handdator

Visa fullständig version : Hur montera propeller på motor?



ulken
2012-09-06, 17:51
Nu har jag beställt propellrar och adaptrar från två olika ställen, men inget verkar passa! Det är 10x4.7-propellrar från GWS jag beställt, som jag vill montera på min tricopter som har motorer med 3 mm-axel. När jag mäter hålet i propellern så är det ca 3 mm, men fästena som jag beställt (som SKA passa) har en axel som är 5 mm. Är det meningen att man ska borra upp propellern? Eller försöka pressa dit den (en omöjlighet)? Gänga om adaptern?

ulken
2012-09-06, 18:12
Nu har jag beställt propellrar och adaptrar från två olika ställen, men inget verkar passa! Det är 10x4.7-propellrar från GWS jag beställt, som jag vill montera på min tricopter som har motorer med 3 mm-axel. När jag mäter hålet i propellern så är det ca 3 mm, men fästena som jag beställt (som SKA passa) har en axel som är 5 mm. Är det meningen att man ska borra upp propellern? Eller försöka pressa dit den (en omöjlighet)? Gänga om adaptern?
Ok, efter mycket googlande upptäckte jag att jag ska ha något som heter brotsch. Vilken hobby man gett sig in på. Antingen beställer man fel grejer, eller så beställer man en sak och upptäcker att man behöver ytterligare en sak, för att sedan upptäcka att man för att kunna använda den saken behöver ytterligare en sak. Suck. Jag blir ruinerad, bara av fraktkostnaderna... :p

mogge
2012-09-06, 22:21
Uj,Uj. Ja, den här hobbyn kräver en del. Glöm för alldel inte bort att när du handlat, behöver mer grejer, beställer fel grejer osv. att det brukar bli så att i slutändan hittar man nån pryl man felköpt som visar sig nödvändig.
Mogge

ulken
2012-09-06, 22:52
Ja det kanske kommer en dag när jag får användning av mina felbeställda prylar :), fast just nu känns det mest irriterande. Å andra sidan får man väl se det positivt, att man lär sig av sina misstag.

ulken
2012-09-10, 17:40
Så, nu har jag beställt en propellerbrotsch. Är den idiotsäker eller riskerar jag att ha sönder propellern? Något speciellt man bör tänka på när man använder den? Sedan funderar jag på om man ska ha lite loctite på medbringarmuttern när man fäster propellern, eller gör rotationsriktningen att muttern sitter?

freddan_6
2012-09-10, 18:34
Ingen loctite, då kan du inte byta propeller i fall av krash eller trasig propeller. Skruva fast hårt bara, det håller för 1000W eller mer.
Brotch är rätt idiotsäkert.

Mr J
2012-09-10, 18:45
Jag använder alltid blå Loctite på skjutande propellrar där motorns rotationsriktnng gör att muttern kan lossna, det är inga problem att skruva loss vid propellerbyte, men det lossnar aldrig av sig själv.

ulken
2012-09-12, 08:08
Argh! Köpte en propellerbrotsch på Conrad som jag fick igår. Den funkar NOLL. Den tar kanske en mikrometer per minut. Vet inte om det beror på att Conrads propellerbrotsch är av usel kvalité eller om det är min propeller som är av fel material (en GWS 10x6 HD, jag har även de som inte heter HD och de har mycket mjukare plast)?

Den här var det jag beställde:
http://bit.ly/QO11mV

McRegor
2012-09-12, 08:13
Du kanske skulle ha andra proppar som passar till din adapter ? Till APC-proppar och dess kopior brukar det följa med små plastringar i olika dimensioner för att ha som anpassning till olika proppaxlar/propp-adaptrar.
//Roger

ulken
2012-09-12, 08:24
Du kanske skulle ha andra proppar som passar till din adapter ? Till APC-proppar och dess kopior brukar det följa med små plastringar i olika dimensioner för att ha som anpassning till olika proppaxlar/propp-adaptrar.
//Roger
Det var ju faktiskt en bra idé. Något förslag på vad som skulle motsvara en GWS 10x6 HD när det gäller APC (eller annat märke)? Det ska vara till en tricopter om det nu har någon betydelse.

McRegor
2012-09-12, 10:03
Hej igen,
Alternativt så byter du propp-adaptern till en som passar dina propellrar...
F ö borde väl en el-propp med dimensionen 10*6 funka - t ex APC-E (lite kraftigare) eller APC-SF (Slowfly - lite tunnare).
Men tips på proppar till multicopters kan säkert multikopter-flygarna ge dig. Men som sagt - alternativt kan du ju också byta din adapter...
//Roger

ulken
2012-09-12, 10:18
Har letat efter mindre adaptrar men har inte lyckats hitta någon. Oftast står bara diametern för motoraxeln och inte för själva propellern.

McRegor
2012-09-12, 10:48
Nu använder jag aldrig GWS-HD-proppar men väl deras SF-proppar (kanske heter RD numera) och till dom är det inget större problem att hitta adaptrar.
Kollade just GWS-HD (dock 12*6) på Hobbyking och av fotot att döma bör det följa med adapterringar - https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__10032__GWS_EP_Propeller_HD_1260_BLACK_2pcs_set_. html
Kanske är det de "gamla" DD-propparna du har ? Är det 3 mm hål ?
Hälsningar
Roger

PS: Skulle kanske denna adapter fungera - https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8240
Tänk på att kolla noga om det är 3 mm axel eller 3,17 mm axel (1/8").

ulken
2012-09-12, 11:50
Hmmm, jag beställde GWS 1060 HD men ser nu när jag kollar på dem att det bara står GWS EP-1060. Hur som helst ser de inte ut som de på bilden från Hobbyking.

Jode
2012-09-15, 02:13
Köp en hel hög EPP 10x4.5 från RcTimer eller GoodluckBuy för billig peng. Bor du i sthlm kan du få en uppsättning proppar av mig i morgon.