handdator

Visa fullständig version : Vulcan multiframe Hexa bygge



akromatic
2012-10-07, 00:01
Kunde bara inte låta bli att skriva om denna fantastiska frame..
Jag satt i några veckor och funderade på vilken frame jag skulle välja då jag tänkte införskaffa en ordentlig gimbal till en Nex-5:a och köra en del foto/filmflyg framöver.
Kravet var att den skulle fungera med Naza och kunna bära en del vikt.
Har vare sig råd eller lust att lägga 9 lax på ett Wookong då waypoints inte är ngt. jag behöver för fotoflyg.
Man har ju läst så j-a mycket på olika forum hur dåligt Naza fungerar med frames över ca. 700mm och tyvärr gick jag på den myten, för det är precis vad det är...
Ramlade för ngn. vecka sedan in på uavshop.co.uk och kikade på deras Vulcan multiframes och såg att de har videos där de kör en 1200mm hexa med Naza.
Fasiken inte möjligt tänkte jag men så var det...
Slog i alla fall till på en Vulcan hexa 900mm med höga landningsben och fick hem den i veckan med posten, satt bara och gapade när jag packade upp delarna, finishen är tipptopp på alla delar, mittplattorna är i 2mm blank kolfiber, känns brutalt robusta och är förborrade för alla tänkbara armkonfigurationer, octo, hexa,quad, Y6, X4, det finns t.o.m hål för fästen till photohighers gimbals om man vill köpa till det..
armarna är rektangulära i sin profil och inte fyrkantiga standard 10x10mm som t ex. Multikopter..
Snyggt coatade i svart med Vulcans logga på, motorfästen i 3mm! kolfiber.. sen är det två standoff plates i kolfiber, en som man sätter under nedre mittplattan som är till för att hålla batterier och sitter separerad med nylondistanser under nedre mittplattan och så kommer det med en övre standoff platta som sitter med 30mm aluminiumrördistanser ovanför övre mittplattan. På den kan man ställa sin GPS-antenn eller helt enkelt låta den sitta som tak ovanför FC:n.
Landningsbenens konstruktion är helt jävla genial, de är 3 st och kan skruvas fast var som helst på vilka armar som helst då alla armarna har hål hela vägen med jämna mellanrum, det är 3 stycken landningsben och när man har placerat ut dem på varannan arm så har man ett enormt gap mellan varje ben om man vill köra kameragimbal och slippa få landningsben på bild..
Det finns väldigt mycket plats för elektronik mm. på bägge centrumplattorna, nästan löjligt mycket faktiskt..
När det gäller lastförmåga så är den här ramen helt otrolig, den känns så jäkla stark att det enda som begränsar takeoff-vikt är motorernas storlek och proppar, på uavshops hemsida har de lagt en hög tegelstenar på en frame utan minsta flex.. känns som lite fånigt säljartrams men när man känner på ramen så förstår man va de menar..den är sjukt stark ihopmonterad, går f-n i mig inte att flexa armarna det minsta..

Så till er som funderar på att gå upp i framestorlek och inte vill betala 10k för en premium-frame och vill lasta tungt så vill jag bara varmt rekommendera en Vulcan, ta mig fasiken den starkaste och mest flexibla framen jag har sett...
Reservdelarna kostar inte heller många kronor om man skulle sabba ngt.

3263732638

Stiffe
2012-10-07, 09:48
Ser ju rejäl och stabil ut , kan vara ett alteranativ framöver , vad kommer du att använda för motorer mm. ?

UndCon
2012-10-07, 10:10
mycke text - ingen länk...pris? vikt?

//UndCon

Impulze
2012-10-07, 12:17
I texten fanns länken :)

www.uavshop.co.uk

//Matte

akromatic
2012-10-07, 17:14
Just min frame gick på 270 pund men priset varierar beroende på framestorlek och konfiguration, höga ben, låga ben osv.. Vikten på min är strax över900 gram..

akromatic
2012-10-07, 17:17
Just nu kör jag tm 2814-10 men ska langa på en av200 med 360 kit snart och funderar på att gå upp till 2826 storlek då och större proppar..

akromatic
2012-10-07, 17:27
326453264632647

Provflugen idag..stabil som sjutton trots vindbyarna.. hann filma en kort video innan jag vart tvungen att landa pga. väldigt kraftiga vindbyar.. Funkar som en dröm med Naza:t.. Ska försöka lägga upp liten filmsnutt snart..

akromatic
2012-10-07, 17:36
Inte mycket till klipp, men i alla fall något.


http://youtu.be/ZNSWn1lxOmU

mickmick
2012-10-07, 20:07
hahah.....verkar som mycket text avskräcker vissa att läsa texten :)


I texten fanns länken :)

www.uavshop.co.uk (http://www.uavshop.co.uk)

//Matte

SteffeB
2012-10-07, 20:24
Känns lite stor? Hur får du med dig den där? Vad är fördelen med att den är så stor?

