handdator

Visa fullständig version : Kommer min Cub överleva premiären eller regna stickor från skyn...?



Flahultarn
2012-09-12, 16:07
Börjar inse att jag eventuellt har byggt mig problem...
Har gett mig på mitt första balsabygge, ett pinnabygge "efter eget huvud" men med storlek/proportioner efter E-Flite's SuperCub 25e. Vingarna är gjorda helt i balsa (förutom rotsprygeln som är i 4 mm ply) och börjar bli fundersam på vad som kommer hända... Jag har nu klätt dem, klappat och klart, men, kommer det att hålla? Eller kommer det att regna balsastickor från skyn????

Ni erfarna byggare/flygare vad rekommenderar ni? Riva av klädseln och bygga in någon form av vingbalk? Men hur gör jag det enklast i nuläget? Alla tips och funderingar mottages tacksamt. En variant jag funderat på är om det skulle gå att använda ett kolfiberrör, typ 8-10 mm, och fila till änden som ett "borr" och borra in ett dylikt i varje vinge.

Som sagt man lär sig av misstagen...:banghead:

// Per

PS. Den kan ju iofs komma falla från himlen av andra anledningar också vem vet?


3207632077

freddan_6
2012-09-12, 16:53
Ja riv klädsel. Du måste ha vingbalk annars blir det balsaregn. Vingbalk enligt beprövade regler (furu 10x5 uppe och nere, webbar av lodrät balsa 2mm. Kolfiberrör låter intressant men du måste likaväl fästa det med webbar annars håller det inte. Ovan och nedan webbar åter furu. Möjligen ersätta ena furulisten med kolfiberrör, men för att vara säker på att det sitter så måste du riva klädseln.

LIP
2012-09-12, 17:16
Håller med freddan, riv av klädseln och limma in webbar mellan den övre och undre balken, (huvudbalken). Jag förutsätter att du har furubalkar annars bör du byta ut dem. Webbarna skall du ha stående fiber mellan balkarna.
Glöm kolfiberrör det är svårt att få det vridstyft.
Du skall också ha aktiva vingstöttor, (dvs. inte bara som prydnad).
Och du, du har väl inte glömt att skränka vingarna.
För övrigt ser det ut att vara ett snyggt bygge.

Flahultarn
2012-09-12, 17:45
Hm, jag förmodar att ni med webbar menarvertikala 2 mm balsaflak mellan lister i vingens över och underdel. Under det främre plankade delen ligger balsalister med webbar emellan, både framför och bakom, dock inga furulister. Liggande fiber är det dock.

Vingstöttorna är på riktigt, eller hur är rekommendationen för infästning av fästpunkterna? Kan ta lite bilder när jag rivit klädseln och få lite mer råd då, hoppas jag:)

Vingarna är skränkta, det hade jag förstått i tid:)

Tror det blir minst jobb att lägga nya balkar där jag markerat med gult, tror ni på detta? Alternativt byta ut listerna vid grönt! Vill inte gärna riva plankningen. Däremot har jag insett att jag nog skulle planka större del av vingroten iaf när jag nu ändå river.

// Per


3207932080

freddan_6
2012-09-12, 18:10
Byt grön list går lika bra och sätt dem lodrätt över varandra. Då sparar du lite vikt jämfört med att lägga in på gult ställe. Du MÅSTE ha lodräta fibrer på webbarna för att de ska göra nytta.
Det måste vara furulister. Balsa duger inte.

LIP
2012-09-12, 18:55
Det du markerat grönt uppfattar jag som huvudbalk och det är den som skall webbas.
Normalt så lägger man huvudbalken på profilens högsta punkt för att få en så stark vinge som möjligt.
Tycker inte det ser ut som din huvudbalk ligger på högsta punkten men det förmodar jag att det blir på ditt nästa bygge.
Och som sagt byt ut listerna i huvudbalken mot furu.

McRegor
2012-09-12, 19:34
Du ser ju ut att ha byggt snyggt så det var ju lite synd att konstruktionen av vingen inte blev så lyckad.
Men följ råden du fått så kan du nog få till det bra till slut.
Hälsningar
Roger

pgrts
2012-09-12, 19:39
Du har ju en plankad nos med webbar plus ett gäng lister på över och undersida av vingen.
Är det vettig kvalitet på balsalisterna, ett lätt bygge och flygning som inte innebär fullhöjd i fullfartsdykning (låga G) så hade jag nog inte varit så ängslig. Jag har byggt ett antal oldtimers och de flyger fint med balsalister.
Det är nog inte mera jobb att bygga en ny vingen än att strippa och bygga om den du har om det skulle braka ihop.
Du kan ju testa genom att hålla i vingspetsarna och gunga planet upp och ner lite halvhäftigt som prov så behöver ju inte kroppen skadas om vingen skulle braka.

Flahultarn
2012-09-12, 20:03
Du kan ju testa genom att hålla i vingspetsarna och gunga planet upp och ner lite halvhäftigt som prov så behöver ju inte kroppen skadas om vingen skulle braka.
Det är ju en variant faktiskt, åtminstone att överväga. Kärran väger lite drygt 3 kg i "flygskick", ska gunga på den i vingarna och se vad magkänslan säger. Skulle nog inte betrakta det som ett lätt bygge dock, även om jag inte har några referenser. Rent spontant känns det nog tveksamt, men som sagt – jag ska känna efter...

Att riva klädslen och byta den undre gröna i min bild och lägga en ny rakt ovanför kommer ganska precis på vingprofilens högsta punkt. Det känns överkomligt.

Förresten, vad använder ni för lim till vingbyggen? Är UHU Por OK?

freddan_6
2012-09-12, 20:20
3 kg låter som du kommer att flaxa riktigt ordentligt utan vingbalk. Gör väldigt ordentligt prov.

McRegor
2012-09-12, 20:21
Hej,
Är det en kopia av E-Flites .25 Cub ? Den väger flygklar runt 1,7--1,8 kg så din känns nog rätt överviktig.
För att limma balsa och furu använder jag personligen vanligt vitlim men CA och Epoxy fungerar ju också. Kanske också "våtlimning" med UHU Por men det vore inte mitt förstaval - om man säger så...:)
Med den vikten känns risken att den skall klippa vid lite oförsiktiga manövrer rätt överhängande (det kan E-flite Cub'en göra även med 1,8 kg flygvikt).
Hälsningar
Roger

multipass
2012-09-12, 20:28
Förresten, vad använder ni för lim till vingbyggen? Är UHU Por OK?

ehh om du använt por till lim lär det det ju knappast hålla och det är ju synd att riva klädsel på ett sånt supersnyggt bygge men vad gör man? Häng upp den i taket för allmän beundran är mitt tips annars testa och flyg med extra vingstöttor och filma premiären. Krascher är alltid roliga att ha dokumenterade.
vh/R

Flahultarn
2012-09-12, 20:31
Hej,
Är det en kopia av E-Flites .25 Cub ? Den väger flygklar runt 1,7--1,8 kg så din känns nog rätt överviktig.
För att limma balsa och furu använder jag personligen vanligt vitlim men CA och Epoxy fungerar ju också. Kanske också "våtlimning" med UHU Por men det vore inte mitt förstaval - om man säger så...:)
Med den vikten känns risken att den skall klippa vid lite oförsiktiga manövrer rätt överhängande (det kan E-flite Cub'en göra även med 1,8 kg flygvikt).
Hälsningar
RogerDet är inte den vanliga(?) cuben utan Supercuben http://www.e-fliterc.com/Products/Default.aspx?ProdID=EFL4625, med en flygvikt på 2,7-2,9 kg. Den har en vingbelastning på 67g/dm2 medan jag har fått mina vingar något större och en framräknad belastning på 57g/dm2. Är detta något som talar till min fördel i sammanhanget?

