handdator

Visa fullständig version : OSD system



Timtimtim
2012-05-28, 15:14
Vilket är ett prisvärt och bra OSD system?

UndCon
2012-05-28, 15:36
Du får nog precisera dig lite.

En simpel OSD visar batteristatus, Volt och mAh
Mer avancerade har GPS och kan då visa fart, höjd, avstånd osv...

Mer avancerade loggar dessutom dessa data så du kan kolla på tex Google earth eller i simulator hur du flugit
Så frågan är vad du har för krav och vad du kan tänka dig att spendera.


Kan tillägga att jag har det extrema åt båda ändar ;)

Kör med Eagletree och hobbyking E-OSD - som båda uppfyller mina krav - fast för olika maskiner.

Boopidoo
2012-05-28, 15:42
Det beror på vad du är ute efter. Skulle dock rekommendera att flyga lite FPV innan man börjar installera OSD. En hel del problem märks inte förrän man får modellen i luften, att då ha ett OSD med i ekvationen gör felsökning etc bra mycket mer komplicerat.

Men tillbaka till detta med OSD. Det finns allt från mycket enkla system som Hobbykings E-OSD till fullspäckade UAV-system. Allt beror på vad man vill ha. För samtliga mer avancerade system krävs att man är påläst och noga följer anvisningar och användardokumentation, ofta verkar det som om folk struntar i det.

Eagletree - Jag testat Eagletree standard OSD och OSD Pro med de flesta av deras tillval så som höjd- och fartmätare, GPS, varvtalsmätare och Guardian för stabilisation etc. En fördel är att deras system är mycket modulära och man kan bygga ihop systemet efter egna önskemål. Dock så kan det bli en smärre kabeldjungel om man ska ha samtliga sensorer och inte tänker efter när man installerar. En annan nackdel (enligt mig) är att konfigureringen via OSD är lite knepig att komma igång med, det går ju iofs även att göra med PC men det tycker jag inte är så smidigt på fältet. Videosystemet är heller inte lika bra filtrerat som en del andra system (ex RVOSD) vilket innebär att man måste komplettera med LC-filter etc. Stabiliseringen med Guardian är heller inte lika bra som RVOSD (enligt mig). Nu har jag sålt det mesta av mina ET grejer men har behållit en standard OSD samt en fart- och höjdmätare för användning på min quad och där fungerar det mycket bra. ET kundsupport är i min mening mycket bra, jag har fått skicka tillbaka några komponenter och det har alltid gått snabbt och smidigt. Dock inte så bra att de gick sönder...

http://www.youtube.com/watch?v=VOKaNoRxWcU

Rangevideo OSD (gen 5) - Jag har testat RVOSD5 och även uppgraderat en gen4 och en gen1 till gen5 vilket fungerar mycket bra. Rangevideo säljer en uppgraderingsmodul för $99 vilket kan vara ett tips om man vill komma billigare undan. Systemet kommer paketerat som ett färdigt system och går inte att bygga ut så mycket. Å andra sidan så behövs det inte då det redan ingår IMU-stabilisering, GPS, barometrisk höjdmätare, IR-mottagare etc. Systemet är även väl filtrerat och jag har aldrig behövs fler filter än de som finns i OSDn. Informationen som presenteras kan inte "flyttas om" som i ET men de har sneglat en hel del på hur informationen presenteras på HUD i stridsflygplan och i min mening fungerar det mycket väl. Faktiskt mycket bättre än vad jag lyckades med ET OSD Pro. Jag tycker personligen också att RVOSDn känns som ett mer kompetent och genomtänkt system, det gick även att komma igång snabbare än med ET OSD Pro. Vad jag har läst verkar dock Rangevideo ibland ha lite problem med kundsupporten, dock inget jag har drabbats av.

http://www.youtube.com/watch?v=MHDk25_rV_g

Timtimtim
2012-05-28, 15:49
Du får nog precisera dig lite.

En simpel OSD visar batteristatus, Volt och mAh
Mer avancerade har GPS och akn då visa fart, höjd, avstånd osv...

Mer avancerade loggar dessutom dessa data så du kan kolla på tex Google earth eller i simulator hur du flugit
Så frågan är vad du har för krav och vad du kan tänka dig att spendera.


