handdator

Visa fullständig version : Funderar på Patch antenn



Kenneth E
2012-09-11, 23:19
Hur noga måste Patch antenn till 5.8ghz riktas?

Jag är inte intresserad av att ha lång räckvidd men vill kunna flyga bakom buskar utan att kommunikationen bryts.
Någon som testat hobbykings Patch antenn 18 dB ?

Eller har ni andra förslag?

Boopidoo
2012-09-12, 06:47
Vilka antenner använder du idag? Har du testat cirkulär polarisation?

Kenneth E
2012-09-12, 08:53
Jag kör med Fatsharks polariserade bollar, de fungerar bra så länge det är fri sikt men jag vill har lite bättre räckvidd bakom buskar. Jag kan tänka mig en riktad antenn då det skulle fungera för mig eftersom jag väljer flygområde innan jag sticker iväg på mina filmäventyr.

Nu är frågan vad för sorts antenn kan fungera enligt mitt önskemål, det snackas mycket om dB i antenn världen varför gör man inte det på de polariserade antennerna? En riktad antenn på farkosten tror jag inte fungerar om inte någon har en lösning på ett sådant system, med det hade löst mitt önskemål för det är där sändaren befinner sig.

UndCon
2012-09-12, 10:23
bakom buskar - då ska du inte använda 5.8 - med 1.3 kan du åka bakom hus...

Det beror inte på din antenn utan hur radiovågorna färdas.

Kenneth E
2012-09-12, 11:15
Jo Undcon,

Jag förstår det, men nu bor jag i närheten av Sturups flygplats och vill inte äventyra min hobby.

Vad jag är ute efter är: Att förbättra den utrustning jag har, på 5.8 bandet. Som sagt jag är inte intresserad av att flyga kilometrar iväg utan vill kunna fritt flyga omkring i närområdet.

Balsa regn

Boopidoo
2012-09-12, 12:48
Ok, lite klargöringar så att jag förstår dig rätt.

Antennvärlden = Linjär polarisation?
Polariserade = Cirkulär polarisation?

Antenner har alltid en polarisation, "vanliga" sprötantenner har sk linjär polarisation medan det finns andra som har cirkulär polarisation. Cirkulär polarisation i två varianter, höger- respektive vänsterorienterad (eng. Right Hand Circular Polarisation = RHCP samt motsvarande LHCP för vänster).

För alla antenner så är förutom polarisationen även riktningen mycket viktig. För sprötantenner så sprids signalerna liknande en badring utan hål i mitten. Dvs sfärisk men med sänkor vertikalt i mitten. Det finns dock sprötantenner som har en liknande signalspridning men mer "tillplattad" och därmed med större diameter. Man har mao ökad riktbarheten horisontellt men sänk den vertikalt. Riktningen kan även likt en patchantenn spridas mer koncentrerat där signalspridningen liknar en kon iställer för en boll. Gain (dB) brukar användas för att beskriva hur mycket en antenn är riktad. Detta är på samma sätt oavsett om du använder dig av linjärt eller cirkulärt polariserade antenner.

För cirkulär polarisation så tror jag att sk helicals är de som är bäst rent prestandamässigt. Det talas även mycket om sk Crosshair-antenn som Alex Greve och Hugo har gjort men den antennen har bara en riktig cirkulär polarisation när antennen är riktad rakt mot sändaren. En helical är bättre på så vis.

Men liksom undcon skriver så är nog 5.8 inget för den som vill flyga bakom objekt etc. Läs på vad som gäller avseende frekvenser och tillstånd och se till att inte använda olämpliga kanaler. Läs även på kring polarisation så ska du nog se att ögonen öppnas lite. :)

UndCon
2012-09-12, 13:17
Jag har både 1.3 och 5.8 och det går inte ens att jämföra dessa när det gäller att komma bakom saker.

min 5.8(200mW) är utrustad med clover/skew planar för bästa effekt - men det sprakar och brusar i bilden bakom mindre träd och buskar. Med min 850mw 1.3 kan jag flyga bakom en skog utan problem och då har jag clovers i bägge ändarna.

Styrkan i sändaren påverkar inte hur signalen funkar bakom objekten utan bara räckvidden.

Se skillnaden på vad orginalantenn och cloverLeaf gör på min film här:

http://www.youtube.com/watch?v=BXlr5lwYvyY

Kenneth E
2012-09-12, 13:25
Kanon Boopidoo,

Nu är jag ännu mer förvirrad, men Helical lät intressant, måste man ha en på tx och en på rx eller?