McRegor
2012-09-12, 21:01
OK - det låter ju bättre för annars hade den varit överviktig. Dock är det rätt svårt att bedöma flygvikten innan den är klar för det blir ofta många bäckar små innan den står startklar på fältet...:)
Har du våtlimmat (lagt på limmet och satt ihop delarna direkt) med UHU Por eller kört det som kontaktlim ?
Jag har aldrig testat UHU Por i ett balsabygge men har du våtlimmat så kan det ju möjligen fungera. Dock får man nog lägga in en reservation tyvärr... Vitlim fungerar i alla fall bra och är förhållandevis ofarligt jämfört med CA och epoxi.
Hälsningar
Roger

Michael
2012-09-12, 21:02
Det är svårt att veta om vingen är tillräckligt hållbar. Jag skulle föreslå attt du testar genom att du riggar upp modellen upp och ner och därefter fördelar ut vikt jämt på vingarna så att du kommer upp i exempelvis 12 kg vilket svarar mot 4G om din modell väger 3 kg. Klarar vingarna det är det inget problem att flyga på vanligt Cub-vis. Som vikter duger nästan vad som helst, böcker, sandpåsar etc.
Jag har gjort på det viset ett par gångermed mina egna hembyggen då jag varit osäker på om konstruktionerna hållt måttet. Min erfarenhet är att vingarna oftast är mycket starkare än vad man kan tro.

Flahultarn
2012-09-12, 21:14
OK - det låter ju bättre för annars hade den varit överviktig. Dock är det rätt svårt att bedöma flygvikten innan den är klar för det blir ofta många bäckar små innan den står startklar på fältet...:)
Har du våtlimmat (lagt på limmet och satt ihop delarna direkt) med UHU Por eller kört det som kontaktlim ?
Jag har aldrig testat UHU Por i ett balsabygge men har du våtlimmat så kan det ju möjligen fungera. Dock får man nog lägga in en reservation tyvärr... Vitlim fungerar i alla fall bra och är förhållandevis ofarligt jämfört med CA och epoxi.
Hälsningar
RogerJo att det blir många bäckar små har jag konstaterat ett par gånger... Nu står den i stort klar med alla delar där även om allt inte är monterat, har stället kvar att montera men det ska inte vara några ytterligare saker som ska i. Jag har fått den lite tung i gumpen vilket jag inte trodde skulle vara någon risk =) men det är det uppenbarligen ALLTID.

Så här i efterhand inser jag att jag blandat vitlim med UHU Por omvartannat. Dock till övervägande delen UHU vilket är använt som kontaktlim i den mån det kan beskrivas så, det har fått torka till lite innan jag sammanfogat delarna... jaja, man lär sig.

Summeringen blir nu att jag kommer riva klädseln tror jag, känna på alla fogar och montera balkar enligt era råd. Samtidigt passa på att rätta till ett par andra saker som jag inte är nöjd med.

Flahultarn
2012-09-12, 21:19
Det är svårt att veta om vingen är tillräckligt hållbar. Jag skulle föreslå attt du testar genom att du riggar upp modellen upp och ner och därefter fördelar ut vikt jämt på vingarna så att du kommer upp i exempelvis 12 kg vilket svarar mot 4G om din modell väger 3 kg. Klarar vingarna det är det inget problem att flyga på vanligt Cub-vis. Som vikter duger nästan vad som helst, böcker, sandpåsar etc.
Jag har gjort på det viset ett par gångermed mina egna hembyggen då jag varit osäker på om konstruktionerna hållt måttet. Min erfarenhet är att vingarna oftast är mycket starkare än vad man kan tro.Hm, nu är jag inte riktigt med... Modellen upp och ner, vilande på vingspetsarna? Och så 12 kg på kroppen? Är det så du menar?

senmathal
2012-09-12, 21:22
Kan nämnas att SIG:s cub i ungefär samma storlek har en vingkonstruktion som saknar furu i vingen. Den har ett rektangulärt urtag i sprygeln och genom den går en vingbalk av balsa. Det blir ju ett helt annat krav på vingen tack vare vingstöttorna. Jag kan ju inte vara säker men jag undrar om inte webbar skulle räcka? Sedan är det ju en enorm skillnad mellan balsa och balsa. Riktigt hård balsa är ju relativt stark. Nu är väl SIG cuben ett riktigt lättviktsbygge av pinnar och strån.

Nu är detta sagt av en som knäckt en cub vinge byggd efter SIG:s ritningen men jag tror inte att det är något vanligt problem. Jag hade förmodligen valt vingbalken av alldeles för mjuk balsa, utskuren ur ett flak.


/Mats

Flahultarn
2012-09-12, 21:44
Bäställde balsalister från Hobbyträ in blanko så att säga. Nu har jag ingen större erfarenhet av olika kvaliteér men vid ett senare tillfälle köpte jag sekunda flak från dem som iaf delvis var av betydligt högre densitet/hårdhet. För den skull vill jag inte säga att listerna till vingbygget kändes mjuka. Men som sagt erfarenhet har jag inte så mycket...

Min känsla av vingarna så här långt har varit att de är rätt styva och att vingstöttorna skulle fördela krafterna, men 12 kg känns mycket om jag säger så... Ska gå upp och se om jag kan palla upp den på vingarna nu, men ska det bara ligga an på spetsarna? Det verkar väl inte riktigt realistiskt? Krafterna är väl fördelade över vingytan?

Flahultarn
2012-09-12, 21:55
Tack för allt engagemang så här långt=)

Ett snabbtest nyss säger att det finns hopp faktiskt. Har inte stöttorna fästade mer än i ytterläget så det kommer bli ytterligare stadigare. Och det kändes inte alls farligt och sviktade inte mycket alls egentligen och kändes förtroendeingivande.

Nu fattar jag dessutom ditt test Michael, tog ett tag för poletten att trilla ner... Innan det kan utföras måste vingstöttorna dock fästas ordentligt i mittfästena och dit är det lite jobb kvar.

senmathal
2012-09-13, 09:00
Normalt sett brukar lister sågas av någorlunda hård balsa men det är väl ingen garanti. Sedan kan man ibland stöta på stenhård balsa som nästan är som fura. Det lär nämligen vara så att den mjuka lätta balsa som vi använder tas i från relativt unga träd. När trädet blir större blir virket hårt som vilket trä som helst och även mycket tyngre. Den som sa detta till mig var en som tidigare sågat balsa för modellhobbyn så jag antar att det stämmer. Att du stötte på hårdare balsa behöver inte betyda att dina lister är mjuka. Men det är som du säger att man behöver lite erfarenhet för att avgöra. Om man håller listen i ena änden och liksom svingar den lite upp och ner kan man jämföra och få en liten känsla av både tyngd och styvhet. Och tyngre är nästan alltid styvare och starkare.

/Mats

Flahultarn
2012-09-13, 09:53
Hörde att det börjar bli svårt att få tag i balsa eftersom fartygsindustrin köper upp allt för att fylla ut mellan skroven på fartyg. Vet inte om det stämmer dock. Logiskt vore ju också att kärnan i stammen är hårdare än perifierivirket, precis som våra tallar. Och ju äldre trädet blir ju större andel kärnvirke, så det låter logiskt!

Michael
2012-09-13, 15:52
Hm, nu är jag inte riktigt med... Modellen upp och ner, vilande på vingspetsarna? Och så 12 kg på kroppen? Är det så du menar?

Jag var kanske lite otydlig. Det är kroppen som ska stöttas upp/hängas upp och vikten ska fördelas jämt över vingarnas hela yta. Belastar du bara vingspetsarna kan du halvera vikten till 6 kg dvs. 3 kg per vinghalva.

