handdator

Visa fullständig version : 4,8 V laddare till 6 V?



sundqvistjohan
2012-07-20, 12:43
Kan man ladda en 6 V mottagarack (NiMh) med en väggladdare för 4,8 V batterier?

Kenneth E
2012-07-20, 13:06
Klart att du kan ladda, men kanske inte till fulladdad.

numnutchris
2012-07-20, 15:38
Jag köpte en Robbe laddare (no 8282) för ca €10 från lindiger eller schweighofer som klarar 8Ni på sändardelen och 4-5Ni på mottagardelen, funkar bra för 6Jsändaren som går på 5xNiMh.

markusb
2012-07-21, 20:33
En nimh cell bör ha ca 1.4V när den är fulladdad. Om din laddare lämnar minst 1.4V gånger antal celler obelastad så funkar det att ladda acken full, men det kan ta tid.

pgrts
2012-07-21, 21:24
Många laddare kör med konstant ström och håller man sig till 0,1 C så ska det inte spela så stor roll om det är 4 eller 5 celler.
Är laddaren lite smart och har peakdetektering så är det inte heller några problem.
Men eftersom frågan är ställd utan några uppgifter mer än att det är en "väggladdare" är det omöjligt att ge ett svar.

sundqvistjohan
2012-07-21, 21:30
Med väggladdare menar jag de som vanligen följer med när man köper radio, dvs. utan peakdetektering och med en utgång för laddning av 8 cells NiMh (sändarbatteriet) och en för laddning av 4 cells NiMh (mottagarbatteriet).

Orsaken till att jag vill ladda med denna är att jag vill ha liv i ett mottagarbatteri jag inte använt på länge. En computer-laddare peakar alltför tidigt då jag vill balansera acken (dvs. "trickle charge" på låg effekt) tills alla celler har nått upp till full spänning.

bem
2012-07-22, 13:50
"...jag vill ha liv i ett mottagarbatteri jag inte använt på länge."

En liten undran, hur gammalt är batteriet? Hade du tänkt flyga med mottagarbatteriet efter att du laddat det?
Om ja, kanske bättre köpa ett nytt NiMh mottagarbatteri ändå? Visseligen är det väl ganska låg självurladdning på NiMh (nya generationen NiMH som Sanyo Eneloop och ReCyko m fl självurladdar bara ca 20% på 2 år). Vad jag ville säga är bara att om ditt NiMh batteri legat i flera år utan att ha laddats så kan det ju tänkas ha blivit lite sämre och även om du laddar det fullt så kanske det inte levererar ström som det ska numera. Äldre generation NiMh självurladdade till i stort till tomt på ca 2 år om jag inte missminner mig, så har du såna och de legat uppåt 2 år oanvända skulle jag nog inte använda det som mottagarbatteri även om du laddar upp det.

/Bo

sundqvistjohan
2012-07-22, 21:33
"...jag vill ha liv i ett mottagarbatteri jag inte använt på länge."

En liten undran, hur gammalt är batteriet? Hade du tänkt flyga med mottagarbatteriet efter att du laddat det?
Om ja, kanske bättre köpa ett nytt NiMh mottagarbatteri ändå? Visseligen är det väl ganska låg självurladdning på NiMh (nya generationen NiMH som Sanyo Eneloop och ReCyko m fl självurladdar bara ca 20% på 2 år). Vad jag ville säga är bara att om ditt NiMh batteri legat i flera år utan att ha laddats så kan det ju tänkas ha blivit lite sämre och även om du laddar det fullt så kanske det inte levererar ström som det ska numera. Äldre generation NiMh självurladdade till i stort till tomt på ca 2 år om jag inte missminner mig, så har du såna och de legat uppåt 2 år oanvända skulle jag nog inte använda det som mottagarbatteri även om du laddar upp det.

/Bo

Det är nog nästan 2 år sedan jag flög med Yaken. Jag har prövat cykla batteriet det 3 gånger med computerladdare, ladda det två dygn med långsam väggladdare och märkt att en cell nog inte fungerar som den ska. Under belastning av alla servon håller batteriet 5,6 V vilket tyder på att en cell är helt kass. Jag ville kolla om batteriet fungerar efter cykling och balansering, och nu har jag konstaterat att det inte gör det. Det blir LiPo och spänningsreducerare i Yaken nu.