Det är därför jag skriver ner mina önskemål och sedan kan experter som ni då komma med input, sådant uppskattar jag. Men att förnedra andra för att man använder sk. fel grejor är jag inte intresserad av att läsa om och har man inget bättre för sig än så kan man skriva ner dessa synpunkter på ett mail och skicka till sig själv, ingen rolig läsning.

Åter till min fråga; Finns det något sätt att förbättra funktionen på 5.8 genom att t.ex. använda annan antenn eller utrustning?
Kan man inte svaret behöver man inte svara, men tar gärna emot förslag till en hjälpande lösning på min önskan.

Mvh
Balsa regn

UndCon
2012-09-12, 15:07
jag hittade denna (https://system.netsuite.com/core/media/media.nl?id=3987&c=1014127&h=6a3f7973b02b602ff116&_xt=.pdf&ck=g3T-xg6cAQwakrWO&vid=g3T-xg6cARIakrEs&cktime=105486)


Rätt bra bild av det hela...

Boopidoo
2012-09-12, 16:13
Om det är 5.8 du har bestämt dig för så skulle jag ha använt en rundtrålande/omni-antenn med cirkulär polarisation på modellen, dvs ex. en cloverleaf (CL) eller en skew-planar-wheel (SPW). På markstationen skulle jag ha använt en riktad antenn av naturliga anledningar, ex. en helical. OBS, det är viktigt att bägge antennerna har samma typ av orientering, ex LHCP.

5.8 SPW: https://www.circular-wireless.com/products-page/skew-planar-wheel/spw58/

5.8 Helical: https://www.circular-wireless.com/products-page/helical-modo-axial/heliaxial58/

theailer
2012-09-12, 16:17
Den här killen flyger med 200mW 5.8Ghz med skewplanar på sin swift och en hemgjord helical på sin mottagare. Iofs ingen skog han flyger runt men jag tycker det ser ut att fungera rätt hyfsat bakom enstaka träd. Brusar å har sig men de ser då mkt bättre ut än vad mitt med enbart klöver å spw gör.

http://www.youtube.com/watch?v=MudQtlnMcfM&feature=g-user-u

Kenneth E
2012-09-12, 16:31
Tack för er info, jag vet redan att det är dålig genomträngningsförmåga med 5.8.

Jag ber om ursäkt om jag trampat någon på tårna, nu glömmer vi det och går vidare.

Tack för länkarna, jag skall kolla igenom dem noga.

Denke
2012-09-12, 16:36
Mycket bra tråd för mina funderingar just nu. Dock känns det lite tråkigt att jag beställt immersion dual 5.8 när jag hade förhoppningar att det klarade hinder som Kenneth beskriver.
Jag har aldrig fattat varför man använder i 5.8 när den är så känslig.

theailer
2012-09-12, 16:38
En anledning är väl att den är laglig att använda, men dock inte när sändaren är på 600mW har jag för mig.
Och en annan är att antennerna är väldigt små ;)
På ett flygplan som man kör högt upp är det rätt lugnt med 5.8GHz men ska man flyga lågt runt träd å grejer så kanske man bör gå ner till 1.2GHz istället.

Denke
2012-09-12, 16:42
Förlåt att jag vrider ämnet lite men varför kan man inte köra 2.4 både på radiostyrning och video(alternativt1.2ghz på video), det funkar ju i andra sammanhang?

Kenneth E
2012-09-12, 16:46
Heliaxial verkar vara det jag söker, men varför finns inga data(dB) på SPW?

Gällande Heliaxial antennen hur noga måste inställningen vara dvs inom vilka grader tex +/- 45 grader. Jag fann inga data på det.

Theailer, jag bor i BARA.

Jag har inget emot om det brusar lite, det viktigaste är att bilder inte försvinner helt, som den gör lite väl lätt nu.

Balsa regn

theailer
2012-09-12, 16:46
Videosändare kommer att störa ut din mottagare.
Jag provade det för jag trodde av ngn dum anledning att videon skulle dö före rc länken, men ikke.
Här är videon från den flighten:

http://www.youtube.com/watch?v=DW_0TbrvOCQ

Videosändare är på 500mW och rc sändaren är väl under 100mW...