Michael
2012-09-13, 16:06
Hörde att det börjar bli svårt att få tag i balsa eftersom fartygsindustrin köper upp allt för att fylla ut mellan skroven på fartyg. Vet inte om det stämmer dock. Logiskt vore ju också att kärnan i stammen är hårdare än perifierivirket, precis som våra tallar. Och ju äldre trädet blir ju större andel kärnvirke, så det låter logiskt!

Utöver fartygsindustrin (gastankers) är det vindkraftverkstillverkarna som står för de stora balsauppköpen. Balsa är svårslaget som sandwichmaterial i kompositkonstruktioner (rotorblad) om man vill ha en kostnadseffektiv lösning.

"As more wind turbines are being built, supply of core materials (balsa and PVC foam) is experiencing extreme demand pressure." Källa U.S. Department of Energy (http://energy.gov/sites/prod/files/CX-004135.pdf)

Flahultarn
2012-09-13, 16:23
Jag var kanske lite otydlig. Det är kroppen som ska stöttas upp/hängas upp och vikten ska fördelas jämt över vingarnas hela yta. Belastar du bara vingspetsarna kan du halvera vikten till 6 kg dvs. 3 kg per vinghalva.Nejdå, det var inga otydligheter där, bara jag som behövde läsa två gånger... vad nu det kan bero på??

Flahultarn
2012-09-15, 17:48
Jag var kanske lite otydlig. Det är kroppen som ska stöttas upp/hängas upp och vikten ska fördelas jämt över vingarnas hela yta. Belastar du bara vingspetsarna kan du halvera vikten till 6 kg dvs. 3 kg per vinghalva.Mekkar med stället nu, innan det är på plats kan jag inte rigga stöttorna på plats. Men jag har grunnat lite på ditt test, eller snarare på vilka belastningar det blir på vingarna under "normal" flygning. Med 12 kg på vingarna motsvarar det 4G – ungefär förmodar jag. Men är 4G mycket eller lite eller vad? I vilket spann kan man tänkas vara vid "cubflygning"? Störst påfrestningar blir det vid snabba upptag efter dykning, antar jag? Eller vid höga farter? Vilka G-krafter rör det sig om i dessa situationer?

Michael
2012-09-15, 18:54
Flyger du bara ikring lugnt och stillsamt och luktar på blommorna så blir aldrig belastningarna speciellt höga. En sväng med 60 graders bankning ger 2G, Det kan var bra att ha lite säkerhetsmarginaler för det fall det någon gång blir fråga om en kraftig upptagning, en looping eller liknande.

freddan_6
2012-09-15, 19:25
4G är rimlig säkerhetsmarginal till de 2G du kommer att flyga med. Inga loopngar eller rollar kan du köra, då smäller det.

Flahultarn
2012-09-16, 10:53
Flyger du bara ikring lugnt och stillsamt och luktar på blommorna så blir aldrig belastningarna speciellt höga. "Lukta på blommorna" – det är precis vad jag har för avsikt:) och lite fotograferande/filmande.

En sväng med 60 graders bankning ger 2G, Det kan var bra att ha lite säkerhetsmarginaler för det fall det någon gång blir fråga om en kraftig upptagning, en looping eller liknande.Bara för att jag ska ha rätt referenser, 60° bankning menar du då att vingarna är vinklade 60° från horisontalläget i planflykt?

Per P
2012-09-16, 22:27
Min 1/4 J3 Cub (Toni Clark) har ingen vingbalk... där är det vingstöttorna tar upp lasterna. Det funkar kanon, och har fått utstå en hel del lite hårdare flygning också (dock aldrig negativa belastningar):th_o:

Mr J
2012-09-16, 22:43
Min B-17 har inte heller någon vingbalk, och inga stöttor... :)

Flahultarn
2012-09-17, 08:01
Min B-17 har inte heller någon vingbalk, och inga stöttor... :)Vi får sluta oss samman i ett forum för oss "utan":).

senmathal
2012-09-17, 11:26
Jag kan ansluta mig till den sammanslutningen. Jag tog fram min avklädda 1/4 cubvinge av okänt ursprung och den har i och för sig fyra vingbalkar men alla är av balsa 8x8 och den saknar helt webbar. Du kan nog lugnt flyga med din Cub som den är. Och tänker man efter är det nog svårt att göra en vingbalk så stark att den uppväger stöttorna som sitter två tredjedelar ut på vingen . Min 1/4 Cub har haft minst fyra ägare och säkert flugits mycket med då den torde vara minst 25 år gammal. Att det sedan inte höll när jag missade att sätta dit muttrarna till skruvarna som håller vingstöttorna vid kroppen är ju en annan sak. Kroppen blev skrot vid kraschen men vingarna är hela. Jag undrar om det möjligen kan vara en tidig modell av Tony Clark. Mycket liknar den.

/Mats

Michael
2012-09-17, 16:20
"... Bara för att jag ska ha rätt referenser, 60° bankning menar du då att vingarna är vinklade 60° från horisontalläget i planflykt?
Ja precis, lutningen är alltså avsevärt större än 45 grader.

/Michael

DennanHMFK
2012-09-17, 16:45
Min H9 1:4 Cub har bara ett kort vingrör av alu, kanske går in 30cm i var vinghalva.
sen vet jag ju iofs inte hur den är byggd, då den kommer färdig att användas, men den har stått ut med mina busflygnigar varje fall. :)

hoppas du får flyga din snart, Cuben är en härlig maskin.
min har flygförbud nu pga inslagen framkant. :(

ewalds
2012-09-17, 16:56
Min 1/4 J3 Cub (Toni Clark) har ingen vingbalk... där är det vingstöttorna tar upp lasterna. Det funkar kanon, och har fått utstå en hel del lite hårdare flygning också (dock aldrig negativa belastningar):th_o:

Men du har väl dock, furulister längs vingarna, (som spryglarna är limmade på), samt webbar? Så är det iaf på min...

/Micke

senmathal
2012-09-17, 18:24
Är det inte dessa furulister som man kallar vingbalkar? På min 1/4 Cub är dessa av 8x8 mm balsa och det tycks ha hållit i många år. På den var det inte heller någon form av vingrör utan vingahalvorna drogs mot kroppssidan med en liten vantskruv mellan rotspryglarna på varje vinghalva. Två små trätappar höll vingarna på rätt plats.

/mats

Flahultarn
2012-09-17, 18:57
Ja precis, lutningen är alltså avsevärt större än 45 grader.

/MichaelDet var så jag tolkade det du skrev, ville bara vara säker. Viss skillnad på 30° och 60°. ju :). Tack för bekräftelsen! Ska flygas med detta i åtanke.

Flahultarn
2012-09-17, 19:04
Jag kan ansluta mig till den sammanslutningen. Jag tog fram min avklädda 1/4 cubvinge av okänt ursprung och den har i och för sig fyra vingbalkar men alla är av balsa 8x8 och den saknar helt webbar. Du kan nog lugnt flyga med din Cub som den är. Och tänker man efter är det nog svårt att göra en vingbalk så stark att den uppväger stöttorna som sitter två tredjedelar ut på vingen . Min 1/4 Cub har haft minst fyra ägare och säkert flugits mycket med då den torde vara minst 25 år gammal. Att det sedan inte höll när jag missade att sätta dit muttrarna till skruvarna som håller vingstöttorna vid kroppen är ju en annan sak. Kroppen blev skrot vid kraschen men vingarna är hela. Jag undrar om det möjligen kan vara en tidig modell av Tony Clark. Mycket liknar den.

/MatsGer mig lite ytterligare hopp:) Inga vingrör på mitt heller, 2 tappar per vinge i kroppen med motsvarande hål i rotsprygeln och så två skruvar som låses på insidan kroppen. Min tanke vid bygget var att de bara ska säkra vingroten vid kroppen och att vingstöttorna ska ta påfrestningarna. Det visar sig om det håller.

