handdator

Visa fullständig version : ÄNTLIGEN FPV och filmat



Kenneth E
2012-08-12, 00:10
Äntligen blev det färdigt, första filmen och flygningen avklarad med GoPro 2 kopplat till Googles FatShark.

Det är ganska svår men inte omöjligt och väldigt ovant för en som flugit modellflygplan i 34år utan FPV.

En länk till filmen:

http://vimeo.com/47370512


Ingen höjdar film, mer ett bevis på att jag har gjort det, kör på 960 / 50bps, får vågor i fullHD, vet i tusan hur jag skall få bort dem, har balanserat proppar, gummidämpat kamera fästet etc.

Balsa Regn

Mr J
2012-08-12, 09:15
Tjusigt!
Såg ju riktigt coolt ut när man kom flygande under Trikoptern... :sarcastic:

markusb
2012-08-13, 14:27
Snyggt fluget för att vara fpv premiär!

Kenneth E
2012-08-13, 15:26
Har tränat mycket med en MCPX mini helikopter. Det svåra är att inte ha direkt känsla för vilken höjd man är på och vad som finns i sidan. Tror att en FPV utrustning med dubbla kameror och dubbla skärma i Gogglesen skulle hjälpa(Stereo)

markusb
2012-08-13, 16:01
Har du bra vidvinkel på din fpvkamera? Eller kör du via gopron?
Med 170 grader på fpv kameran blev det lättare för mig iaf.

simonarvestrand
2012-08-13, 16:05
Har tränat mycket med en MCPX mini helikopter. Det svåra är att inte ha direkt känsla för vilken höjd man är på och vad som finns i sidan. Tror att en FPV utrustning med dubbla kameror och dubbla skärma i Gogglesen skulle hjälpa(Stereo)

Just höjdkänslan är enorm skillnad beroende på vart man flyger.
en stor åker med lite lutning tycker jag är riktigt svårt men kuperad terräng är inga som helst problem.
vet inte varför det blir så.

UndCon
2012-08-13, 17:00
Fin premiär.

Jag tror det beror mycket på det som finns i omgivningen med att hålla höjd - referenser underlättar.

Impulze
2012-08-13, 19:01
Det svåra är att inte ha direkt känsla för vilken höjd man är på och vad som finns i sidan.

Grattis! Härligt känsla första FPV-flygningen.

Ett litet tips bara, testa använda "yaw" mer då du flyger, ju snabbare du följer med med tailen i svängarna och att sträva att hålla en rak kurs framåt så kommer känslan :) Se bara till att du hela tiden har horisonten som hjälpmedel.

//Matte

Kenneth E
2012-08-14, 09:12
Tack för tipset.

Det syntes kanske inte men det blåste i byarna ca: 6 m/s och det var svårt att hålla rak kurs. Det luriga var att i riktningen på ett håll fick man dyka för att hålla farten, sedan efter svängen fick jag hålla åt ett annat håll. Det märks på filmen också då trikoptern helt plötsligt stannar och ibland börjar gå baklänges/sidan/framlänges.

Oavsett så var det jätte roligt och jag skall ut och köra i kväll igen, det skall idag blåsa endast 0 m/s med andra ord perfekt.

Balsa Regn

Kenneth E
2012-08-15, 07:41
Tyvärr blev det inga 0 m/s som utlovat, lika ill som tidigare, men jag gav mig ut i alla fall. FPV film nr 2 är lite våghalsigare, försöker flyga lite lägre, tyvärr så flyger jag på gränsen av vad som FPV utrustningen klarar, det syns inte men vid ut kanterna av fältet så flyger jag ibland i blindo, bara rent brus och så kommer det tillbaka men de 3- 5 sekunderna är långa.
Håll till godo.

Jag fattar inte varför de tillverkar utrustningen med så dåliga antenner, de borde fatta bättre, med 600mW borde jag kunna ha minst en kilometers räckvidd, nu är det bara 100m med perfekt synfält och 150 med risk att bli utan bild under längre stunder.

http://vimeo.com/47539208

simonarvestrand
2012-08-15, 08:29
Testa att flytta videosändaren , höj gärna upp den lite så sändare och antenn kommer lite längre ifrån allt annat
som kan störa.
Jag flyttade omkring min överallt på min quad då jag hade typ 50 meter innan det blev massa störningar.
men till slut hittade jag en placeing som gjorde att jag kunde flyga ca 500 meter utan problem.


