annat behöver du inte tänka på.
Hälsningar
Roger

andWho
2012-05-22, 10:55
Visst, självklart.
Det bara är att montera proppen åt rätt håll. Dvs texten framåt, kupade sidan bakåt. Sedan få man såklart se till att motorn roterar åt rätt håll. Spelar ingen roll om det är en "normal" eller "pusher" propp, blir ju bara olika rotationsriktning.
Behövs ingen watt-meter för just detta, men det är ju alltid bra att mäta o kolla sin setup så att man inte drar för mycket ström/effekt.
/A