Flahultarn
2012-09-22, 10:59
Du skall också ha aktiva vingstöttor, (dvs. inte bara som prydnad).
Och du, du har väl inte glömt att skränka vingarna.Är i färd med att montera/fästa vingstöttorna mot kroppen nu. Har applicerat lister i vingspetsarna och vid roten, för att kontrollera skränkningen så den blir lika hö/vä. Då infinner sig frågan, hur mycket skränkt ska det vara? Vingarna är byggda med ca 7-8 mm men nu är det inte mer än 3-4. Det går ju med stöttornas hjälp att justera mängden. Vad rekommenderas? Ska jag spänna upp den till de från början eftersträvade 8 eller? Vad rekommenderar ni?

Flahultarn
2012-09-22, 11:33
Man ska inte lita på ögonmåttet:). Mäta är att veta, som någon har sagt! Det är 9 mm och liksidigt! Jag är nöjd om ingen säger något annat...

LIP
2012-09-22, 17:38
Hur många mm det skall vara är helt beroende på vingens korda. Det är lättare att ange 1,5 - 2 graders skränkning.

Det kan du rita ut på ett papper och mäta hur många mm det blir på given korda på den yttersta sprygeln.

Flahultarn
2012-09-22, 17:46
Kordan är 295 mm och jag vill minnas jag räknade ut att 1,5-2 ° skulle motsvara 8-9 mm så jag tror det är under kontroll. Ska göra kalkylen en gång till för säkerhetsskull...

Jodå, 1,5° – 8 mm, resp 2° – 10 mm så det är helt OK då.

Flahultarn
2012-09-22, 23:21
Nu är det klart för belastningstestet. Huga, Började ordna lite böcker men nu får det bli natta! 12 kg ser inte så förtvivlat mycket ut:) Får se om jag tycker detsamma när de ska portioneras ut på vingarna:) Ska filma proceduren så jag kan se vad som händer om något händer... Återkommer:)

Flahultarn
2012-09-25, 21:42
Så, 4G testet är utfört. Ändrade uppfattning om att det inte såg så farligt ut i förväg med 12 kg böcker... Det blev tidningar istället, lättare att få att ligga jämnt på vingarna, men högarna ingav respekt. Det höll utan någon synlig påverkan. Blev dessutom något halvkilo mer...
Gjorde en liten filmsnutt för den intresserade... säger väl inte så mycket egentligen ... det går väl inte att göra det på så många olika sätt.
http://www.esbj.se/rc/cub/4g-test/Cubwing_4G-test.mp4

Thomas
2012-09-25, 22:25
Lyysande!!
Tidningen "Land" verkar vara en tung tidskrift...

Flahultarn
2012-09-25, 22:53
Lyysande!!
Tidningen "Land" verkar vara en tung tidskrift...Ja, dom hävdar ju att det är Sveriges största veckotidning...

Michael
2012-09-26, 13:02
Så, 4G testet är utfört. Ändrade uppfattning om att det inte såg så farligt ut i förväg med 12 kg böcker... Det blev tidningar istället, lättare att få att ligga jämnt på vingarna, men högarna ingav respekt. Det höll utan någon synlig påverkan. Blev dessutom något halvkilo mer...
Gjorde en liten filmsnutt för den intresserade... säger väl inte så mycket egentligen ... det går väl inte att göra det på så många olika sätt.
http://www.esbj.se/rc/cub/4g-test/Cubwing_4G-test.mp4

Grattis! Jag vet av egen erfarenhet att test av denna typ kan vara lite svettiga, men nu vet du att vingen med råge pallar för vanlig flygning.:)

Flahultarn
2012-09-26, 13:14
Har gått och funderat sedan jag gjorde testet. Jag antar att brytpunkten när det brakar ihop kommer plötsligt. Dock det kändes iaf inte som det var nära på något vis under testet vilket får mig att undra över följande, vilka g-krafter räknar man ligger i en loop? Det är väl såklart en fråga om hur trång man gör den men på ett ungefär. Är det inom räckhåll för låt säga 6G så känns det inte osannolikt att det skulle gå=) Skulle va skönt att ha begränsningarna klart för sig.

Michael
2012-09-26, 17:51
G-påkänningen när du flyger i en cirkulär looping kan du räkna ut genom att använda formeln

Antalet g = v*v/r/9,81

där v är flygfarten i m/s och r är loopingens radie i m.

Exempel: En looping med ingångsfarten 70 km/h (=19,4 m/s) och radien 10 m ger 3,9g

När det gäller koordinerade svängar så är formeln:

Antalet g = 1 / cos(bankningsvinkeln)

Exempel:En koordinerad sväng med bankningsvinkeln 60 grader ger 2g

Flahultarn
2012-09-26, 18:53
G-påkänningen när du flyger i en cirkulär looping kan du räkna ut genom att använda formeln

Antalet g = v*v/r/9,81

där v är flygfarten i m/s och r är loopingens radie i m.

Exempel: En looping med ingångsfarten 70 km/h (=19,4 m/s) och radien 10 m ger 3,9g

När det gäller koordinerade svängar så är formeln:

Antalet g = 1 / cos(bankningsvinkeln)

Exempel:En koordinerad sväng med bankningsvinkeln 60 grader ger 2gAh, tänkte att det fanns formler bakom :), sånt gillar jag! Tack. Då kommer jag vidare i funderingarna!

Thomas
2012-09-26, 19:14
G-påkänningen när du flyger i en cirkulär looping kan du räkna ut genom att använda formeln

Antalet g = v*v/r/9,81

där v är flygfarten i m/s och r är loopingens radie i m.

Exempel: En looping med ingångsfarten 70 km/h (=19,4 m/s) och radien 10 m ger 3,9g

När det gäller koordinerade svängar så är formeln:

Antalet g = 1 / cos(bankningsvinkeln)

Exempel:En koordinerad sväng med bankningsvinkeln 60 grader ger 2g


Hmmm...
"Det verkar enkelt, men vänta bara tills jag har förklarat det"!!

Flahultarn
2012-09-26, 21:23
Hmmm...
"Det verkar enkelt, men vänta bara tills jag har förklarat det"!!Jooo, till synes enkelt... men med lite fundering utan formel, så är väl G-krafterna störst när du går in i och ut ur loopen, inte sant? I den högsta positionen får man väl räkna bort 1G för där verkar ju jorden till min fördel. Eller gör jag en tankevurpa?

freddan_6
2012-09-26, 21:30
Jooo, till synes enkelt... men med lite fundering utan formel, så är väl G-krafterna störst när du går in i och ut ur loopen, inte sant? I den högsta positionen får man väl räkna bort 1G för där verkar ju jorden till min fördel. Eller gör jag en tankevurpa?
Nej Du börjar med ingen acceleration, du får momentant acceleration = v*v/r, du accelererar ett varv med samma acceleration (hela tiden riktat mot huven av planet), och du avslutar momentant accelerationen och flyger åter planflykt.

Så accelerationen är 0 innan du börjar loopa och sen konstant v*v/r under hela loopingen, för att åter bli noll när du slutar.

Flahultarn
2012-09-26, 22:55
Nej Du börjar med ingen acceleration, du får momentant acceleration = v*v/r, du accelererar ett varv med samma acceleration (hela tiden riktat mot huven av planet), och du avslutar momentant accelerationen och flyger åter planflykt.

