handdator

Visa fullständig version : Böljande landskap



Bosse G
2012-06-14, 20:50
Jag har en GOPRO version 1. Kör elflyg och quadrokopter.
Kompisen har en GOPRO version 2. Kör glödstiftmodell med 6,5 cc motor.

Båda har vi problem med att landskapet "böljar" och bryts upp i vågor när man flyger och tittar ner på landskapet. Det jäkliga är att ibland går det friktionsfritt, ibland trasslar det och vi kan inte se någon gemensam nämnare.

Hör och häpna. Jag såg samma problem i en film på SVT "Flying wild in Alaska" som jag följer.

Vafför är det på dette viset? Har någon samma problem? Hittade bara en hänvisning på nätet - att ställa över till R3.

Bosse Gårdstad
gardstad@telia.com
om du vill svara direkt.

/Bosse

Michael
2012-06-14, 23:38
Det är helt enkelt så att kameran vibrerar. Se till att fästa den på ett bättre, mer vibrationsdämpat sätt. När vibrationsfrekvensen ligger nära en heltalsmultipel av bildfrekvensen (eller tvärtom) så får man boljande landskap i bilden pga. stroboskopeffekten

freddan_6
2012-06-15, 07:05
Enkelt uttryckt fångar slutare bilden rad för rad. Om kameran skakar så fångar den en något annorlunda bildvinken nästa rad. Slutaren kallas "rolling shutter", och namnet har sitt ursprung från analoga filmkameror där man har samma effekt ifall kameran skakar. Jag har två gratisprogram som tillsammans kan ta bort effekten.

De är inte självklart enkla att handha men de fungerar.
Virtualdub http://www.virtualdub.org/download.html
Deshaker http://www.guthspot.se/video/deshaker.htm

Det bästa är dock att sätta fast kameran så den inte kan skaka, det ger bäst effekt.
Du bör också balansera propellrarna och motorn, de ger upphov till dina vibrationer. Men det är väldigt svårt att balansera bort vibrationerna från tvåtaktaren.
mvh //Fredrik

Dreamer
2012-06-18, 15:42
Jag har sett problemet både på min (nu mer bortflugna) tricopter och min quadrocopter. För att få bort vågorna på filmer från tricoptern, som hade väldigt obalancerade motorer (men balancerade propellrar) byggde jag en antivibrationsplatta med hjälp av apotekets öronproppar!

Plattan är fäst i ett platt stycke på tricopterns ram, med 4 öronproppar snabblimmade emellan. Som säkerhet om limmet skulle lossna använde jag elastiskt snöre.

På quadrocoptern var vibrationerna mindre, där försvann vågorna genom att sätta dit ytterligare ett lager dubbelsidig kardborre.