handdator

Visa fullständig version : Törs man köpa skit billiga lipo ackar?



bogieboy
2012-08-21, 18:30
Har tittat runt lite på ebay efter lipo och där kan man hitta 3 cells 2200mah ackar omkring 70 kr inklusive frakt. Det är ju verkligen väldigt billigt. Så min fråga är tror ni det är något Skumt med dom billiga ackarna eller törs man köpa ett gäng?

Tapatalk 2

Timtimtim
2012-08-21, 18:39
Jag kör med http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__7636__ZIPPY_Flightmax_2200mAh_3S1P_25C_.html men har använt turnigy också, Zippy accarna har jag nog laddat 30-40 gånger nu och har fortfarande bra kraft i dem, 20-30minuter med dem i luften med bixlern. tycker det är helt ok för så billig penning.

UndCon
2012-08-21, 19:27
köp beprövade saker, det cirkulerar så mycket billiga skitsaker så man blir mörkrädd.

tomasstrom
2012-08-21, 20:44
Ja du det är kina som gör de flesta LiPo idag. Har prövat en hög olika från Hobbyking och de är precis lika bra som mina Graupner (som också kommer från kina om man granskar dem). Vill du betala för klisterlappen det står något fint på så är det upp till dig.

hakank
2012-08-21, 21:04
Just 3 cell 2200mAh är "dussinstorleken" som är den vanligaste och har därför blivit billig överallt. Det var rätt länge sedan jag köpte accar på Ebay och då var dom inget att ha. Köpte dock några från Ebay USA som jag efter luskat lite i forumen skulle vara OK, vilket de var. Nu för tiden vet jag inte vad man får. När jag köpte från HK så kunde det vara lite si och så. Tämligen ofta fick jag accar med en trasig cell. Nu förtiden, beronde på vad jag skall ha dom till köper jag aningens dyrare (från Österike eller tyskland och ibland i Svedala) som är garanterat OK när man får hem dom. Dessa sistnämda har jag inte lyckas slita ut ännu. Men för 70 bagare kan man ju ta och chansa lite :-)

DrHanke
2012-08-21, 21:04
Har tittat runt lite på ebay efter lipo och där kan man hitta 3 cells 2200mah ackar omkring 70 kr inklusive frakt. Det är ju verkligen väldigt billigt. Så min fråga är tror ni det är något Skumt med dom billiga ackarna eller törs man köpa ett gäng?

Tapatalk 2

Varför inte köpa ett par å prova själv och sen rapportera dina erfarenheter? Så vi andra besserwissar kan skriva "Vad var det vi sa?"

Skämt å sido, för 70:- kan man ju prova, antigen är det skit eller så blir man glatt överraskad :)

pgrts
2012-08-21, 22:32
Som med det mesta så är de bra om man bara inte jämför med de som är mycket bättre.
Jag har haft ett par som varit lite mjuka, fungerat perfekt i rimlig temperatur men som lätt blivit punkterade eller böjda av omild behandling. Det känns för mig som att de lite dyrare med mera C är stabilare i sin uppbyggnad och inte är lika ömtåliga fysiskt samt klarar uppgiften bättre när det blir det bli kallt utomhus.

henke2
2012-08-22, 07:17
Ja du det är kina som gör de flesta LiPo idag. Har prövat en hög olika från Hobbyking och de är precis lika bra som mina Graupner (som också kommer från kina om man granskar dem). Vill du betala för klisterlappen det står något fint på så är det upp till dig.

Lustig inställning. Samma prylar tillverkade i samma fabrik i samma produktionslina samma dag i samma batch skiljer sig från varandra. Det kallas QC att leverera det kunden efterfrågar, vare sig mer eller mindre. Så det gömmer sig mer bakom klisterlappen än du anar.