Boopidoo
2012-09-12, 16:48
Kort sammanfattat så är det för att de stör varandra. Videon är ju analog så du kommer att få störningar i bilden. Sedan så är det olämpligt ur säkerhetssynpunkt att ha en videosändare som stör din RC-mottagare i flygplanet, även om det kanske går att flyga med de bättre systemen en bit ut så gör man det ju inte direkt lättare med en störsändare så pass nära.

theailer
2012-09-12, 16:49
Heliaxial verkar vara det jag söker, men varför finns inga data(dB) på SPW?

Gällande Heliaxial antennen hur noga måste inställningen vara dvs inom vilka grader tex +/- 45 grader. Jag fann inga data på det.

Theailer, jag bor i BARA.

Jag har inget emot om det brusar lite, det viktigaste är att bilder inte försvinner helt, som den gör lite väl lätt nu.

Balsa regn

Ah då bor jag en aning närmare sturup ;)
Din "beam" inom vilken du kan flyga med en riktad antenn beror på hur pass riktad den är.
En helical beror dB på hur många varv antennen är snurrad, eller turns. Så en 3T(urn) är mindre riktad än en 5T helical.

Denke
2012-09-12, 16:53
Ja just det, den är analog. Det förklarar det hela. Jag har hela tiden haft bilden men ett antal datorer med wifi och det funkar ju ypperligt med dedikerade kanaler.

UndCon
2012-09-12, 17:25
Tyvärr är det så att 5.8 inte heller är lagligt...
bara upp till 10mW om jag inte missminner mig
(sändaren har en viss styrka och en stor antenn förstärker det hela)

Byter man tex antenn på sitt WLAN hemma är man väldigt ofta över gränsen för vad som är tillåtet.

Denke
2012-09-12, 17:45
Ah då bor jag en aning närmare sturup ;)
Din "beam" inom vilken du kan flyga med en riktad antenn beror på hur pass riktad den är.
En helical beror dB på hur många varv antennen är snurrad, eller turns. Så en 3T(urn) är mindre riktad än en 5T helical.

Jag som har immersion dual. Kan jag ha två heliaxiala med fördel lr bättre med spw som andra antenn?

Kenneth E
2012-09-12, 17:52
Finnsdet någon lista på hur många grader motsvarande varv alstrar?

Jag brukar handla på HK är helia samma sak som en Patch antenn?

theailer
2012-09-12, 21:11
Jag som har immersion dual. Kan jag ha två heliaxiala med fördel lr bättre med spw som andra antenn?

Njae, det beror väl på. Du kan ju ha två helicals åt varsit håll så du täcker ett större område att flyga i, men du får inte längre räckvidd om du har båda riktade exakt likadant. Oftast så skippar man klövern och kör med just spw som sändarantenn ifall ni undrar.
Men har du en helical och en klöver kan du flyga långt åt ett håll och 1-2kilometer runt om dig.

theailer
2012-09-12, 21:19
Finnsdet någon lista på hur många grader motsvarande varv alstrar?

Jag brukar handla på HK är helia samma sak som en Patch antenn?

Circular wireless helical på 6,5varv motsvarar ungefär 60grader och ca 12dB
http://www.circular-wireless.com/en/conceptos-sobre-antenas/helical-modo-axial/
Men mer än så har jag inte lyckats hitta.

Och de antenner hobbyking har så är de enda som är cirkulärt polariserande är fatshark antennerna. Det finns CP patch antenner men de har jag bara sett som en gör det själv guide på fpvlab.com.
Men ska du köpa en helical kan jag rekommendera circularwireless, deras antenner ska vara några av de "bästa" =)

theailer
2012-09-12, 21:24
Hittade det här på rcgroups, skrivet av IBCrazy:
3 turns - 75 degrees
6 turns - 55 degrees
12 turns - 40 degrees

Denke
2012-09-12, 21:56
Njae, det beror väl på. Du kan ju ha två helicals åt varsit håll så du täcker ett större område att flyga i, men du får inte längre räckvidd om du har båda riktade exakt likadant. Oftast så skippar man klövern och kör med just spw som sändarantenn ifall ni undrar.
Men har du en helical och en klöver kan du flyga långt åt ett håll och 1-2kilometer runt om dig.

Ok. tusen tack för hjälpen. Då får det bli spw+helical på rx och spw på tx från ovan länk.