Kan tillägga att jag har det extrema åt båda ändar ;)

Kör med Eagletree och hobbyking E-OSD - som båda uppfyller mina krav - fast för olika maskiner.

Jag tänkte eventuellt GPS och höjdsensor kanske RTH om de inte är för dyrt, men kanske 1000spänn. Äger en Hobbyking e-osd men hur funkar det med RSSI med den?

Timtimtim
2012-05-28, 16:01
Det beror på vad du är ute efter. Skulle dock rekommendera att flyga lite FPV innan man börjar installera OSD. En hel del problem märks inte förrän man får modellen i luften, att då ha ett OSD med i ekvationen gör felsökning etc bra mycket mer komplicerat.

Men tillbaka till detta med OSD. Det finns allt från mycket enkla system som Hobbykings E-OSD till fullspäckade UAV-system. Allt beror på vad man vill ha. För samtliga mer avancerade system krävs att man är påläst och noga följer anvisningar och användardokumentation, ofta verkar det som om folk struntar i det.

Eagletree - Jag testat Eagletree standard OSD och OSD Pro med de flesta av deras tillval så som höjd- och fartmätare, GPS, varvtalsmätare och Guardian för stabilisation etc. En fördel är att deras system är mycket modulära och man kan bygga ihop systemet efter egna önskemål. Dock så kan det bli en smärre kabeldjungel om man ska ha samtliga sensorer och inte tänker efter när man installerar. En annan nackdel (enligt mig) är att konfigureringen via OSD är lite knepig att komma igång med, det går ju iofs även att göra med PC men det tycker jag inte är så smidigt på fältet. Videosystemet är heller inte lika bra filtrerat som en del andra system (ex RVOSD) vilket innebär att man måste komplettera med LC-filter etc. Stabiliseringen med Guardian är heller inte lika bra som RVOSD (enligt mig). Nu har jag sålt det mesta av mina ET grejer men har behållit en standard OSD samt en fart- och höjdmätare för användning på min quad och där fungerar det mycket bra. ET kundsupport är i min mening mycket bra, jag har fått skicka tillbaka några komponenter och det har alltid gått snabbt och smidigt. Dock inte så bra att de gick sönder...

http://www.youtube.com/watch?v=VOKaNoRxWcU

Rangevideo OSD (gen 5) - Jag har testat RVOSD5 och även uppgraderat en gen4 och en gen1 till gen5 vilket fungerar mycket bra. Rangevideo säljer en uppgraderingsmodul för $99 vilket kan vara ett tips om man vill komma billigare undan. Systemet kommer paketerat som ett färdigt system och går inte att bygga ut så mycket. Å andra sidan så behövs det inte då det redan ingår IMU-stabilisering, GPS, barometrisk höjdmätare, IR-mottagare etc. Systemet är även väl filtrerat och jag har aldrig behövs fler filter än de som finns i OSDn. Informationen som presenteras kan inte "flyttas om" som i ET men de har sneglat en hel del på hur informationen presenteras på HUD i stridsflygplan och i min mening fungerar det mycket väl. Faktiskt mycket bättre än vad jag lyckades med ET OSD Pro. Jag tycker personligen också att RVOSDn känns som ett mer kompetent och genomtänkt system, det gick även att komma igång snabbare än med ET OSD Pro. Vad jag har läst verkar dock Rangevideo ibland ha lite problem med kundsupporten, dock inget jag har drabbats av.

http://www.youtube.com/watch?v=MHDk25_rV_g

Ser bra ut, men gillade mer RVOSDn, vad kostar en sådan setup som på klippet?

Boopidoo
2012-05-28, 16:34
En ny RVOSD5 kostar $299 (när den finns i lager)
http://www.rangevideo.com/index.php?main_page=product_info&cPath=49&products_id=135

Det behövs även någon form av vibrationsdämpare. Den här som RV säljer fungerar ypperligt. Jag är dock kanske jävig då jag känner de som designat den mycket väl. :)
http://www.rangevideo.com/index.php?main_page=product_info&cPath=49&products_id=278

Om man har tur så kan man få tag på en äldre version av RVOSD och kan då uppgradera med ett uppgraderingskort för $99.
http://www.rangevideo.com/index.php?main_page=product_info&cPath=49&products_id=259

Men inget av ovanstående är något som jag skulle rekommendera innan man har flugit en hel del och det kostar dessutom en rejäl slant.