Varför flyger min J35 Draken med 64mm fläkt köpt på HAB(svensk butik) rakt upp medans "samma" flygplan köpt i Kina knappt håller sig uppe. Samma flygplan, samma låda, samma klisterlapp ändå natt och dag beroende på var min leverantör specat mot fabriken.

freddan_6
2012-08-22, 07:51
Undvik batterier ebay. Jag köpte för några år sedan 2 Mystery 1500mAh 25C från Ebay och 2 Zippy 1050mAh 25C från HK. Jag provade dessa batterier i min parkflyer Ultrafly Outrage. Mystery kändes lite klena och jag fick kort flygtid. Jag flög med max 18A!, snitt 9A. Ingen logger. Vid laddning gick det in cirka 1000mAh i bägge batterier, jag antar att mystery var "felmärkta". Efter ett tag (ca 25 cykler) köpte jag en Multiplex Parkmaster. I den använde jag normalt 25A, och kunde flyga runt på 12A. Jag kunde inte ens lyfta med Mysterybatterierna, men Zippy kändes lite för klena. Vid den här tiden skaffade jag min laddare som kan mäta ri. I Mystery sämsta är det 65, 69,79 mOhm i cellerna, i Zippy är det 48,45,54 mOhm i cellerna. När jag cyklar batterierna får jag in 750mAh i Zippy, 600mAh i Mystery. De är för övrigt bägge slut efter 25 cykler med mystery och 75 cykler med Zippy. I mina ögon var Mystery värda 1/3 av priset av Zippy, men de kostade hälften. Jag köper aldrig mer batterier från ebay.

AmRi
2012-08-22, 10:57
70kr inkl. frakt är verkligen billigt för bara frakten blir väl det:) men säljaren kanske förutsätter att han säljer många på en gång och betalar en frakt?
Angående ackar tycker jag man skall se det som en investering och köpa något beprövad som man kan bli nöjd med och likaså med laddaren som är minst lika viktig. Har hört många spökhistorier om ackar som varit dåliga på alla möjliga sätt men tack och lov sluppit de själv. Äger ackar som är bortåt fyra år gamla och fortfarande går bra. Om du föredrar hk är rhino och nanotech bra och i sverige är desire power, gravity och gensace några exempel på bra och billiga ackar.

simonarvestrand
2012-08-22, 11:09
Nanotech är enormt skiftande beroende på vilken storlek.
mina erfarenheter är att dom gärna sväller lite. dock har dom fungerat bra ändå.
men har även sett nya nanotech i 700 helikopter som svällde så mycket under första flighten att dom knappt gick
att få ur maskinen.

När det gäller 2200 3s accar så kör jag nästan uteslutande med zippy, dom ser ut som nya efter 50 flighter och leverarar
lika bra. 30c varianten är det jag kör med.

6s Kör jag mest med turnigy ( inte nanotech ) dom verkar vara bra. har dock inte mer än ca 20 flighter på dom men
inga tendenser till svällning iallafall, det hade nano redan vid 10e flighten om än väldigt lite.

AmRi
2012-08-22, 12:08
Har några st 6s 4000 och 5000 mah 25c nanotech där jag plockar ut 20-25c vid fullgas, dock under några få sekunder i 3d modeller. Har väl en 20-30cykler på de och inga svullnader. Säger inte att alla mellanklassackar är lika bra men tror att det är superviktigt och avgörande hur bra kylning ackarna får för en bra livslängd.

henke2
2012-08-22, 12:41
Nanotech är enormt skiftande beroende på vilken storlek.

Att få ekonomi i någonting bygger på små utgifter, små kassaktioner.

Jag gissar följande: Är det en slump att Turningy säljer ackar som ger 3.0Ah och 65C, 40C, 30C 20C 10C osv?! Jag tror inte det, utan man bygger ackar så gott man kan och resistansmäter dem innan man stämplar dem med sin urladdningsprestanda.

