handdator

Visa fullständig version : Laddningsbara batterier till sändare



David Larsson
2012-07-20, 11:58
Tjena forumet!

Jag har precis börjat med rc heli (big lama) och skulle vilja skaffa laddningsbara batterier till min sändare. Jag har noterat att sändaren verkar ha något uttag för ström in så det vore ju smidigt att lägga hela sändaren på laddning med de laddningsbara batterierna ständigt i.

Idag kör jag med 4 st vanliga AA batterier. Ett enkelt och uppenbart sätt är ju att helt enkelt köpa laddningsbara AA batterier och en egen laddare.

Jag har egentligen två frågor:

1. Om jag ska skaffa vanliga laddningsbara AA batterier med laddare, har ni några tips på tillverkare, milliamperetimmar osv?

2. Om det finns några "pack" man kan sätta i och ladda genom sändaren, vad behöver jag då?

Sändaren heter Esky ET4 4-channel 2.4 Ghz och har ett uttag som heter CHARGE och en sympol för pluspol som omfamnar minspol

bem
2012-07-20, 13:02
Hej,

Enklast är att du köper 4 st Nickel Metall Hydrid (NiMh) batterier med en laddhållare/laddare till dessa som man sätter direkt i vägguttag och laddar den vägen. Finns på bensinmackar, varuhus, Conrad, Clas Ohlson, Biltema osv.

Jag har själv en del NiMh batterier av fabrikatet ReCyko inkl laddaren som man sätter batterierna i (kan ladda 4 batterier samtidigt).
Köp NiMh med så stor kapacitet som möjligt så slipper du ladda så ofta, ca 2000 mAh NiMh finns det utan problem t ex ReCyko är på 2050 mAh.

Enl handboken till din radio drar den ca 250 mAh och sätter du i ca 2000 mAh NiMh räcker de ca 8 timmar att driva din radio.

ReCyko har laddare med 4 NiMh batterier de säljer i ett paket (svart laddare, laddar fullt på ca 6 tim, de har även en variant som laddar lite snabbare).

http://www.gprecyko.com/en/charger_pack.html


Visst kan du köpa bara 4 st NiMh AA batterier (1,2 volt per cell) som Du kan ha sittande kvar i sändaren och ladda med en laddare ansluten till ladduttaget på sändaren.
T ex Biltema har laddare man kan ställa in olika spänning och strömstyrka på.
http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Batteri-och-Stromforsorjning/Laddare/Batteriladdare-NiMhNiCd-38242/
Kolla bara att kontakten som skall stickas in i sändaren passar och att mittenstiftet har minus eftersom det tydligen är så på din sändare om jag förstår det rätt.

Alla NiMh kan alltid laddas med 1/10 C (1/10 av kapaciteten) utan problem så för ett 2000 mAh NiMh batteri kan man ladda med 200 mA i ca 12-14 timmar. Ofta kan man ladda med betydligt mer ström än så men det får man kolla på batteriet vad det tål att laddas med för max strömstyrka men upp till 1C dvs i exemplet 2000 mA kan fungera med en lämplig laddare.

/Bo

David Larsson
2012-07-20, 15:02
Hej!

Stort tack för ditt utförliga svar. Även fast jag inte riktigt har koll på alla begrepp (celler etc) så tycker jag mig förstå det mesta. Det känns smidigast att göra som du säger; köpa en extern laddare och ladda på så vis. Jag har ett par ReCykobatterier redan och får bygga upp den arsenalen :)