Så accelerationen är 0 innan du börjar loopa och sen konstant v*v/r under hela loopingen, för att åter bli noll när du slutar.Hmmm, nu halkade jag av... Jag kommer i jämn fart, anta 20 m/s i planflykt innan jag går in i loopen, så långt är jag med. Sen när jag påbörjar loopen får jag acceleration – varför det? Acceleration är ju fartökning uttryckt i m/s^2. Så om jag ökar farten ja, inte annars. Det som förändras är ju radien som går från att vara oändlig i planflykten till att få ett mindre värde, låt säga 30 m och därmed ge ett mindre värde att dela v^2 med, ju mindre radie ju större G-krafter. Är det inte så?

Med värdena ovan: 20^2/30 --> 400/30=13,3 och så genom tyngdkraften 9,81 ger strax under 1,5G, nu vet jag inte om exempelvärdena är realistiska dock... men detta borde ju gälla under loopens första del

I planflykten verkar ju tyngdkraften nedåt genom planet, i loopens högsta punkt verkar ju tyngdkraften i motsatt riktning på vingarna och borde motverka kraften som verkar "ut ur" loopen.

Säg var jag tänker fel om jag nu gör det:). Jag vill ha det här klart för mig för att veta var påfrestningarna är störst... Ska jag krascha så vill jag veta var det är störst chans eller nej – risk var det nog jag menade:)

Michael
2012-09-27, 00:30
Du tänker rätt Flahultarn.

Acceleration ändrar en kropps hastighet (= en vektor som består av komponenterna fart och riktning). Acceleration krävs för att ändra farten och/eller riktningen på ett föremål i rörelse.

Det man gör i en looping är att man åtminstone initialt, innan höjdvinsten resulterar i minskad fart, endast ändrar hastighetsvektorns riktning och för att göra detta krävs en acceleration som kan beräknas med den formel jag gav i ett tidigare inlägg.

I vanlig planflykt utsätts flygplanet för jordens tyngdacceleration (1g) riktad mot jordens centrum.

Påfrestningen på flygplanet är störst i början och slutet av loopingen då dels farten är som högst och dels jordens tyngdkraft och centrifugalkraften är riktade åt samma håll och därmed samverkar. På toppen av loopingen är påkänningen som minst eftersom dels flygplanets fart är som lägst och dessutom centrifugal- och tyngdkraften är riktade åt motsatt håll och därmed tenderar att ta ut varandra.

Låt oss anta att man ska göra en looping med konstant fart hela vägen igenom med en fart och radie som kräver 4g belastning. I planflykten innan och efter loopingen är belastningen 1g. När loopingen inleds och avslutas blir belastningen på flygplanet 4g+1g=5g medan belastningen på toppen av loopingen blir 4g-1g=3g.

Om det är som så att flygplanets motor inte orkar driva fram planet med konstant hastighet genom hela loopingen kommer belastningen på toppen att bli än mindre.

Flahultarn
2012-09-27, 08:04
Låt oss anta att man ska göra en looping med konstant fart hela vägen igenom med en fart och radie som kräver 4g belastning. I planflykten innan och efter loopingen är belastningen 1g. När loopingen inleds och avslutas blir belastningen på flygplanet 4g+1g=5g medan belastningen på toppen av loopingen blir 4g-1g=3g. Härligt, då stämmer det ju med sunt förnuft också:), alltid en fördel...


Om det är som så att flygplanets motor inte orkar driva fram planet med konstant hastighet genom hela loopingen kommer belastningen på toppen att bli än mindre.Det är väl högst troligt att det är på det viset, eller att man i planflykten drar på för att ha fart så det räcker till stigningen.

LIP
2012-09-27, 10:50
Att öka g-kraften är också en acceleration......eller

Flahultarn
2012-09-27, 11:04
Att öka g-kraften är också en acceleration......ellerNja, nu vet jag ju inte vad som ligger i ordet acceleration inom modellflygvärlden, men acceleration, per definition innebär fartökning. Som inte automatiskt leder till ökad G-kraft. Flyger du i planflykt med konstant fart och bara ökar farten utan riktnings/höjdändring, dvs accelererar, har du ju fortfarande samma G-kraft. Så man skulle väl kunna säga att det är riktningsändringen som ger förändring i G-kraften. Rätta mig om jag har fel:)

Flahultarn
2012-09-27, 11:22
Kollade på Wikipedia… jag hade väl inte helt rätt…:)
Acceleration är en fysikalisk storhet som anger förändring av hastighet (http://sv.wikipedia.org/wiki/Hastighet) per tidsenhet (http://sv.wikipedia.org/wiki/Tid). Förändringen kan vara såväl positiv (ökad hastighet) som negativ (minskad hastighet) eller innebära en ändrad riktning. Vid retardation (deceleration, inbromsning) är accelerationen negativ och hastighetens belopp minskar således. Vid acceleration ortogonalt (http://sv.wikipedia.org/wiki/Ortogonal) mot rörelseriktningen fås en krökt bana utan förändring av fart eller rörelseenergi. Om accelerationen i sidled är konstant blir banan en cirkel. SI-enheten (http://sv.wikipedia.org/wiki/SI-enhet) för acceleration är m/s² (http://sv.wikipedia.org/wiki/Meter_per_kvadratsekund).

Som jag förstår detta har du nog rätt Lasse, att riktningsändringen i en loop med bibehållen fart också innebär acceleration.

Flahultarn
2012-10-18, 22:54
Körde några (!!) propellrar i testbänk med drivlinan jag tänkt använda. Vill gärna höra vad ni skulle ha valt för propeller...
Flygvikten blev 3,5 kg, lite mer än beräknat...

Drivlina
Motor Turnigy G32 770kv specad max 42A med peak 55 kortare stunder
ESC 60A SuperBrain
4 cell 3300 mAh
Bänkresultat nedan




4 cell
Voltage, V
Current, A
Power, W
Thrust, Kg




before
after
1/2
max
1/2
max
1/2
max


APC Electric
11x7
16,7

7,7
26,5
125
400
0,84
1,98


APC Electric
12x6
16,64

8,0
28,0
126
410
0,96
2,27


APC Electric
13x4
16,57

8,2
25,0
132
380
1,04
2,31


APC Electric
14x8,5
16,30
15,92
12,8
48
200
650
1,38
3,06


APC Electric
15x4
15,99
15,8
9,7
35
150
500
1,22
3,01














Tgy Type A Beech wood
13x5
15,92
15,79
8,8
30
134
410
0,97
2,16


Tgy Light Electric wood
13x6

15,53
10,5
36,5
150
482
0,96
2,48


Tgy Type A Beech wood
13x7
15,8

9,9
34,2
150
460
1,09
2,48


Tgy Light Electric wood
13x8
15,60
15,47
10,2
41
150
530
1,02
2,50


Tgy Light Electric wood
13x8
17,20

12,5
48
206
700
1,27
2,93


Tgy Type A Beech wood
14x6
15,73

10
41,7
150
540
1,07
2,56


Tgy Light Electric wood
14x8
16,80

14,5
56
234
750
1,45
3,50



15" tum ger ca 5 cm frigång, hur mycket rekommenderas? Lite sent att tänka på det nu... men ändå??
Verkar som motorn går att köra över de rekade strömmarna utan haveri... iaf enligt en del poster på HK.

// P

jocke1963
2012-10-19, 00:23
DrHanke, varför ser den inklippta tabellen så konstig ut i Tapatalk?

DrHanke
2012-10-19, 08:06
Den ser lika skum ut i forumrunner, inga av tapatalk eller forumrunner har stöd för vissa saker ex tabeller...

Flahultarn
2012-10-19, 08:09
Den ser lika skum ut i forumrunner, inga av tapatalk eller forumrunner har stöd för vissa saker ex tabeller...Tabellen kommer från Numbers, skapad i mac... om det är någon förklaring/ledning. Copy/paste.