Tyvärr blev det inga 0 m/s som utlovat, lika ill som tidigare, men jag gav mig ut i alla fall. FPV film nr 2 är lite våghalsigare, försöker flyga lite lägre, tyvärr så flyger jag på gränsen av vad som FPV utrustningen klarar, det syns inte men vid ut kanterna av fältet så flyger jag ibland i blindo, bara rent brus och så kommer det tillbaka men de 3- 5 sekunderna är långa.
Håll till godo.

Jag fattar inte varför de tillverkar utrustningen med så dåliga antenner, de borde fatta bättre, med 600mW borde jag kunna ha minst en kilometers räckvidd, nu är det bara 100m med perfekt synfält och 150 med risk att bli utan bild under längre stunder.
http://vimeo.com/47539208

Kenneth E
2012-08-15, 08:48
Det skall jag testa, borde kunna gå att montera den på ett av benen. Tack för tipset.

UndCon
2012-08-15, 10:18
Jag har min 5.8 klöver på en 1mm kolfiberpinne som sticker rakt upp ca 25cm.

om jag jämför 1.3 med 5.8 så är 5.8 kass - störning bakom ett träd eller störningsfritt bakom en skog - bara att välja.

Kenneth E
2012-09-13, 09:25
Jag arbetar på att få bort de sista vibrationerna till kameran för en stabil bild i fullHD och lyckades nästan, men provar nu en ny variant som skall testas helgen, nämligen lösningen jag hittade på Rcexplorer med börja pianotrådar, tog dock 1.5 millimeter istället för 1mm eftersom jag inte hade 1mm hemma, testar innan jag ändrar. Tror det blir bra då jag kör med tyngre hölje på kameran och tyngre batteri än vad konstruktören använder.

Balsa regn

Kenneth E
2012-09-16, 12:21
Nåja, det ser bra ut i 720, 960* 60fpm, men full hd inte så bra, blir kantigt och liksom pulserar, tro det beror på gopro.

Vilken kamera verkar fungera i full hd, gärna med 50 fpm, Den bör vara hyfsat liten, typ Max system kamera?
Balsa regn

remsan
2012-09-17, 12:15
varför vill du ha 50fps?

simonarvestrand
2012-09-17, 13:00
varför vill du ha 50fps?

För att kunna filma även om det finns en del vibbar skulle jag gissa på. för "flytningarna" i bilden minskas drastiskt om man filmar i 50fps

Kenneth E
2012-09-17, 15:43
Jag filmar med GoPro och tycker inte bilden blir bra förutom när jag står stilla(hovrar) med koptern och filmar, så fort jag förflyttar mig blir det grötigt. Som om kameran inte hinner uppdatera, men det beror nog på att 25 bilder per sekund är för lite när kameran förflyttar sig.

Eller är jag fel ute, går det att fixa.

Tycker att 960 blir riktigt riktigt bra i 50 Hz.

Har nu gjort ändringar i stålkonstruktionen, gjort bågen större och typ längre. Fungerar nu riktigt bra, perfekta bilder. Ni ser skillnaden i storlek.

Kenneth E
2012-11-24, 14:36
Tragedi i helgen,

Stod en bit från ett träd men inte tillräckligt. Flög rakt in i ett överhäng från trädet över trikoptern vid starten, en av de främre propparna gick och trikoptern rollade runt tre varv innan den slog i asfalten och gick i bitar.

Får bygga en ny i vinter.

Balsa regn

Sickan
2012-11-24, 16:24
Tragedi i helgen,

Stod en bit från ett träd men inte tillräckligt. Flög rakt in i ett överhäng från trädet över trikoptern vid starten, en av de främre propparna gick och trikoptern rollade runt tre varv innan den slog i asfalten och gick i bitar.

Får bygga en ny i vinter.

Balsa regn

Surt!! Det är inte roligt när det händer :(

--
S

bjerred
2012-11-24, 17:10
Jag är säker på att alla här känner med dig.
Själv är jag just klar med lysdioderna som ska underlätta att skilja fram och bak. Vad ska jag nu hitta på för att skjuta upp jungfruflygningen?
Lars
(Flygrädd)

Stiffe
2012-11-24, 17:48
Trist :( , den gick ju väldigt fint och lugnt på förra helgens film , själv fick jag inte min nya sändare :(

Kenneth E
2012-11-24, 19:01
Det enda jag saknar är kamera upp och till sidorna. Hör av er om ni har en vettig lösning. Idag var det avsaknaden av kamera upp som fick mig i backen.

Nåja ett par helger i garaget skall nog göra bot på detta.