Timtimtim
2012-05-28, 18:10
En ny RVOSD5 kostar $299 (när den finns i lager)
http://www.rangevideo.com/index.php?main_page=product_info&cPath=49&products_id=135

Det behövs även någon form av vibrationsdämpare. Den här som RV säljer fungerar ypperligt. Jag är dock kanske jävig då jag känner de som designat den mycket väl. :)
http://www.rangevideo.com/index.php?main_page=product_info&cPath=49&products_id=278

Om man har tur så kan man få tag på en äldre version av RVOSD och kan då uppgradera med ett uppgraderingskort för $99.
http://www.rangevideo.com/index.php?main_page=product_info&cPath=49&products_id=259

Men inget av ovanstående är något som jag skulle rekommendera innan man har flugit en hel del och det kostar dessutom en rejäl slant.

Såg att hab.se sålde cyclops Nova, vilket har RTH är det något bra? Kan tänka mig att lägga 1500kr finns de några andra system för 1500spänn som har RTH?

Boopidoo
2012-05-28, 20:09
RTH är hemflygningsautomatik och i min video för RVOSD så är den aktiverad vid ett flertal tillfällen. Det kan varamycket användbart men kan vara svårt att fungera bra och definitivt inget jag rekommenderar för en nybörjare. RTH kräver att modellen stabiliseras på något sätt, bla med IR-sensorer eller accelerometrar. Av dessa har jag bara testat accelerometrar för det verkade för bökigt att ständigt kalibrera och ställa in IR-sensorerna. Även om det kanske kan finnas bra system under 1500kr så är det inget jag känner till.

Men varför köpa OSD nu i det här läget, upp och flyg lite först. Det känns som om jag ständigt repeterar samma sak men det är faktiskt det absolut bästa tipset jag kan ge dig. Dels pga av att du då mycket snabbare får ett system som fungerar bra. Sedan så kommer det snabbare ge dig insikt om hur du vill fortsätta inom hobbyn, en del vill ha fullfjädrade autopilotsystem, en del vill göra snygga filmer i HD och en del andra vill flyga slalom mellan träd och dylikt. Det som dock ofta är ett genomgående tema är att man i början av hobbyn gör misstaget att vilja allt på en gång, det gör det MYCKET svårare att lyckas med ens något av sina uppsatta mål.

Timtimtim
2012-05-28, 20:21
http://www.foxtechfpv.com/cyclops-nova-osdmah-bug-fixed-p-402.html innehåller det allt jag behöver?

Boopidoo
2012-05-28, 20:33
Frågan är vad är det du behöver? :)

Kan du lista upp vad du vill få ut av FPV, vad är dina mål?

Timtimtim
2012-05-28, 20:48
Frågan är vad är det du behöver? :)

Kan du lista upp vad du vill få ut av FPV, vad är dina mål?

Vill kunna se hastighet och höjd och framförallt rth ifall jag mister kontakten med modellen, mitt mål är ju en mil som för alla andra här ;)

Boopidoo
2012-05-29, 13:11
Ok, i så fall önskar jag dig lycka till men jag kan inte hjälpa dig längre. Jag tycker att som nybörjare ha 10km som första mål inte bara verkar olämpligt men även lite orealistiskt.

UndCon
2012-05-29, 13:30
Börja med att skaffa de tillstånd du behöver för sporten.

för flygning med autopilot krävs UAV tillstånd (transportstyrelsen)
för att få publicera filmer och bilder behövs tillstånd från Säksam (militären)

http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/27098-Flygfotografering-och-tillst%C3%A5nd-f%C3%B6r-bildspridning

http://www.transportstyrelsen.se/Luftfart/Luftfartyg/Obemannade-luftfartyg-UAS/
(kostar 2700.-)

http://www.forsvarsmakten.se/sv/


Följer du dessa regler får du inte flyga 10km heller så det så...om du inte skaffar tillstånd för kategori #3 då men det tror jag inte du kan uppfylla - de jag känner som kör för kommersiellt bruk använder kategori 1a eller 1b

alla utom #3 är INOM synhåll


Du får ursäkta men sporten behöver inte vildvittror som riskerar att förstöra för andra seriösare FPV-piloter.