McRegor
2012-10-19, 08:17
Du kan säkert köra på mindre propp än 15" för du behöver absolut inte ha 1:1 eller högre i dragkraft - för Cubbe är ju ingen 3D-kärra trots allt. Jag skulle testa med t ex en 13*7" - och du kanske t o m kan köra med en ännu mindre. För det händer ju inget katastrofalt om du har lite för liten propp för att den kommer att flyga avseende statisk dragkraft kan du nog vara rätt övertygad om - även på de mindre proppar du testat.
Hälsningar
Roger

Flahultarn
2013-06-20, 23:40
:)
Idag tog jag mod till mig, packade kärran i bilen och åkte till fältet. Varmt och gott var det och tämligen skakigt i benen. Första gången jag flyger nåt annat än skumkärror. Men det gick vägen=) Det gick tom riktigt bra tycker jag.

Så, TACK alla som kommit med råd och tips under resans gång.

Filmsnuttarna blev väl inte världens bästa men lite bevis på att den flög är det allt!


http://www.youtube.com/watch?v=nDUN40CKjaY


http://www.youtube.com/watch?v=9Z35sbFADTQ&feature=youtu.be

Det ska nog tom gå att landa den hemma med lite mer flygtid på den=)

Thomas
2013-06-21, 00:17
Yieee...Haaa!!!
Det såg ju riktigt stabilt ut!
Stoort Grattis till Le Grand Première!

Läcker kameravinkel, förresten...

LIP
2013-06-21, 08:34
Tjusigt, modellen såg ut att flyga bra, snygg också.
Jag antar att det beror på kameramontaget att det ser ut som om modellen hänger med stjärten när den flyger.

Flahultarn
2013-06-21, 08:50
Man tackar, man tackar!
Var allt en stor portion Ågren inför "draget" bakåt på höjdrodret må ni tro. Har ju bara flugit myggor i jämförelse med den här klossen=) Och inget i närheten av det nedlagda jobbet som det är på den här. Vikten slutade på 3,7 kg ! Mumlade för mig själv hela tiden: håll varvet uppe, håll varvet uppe och inte som mer eller sitter i vänsterfingrarna att dra av gasen så fort jag kommit upp.

Tyckte att TP kändes riktigt bra faktiskt, kameran lutar en del ja och får det se konstigt ut, men jag trodde den skulle kännas baktung för jag hade velat ha tp ännu längre fram men jag ska nog tom kunna plocka ur lite bly.

Eller kan den hänga med baken trots att TP är rätt? Jag har ju möjlighet att enkelt ändra vinkeln på stabben (är ju denna konstruktion som gjort den så tung i gumpen=)) Om jag minns rätt nu har jag satt den på 1-1,5°

kay.krut
2013-06-21, 09:47
Grattis till premiären Flahultaren. Det känns alltid skönt när man lagt ner många timmar på ett projekt och det blir bra på sluttampen.
Många Cubar ser lite "hängiga" ut i luften och det kan bero på tyngdpunkten men lika ofta på att stabben fått lite fel vinkel. Det är enkelt att fixa men stör det inte allt för mycket så låt det vara som det är. Njut av din maskin och flyg den som en Cub ska flygas, med alla roder. Lycka till i fortsättningen Flahultarn och välkommen tillbaka till oss tackande individer.

Kay krut

Flahultarn
2013-06-21, 10:02
Grattis till premiären Flahultaren. Det känns alltid skönt när man lagt ner många timmar på ett projekt och det blir bra på sluttampen.
Många Cubar ser lite "hängiga" ut i luften och det kan bero på tyngdpunkten men lika ofta på att stabben fått lite fel vinkel. Det är enkelt att fixa men stör det inte allt för mycket så låt det vara som det är. Njut av din maskin och flyg den som en Cub ska flygas, med alla roder. Lycka till i fortsättningen Flahultarn och välkommen tillbaka till oss tackande individer.

Kay krutTack Kay, Jo jag undrade lite om jag blivit svartlistad=) Det var dock aldrig min mening att ifrågasätta allmänt hyfs, snarare att försöka "effektivisera"/komprimera trådarna.

Nog om det! Fattar jag dig rätt ska jag, om det nu är så att den hänger med stjärten, skruva upp framkant på stabben en aning (det måste väl vara rätt tänkt?). Och som du säger, flyga med alla roder.

LIP
2013-06-21, 11:49
Tack Kay, Jo jag undrade lite om jag blivit svartlistad=) Det var dock aldrig min mening att ifrågasätta allmänt hyfs, snarare att försöka "effektivisera"/komprimera trådarna.

Nog om det! Fattar jag dig rätt ska jag, om det nu är så att den hänger med stjärten, skruva upp framkant på stabben en aning (det måste väl vara rätt tänkt?). Och som du säger, flyga med alla roder.

Med risk för att modellen flyger lite fortare, för du minskar anfallsvinkeln på vingen med att ändra vinkeln på stabben för att få upp stjärten. Förutsatt att du nu har neutralt höjdroder när du flyger i planflykt.

Men är stabben monterad i 0 grader i förhållande till datumlinjen = 0-linjen på kroppen har du nog för liten anfallsvinkel på vingen. Kan ju också bero på tyngdpunkten, hur många procent av vingens korda ligger tyngdpunkten på nu?

Flahultarn
2013-06-21, 13:51
Med risk för att modellen flyger lite fortare, för du minskar anfallsvinkeln på vingen med att ändra vinkeln på stabben för att få upp stjärten. Förutsatt att du nu har neutralt höjdroder när du flyger i planflykt.

Men är stabben monterad i 0 grader i förhållande till datumlinjen = 0-linjen på kroppen har du nog för liten anfallsvinkel på vingen. Kan ju också bero på tyngdpunkten, hur många procent av vingens korda ligger tyngdpunkten på nu?Det där är en av sakerna jag inte fått klart för mig än. Datumlinjen är ju nollinjen, vad är det som bestämmer dess sträckning? Jag trodde det var stabbens förlängning som bestämde datumlinjen men av vad du skriver förstår jag att det inte är så...

Tp är på 28-29%.

Flahultarn
2013-06-21, 13:58
Grattis till en fin debut med Cuben!! Din lite ovanliga placering av ombordkameran var helt suverän!

MVH/KGTack, tack! Jo, saken är ju den att eftersom risken för att det hela skulle ta en ände med förskräckelse ville jag ju se vad som hände=) därav kameraplaceringen! Tyvärr måste jag ha lyckats peta till den för den skulle ju såklart suttit parallell med vingen.

Och det var möjligtvis nära ett haveri, proppen gick av någon outgrundlig anledning att rucka på, var bara spinnerkåpan som gjorde att proppen följde med axeln. Propadaptern sitter som gjuten på axeln så antagligen var det axelmuttern som bottnat i gängan innan propnavet blivit riktigt fixerat. Detta är nu åtgärdat=)

kay.krut
2013-06-21, 15:14
"Flahultarn!
Inte fasen är du svartlistad. Naturligtvis ska man väl kunna ha en öppen debatt och vädra sina åsikter så länge det inte går till direkta personangrepp. Och det tror jag inte vi varit i närheten av.
Hur som, innan du börjar meka med stabbe eller anfallsvinklar så kolla att tyngdpunkten verkligen ligger rätt. Flyg sedan modellen en tid och se om du över huvud taget behöver göra något alls. Det tog mig många flygningar med min första stor-Cub innan jag upptäckte att den ville flygas ordentligt och inte bara släpas omkring i lufthavet som en trasa.

Glad midsommar på Er alla!
Kay krut

Flahultarn
2013-06-21, 15:29
"Flahultarn!
Inte fasen är du svartlistad. Naturligtvis ska man väl kunna ha en öppen debatt och vädra sina åsikter så länge det inte går till direkta personangrepp. Och det tror jag inte vi varit i närheten av.
Hur som, innan du börjar meka med stabbe eller anfallsvinklar så kolla att tyngdpunkten verkligen ligger rätt. Flyg sedan modellen en tid och se om du över huvud taget behöver göra något alls. Det tog mig många flygningar med min första stor-Cub innan jag upptäckte att den ville flygas ordentligt och inte bara släpas omkring i lufthavet som en trasa.