Själv vill jag ha en så lätt ram som möjligt med en enkel gimbal passandes en nex5 med pan/tilt. 600mm cc skulle vara lagom. Funderar nästan på en mk-ram, men tycker att de är lite dyra.

Stiffe
2012-10-07, 22:47
Känns lite stor? Hur får du med dig den där? Vad är fördelen med att den är så stor?

Själv vill jag ha en så lätt ram som möjligt med en enkel gimbal passandes en nex5 med pan/tilt. 600mm cc skulle vara lagom. Funderar nästan på en mk-ram, men tycker att de är lite dyra.

Håller med att den känns lite stor för min del också runt 650 -700 är lagom transportmått , kör en MK kopia idag från www.quadframe.com (http://www.quadframe.com) som kostade runt en tusenlapp med högt landningställ

swalas
2012-10-08, 00:17
klar fördel med vulkan är att man kan kapa ner armarna, dom är gjorda så, jag kommer kapa ner mina till ca 65cc spara lite vikt och storlek, sjukt nice frame B!!

SteffeB
2012-10-08, 07:52
Ja, den ser onekligen stabil ut! :)

Mailat lite fram och tillbaks med en på forumet som kör mk hexa xl. Han har flygtider på ~20 minuter med en nex kamera monterad. Blev helt knäckt av att få reda på det, haha! Nu vill jag bygga lätt och med rätt motorer/proppar!

Jag tror att en väldigt styv ram påverkar positivt när man vill filma, jag vill bara ta kort så då känner jag att vikten är viktigast för mig!

akromatic
2012-10-08, 11:37
Ska du bara ta kort kan du ju välja en riktigt lätt gimbal för en kamera. Jag skall filma själv och behöver en tyngre gimbal. Vulcans 900mm hexa väger 958 gram med ben. Varje högt ben till en Vulcan ram väger 66 gram, dessa kommer jag att ta bort då gimbal:en har landningsben, då spar jag 198 gram i vikt. Då är ramvikten nere på 760 gram. Motorer TM 2814-10 ligger på 120 gram styck med kablar, alltså totalt 720 gram, Av200 väger 590 gram med servon, 360 pan kit som väger 320gram, 2x5000mAh 4s NanoTech LiPos á 536 gram styck = ca. 1100gram, Kamera nex-5n + objektiv = 400gram. Batteri att driva gimbal:en med 2200mAh 2S= 140 gram, sen lägger jag på vikt för proppar, elektronik + kablage= ca. 150 gram. Totalt blir det ca. 4,2 kg. Enligt ecalc borde hovringstiden landa på ungefär 10 minuter...

SteffeB
2012-10-08, 13:26
Har du sett nån lätt gimbal för en vettig peng?

Min y6 väger 3,9kg med 4s5000mah och nex 5. Det är för mycket! :)

UndCon
2012-10-08, 15:02
vad har du för anslagsenergi på den?

SteffeB
2012-10-08, 16:19
Vad menar du? Till transportstyrelsen?

SteffeB
2012-10-08, 17:12
Med för mycket i fråga om vikten på min y6:a menar jag att det är för mycket vikt för en maskin som endast ska användas till fotografering. Kör förresten 2x5000mah, felskrivning.

UndCon
2012-10-08, 18:16
ah ok - då förstår jag vad du menar. att bara få ut 10 minuter är inte så roligt.

Jag flyger ~15 minuter med min 450 Quad med FPV riggen på och ca 20 utan.

SteffeB
2012-10-08, 18:24
Jo, det är kvarten jag vill upp i. :) Misstänker att mina batterier börjar ta slut. Finns det nått sätt att kolla det ? Har en icharger 208b om det kan vara till hjälp.

Nån som har koll på en prisvärd gimbal som tar en nex 5? Har bara en axel på gimbalen nu vilket resulterar i att jag måste knuffa till y6:an för att få raka kort när det blåser. Gimbalen behöver inte ha utväxling, men finns det nån prisvärd som har det är det ju inte fel!

