handdator

Visa fullständig version : Komposit > HDMI



CyberVillain
2012-06-20, 12:56
Jag har en så länge flygit FPV digital via long range Wifi, detta funkar rätt bra och är billigt, tyvärr så även med en bra Wifi adapter i laptopen så börjar videon lagga efter 500-600 meter. Latencyn är även hög.

Jag funderar på att köpa en analog FPV-utrustning (5.8Ghz etc), dessa har ju som bekant stenålders interfacet komposit.

Min FPV-HMD är av senaste sort med 720p OLED och HDMI 1.4 (En modifierad Sony HMZ-T1), så jag funderar på att köpa en Komposit > HDMI adapter, dessa är ju rätt dyra om man tittar på de som säljs i sverige 1000-1500 och uppåt

Jag hittade denna (http://www.ebay.com/itm/S-Video-Composite-RCA-to-HDMI-Converter-AV-Adapter-R-L-Audio-1080P-Scaler-/120932766561?pt=US_Video_Cables_Adapters&hash=item1c28279361) på Ebay för 47 dollar, nån som har erfarenhet? Viktigast för mig är latency och bildkvalitet.

PatrikE
2012-06-20, 17:29
Nästa pilsner är vad finns det för vettig överföring av hdmi?

CyberVillain
2012-06-21, 10:48
Problemet med digitalt är att det är svårt att skicka över radiolänk, därför all FPV-utrustning är komposit. Vad tror ni om produkten jag länka till, nån som kanske har erfarenhet?

PatrikE
2012-06-21, 15:50
Om skickar analogt och du sätter omvandlaren efter mottagaren kommer det att fungera.
Men då har du bara en analog videolänk med hdmi ut!.

Att försöka skala upp i sista steget kommer inte att ge bättre bild bara ett annat gränsnitt.

Gör du tvärt om med omvandlaren före sändaren så återstår ett bra sätt att skicka Digitalt.


Kvaliten på bilden kommer aldrig att bli bättre än lägstakvaliten i kedjan oavsett.......

CyberVillain
2012-06-21, 23:44
Va blir det inte Bluray-kvalitet? :D
Vad jag frågar om är latency (Fördröjning), och att bildkvaliten är acceptabel. Alla displayer som inte är CRT måste AD-konvertera komposit, så i teorin borde inte denna vara sämre än tex en Fatshark som har inbyggd AD. Min HMD är dessutom tusen ggr bättre i kontrast osv än de flesta andra så det borde kunne bli bra så länge AD-omvandlaren gör sitt jobb

zooks
2012-07-11, 21:57
Den här adaptern har flera använt med gott resultat för att föra över bilden från hdmi utgången på kameror.
http://www.goodluckbuy.com/hdv-m610-mini-hdmi-to-cvbs-lr-audio-converter-adapter-scaler-.html