Balsa regn

Kenneth E
2012-12-02, 20:33
Då är man på banan igen, trikoptern lagad, och det snöar i Malmö, flygningen gick bra trots snö, tur var kanske det för den landade mjukt i allafall, hade troligvis glömt att ladda. FPV i snöstorm är inte att rekommendera, snö överallt på och inne i trikoptern och i GoPro kameran - då fick man tillfälle att torka av linsen.

Kul att se trikoptern i fönstret, Istället för film blev det bild var 0.5 sek.

Enda fördelen med FPV är att tackvare googlesen så får man inte snö i ögonen.

http://youtu.be/KZObV2m1f5M

Balsa regn

Stiffe
2012-12-02, 23:52
Coolt , snö och elände i Malmö som sagt :-(

remsan
2013-01-08, 10:18
Kör du video med 5.8? Satt du på framsidan och försökte flyga på baksidan? Själv vågar jag inte köra bakom stora objekt :).

Kenneth E
2013-01-08, 11:17
Du har rätt, det är riskabelt att köra bakom något objekt med 5.8. Jag står precis bakom garaget och huset 10 meter från MK:n.

Jag är på väg att köpa in en 1.3 för att slippa från detta problem.

Balsa regn

Kenneth E
2013-01-27, 17:13
Nu är oktan uppgraderar med 1.3ghz och det fungerar kanon, med original pinn antenn har jag räckvidd genom två villor och sändaren står inne i stängt garage.

Eftersom trikoptern är tom på kamera och annat så skall det bli en bus maskin att bara flyga runt med. Flög precis i snöstormen och det fungerar kanon, har glömt hur kul trikoptern är att flyga, riktigt rolig bus maskin och snabb i svängarna. När jag landade var radio och tri full med snö, vilket jag inte märkt då jag hade så roligt.

Balsa regn

markusb
2013-01-27, 17:43
har glömt hur kul trikoptern är att flyga, riktigt rolig bus maskin och snabb i svängarna.
Balsa regn
Kan bara hålla med! Drog igång min igår, första flygningen med den på några månader.
Riktigt mysig känsla med tri, kan inte riktigt sätta fingret på vad det är bara.

simonarvestrand
2013-01-27, 17:49
Min tri får vila lite. har ingen kamera och sändare över. måste shoppa mer. tyckte i början att två fpv maskiner kan man ha saker till mer behövs inte. har ångrat mig, skit jobbigt att flytta prylar mellan olika maskiner, har just nu 5 st fpv farkoster, dock bara två kameror.

markusb
2013-01-27, 17:59
Känner samma... just därför blev min Mikeys FPV v3 hängande i taket.. Har testat FPV på den en enda gång bara.
Trin var roligare så utrustningen flyttades över igen, och sedan har jag aldrig orkat flytta över för att testa igen.

Nu har jag iaf två kompletta maskiner, trin och quaden. Samma ackar oxå, så det är bara att ta valfri maskin och kila ut.

Kenneth E
2013-01-27, 18:02
Tror det beror på att tri är så manöverbar och att man har sådan kontroll på yaw.

Min nästa fotomaskin blir en Y6:a , typ HAB fast inte till det priset. Bygger nog en själv för en femtedel av priset.

Balsa regn

simonarvestrand
2013-01-27, 18:14
Blir nog y6 för foto för mig också. rev bort gimball från f450 ramen idag och tog en fpv runda utan och den är verkligen bättre för fpvlek behöver fler motorer för att få till en bra fotoplattform

Kenneth E
2013-05-08, 23:22
Idag gick den i backen då jag tappade videolänken. Jag kanske ekldhgmglkinmkmnkblkklkjhghghgvccxxSzjyyxfhhhfxjjj skall säga hård landning, böjde tillbaka armarna sedan gick det att provflugen igen, tror jag behöver en bättre fpv kamera, denna är kass vid solljus. Readymade rc har en för 150usd som de skryter om, kanske det är den jag skall ha?

Bals regn

Timtimtim
2013-05-08, 23:23
Vilken har du? PZ0420 fungerar fint annars om du inte vill lägga ut för mycket.

Kenneth E
2013-05-08, 23:25
Var skaffar jag den ready made?

Timtimtim
2013-05-08, 23:36
http://www.securitycamera2000.com/products/600TVL-SONY-SUPER-HAD-CCD-D%252dWDR-Color-Board-Camera-with-OSD-Menu-DNR.html finnns en variant som blockar IR också, dock så är den sämre i mörkare förhållanden men ger en mer realistiskt bild. Här kan du se en jämförelse mellan dem, http://vimeo.com/62958476