handdator

Visa fullständig version : Bytt till frsky 2.4GHz, sämre räckvidd än turnigy 9x original!?



markusb
2012-06-22, 00:29
Ni som kan det här.. har ju kört med min turnigy 9x i originalutförande men bytte idag till frsky dht-modul i radion, flashade om till er9x-frsky och slängde på en d8rsp mottagare på trin.
Flög iväg 100m över en åker och fanskapet börjar varna för låg rssi redan!

Failsafade men lyckades klara ut det genom att veva runt med sändaren.

Testade nyss räckvidden på grejjerna och kan konstatera följande.
Antennerna (dubbla iom diversity på frsky rx) pekar 90 grader från varandra och är monterade som ett "V" fram på trin. Antennerna pekar snett uppåt.
Trin på soptunnan, ca 1m upp.
vtx klöver ca 30cm ifrån frsky antennerna.

Vid fri sikt,
100m ungefär med 1.3GHz vtx igång med klöverantennen.
150-200m om jag stänger av vtx men behåller kameran igång.
150-200m om jag stänger av all fpvutrustning inkl kameran (samma som ovan, kameran stör ej radion alltså)
bytte till originalantennen på vtx och fick ungefär samma räckvidd som med klövern.

Med min 9x i originalutförande testade vi +500m förra helgen med fri sikt, sen kom massa träd ivägen så kunde inte testa längre.

Vad är det frågan om tror ni? Är turnigy original verkligen så överlägsen detta frsky systemet? Hade ju hoppats på en stor förbättring, inte tvärt om.

http://s19.postimage.org/qd0djpakj/IMG_1425.jpg

numnutchris
2012-06-22, 02:50
Borde varit förbättring, och du har ju testat utan övriga system så något verkar galet.
Om det inte är trasigt så kolla att FrSky antennerna sitter itryckta ordentligt (den ända som sitter mot resp. kretskort), ibland verkar de missa från fabrik. Beroende på mottagare så kan det gå se mot starkt ljus, om det är såntdär halvgensomskinligt mörkt plastskal. Ser lite otydligt i bilden, men har du 7-kanalren så blir det till att ta bort plastomslaget om du inte ser in i "öppna" änden. Modulen måste man öppna försiktigt.
Sedan var det ju en här på forumet som hade problem med crimpningen av sändarantennen, yttre delen gick av nånstans efter den ledade delen.

markusb
2012-06-22, 03:04
Jag har en mottagare till, slängde på den på flyget ikväll. Ska göra ett räckviddstest på den imorrn.
I den mottagaren satt antennkontakterna som dom ska. Ska kolla den på trin sen oxå.
Flyttade bak klövern så långt det gick förut, tror jag fick ytterligare 15cm mellan dom, så knapt 45cm nu. Gör om samma test imorrn.

PinDuke
2012-06-22, 08:50
Låter märkligt.
Jag har utan problem 1.5 km med FrSky i min 9x med original mjukvara och original antenner. Med 7db patch har jag inte haft tillräckligt mycket utrymme för att göra ett marktest till signalbortfall.
Kör med denna som är plug and play till 9x
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__14355__FrSky_DF_2_4Ghz_Combo_Pack_for_JR_w_Modul e_RX.html

markusb
2012-06-22, 13:27
Jag kanske fick ett måndagsex. Är isf sändarmodulen, för exakt samma fel på två rx verkar lite osannolikt.
Gjort lite fler tester nu.
Öppnade rx på trin och kikade, inga problem syns. Antennkontakterna sitter bra.
Testade räckvidden med klövern bakflyttad men det är lika illa nu som innan.
Rev ur frsky ur 9x och stoppade tillbaka original tx modul och skiftade rx till turnigy på trin. När trin låg kvar inne i kåken hade jag ändå 150m räckvidd genom ett tegeltak (vindsvåningen utan nåt fönster i riktningen jag gick).
Hade markstationen med mig så jag kunde se bilden från kameran som var riktad mot yaw.

Tills vidare kommer jag nog köra originalsystemet i 9x då det verkar helt överlägset frskys korta räckvidd.
Testade även att montera metallhylsan som sitter på 9x rx antennen på frsky rx antennen men ingen skillnad.

Jag ska plocka ut rssi från min turnigymottagare och skicka rssi via osd istället.