Boopidoo
2012-09-13, 10:55
Heliaxial verkar vara det jag söker, men varför finns inga data(dB) på SPW?
Det är egentligen irrelevant. Som jag sa så används gain (dB) som ett mått på hur riktad antennen är. En SPW är inte riktad utan rundstrålande så gain (dB) är ganska ointressant.

Oftast så vill man ju inte ha en riktad antenn på modellen. Det finns dock undantag. Alex som har gjort RVOSDn bygger nu en QueenBee med riktade antenner för RC-mottagaren. Dels har varje mottagare diversitet och RVOSD kan utöver detta kopplas till två olika mottagare, det innebär fyra mottagarantenner. På det viset så kan han ha både riktade antenner samt rundstrålande på samma modell. :)

Kenneth E
2012-09-13, 11:58
Tackar för den förklaringen, jag missade det med dB och rundstrålande.

Är lite sugen på att prova den antennen Heliaxiel tror jag den kallades som du länkade till, men samtidigt så lockar Patch antennen från HK.

Vi får se vilken det blir.

Boopidoo
2012-09-13, 12:37
Vilken sändarantenn kommer du att använda? Var noga med att du använder antingen linjär polarisation eller cirkulär polarisation, blanda inte!

Helical/heliaxial är cirkulär medan HK patchen är linjär.

Kenneth E
2012-09-13, 13:24
Det var tur du nämnde det.

Denke
2012-09-18, 20:56
Lånar tråden lite till...
Har kommit igång med prylarna men inte beställt de antenner vi diskuterat ännu. Först skulle jag vilja förstå skillnaden mellan clover och Skew-planar. Endel använder nämligen clover på rx och Skew-planar på tx och andra vise versa?

theailer, orkar du förklara det mer exakt.
citat: "Oftast så skippar man klövern och kör med just spw som sändarantenn ifall ni undrar.
Men har du en helical och en klöver kan du flyga långt åt ett håll och 1-2kilometer runt om dig."

(Det jag har full koll på är iaf att jag ska ha helical på ena rx kanalen ;)
Med helical och en clover menar du clover på tx eller båda 2 på rx och med skew på tx.
circular-wireless.com har ju ingen klöver..?

theailer
2012-09-18, 21:18
Jag vetärligt talat inte helt hundra, men dom som kör med helical på mottagare brukar köra skew planar wheel på sändaren, jag har provat och har inte märkt någon enorm skillnad.
Men jag tror att det funkar nog precis lika bra med antingen klöver eller spw på sändaren.
Kan garantera att det blir ett bra resultat i vilket fall som helst.

Jag menade om du har diversity och kör en helical och en klöver på mottagarna så kan du flyga långt åt det hållet helicalen pekar åt men samtidigt flyga runt dig upp till 2km eller hur långt nu en klöver antenn fungerar för dig ;)

Boopidoo
2012-09-18, 21:58
Det viktigaste är att du har en rundstrålande antenn på modellen, sk omni. Exempel på rundstrålande antenner är cloverleaf, skew-planar-wheel, virevent, fan, turbine etc. Det spelar ingen större roll vilken av dessa varianter du använder så länge som frekvensen är korrekt samt att du har rätt CP, RHCP alt. LHCP.

På mottagaren kan man ha antingen en rundstrålande antenn aller en riktad antenn. Exempel på riktade antenner är helical/heliaxial, crosshair, open biquad, cp patch etc. Vad man väljer att ha på mnottagaren beror på vad man är ute efter.

För nybörjare skulle jag starkt rekommendera rundstrålande antenner.

Denke
2012-09-19, 08:19
Tack för svaren:)
Jag ska absolut ha rundstrålande antenner men iom att jag köpte en dual rx så kan jag väl lika gärna koppla på en helical som nummer 2 med en gång (Vill inte vara nybörjare för länge ;)?

Den här bilden får mig att fundera över om jag missförstått något.
http://pitchup.se/index.php?page=details&prod=1167&cat=63&group=10
Där sitter en skew och en linjär pinne. Är det inte just det som inte fungerar mot en klöver på tx som är cirkulär?

Denke
2012-09-19, 08:35
Hittade den fysiska skillnaden iaf:)

"The SPW only was know from the 60s. Alex removed a lobe, readjusted length/angle and named it the cloverleaf. The Cloverleaf is Alex's design, it's a shame we see knock off often."

Kenneth E
2012-09-19, 12:36
Mycket intressant kapad tråd.