Glad midsommar på Er alla!
Kay krutHehe,
Nädå, jag känner mig inte "listad" på något sätt och jag hoppas att ingen avstår att vara hövlig pga mitt inlägg. Jag tycker mig dessutom se en och annan glimt i ögat när det tackas här och det är alltid kul!

Jo, precis, jag tyckte den flög bra och utan att hänga med svansen som min Funcub gör om jag fått TP för långt akterut. Nu är jag ju iofs inte stadd vid så mycket erfarenhet att se detaljer men jag ska definitivt flyga den mer och försöka få någon "räv" att titta på uppträdandet innan jag ändrar på något. Och bara en sak i taget har jag lärt mig!

Glad Midsommar på dig Kay och alla andra!

LIP
2013-06-21, 16:00
Det där är en av sakerna jag inte fått klart för mig än. Datumlinjen är ju nollinjen, vad är det som bestämmer dess sträckning? Jag trodde det var stabbens förlängning som bestämde datumlinjen men av vad du skriver förstår jag att det inte är så...

Tp är på 28-29%.

Cubben har hög "svansföring" när den flyger i planflykt med rätt fart.

Jag antar att du byggt modellen efter en ritning. Ritningarna brukar vara utmärkt med en datumlinje, kan vara i samband med en longerong, (en list som sträcker sig från nos till stjärt). Stabben bör vara parallell med den, "om inte annat anges", (det kan också förekomma).

Om tyngdpunkten ligger där du säger att den är, så skall du nog inte röra den. Jag håller med Kaj att du skall nog flyga den ett tag så att du får en ordentlig flygutprovning och kanske flyga den i olika hastigheter för att se hur modellen uppför sig.

Du kan börja med att palla upp stjärten så att stabben ligger i våg för att du skall få en uppfattning vad modellen har för attityd mot en tänkt horisont. Är allt bra intrimmat då, så skall höjdrodret vara så neutralt som möjligt.

Flahultarn
2013-06-21, 16:14
Cubben har hög "svansföring" när den flyger i planflykt med rätt fart.

Jag antar att du byggt modellen efter en ritning. Ritningarna brukar vara utmärkt med en datumlinje, kan vara i samband med en longerong, (en list som sträcker sig från nos till stjärt). Stabben bör vara parallell med den, "om inte annat anges", (det kan också förekomma).

Om tyngdpunkten ligger där du säger att den är, så skall du nog inte röra den. Jag håller med Kaj att du skall nog flyga den ett tag så att du får en ordentlig flygutprovning och kanske flyga den i olika hastigheter för att se hur modellen uppför sig.

Du kan börja med att palla upp stjärten så att stabben ligger i våg för att du skall få en uppfattning vad modellen har för attityd mot en tänkt horisont. Är allt bra intrimmat då, så skall höjdrodret vara så neutralt som möjligt.Nje, ritningen har jag gjort själv efter diverse foton jag hittat på både modeller och fullskalor och någon datumlinje har jag nog inte tänkt så mycket på. Jag har ju mätt in vinge, stabbe och motor i förhållande till varandra så undermedvetet kanske det är gjort iaf.
Och som sagt, jag ska flyga ett tag och se vad det lutar åt.

Nu stundar andra aktiviteter så ha en trevlig afton!

Flahultarn
2013-11-16, 11:45
Sitter vid reparationsbordet och inser att tiden nu är mogen för en delgivning av den andra flygningen. Som framgår av grönskan (och pilotens klädsel) var det ett tag sedan och sanningen är väl att det tog ett tag att komma över det. Men nu känns det lugnt igen...

Många av er engagerade medflygare hade mycket riktigt rätt – vingkonstruktionen höll inte! Mer om detta sen, först får ni väl se själva =)
http://www.youtube.com/watch?v=bguBIeJz7ac&feature=youtu.be

Som framgår med önskvärd tydlighet var det den j...a pilotens fel... va, vem jag, jo det var tack och lov jag som flög:banghead: Bara att konstatera att denna farkost inte ska flygas hemma – alldeles för mycket långa vertikala vedartade objekt överallt... Men snart ska väl isarna lägga sig... stort, öppet och plant =) hårt – joo...förvisso

Sitter som sagt och reparerar vingen som slog i eken som hoppade fram. Kontakten genererade förvånansvärt lite skador faktiskt, vingen bröts loss från kroppen, rotsprygeln blev kaffeved, framkant där grenen tog trycktes in 5 cm, klaffen bröts av och inre bakre delen av vingen gick åt skogen. Men andra vingen och kroppen är nästan intakta.

Funderade ett tag på om jag skulle göra om bägge vingarna och lägga i furubalk som några föreslog... men va tusan, varför göra mer än jag måste =)

Däremot ska jag göra om infästningen av vingstöttorna. Där hade jag helt enkelt inte gjort det bra nog. Iofs, kanske skadorna blev mindre tack vare att de släppte och inte slet sönder ännu mer, vad vet jag.

Det stannade som tur var (?) kvar uppe i trädet på 13-14 m höjd och satt väl lite onödigt hårt fast i landningsstället kan jag tycka. Men med den lååånga stegen en lagom lång pinne och en traktor tog det inte mer än ett par timmar att få ner det. Längre och besvärligare trädhämtningar har jag varit med om... här behövde jag inte ens hämta pilbågen...

Thomas
2013-11-16, 12:54
Hihi!
Rena hinderbanan där ju!
Men den flög fint så länge den flög...

På't och reparera, bara!

multipass
2013-11-16, 15:37
Ojojoj du var mig en modig pilot :))) Själv skulle jag nog satt den i trädet redan efter första vändan och då har jag aldrig flugit en Cub förut :))
Snygga filmer! /m

Flahultarn
2013-11-16, 15:46
Haha, modig eller dumdristig? Gränsen är ofta hårfin när jag flyger…


Sent from my phone using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)

Medeashusse
2013-11-16, 16:31
Helt rätt!
Du är när som helst välkommen hit till Pajala, sådär ser det mest ut hela tiden här!
He, he.. Det är bara fegisar som inte törs flyga på annat än milsvidda öppna ytor! :p

Men o andra sidan så smäller det en del plan både på hög o låg höjd också.... :(

Flahultarn
2013-11-16, 16:35
Helt rätt!
Du är när som helst välkommen hit till Pajala, sådär ser det mest ut hela tiden här!
He, he.. Det är bara fegisar som inte törs flyga på annat än milsvidda öppna ytor! :p

Men o andra sidan så smäller det en del plan både på hög o låg höjd också.... :(Haha, lova inte för mycket nu rätt vad det är dimper det ner ett främmande föremål i er flishög=)

För övrigt tycker jag det är lite klent att du får plats med din jobbtitel på en rad, kan du inte hitta något ytterligare led att stoppa in där=)

Medeashusse
2013-11-16, 16:50
Ha, ha! Ingen fara kom du bara, vi kör efter principen "Av flis är du kommen och av flis skall du bli, är det någon som har en kopp kaffe?"!