Man säljer ju till och med skräpet och får pengar för det, men på ett öppet sätt. http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__431__85__LiPo_LiFe_NiMH_Battery-B_Grade_Lipoly.html

Ebay ackarna (jo ebay är stort men vi kallar dem så för stunden) är däremot inget vidare, förmodligen uppköpta "B-grade" som sälja som friska ackar.

simonarvestrand
2012-08-22, 13:01
Har inga fakta men gissar på att accar går hårdare i en helikopter då man oftast kör gov på dom och kör dom rätt hårt
i många fall. jag flyger gärna med billiga accar i maskiner som inte kostar så mycket för det går ju nästan alltid bra.
har inte råkat ut för några lipobränder eller liknande i luften men i mina dyrare maskiner vågar jag inte testa ebayprylar
det är jag rätt säker på.

DennanHMFK
2012-08-22, 17:28
Vi har turk och zippy ackar, dom har lirat riktigt bra måste jag säga.

Har inte kört märkes ackar mer än RFI eller vad dom heter som MininCars har, är väl budget kanske, men dom öser på lika bra. :-)

Skickat från min HTC Sensation Z710e via Tapatalk 2

bogieboy
2012-08-22, 18:37
Tack alla för era kommentarer. Jag gör nog så att jag köper ett par märkes ackar till planet och så köper jag ett par ebay ackar som jag kan ha i markstationen och till mina Fatshark. Jag kan ju återkomma med info om hur dom billiga presterade när jag testat dom!

http://viewitem.eim.ebay.se/3S-111-V-111V-2200MAH-20C-MAX-25C-RC-LIPO-Battery-AKKU-for-450-Helicopter-NEW/280918413059/itemDet är dessa lipo batterier jag har tittat på!

Tapatalk 2

hakank
2012-08-22, 18:42
Ang märkesaccar så har jag plågat ett 1600mAh G3 Hyperionbatteri genom att under 5-10 sekundersrepor dra 80A. Detta upprepade sig tills saken jag flög hamnade i backen efter ett misslyckat startförsök. Den accen är 2 år gammal nu och ser ut, samt levererar som när den var ny. Se det som ett tips :-) Dock är dom hiskeligt dyra.

/Håkan

tomasstrom
2012-08-22, 19:55
Lustig inställning. Samma prylar tillverkade i samma fabrik i samma produktionslina samma dag i samma batch skiljer sig från varandra. Det kallas QC att leverera det kunden efterfrågar, vare sig mer eller mindre. Så det gömmer sig mer bakom klisterlappen än du anar.

Varför flyger min J35 Draken med 64mm fläkt köpt på HAB(svensk butik) rakt upp medans "samma" flygplan köpt i Kina knappt håller sig uppe. Samma flygplan, samma låda, samma klisterlapp ändå natt och dag beroende på var min leverantör specat mot fabriken.

Om det är samma plan i samma låda med samma lapp lär tillverkarens spec införlivats i båda fallen. Tror du att HAB har specifika krav på just sina exemplar? Det var nog snarare slump.

Det är inte direkt raketforskning med LiPo batterier. T ex Apples IPhone batterier görs i Kina. Exakt samma batteri finns för en bråkdel som "pirat" därför att Apple inte kan hindra fabriken att sälja sina batterier då det inte står Apple på dem. Håller helt med om att köps ett batteri med ett känt märke har säkert QC varit bättre. Därmed inte sagt att de som säljs från samma fabrik under annat namn är sämre. Kan man köpa 3-4 st likadana för samma pris och ett av dem råkar vara sämre tycker jag inte det är värt det för "klisterlappen" som jag skrev. Hur lustig inställning det än är.

Joacim
2012-10-14, 11:34
Gyperion G3, ThunderPower, TopFuel, GensAce, Gravity mm... deras celler används i andra "märken" både billiga och med samma prisnivå (paketen har oftast olika spec). Det är celler från samma källor och ibland också samma kvalite/ graderin/ selektering... men de presteras som en påse nötter med visa "dekaler" vartfall (nej man hittar dem inte i HCs batterier) ;). Att sätta ihop ett batteri är inga svårigheter, men att göra ett bra LiPo batteri är det få som klarar/ lyckas med, det är ännu färre som klarar av att speca sina batterier korrekt och ärligt, tror inte HC lyckats träffa rätt en enda gång på detta ;) dom kanske blandade ihop pris och C tal !?!?.