Jag är på väg att beställa nya antenner, men en viss person här på forumet har fått mig att titta på ett 1.2-1.3 system, men frågan är vilket man skall välja, de säger att vissa stör 2.4 bandet., vill nog bara ha ett på max 200mW för att inte störa andra för mycket.

Har ni en bra beskrivning till 5.8 störningsfilter att installera mellan mottagare och batteri? Av en anledning så råkade jag bryta mitt rör som jag monterat mottagaren på 30cm upp från Trikoptern och nu blev mottagaren installerad på endast 17cm höjd med katastrofala konsekvenser som följd, flyg i blindo inne i en trädunge. det kom direkt. Nu skall jag därför installera ett filter!

Mvh
Balsa Regn

Defuncta
2013-05-05, 16:21
Mycket intressant kapad tråd.

Jag är på väg att beställa nya antenner, men en viss person här på forumet har fått mig att titta på ett 1.2-1.3 system, men frågan är vilket man skall välja, de säger att vissa stör 2.4 bandet., vill nog bara ha ett på max 200mW för att inte störa andra för mycket.

Har ni en bra beskrivning till 5.8 störningsfilter att installera mellan mottagare och batteri? Av en anledning så råkade jag bryta mitt rör som jag monterat mottagaren på 30cm upp från Trikoptern och nu blev mottagaren installerad på endast 17cm höjd med katastrofala konsekvenser som följd, flyg i blindo inne i en trädunge. det kom direkt. Nu skall jag därför installera ett filter!

Mvh
Balsa Regn

Mitt 1,3 ghz 800mw störde ut mitt 2,4 frsky rc system trots att jag flög med lågpass filter. Jag krm nog satsa på Uhf och 2,4 vtx när man får lite slantar över. Så länge uppgraderar jag mitt 5,8ghz system med tbs inbyggnads mottagare samt crosshair antenn. Vilket jag tror för min egen del att jag krm komma ganska långt på, dock är de väl som sagt ingen höjdare bakom saker ;)...

Flahultarn
2013-05-06, 08:31
Mitt 1,3 ghz 800mw störde ut mitt 2,4 frsky rc system trots att jag flög med lågpass filter. Jag krm nog satsa på Uhf och 2,4 vtx när man får lite slantar över. Så länge uppgraderar jag mitt 5,8ghz system med tbs inbyggnads mottagare samt crosshair antenn. Vilket jag tror för min egen del att jag krm komma ganska långt på, dock är de väl som sagt ingen höjdare bakom saker ;)...Hur menar du? Jag kör frsky och 700 mW på 1280 MHz, och får ingen räckvidd alls på videon. Däremot är det inget problem med flyglänken. Är det så du menar det var för dig också? Eller förstördes din 2,4-länk?

Kenneth E
2013-05-06, 09:23
Jag har också dålig räckvidd med min Futaba radio, cirka 350 meter och jag kör då samtidigt 1.3, 5.8 och WiFi. Skall nu också satsa på UHF, men är fortfarande lite skeptisk.

Balsa regn

stucke70
2013-05-06, 09:38
Jag har samma problem som ni med 1,3 och 2,4 radio så jag får hem min dragonlink i veckan men jag såg denna som kanske kan lösa problemet utan att köpa ett Uhf system, testa först.
http://www.readymaderc.com/store/index.php?main_page=product_info&cPath=165_108&products_id=1206
Stefan

Defuncta
2013-05-06, 16:08
Hur menar du? Jag kör frsky och 700 mW på 1280 MHz, och får ingen räckvidd alls på videon. Däremot är det inget problem med flyglänken. Är det så du menar det var för dig också? Eller förstördes din 2,4-länk?

Jag tappade kontrollen på mitt 2,4 rc system. Fast inte hela tiden utan kunde hända då och då och korta stunder. Men jag vågar inte flyga med 1,3 å 2,4 ihop...

theailer
2013-05-06, 16:15
Nä de e nog bäst att skita i det. Hade oxo för mig att det var videolänken som skulle störas ut, så jag monterade en video sändare på min 600 heli. Resten kan ni ju räkna ut, vackert blev det inte.

Sickan
2013-05-14, 23:22
Hade också problem med dålig räckvidd på mitt 2.4 system men ett http://www.dronesvision.net/en/wireless-av/46-12ghz-low-pass-filter-for-solving-the-issue-with-24ghz-rc-systems.html förbättrade räckvidden.

--
S


Sent from my iPad using Tapatalk HD