Den här stocken avslutade min senaste lågflygning lite tidigare än jag planerat. Missade lite i djupled men trodde att jag snyggt räddade planet med en hastig stigning. Som tur var klöv den inte planet utan fick det mer att flyga som en boomerang, när en vinge tog smällen.
http://img.tapatalk.com/d/13/11/16/e4utyqur.jpg

Up and go! :D

Ska se om jag inte kan klura ut en förlängning av titeln! ;)

multipass
2013-11-16, 17:01
husse din sligtratt:) som förfogar över kalhyggenas förlovade inland :)) Hur många av dina modeller ligger begravda under flisen?
ger mig den på att kaminerna går varma däruppe :) /m

bem
2013-11-16, 18:00
Medeashusse,
Bra kretslopptänk där! Miljövänligt också att kunna elda "flishögarna" om än balsainblandat. Troligen inte så högt energivärde i balsa men ändå :)

Flahultarn,
Förr var ofta vingar på högvingade plan fastsatta med gummisnoddar vilket nog skulle varit skonsamt för din CUB om den hade haft det vid trädkänningen.
Om det nu är nån tröst, flyger man mycket vidgas ens perifiera seende (anser jag) och man hinner se mer av omgivningen före och vid sidan av planets färdrikning. Alla fall min erfarenhet.
Så skall du flyga där från den lilla stripen och all omgivande skog du har så flyg, flyg och åter flyg. Bygg, bygg och åter bygg. Inget stämmer så bra på radioflyg som uttrycket "övning ger färdighet".
Men det var snygg fluget fram till du planterade den i trädkronan. Så det finns hopp.
Lycka till med övandet.

/Bo

Flahultarn
2013-11-16, 18:25
Papperskorgen? Vad är det för nå't?
Nä, så farligt var det inte även om ljudet från islaget var illavarslande;);http://img.tapatalk.com/d/13/11/17/erujenug.jpgdet blir lite balsadamm igen men det är bara trevligt. Planen är att den ska flyga igen till jul:)


Sent from my phone using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)

Medeashusse
2013-11-16, 18:29
Hörru Multipass, vem kallar du för sligtratt! ;)
Nope, kaminerna är kalla för jag har jobbat som en tok den sista dryga månaden!

Flahultarn, din Cub skulle passa fin, fint i den här buskflygmiljön! :)

Bem har helt rätt vad gäller det perifera. Ett lite haltande exempel är faktiskt när jag smällde in i stocken. Jag kom fram till att det till antagligen berodde på att jag vred hela kroppen mot planet när jag gick ner för den låga förbiflygningen. Resultatet blev att planet flyger förbi mig och jag står med kroppen vänd mot stället planet kom ifrån och desperat försöker titta över min egen axeln åt det hållet det är på väg. Hade flishögens placering i bakhuvudet, men minnet av stocken fanns inte där.
Som vanligt för min del, det gör ont att göra fel..


(Slig = järnmalmskoncentrat)

Flahultarn
2013-11-16, 18:43
Medea'sh, har du sett den här http://youtu.be/a4_65Fvp_aY? Den skulle passa din flisplan. Är väldigt sugen själv men tycker det är för mycket cash, iaf för tillfället.


Sent from my phone using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)

Mr J
2013-11-16, 18:43
Är det bara jag som är övertygad om att flishögarna mestadels består av gamla skrotade modeller? :sarcastic:

Medeashusse
2013-11-16, 21:39
Ha, ha, ha! MrJ, nätmobbing!? :D

Den var Nice Flahultarn, har min Multiplex Mentor som efterhand ska bli buskanpassad. Terränghjul, skidor och sedan ska jag se om jag inte kan mecka till ett par klaffar på den för lite kortare start o landning. Tyvärr så har alla projekt legat på is ett tag pga jobbet.

bem
2013-11-16, 21:54
Är det bara jag som är övertygad om att flishögarna mestadels består av gamla skrotade modeller? :sarcastic:

Arkeologerna får verkligen nåt att klia sig i huvet över när de gräver ut "kungshögarna" med flis (=gamla modellplanen som kraschat) om 1000 år.

/Bo

Medeashusse
2013-11-17, 02:09
Där jag flyger kommer det aldrig bli några arkeologiska utgrävningar, om tusen år kommer det se likadant ut.... ;)

Flahultarn
2013-11-27, 20:55
Vänner!
Jag behöver ett kvalificerat byggråd:) är på sluttampen av reparationerna nu. Det mesta har varaktig ganska "straight forward" men en sak vet jag inte hur jag ska tackla på smidigaste sätt. Ena skevroderhornet spräcktes och det är här jag blir osäker på hur det ska åtgärdas. Hornet sitter epoxyat i trät. Helst vill jag slippa riva klädseln men tror å andra sidan inte det går att bygga vidare på stumpen där sitter…. Hur hade ni gjort?http://img.tapatalk.com/d/13/11/28/duju4ugu.jpg



Sent from my phone using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)

kjni
2013-11-27, 21:53
Hej,
Om det finns någon substans på "djupet" runt det befintliga roderhornet hade jag nog fräst ner ett spår (Dremel och en tunn fräs) så djupt det går utan att komma ut på andra sidan och så tillverkat ett nytt horn av t ex glasfiberplatta eller liknande och limmat på plats i det frästa spåret med epoxi. Ett annat alternativ vore att kapa det befintliga hornet rakt av och slipa/fila jämt med ytan och så använda ett nylonhorn med vinklad fot. Dom brukar sitta fästa med 2 tunna skruvar som skulle kunna förborras och skruvas i resterna av det befintliga hornet. Så skulle jag gjort.. men det finns säkert flera lösningar.

MVH
Kjell Nilsson

Flahultarn
2013-11-28, 08:02
Hm, det kan ju va' en framkomlig väg – Tack för det!
Nu får det bli borrning i mitt fall men får jag bara ner en plan yta ska det nog lösa sig så. Det finns substans runt så det är nog inte så kinkigt utan det går att fylla upp med epoxy. Tror jag kommer göra det i 2 mm aluminium den här gången. Får grunna lite till innan jag skrider till verket bara.

kay.krut
2013-11-28, 09:46
Det kan också funka med en liten lödpenna och lite tålamod. Värm upp Epoxylimmet med lödspetsen och pilla bort det efterhand som det mjuknar upp och krackelerar. Limmet tål inte så värst mycket värme förrän det blir mjukt.

Kay krut

Flahultarn
2013-11-28, 09:50
Det kan också funka med en liten lödpenna och lite tålamod. Värm upp Epoxylimmet med lödspetsen och pilla bort det efterhand som det mjuknar upp och krackelerar. Limmet tål inte så värst mycket värme förrän det blir mjukt.

Kay krutAh, sedär för mig ny kunskap. TACKAR! Det ska provas först, vore kanske det allra smidigaste.

jaka
2013-11-30, 23:33
Hej!
Dremel med slipstift i volfram-carbid (finns i olika diametrar) så fixar du det på nolltid. Sedan limmar du in en 2-3mm epoxy-glasplatta där du borrat hål för linkaget eller vanlig 2-3mm flygplansplywood.

freddan_6
2013-12-01, 09:32
Jakas metod har fördelen att de kemikaler du sprider är rätt stora och går att dammsuga upp. Med lödpennan andas du in epoxy och jag tror inte det är jättenyttigt.

Flahultarn
2013-12-01, 16:14
Jakas metod har fördelen att de kemikaler du sprider är rätt stora och går att dammsuga upp. Med lödpennan andas du in epoxy och jag tror inte det är jättenyttigt.En faktor att ha med i kalkylen, absolut. Får se vilken metod det blir när det är dags för operationen.

Flahultarn
2014-12-07, 19:54
Uhm, ett år går fort... Min cub är lagad igen men inte flugen sedan kraschdebacklet.

Tänke jag skulle avsluta pontonerna jag gjorde till den. Det som är kvar är tillverkning av ställen och vattenrodertillverkning/styrning av dem. Det jag inte hittar är lämpliga aluprofiler. Vill ha tag i symmetriska tillplattade profiler som är ca 10x4 mm. Hittar 8 mm vingstöttor hos Skånehobby men dom är inte symmetriska. Har sett att det finns men inte hittat något ställe att beställa.

49297

Någon här med tips på butik?