Alla ovanstående märken görs i Kina, det innebär inte att de är samma.

kay.krut
2012-10-17, 10:34
Hej !
Jag såg att sign Hakank köper sina accar i Tyskland, Österike och ibland i "Svedala" Jo, det finns en bra batterihandlare i Svedala, på Malmövägen vid Preem. www.batteri24.se Där brukar jag handla alla konstiga video- och nallebatterier. Dom har det mesta i batteriväg men tyvärr har dom inga li-po batterier som vi behöver. Däremot köper jag en del accar från www.kullagergrossisten.se i Eslöv. Han har mycket vettiga priser på li-po accarna. Kolla hans hemsida.

Kay krut (i Svedala)

simonarvestrand
2012-10-17, 10:47
Måste rekomendera Rubinrc.se här. han säljer Gensace accar som är otroligt bra accar, som levererar vad dom lovar
kanske mer :)

Han har även andra märken men priserna på gensace är ruggigt bra för vad man får.
http://rubinrc.se/index.php?cPath=10_222&page=1&sort=3a

Sickan
2012-10-17, 23:36
Måste rekomendera Rubinrc.se här. han säljer Gensace accar som är otroligt bra accar, som levererar vad dom lovar
kanske mer :)

Han har även andra märken men priserna på gensace är ruggigt bra för vad man får.
http://rubinrc.se/index.php?cPath=10_222&page=1&sort=3a

Skulle gärna testa några Gens men det är sjukt svårt att få tag på några rejäla 4s och 5s :(

--
S


Sent from my iPad using Tapatalk HD

simonarvestrand
2012-10-18, 09:28
Jag vet inte när men rubin kommer nog få in 3500 eller vad dom nu är ,Har pratat med honom om det.
Bara att dra ett mail till honom han ordnar det mesta.

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

McRegor
2012-10-18, 10:08
Sickan - har du kollat här - http://www.giantshark.co.uk/lipo-battery-c-1.html
Hälsningar
Roger

simonarvestrand
2012-10-18, 10:14
Inte alla utländska eller ganska få som skickar lipo nu, och om dom gör det så blr frakten svindyr.
en är nog ok men köper du lipo med vikt närmare kg eller över så är det nya regler nu .

På gigantshark va det ganska tydligt på varje sida med lipo

"Due to recent changes in aviation law, we are now unable to send this Lipo overseas."

McRegor
2012-10-18, 10:36
Ajdå - missade det Simon. Köpte Gens från Giant Shark i våras och då var det inga problem.
Jag kollade ett par olika med det verkar som t ex 3S2200 går att köpa fortfarande men inte 4S4000. Så det verkar vara vikt-beroende. Eller så har dom missat att uppdatera en del sidor.
//Roger

simonarvestrand
2012-10-18, 10:49
Jag tror dom kan göra undantag ibland, men skulle de hända något så är det nog inget kul för dom.
det har ju brunnit upp ett par flygplan pga lipo sägs det.
Vet inte hur rubin lyckats men hans priser är ju inte sämre dom. skickade ett mail till honom precis för att
fråga hur det gick med dom större 4cells accarna.

Gens har inte funnits så länge i hans sortiment och jag gissar att han köpt upp en hög för att testa vad det är som går
så skickar man in önskemål så ändras nog sortimentet en del.

simonarvestrand
2012-10-18, 11:08
Jag tror det handlar om vikt, frågan är om det inte va spänning också. kommer inte ihåg men läste dom där reglerna när dom kom.

Rubin Kommer iallafall få in 3300 4cell , dom skulle kommit i den senaste ordern men va tydligen slut hos tillverkaren just då . han kan inte säga exakt datum när dom ramlar in men kan garantera att dom gör det :)

Finns det önskemål på andra gens accar som inte finns på Rubinrc så kan ni ju skriva ner dom här så tar jag ett litet snack
med honom , han brukar ta hem det folk önskar och tar inga överpriser.