Utforska gärna sporten men ta det i mindre steg istället så får du mer stöd

Timtimtim
2012-05-29, 14:34
Jag kommer självklart att inte flyga 10km bort men tror nog att det hade varit en underbar känsla, jag har varit ute och flygit med visuell kontakt med mitt plan, det rör sig om kanske 50 meter än så länge med lcd skärm igång. Tillstånd för filmning samt ta kort är inget jag behöver då jag ändå inte kommer lägga upp det på internet men 2700kr säger du, hur länge varar det tillståndet, är det en årsavgift?

UndCon
2012-05-29, 14:53
Det är bara ansökningsvgiften - tillståndet i sig kostar inget

Men så länge du inte flyger för kommerciellt bruk klarar du dig utan tillstånd har jag för mig - även om man har RTH funktion
(Måste nog kontrollera det igen)

//UndCon

rfnoise
2012-05-29, 17:04
Såg att hab.se sålde cyclops Nova, vilket har RTH är det något bra? Kan tänka mig att lägga 1500kr finns de några andra system för 1500spänn som har RTH?

Cyclops verkar ge mycket för pengarna! Testa den! Är nog lite lik dig, att man vill ha allt på en gång och optimera allt i absurdum vilket har kostat mig massor med tid, tid då jag kunde flyga istället för att fundera på bästa setupen.. Kör med Simple OSD XL för att få det mest nödvändiga. Gillar iden med RTH och skaffar något sånt senare.

Tappar du kontakten kan du alltid hålla kontrollen över huvudet och vända? :)

/Calle

UndCon
2012-05-29, 17:30
haha - hålla upp antennen så långt över huvudet som bara möjligt - det fick jag göra en gång när jag flög nedanför horisonten.

//UndCon

Timtimtim
2012-07-22, 20:41
Cyclops verkar ge mycket för pengarna! Testa den! Är nog lite lik dig, att man vill ha allt på en gång och optimera allt i absurdum vilket har kostat mig massor med tid, tid då jag kunde flyga istället för att fundera på bästa setupen.. Kör med Simple OSD XL för att få det mest nödvändiga. Gillar iden med RTH och skaffar något sånt senare.

Tappar du kontakten kan du alltid hålla kontrollen över huvudet och vända? :)

/Calle

Vad flyger du?

simonarvestrand
2012-07-22, 20:44
Vilket system har den största och synligaste väg hem pilen ? har eagletree osd pro nu men gillar inte alls den lilla
prylen som visar riktningen hem . någon som har tips?
rth m.m är helt ointressant för min del, nazan hittar hem åt mig :) testade igår, landade 50cm bredvid startpunkten, det får duga :)

rfnoise
2012-07-23, 08:56
Vad flyger du?

Tri, quad och twinstar! Testar en enkel G-OSD2 från HK som jag flashat till CL-OSD just nu, lite slö uppdatering (1hz) men ok för 40$ hempil osv. Lite konstiga siffror ibland bara. Behöver utvärdera lite mer :)

Mvh,
Calle

markusb
2012-07-23, 10:25
rth m.m är helt ointressant för min del, nazan hittar hem åt mig :) testade igår, landade 50cm bredvid startpunkten, det får duga :)
dax för nytt system då, 50cm är på tok för långt att behöva sträcka sig ;)
Det är smått fantastiskt vilka grejjer vi har att tillgå idag, för så pass lite pengar. Och storleken på elektroniken är inget problem längre.

simonarvestrand
2012-07-23, 19:24
hehe ja tänk om det hade stått något olämpligt där!

Jag är på g att sälja av alla mina eagletree prylar nu för att skaffa ett enkelt osd system utan massa loggning
och rth m.m

men vad skall jag ha ?

Jag vill ha stora tydliga siffror.
mah på 3 och 4cells accar. blir eventuellt två separata osd system. ( alltså till två farkoster, nazan och bixlern )
höjd över mark
stor tydlig pil hem,

alltså enklast möjliga till bästa möjliga pris.
vill ha ner mängden prylar , får ju knappt i accen i bixlern pga alla eagletree prylar