Tipsa gärna om ni har fler ideer om vad detta kan bero på.

numnutchris
2012-06-22, 13:46
Har du lös 2.4 antenn som passar Tx-modulen så pröva det med, antennerna är ju lite deras svaga sida; annars blir det nog att öppna eller byta modulen.

markusb
2012-06-22, 15:49
Har ingen mer antenn som passar tyvärr. Men ska se om jag inte kan lösa det.
Skar bort krympslangen runt modulen och kikade, ser bra ut. Fina lödningar osv.

markusb
2012-06-25, 20:55
Mailade frsky och har nu fått svar. Dom erbjuder sig inte att skicka en ny sändarmodul bara sådär, trots att dom håller med om att det är där felet ligger.
Undcon, skulle du ha lust och möjlighet att testa min modul i din radio? Jag kan isf ta med den in efter helgen.
Får du kass räckvidd med den så beställer jag en ny sändarmodul. Får du däremot bra räckvidd så kasserar jag mina frsky planer.

DrHanke
2012-06-25, 22:26
Jag har inte heller lyckats flyga FPV varken med 5.8 eller 1.2 med FrSky, jag har modulen till en JR 9 radio och sedan "riktiga" diversity mottagaren 8 kanaler. Byter jag till Futaba eller Spektrum så går det hur bra som helst men som du skriver räckvidden är ca 200m med video igång. Tar jag samma mottagare i ett vanligt plan så funkar den hur bra som helst. Så lyckas du komma på vad du gjort är jag idel öra att lära mig :)

UndCon
2012-06-26, 10:08
Kom över med sakerna så ser vi vad vi kan göra.

//UndCon

markusb
2012-06-26, 10:10
Strålande, då tar vi en skruvakväll nästa vecka.

osch
2012-06-27, 19:14
Frsky påverkas av video på 1.2GHz. Vad jag gjorde var att jag köpte nya antennkablar till Frsky mottagaren på 60 cm och gjorde dipole antenner av dessa. Sen bör man ha dessa antenner så långt från video sändarn som möjligt. På videosändarn kan man använda sig av ett lågpassfilter som finns att köpa på Rangevideo. Men framför allt antennerna på Frsky gav mig betydande resultat.

kamelkungen
2012-06-28, 22:01
Jag kör Frsky och är väldigt nöjd. Har 5.8Ghz videosändare.

Antennernas placering och typ är väldigt viktigt.
Jag gjorde range test på reducerad sändareffekt ( testläget).

Först hade jag orginal antenner. Räckvidden var kring 100m.
Sedan köpte jag 40cm antennkabel med dipolantenn och då blev räckvidden mer än 150m på reducerad effekt ( testade inte längre bort).

Men det bästa är att flytta ut hela mottagaren och bygga om orginal antennen till en dipol (2X31mm)och placera den så långt från videosändaren som det bara går. Dipolantennen är en riktig antenn, orginalet är enklast möjliga(billigast möjliga!). Kortast möjliga antennkabel gäller alltid.


Ingen får stå "ivägen" för radiovågen när den färdas i luften. Då förlorar mottagaren sin signal. Sedan är det viktigt med polariseringen, vertikala antenner är bra.

Länge leve 35Mhz, stabilare och bättre om man kan tänka sig 2,14 meter antenn.

markusb
2012-06-29, 07:38
Tack för tipsen!

Hittade några intressanta trådar om detta. Många verkar dessutom lyckas bra med J-pole antenner från laptops så det ska jag testa eftersom jag har en skärm med J antenner som jag inte kommer använda mer.

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1366534&page=17
http://fpvlab.com/forums/showthread.php?5029-FRSKY-WARNING-%21%21%21%21%21%21&p=83850#post83850


Får man bättre (läs starkare) mottagning om diversityantennerna pekar i samma riktning? Eller är dom endast gjorda för att peka åt olika håll för att få mottagning i fler riktningar?
Ska även testa att montera rx antennerna så fri sikt till vtx antennen blockeras av chassiplattan på trin, dvs vtx ovanpå bakre bommen och rx antennerna snett under och framför chassiplattan, typ under kameran.

UndCon
2012-06-29, 08:56
Jag har denna patchen (http://fpvlab.com/forums/showthread.php?5029-FRSKY-WARNING-%21%21%21%21%21%21&p=85986&viewfull=1#post85986) och den verkar vara OK. När jag monterade min DIY-modul såg jag till att jag kan byta antenn på sändaren, nu kan jag haka på vilken WLAn antenn som helst för den bifogade orginalantennen skall inte heller vara så bra även om de påstår sig ha 1.5Km med den.

markusb
2012-06-30, 00:00
Ikväll har jag labbat lite..
Rotade ur antennerna ur laptopskärmen och monterade dom längst fram på trin, ca 5cm bakom motorerna och ej med kontakt mot aluminiumbommarna.
Testade lite räckvidd, ca 200m när trin stod på bänken på hobbyrummet på vinden.
Lödde sedan om till 2st 31mm långa spröt (dipol) och testade igen. Tappade kanske 50m mot J-antennerna.
Testade frsky original och kom knapt utanför huset innan det pep och hade sig.