SteffeB
2012-10-08, 18:34
Ännu mer off topic: Skulle det inte vara lite roligt med en rcflyg.se mlticoptertävling där man ska få så lång flygtid som möjligt? Lite gränser kanske quad max 3kg ? Skulle vara ett lagomt vinterprojekt. :)

frznlogic
2012-10-08, 19:19
Open pilot forumet har föreslagit en racing tävling där man flyger runt en 20 meter lång bana som går i en åtta och några verkar ha testat det :-). Det finns även idéer om battlequads där två quads enters, only one leaves.. Typ... :-D

Men flyglängd tidsmässigt känns som en till gren i det hela.

Sent from my GT-P3113 using Tapatalk 2

akromatic
2012-10-08, 19:46
det tråkiga är att det finns en uppsjö med gimbals för en vettig peng till go pro kameror men när det gäller specifikt nex-5:an så finns det inga som direkt är vettiga i prissättningen, den för vettigast pris som jag har hittat är på copterframes.com, en turkisk kille som byggt ett par gimbals med remmar/hjul i tilt/roll axlarna men bra pris , drygt 200 dollar och bra reviews, ska försöka hitta en video åt dig där en snubbe från hobbylobby testar den.. sen har aeroxcraft.com en gimbal som funkar bra till nex-5:an men man landar på 7-8 laxar inkl. gimbalcontroller och sen har du photohighers av130 som funkar till nex-5 och lättare slr kameror men då är man uppe i 8-9 laxar med controller..

akromatic
2012-10-08, 19:52
vad har du för anslagsenergi på den?
menar du hur många joule den kommer att träffa någon förbipasserandes stackars skalle med om den av ngn. anledning
inte vill lyda sin husse och får för sig att strejka? ;-)

SteffeB
2012-10-08, 19:53
Såg att det fanns några controller-projekt på rcgroups. Bl.a. så hade KK lovat att göra en gimbal-controller.

...men det är ju inte lätt att hitta på nått igen i RcGroups-härvan...

akromatic
2012-10-08, 20:07
Jo, det är kvarten jag vill upp i. :) Misstänker att mina batterier börjar ta slut. Finns det nått sätt att kolla det ? Har en icharger 208b om det kan vara till hjälp.

Nån som har koll på en prisvärd gimbal som tar en nex 5? Har bara en axel på gimbalen nu vilket resulterar i att jag måste knuffa till y6:an för att få raka kort när det blåser. Gimbalen behöver inte ha utväxling, men finns det nån prisvärd som har det är det ju inte fel!

En kvart med bra gimbal är ju drömmen men inte ens den allsmäktiga dji s800 med sin gimbal kommer upp i det med ett 10000mAh acc och hur mycket photohigher än kämpar med sina kolfibergimbals så kommer vikten alltid vara ett hinder så länge bra gimbals väger som de gör.. jag tror det måste till en energitäthetsrevolution i lipo-batteribranschen innan vi får se längre flygtider i multicoptervärlden eller så måste ngn uppfinna ett ultralätt styvt material som är hållbart som tusan, kan formas till vad som helst och väger mycket mindre än kolfiber.. :-)

akromatic
2012-10-08, 20:17
Jo, det är kvarten jag vill upp i. :) Misstänker att mina batterier börjar ta slut. Finns det nått sätt att kolla det ? Har en icharger 208b om det kan vara till hjälp.

Nån som har koll på en prisvärd gimbal som tar en nex 5? Har bara en axel på gimbalen nu vilket resulterar i att jag måste knuffa till y6:an för att få raka kort när det blåser. Gimbalen behöver inte ha utväxling, men finns det nån prisvärd som har det är det ju inte fel!

Här är videon där en kille från hobbylobby kör med en TwoDee V2 gimbal med en nex-5:a på från copterframes.com, kolla videokommentarerna från honom.. och den gimbalen går på under 200 dollar..
https://www.youtube.com/watch?v=5n_qvl2ZMlc&feature=youtube_gdata_player

SteffeB
2012-10-08, 22:26
Ahh.... Det där är väl i ungefär max prisklass jag hade tänkt mig. Bra tips! :)

Impulze
2012-10-08, 23:26
Ja den såg fin ut, säljs väl från Turkiet så det är ju bra :)


//Matte

akromatic
2012-11-10, 08:46
nu är den "lilla" besten klar för foto och film, tjohoo...

Stiffe
2012-11-10, 16:20
Snyggt då får vi snart se film och foto :-)

akromatic
2012-11-10, 17:51
yepp, bra väder står högst på önskelistan..