Sickan
2012-10-18, 15:57
Sickan - har du kollat här - http://www.giantshark.co.uk/lipo-battery-c-1.html
Hälsningar
Roger

Där fanns både utbud och lager men så faller det på :(

" Due to recent changes in aviation law, we are now unable to send this Lipo overseas."

--
S

Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2

McRegor
2012-10-18, 18:16
Du kan ju maila och kolla med honom, Sickan. jag köpte några Gens i våras därifrån och det gick bra...:)
Hälsningar
Roger

Sickan
2012-10-18, 18:57
Du kan ju maila och kolla med honom, Sickan. jag köpte några Gens i våras därifrån och det gick bra...:)
Hälsningar
Roger

Det har du rätt i, kostar inget att fråga :)

--
S

simonarvestrand
2012-10-18, 19:56
beror lite på vilka fraktbolag dom kör med och om dom går med på att mörka en lipotransport

--
Lithium batteries

USPS to prohibit international mailing

Effective May 16 2012 until January 2013, the Postal Service will not be able to accept packages containing lithium batteries and electronic devices containing lithium batteries addressed to international destinations. This includes mail destined to, or from, APO (Army Post Office), FPO (Fleet Post Office) and DPO (Diplomatic Post Office) locations.

This change is required by the standards of the International Civil Aviation Organization (ICAO) and the Universal Postal Union (UPU), both of which currently prohibit lithium batteries in mail shipments that are carried on international commercial air transportation.

This change will not apply to packages containing lithium batteries and electronic devices containing lithium batteries when mailed within the United States on domestic commercial air or ground transportation.

International organizations apply different rules to the carriage of lithium batteries in mail shipments carried on commercial aircraft as compared to domestic requirements.

We anticipate that by January 2013, international aviation rules will be changed to allow mailing of lithium batteries when installed in the personal electronic devices they are intended to operate.

USPS is working with expert organizations to determine if any new exceptions can be developed prior to January 2013. Further announcements will be made should USPS be able to accept lithium batteries in certain types of mail shipments as soon as any new options become available.

We appreciate your business and are committed to providing you with a high standard of service.

McRegor
2012-10-18, 20:14
Men som Sickan konstaterat så kostar det ju inget att fråga så vi skall väl inte spekulera i vilken fraktare dom använder.
Hälsningar
Roger

Sickan
2012-10-19, 13:31
Fick detta till svar idag.

"Hi Stig,

Yes we deliver to sweden we deliver all over the world, we cannot send any lipos over 3cell though due to royal mail regulations.

Regards
Tom"

Både bra och dåligt, det senare för mig :(

--
S

McRegor
2012-10-19, 21:02
Hej,
Då får du försöka få tag i 2 * 2S så har du dina 4S... Har inte kollat om dom har 2S i din storlek men kanske....
//Roger

bogieboy
2012-10-23, 19:12
Vill bara uppdatera er om mitt lipo köp. Köpte ett av dom jag länkade till i början av tråden. Den kom aldrig fram så dom skickade en till som inte heller har kommit. Men dom har gått med på att ge till baka pengarna. :-(

http://viewitem.eim.ebay.se/3S-111-V-111V-2200MAH-20C-MAX-25C-RC-LIPO-Battery-AKKU-for-450-Helicopter-NEW/280918413059/item

Tapatalk 2

jocke1963
2012-10-24, 07:13
Abeyerr har jag köpt av några ggr, inga problem för mig iaf.. Men priset såg lustigt ut på ebay?

McRegor
2012-10-24, 08:18
... Men priset såg lustigt ut på ebay?
Ja, det stämde inte riktigt med trådens rubrik - så mycket kan man i alla fall säga..:)
//Roger

bogieboy
2012-10-25, 19:09
Oj dom har ändrat priset rejält... Jag betalade 70 kr inklusive frakt. Men som sagt det kom aldrig fram.

Tapatalk 2

bogieboy
2013-01-05, 15:56
Kanske ska berätta att dom skickade ett nytt som inte heller kom fram. Men dom hade inga problem att betala tillbaka.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2