J-antennerna som sitter original i laptopen var den bästa räckvidden med. Det är två separata antennkablar på ca 60cm vardera. Skärmen är ihoplödd på dessa ca 15cm från kontaktsidan och lossar jag den lödningen sjunker räckvidden.
Gjorde ett sista test med J-antennerna ordentligt monterade och jag fick då strax under samma räckvidd som jag hade med turnigymodulen (runt 500m, som jag iofs inte testade max på pga hinder för fri sikt).

Slängde på propparna och dånade iväg samma sträcka som jag just hade gått och ca 150m från gränsen började den tjuta och bara några meter efter första varningen tappade jag den!
Vevade runt med sändaren och lyckades fånga den igen.
Har inte mätt avståndet men gissar 350m cirkus. Troligen ESC/motorer som störde lite extra.

Alla tester gjorda med vTx igång.

Slängde upp en annons om filter för videon och ska testa det oxå.
Blir det inte bättre så vet i tusan om jag inte satsar på något LRS...

markusb
2012-06-30, 00:29
Några bilder på vad det är för antenner och hur det ser ut under testet.

http://s19.postimage.org/xr5tebyo3/IMG_1440_resize.jpg

http://s19.postimage.org/jyreip7wj/IMG_1445_resize.jpg

http://s19.postimage.org/g3o0g4oqr/IMG_1446_resize.jpg

http://s19.postimage.org/lgcuu9cn7/IMG_1447_resize.jpg

UndCon
2012-07-01, 11:08
Jag har givetvis ett extra filter för 1.2 :)

Börjar känna mig som skrotnisse...

markusb
2012-07-01, 20:34
Om jag ber snällt... kan jag få låna och testa den då?
2v ledigt efter denna veckan! Mycket flyga och filma blir det då hoppas jag.

UndCon
2012-07-02, 08:05
Slå en pling så kan du komma förbi någon kväll och dricka lite RC-kaffe ;)

Jag skall testa Quaden med lite nya inställningar och flyga lite Bixler nu när den är klar.
(dock utan FPV - väntar på en "pod")

kamelkungen
2012-07-08, 22:24
Hej

Har du testat att ta ut mottagaren och koppla endast servo och batteri? Kör sändaren i testläget ( reducerad effekt) testa i fri luft (inget hus eller dig själv i ivägen för radiovågen) och se hur olika antenner påverkar räckvidden.
En antenn med högre gain sänder mer energi i en viss riktning.En antenn med 1dBi sänder i alla riktningar ( ideal ). Laptop-antennen tror jag inte på alls. Den är inte lämplig på grund av dess strålningslob samt mekaniska design ( dock lämplig i en laptop som står still på ett bord).

Du ska hålla dig till en Rx antenn med gain kring 1.x-2dBi på mottagarsidan annars kommer du lätt tappa signalen.
Sändaren kan du ha allt från en 1.xdBi ( clover leaf) till patch med 11dBi antenn men då måste du tänka på att rikta antennen mot mottagaren annars tappar du signalen.

Ja, polariseringen är viktig = vertikala antenner för att minimera reflektioner mot marken brukar fungera bra.

Ännu en gång vill jag påpeka att 2.4Ghz kräver helt fri väg mellan sändare och mottagare. Det går inte att ha ett föremål eller dig själv ivägen. Det går alltså inte ens att flyga bakom sig själv på låg höjd!




Tack för tipsen!

Hittade några intressanta trådar om detta. Många verkar dessutom lyckas bra med J-pole antenner från laptops så det ska jag testa eftersom jag har en skärm med J antenner som jag inte kommer använda mer.

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1366534&page=17
http://fpvlab.com/forums/showthread.php?5029-FRSKY-WARNING-%21%21%21%21%21%21&p=83850#post83850


Får man bättre (läs starkare) mottagning om diversityantennerna pekar i samma riktning? Eller är dom endast gjorda för att peka åt olika håll för att få mottagning i fler riktningar?
Ska även testa att montera rx antennerna så fri sikt till vtx antennen blockeras av chassiplattan på trin, dvs vtx ovanpå bakre bommen och rx antennerna snett under och framför chassiplattan, typ under kameran.