handdator

Visa fullständig version : Hitec Aurora 9 - Tricopter - KK Controller board. - Vilken "Swash Type"?



Johan_vv
2012-07-13, 09:43
Hej,

Jag hoppas på att någon här kan hjälpa mig med att besvara min fråga gällande "Swash Type" inställningar i Aurora 9.

Jag har byggt mig en Tricopter utifrån Davids beskrivning på RcExplorer.se där allt står beskrivet i detalj. - Mycket bra jobb från Davids sida.

Dock så har jag fastnat när det kommer till inställningarna i min Aurora 9. David skriver följande:
"If you use the helicopter mode make sure that the swash is set to; two servos 90°. If you use 120° CCPM mixing your platform will be unflyable!"

Mitt problem är (jag är ny på det här med RC flyg) är att jag i min sändare inte kan hitta någon inställning som heter "Two Servos 90°". De inställningar jag har å välja på i helikpoter mode är:
30414

Jag har testat 1 servo 90 grader och 2 servo 180 grader, men i det ena läget så snurrar den ena främre proppelern snabbare än de andra och i det andra läget så snurrar den andra främre propellern snabbare än de andra.

Mycket tacksam för hjälp =)

Mvh
Johan

SteffeB
2012-07-13, 13:08
Varför kör du i helikopter mode??

Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2

simonarvestrand
2012-07-13, 14:03
1 servo 90 låter mer bekant.

UndCon
2012-07-13, 15:46
Du flyger multiotors i airplane lägen.

simonarvestrand
2012-07-13, 16:23
Jag flyger multirotors med heliläge. Så det är en sanning med modifikation

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

Johan_vv
2012-07-13, 16:54
Varför kör du i helikopter mode??

Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2

Jag valde Heli mode då David skriver "If you have a computer-radio you can chose either airplane or helicopter mode. It doesn’t really matter. The helicopter mode will have the advantage of setting a custom throttle curve for those who doesn’t like a linear response on the throttle.". Tänkte att de vore shysst att kunna justera throttle curve.

jag skall ta å testa att ändra till airplane och se ifall propellrarna snurrar lika snabbt vid start. - Tack för tipset!

Sjuntorparn
2012-07-15, 19:57
Hej Johan!

Jag är inget proffs på det här men jag flyger en del multirotor, precis som du (och Dadde) använder jag mig av Heli-mode på radion när jag flyger och främsta orsaken till detta är att jag inte har någon "throttle cut" funktion i radion när jag använder flygplansläge (jag har en Spektrum DX7), oavsett om jag "armerar" styrkortet eller inte så vill jag kunna slå till en tvålägesbrytare på radion som fimpar throttle/gasen totalt, jag ser det som ytterligare en säkerhetsgrej (ja, jag har tråkiga erfarenheter av att oavsiktligt ha gett fullgas på en quadcopter, som tur var blev det bara skador på quaden, vågar inte tänka på vad som hänt om någon varit ivägen för quaden när den "skenade").

Men som sagt, det fina i kråksången med att flyga i heli-mode är att man då får möjlighet att justera throttlekurvan (eller gasen som man så vill) om man finner det önskvärt, i övrigt så är det ju styrkortet som tar hand om mixandet mellan gas/sida/höjd/skev så jag lever iaf i den tron om att det inte spelar någon roll vilken typ av swash mode man väljer i radion (ooops, här är jag ute på djupt vatten så om någon vet mer/bättre än vad jag gör om detta så lägg gärna en post här nedan).


högst vördnadsfullt...... Grefen av ett sommarledigt Sjuntorp! ;)

simonarvestrand
2012-07-15, 20:15
swashval gör skillnad, har du tillex 3 servo inställning så kommer den skicka ut en liten signal till både ail,pitch och elev
det blir nog inget bra. kolla i servostaplar i radion så bara en stapel åt gången rör sig när du drar i en spak.

UndCon
2012-07-15, 22:04
Som Simon skriver - man bör nog fundera på vad som händer med en swash vald.

På mina radios har jag möjligheten att programmera kurvor så det påverkar inte så mycket.

Sjuntorparn
2012-07-15, 22:05
Hej Igen!

Jupps, du har rätt, det gör skillnad! Default inställning i min radio är "1 servo, normal".
Jag har dessutom tagit för vana att nolla ut samtliga punkter på pitch-kurvorna (i samtliga flightmode) så utsignalen på "pitch-kanalen" är ständigt stendöd ;)

Bugar å´ bockar för lektionen, varje dag man lär sig nått mer är en bra dag... :D


vördnadsfullt..... Grefen! ;)

Johan_vv
2012-07-21, 00:52
Hej,

1 servo 90 grader va det som gällde. Kunde se i monitorläget (tack för tipset simon) att den i det andra läget påverkade fler kanaler på throtteln.

Så nu flyger min trikopter fint och det är faktiskt enklare än vad jag först trodde att hålla den i luften.

Tack för hjälpen!